راه‌کارهای خانگی برای درمان درد مفاصل

0

از رایج‌ترین و مشترک‌ترین دردهای انسان‌های امروزی می‌توان به درد مفاصل اشاره داشت. بسیاری از کسانی که سن‌شان بالاتر از ۴۰ سال است درگیر درد مفصل‌های‌شان هستند و ممکن است بارها برای درمان درد مفاصل به پزشک مراجعه کرده باشند. اما یک سری راه‌کار خانگی برای درد مفاصل وجود دارند که با به‌کارگرفتن آن‌ها می‌توان از شدت این درد کاست. اگر به درد مفاصل دچار هستید و می‌خواهید این درد را کاهش داده یا حتی کاملاً از بین ببرید با این نوشتار همراه باشید. در ادامه به درمان درد مفاصل می‌پردازیم. بحث خواهیم کرد که این درد چگونه و با به‌کارگیری چه روش‌هایی می‌تواند درمان شود. اما پیش از آن نگاهی به علل درد مفاصل و علائم نیز خواهیم داشت.

علل درد مفاصل

این‌که بتوان علت اصلی درد مفاصل را تشخیص داد می‌تواند کمک بزرگی برای یافتن درمان مناسب برای این درد باشد. اما نکته این‌جاست که تشخیص قطعی علت درد مفاصل بر عهده‌ی پزشک است و نمی‌توان صرفاً از روی چند علامت با قاطعیت در باب علت این درد حکم داد.

در کل با توجه به آن که در بسیاری موارد، آرتریت موجب بروز درد مفاصل می‌شود می‌توانیم علل درد مفاصل را به دو بخش تقسیم کنیم: علل مرتبط با آرتریت و علل غیر مرتبط با آرتریت.

الف| علل مرتبط با آرتریت

۱- استئوآرتریت

یکی از علل درد مفاصل استئوآرتریت است. استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت بوده و به سبب تخریب غضروف ناشی از افزایش سن رخ می‌دهد. دردی که ناشی از استروآرتریت باشد با حرکت بدتر می‌شود و با استراحت وضعیتی بهتر پیدا می‌کند. این درد معمولاً زانوها، کمر، گردن و انگشتان را درگیر می‌کند.

۲- نقرس

نقرس نوعی آرتریت التهابی است که عمدتاً در افرادی که در خون‌شان اسید اوریک زیادی وجود دارد پدیدار می‌شود. البته سطح بالای اسید اوریک تنها علت نقرس نیست بلکه دیده شده که افرادی سطح بالای اسید اوریک نداشته‌اند و به نقرس مبتلا شده‌اند. این بیماری عمدتاً شست پا را دربرمی‌گیرد، ولی ممکن است سایر مفاصل را نیز درگیر سازد. ضمناً این درد عموماً شدید بوده و قرمزی و التهاب را در پی دارد.

۳- نقرس کاذب یا شبه نقرس

بیماری نقرس کاذب نوعی آرتریت التهابی است که در برخی مفاصل خاص به سبب تشکیل کریستال‌های کلسیم رخ می‌دهد. عمده‌ترین مفاصلی که توسط این بیماری درگیر می‌شوند زانو، مچ دست، مچ پا، آرنج و شانه هستند. دردهای این بیماری نیز مانند دردهای نقرس با تورم و التهاب همراه هستند.

۴- آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های خودایمنی است که نکته‌ی جالب در مورد آن این است که علائم اولیه‌اش نه فقط درد مفاصل بلکه خستگی و کاهش وزن و تب و احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دست هستند.

برخلاف استئوآرتریت، درد مفصل ناشی از آرتریت روماتوئید صبح‌ها، به دلیل سکون، بدتر است و پس از چند دقیقه تحرک بهتر می‌شود.

۵- آرتریت ویروسی

چند تا از ویروس‌ها ممکن است آرتریت ویروسی را سبب شوند. شایع‌ترینِ آن‌ها عبارت اند از: ویروس هپاتیت B، ویروس هپاتیت C، ویروس پاراویروس B19 و ویروسی که از پشه‌ها منتقل می‌شود موسوم به CHIKV.

درمان درد مفاصل
آرتریت ویروسی نیز می‌تواند علتی برای درد مفاصل باشد.

ب| علل غیرمرتبط با آرتریت

۱- فیبرومیالژیا

این اصطلاح دلالت بر وضعیت دردی اسکلتی مزمن دارد. در این وضعیت، التهابی وجود ندارد اما خستگی، دردهای عضلانی و حتی تورم مفصلی را نیز بیماران مبتلا به آن تجربه می‌کنند.

۲- همارتروز

این وضعیت یعنی خونریزی حاد مفصل. هماتروز نیز می‌تواند علت درد مفاصل باشد.

۳- کم‌کاری تیروئید

گاه کم‌کاری تیروئید نیز می‌تواند علتی برای درد مفاصل باشد.

۴- افسردگی

ممکن است جای تعجب باشد، اما در برخی موارد افسردگی موجب بروز درد در مفاصل می‌شود.

کِی به پزشک مراجعه کنید؟

البته که با بروز درد در یک یا چند مورد مفاصل‌تان بهتر است به پزشک مراجعه کنید، ولی درصورتی‌که علاوه بر درد مفاصل علائم زیر را نیز دیدید خیلی فوری به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس بیماری
  • تب
  • کاهش وزن نامعلوم
  • ناتوانی در انجام کارهای روزمره به سبب درد مفاصل
  • مفصل متورم و گرم
  • بی‌حسی ناگهانی در مفصل
  • ضعف ماهیچه

درمان درد مفاصل

حال که نگاهی به علل کلی درد مفاصل انداختیم و به همراه یک‌دیگر دیدیم که چه مواردی می‌توانند موجب بروز درد در مفاصل شوند، نوبت به آن رسیده که در راستای درمان درد مفاصل به معرفی روش‌هایی خانگی بپردازیم. البته که اگر به درد مفاصل دچار باشید با مراجعه به پزشک دارو دریافت خواهید کرد و برخی روش‌های درمانی از جمله فیزیوتراپی را انجام خواهید داد، اما روش‌هایی که در ادامه می‌آیند هیچ‌یک برای جایگزین‌کردن داروها و روش‌های پزشک نیستند بلکه می‌توانند در کنار درمان‌های پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

۱- از ماساژ استفاده کنید

درمان درد مفاصل
ماساژ بدن توسط یک ماساژور ماهر می‌تواند برای درمان درد مفاصل مفید باشد، خصوصاً اگر علت اصلی بروز درد در مفاصل علتی مرتبط با بیماری آرتریت باشد.

۲- از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید

روشی دیگر که می‌تواند برای درمان درد مفاصل مفید باشد استفاده از کمپرس گرم و سرد است. به این صورت که ابتدا ۲۰ دقیقه کمپرس گرم را روی محل قرار دهید و سپس بلافاصله کمپرس سرد روی آن بگذارید و باز هم اجازه دهید که کمپرس سرد ۲۰ دقیقه روی محل باشد.

۳- اگر نیاز است، وزن‌تان را کم کنید

درمان درد مفاصل
وزن زیاد فشار بر روی مفاصل پاها را افزایش می‌دهد و همین امر می‌تواند افزایش درد مفاصل را در پی داشته باشد. به همین دلیل به توصیه‌ی متخصصان، اگر درگیر درد مفاصل پاها هستید و هم‌چنین اضافه‌وزن دارید می‌توانید با کاهش وزن موجب کاهش درد مفاصل شوید.

۴- از مکمل‌های مفید استفاده کنید

  • مکمل کلاژن: کلاژن نوعی پروتئین در بدن است که می‌تواند برای مفاصل و خصوصاً مصون‌کردن آن‌ها از درد مفید باشد. منابع اصلی این ماده درواقع منابع غنی از پروتئین هستند از جمله: گوشت گاو، گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ. البته امکان مصرف مکمل کلاژن نیز وجود دارد.
  • مکمل آنزیم‌های پروتئولیتیک: آنزیم‌های پروتئولیتیک از عالی‌ترین جایگزین‌‌ها برای آسپرین هستند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل آنزیم‌های پروتئولیتیک از طریق کاهش التهاب و افزایش میزان جذب پروتئین می‌تواند در درمان درد مفاصل مفید باشد.
  • مکمل امگا۳: در بالا نیز گفته شد که اسید چرب امگا۳ می‌تواند برای درمان درد مفاصل مفید باشد.
  • مکمل ویتامین D: کمبود ویتامین دی در بدن موجب می‌شود که کلسیم به خوبی جذب نشود. کمبود کلسیم نشانه ها و علائم مشخصی دارد. بنابراین از طریق مصرف مکمل ویتامین دی و تبعاً افزایش جذب کلسیم نیز می‌توان موجب کاهش درد مفاصل شد.

۵- از نمک اپسوم استفاده کنید

درمان درد مفاصل
نمک اپسوم

نمک اپسوم یک درمان کلاسیک برای درد مفاصل است. می‌توانید در حمام چند قاشق نمک حمام به وان اضافه کنید. البته اگر از برخی روغن‌های ضروری، مانند روغن اسطوخودوس، همراه با نمک اپسوم استفاده کنید بهتر است.

سخن آخر

درد مفاصل را جدی بگیرید. هر یک از مفصل‌های شما اگر برای بیش از یک هفته با درد همراه بودند به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های بالا نیز برای درمان درد مفاصل بهره گیرید.

منابع: verywellhealth | draxe | healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 16 =