زردی نوزاد چیست؟ نکات کاربردی درمان زردی نوزاد

0

زردی نوزاد ، نام یک بیماری رایج در بین نوزادان است که باعث زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشمانشان می شود. حدود نیمی از نوزدان در دو هفته اول زندگی خود به آن مبتلا می شوند و بیماری نگران کننده ای نیست. زردی نوزاد خفیف با رعایت چند نکته ساده که در ادامه شرح خواهیم داد قابل درمان است. اما اگر نوزاد در ۲۴ساعت اول زندگی یا هفته سوم به بعد به آن دچار شد حتما باید آزمایشات و معاینات جدی تری صورت بگیرد.

زردی در نوزادان بخاطر بالا بودن سطح بیلی روبین خون اتفاق می افتد. بیلی روبین رنگدانه ای در صفرا ست که باعث تغییر رنگ ادرار و مدفوع به زرد و قهوه ای می شود. در واقع بیلی روبین همان ماده ای ست که میزان زیاد آن در بزرگسالان یرقان و در نوزادان منجر به زردی می شود. از آنجایی که سیستم دفع نوزادان هنوز قدرت کافی را ندارد طبیعی ست که قدری از این بیلی روبین ها در خون باقی بمانند و باعث زرد شدن رنگ نوزاد شوند. اما گاهی این زردی علل ژنتیکی دارد یا از مشکلات کبدی نشات میگیرد که در این صورت به مراقبت های جدی نیاز دارد.

هنگامی که میزان بیلی روبین بیش از حد بالا باشد یا علت آن طبیعی نباشد از دستگاه فتوتراپی نوزادان استفاده می شود. فتوتراپی دستگاهی ست که توسط نورهای مرئی روی شکل و ساختار بیلی روبین تاثیر گذاشته، آن را تغییر می دهد و به صورتی در می آورد که دفع آن راحت تر انجام بگیرد.

زردی نوزاد
دستگاه فتوتراپی با تابش نورهای مرئی روی ساختار بیلی روبین تاثیر می گذارد.

اما در مواردی که میزان زردی نوزاد شدید نیست و علت آن طبیعی است؛ راه حل های خانگی ساده ای برای کاهش آن وجود دارد که ده مورد از پرکاربردترین هایش را توضیح می دهیم.

۱۰ راهکار کاربردی برای درمان زردی نوزاد

  1. تغذیه مکرر

تغذیه مرتب به جریان یافتن بیلی روبین در خون کمک می کند و این باعث راحت تر شدن دفع آن می شود. نوزادان مبتلا به زردی معمولا خواب بیشتری دارند. مراقب باشید تا به طور منظم هر دو ساعت نوزاد را برای شیر خوردن بیدار کنید. اگر خودتان شیر ندارید در هر وعده ۲ اونس(واحدی برابر ۳۱ گرم) شیرخشک به او بدهید.

  1. استفاده از bili-blanket

نوعی پتو است که برای درمان بیلی روبین اضافه استفاده می شود. درواقع یک نوع دستگاه فتوتراپی قابل حمل است و مانند آن عمل می کند که برای درمان در خانه شیوه موثری است.

بیشتر بدانید علت سر صاف نوزاد چیست؟

زردی نوزاد
پتوی بیلی مانند دستگاه فتوتراپی عمل می کند.
  1. نور خورشید

استفاده از روش های طبیعی بهترین راه درمان نوزادان است. یکی از این روش ها استفاده از نور طبیعی خورشید است. شما می توانید روزی ۱ الی دو ساعت نوزادتان را به طور برهنه زیر نور خورشید قرار دهید. البته توجه داشته باشید که این کار را تا قبل از ساعت ۸ صبح انجام دهید تا آفتاب زیادی تیز نباشد و اشعه های مضر شدید نشده باشند. نور خورشید به کاهش میزان بیلی روبین کمک میکند.

زردی نوزاد
فراموش نکنید هر نوری که در دستگاه های فتوتراپی هست در نور خورشید نیز به طور طبیعی وحود دارد.
  1. عصاره میوه جوجوبا

یک میلی لیتر از عصاره میوه جوجوبا را سه بار در روز به نوزاد خود بدهید تا زمانی که به طور کامل فرایند درمان تکمیل شود. جوجوبا میتواند بیلی روبین اضافه را در تمام طول رگ بسوزاند و خشک کند.

زردی نوزاد
بهتر است هر چیز جدیدی را ابتدا در اندازه کم تست کنید تا از عدم حساسیت نوزاد اطمینان حاصل کنید.
  1. مکمل ها

نوزادانی که مبتلا به زردی هستند احتیاج به تغذیه بیشتر و کامل تری نسبت به نوزادان سالم دارند و شیر مادر برایشان کافی نیست. شما می توانید از مکمل ها و شیرخشک های متناسب برای کودک خود بهره ببرید.

زردی نوزاد
همچنیناگر علت زردی شیرمادر شناسایی شد باید شیرخشک را فورا جایگزین کرد.
  1. آب هویج و اسفناج

هویج و اسفناج را مخلوط کرده و آب آن را بگیرید. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا سبک تر شود و روزانه مقدار کمی از آن را به نوزاد بدهید.

  1. آب نیشکر

آب نیشکر به فعالیت کبد کمک می کند تا بهتر با زردی مبارزه کند. بنابراین روزی ۳ الی ۴ قاشق آب نیشکر می تواند برای نوزاد مفید باشد. اما چون برای مصرف نوزاد است بهتر است آب آن را در منزل بگیرید و آماده نخرید.

  1. درمان با لامپ خورشیدی

اگر میزان بیلی روبین نوزاد بجای کاهش رو به افزایش بود چند لامپ خورشیدی تهیه کرده و نوزاد را زیر آن قرار دهید. این یک روش فتوتراپی خانگی ست.

  1. آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن است و برای خون مناسب است. اگر آب گوجه فرنگی در اوایل صبح گرفته شود، کبد را سالم نگه می دارد و به درمان زردی کمک می کند. از آنجا که نوزادان نمی توانند آب گوجه فرنگی را هضم کنند، به مادران توصیه می شود که آن را بنوشند. مواد مغذی از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود.

زردی نوزاد
بهتر است تمام مواد خوراکی جدید ابتدا در مقدار کم برای تشخیص عدم حساسیت امتحان شوند.
  1. مکمل هایی برای مادران

داروهای گیاهی زیادی برای زردی در نوزادان وجود دارد، اما آنها نمی توانند به طور مستقیم از آن ها استفاده کنند. بنابراین مادر باید مکمل های گیاهی مانند چای قاصدک، چای ریحان، چای کمچین و غیره را مصرف کند. نوزاد پس از آن، آنتی اکسیدان ها را از طریق شیر مادر دریافت می کند که به سم زدایی بدن کودک کمک می کند.

 

اگر تشخیص بر این بود که عامل اصلی زردی نوزاد از شیر مادر است، پس باید فورا تغذیه با شیر مادر را متوقف کنید.

زردی نوزاد
با راهکارهای ذکر شده بی نگرانی و استرس فرایند درمان را تکمیل کنید.

 

در نهایت باید  گفت اگر زردی را نادیده نگیرید و راهکارهای گفنه شده را اعمال کنید نیازی به نگرانی نیست. اکثر نوزادان با زردی متولد می شوند و نیاز به درمان خاصی ندارند. زردی معمولا در عرض یک یا دو هفته بدون کمک درمان می شود. اما برای زردی های خفیف، می توانید از داروهای خانگی (البته پس از مشاوره با دکتر نوزاد خود) کمک بگیرید. اگر سطح بیلی روبین به جای فروکش کردن افزایش یابد، باید فورا نوزاد خود را به دکتر برسانید. بسیاری از بیماری های کودکان مثل اوتیسم قابل کنترل و پیشگیری هستند و اگر درموردشان سهل انگاری شود تشدید می شوند.زردی نیز در درجه های بالا می تواند منجر به فلج مغزی یا ناشنوایی شود؛ پس حتما تحت نظر پزشک آن را بررسی کنید.

منبع: parenting.firstcry

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − نه =