پروبیوتیک چیست و چه تفاوتی با پری بیوتیک دارد؟

0

احتمالاً به دنبال پاسخ پرسش پروبیوتیک چیست بوده‌اید که وارد این صفحه شده‌اید. پروبیوتیک چیست پرسشی است که در این نوشتار توجه و تمرکزمان بر روی آن است. در ادامه خواهیم گفت که پروبیوتیک چیست و چه تفاوتی با پری بیوتیک دارد، سپس در باب فواید پروبیوتیک بحث خواهیم کرد و دست‌آخر نیز به معرفی منابع پروبیوتیک خواهیم پرداخت.

پروبیوتیک چیست ؟

پروبیوتیک یا به عبارت بهتر پروبیوتیک‌ها میکروارگانسیم‌هایی زنده هستند که می‌توانند برای سلامت بدن مفید باشند. پروبیوتک‌ها عمدتاً باکتری‌ها و مخمرها را شامل می‌شوند و می‌توانند برای بهبود افسردگی، سلامت گوارش و حتی برای جلوه‌ی بهترِ پوست مفید باشند. این باکتری‌ها و مخمرها، که می‌توان از آن‌ها با عنوان باکتری‌های خوب یا سودمند یاد کرد، در دستگاه گوارش زیست می‌کنند، اما می‌توان برای بهره‌بردن از خواص‌شان آن‌ها را از طریق مواد غذایی و حتی مکمل‌ها وارد بدن کرد.

حال که به طور مختصر به پرسش پروبیوتیک چیست پاسخ دادیم، نوبت به پاسخ‌دادن به پرسش تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک چیست رسیده است.

پروبیوتیک چیست
پروبیوتیک‌ها

تفاوت پروبیوتیک و پری بیوتیک چیست؟

دیدیم که پروبیوتیک‌ها در واقع باکتری و مخمر هستند و توانایی زندگی‌کردن دارند، اما پری بیوتیک‌ها موجودات زنده نیستند بلکه فیبرهایی هستند که توسط بدن هضم نمی‌شوند. این مواد دقیقاً غذای پروبیوتیک‌ها هستند. در واقع پری بیوتیک‌ها که توسط بدن هضم نمی‌شوند توسط پروبیوتیک‌ها هضم می‌شوند. پروبیوتیک‌ها برای بدن فوایدی به همراه دارند که در ادامه در باب این فواید صحبت خواهد شد، اما به طور کلی به‌عنوان توضیحی مقدماتی در باب فواید پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها می‌توان گفت که باکتری‌های بسیاری در روده‌ها زندگی می‌کنند که به آن‌ها باکتری‌های روده‌ای گفته می‌شود. این باکتری‌های روده‌ای نقشی مهم در سلامت بدن دارند، اما مصرف متعادل پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد این باکتری‌ها کمک کند.

فواید پروبیوتیک‌ها

تحقیقات در باب پروبیوتیک‌ها بسیار بوده‌اند و هنوز نیز ادامه دارند، ولی هنوز قطعیتی در این زمینه حاصل نگشته. اما به طور کلی پروبیوتیک‌ها احتمالاً می‌توانند فواید زیر را به همراه داشته باشند:

  • سلامت دستگاه گوارش: تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها در بهبود سلامت دستگاه گوارش و مشکلات آن از جمله یبوست مؤثر هستند.
  • سلامت روان: بخشی از مطالعات و تحقیقاتی که در ارتباط با پروبیوتیک‌ها انجام گرفته‌اند دلالت دارند بر فواید این باکتری‌ها و مخمرها بر سلامت روان. به عنوان مثال یک بررسی مربوط به سال ۲۰۱۷ نشان از آن داشت که این میکرارگانیسم‌ها می‌توانند در بهبود افسردگی و در کل بهبود وضعیت سلامت روان مفید باشند. (منبع) با این حال برای صحبت با قطعیت بیش‌تر در این زمینه به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.
  • بهبود سلامت عمومی بدن: برخی تحقیقات دیگر نیز به‌کرات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند در کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها، کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری، کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و کاهش احتمال عفونت واژن نیز مؤثر باشند.
  • بهبود وضعیت پوست: یک سری از تحقیقات نشان می‌دهند که این باکتری‌ها حتی برای بهبود وضعیت پوست و در راستای داشتن پوست زیبا نیز مفید هستند. با این حال در این زمینه نیز به تحقیقاتی بیش‌تر نیاز است. (منبع)

با این حال، به گفته‌ی برخی متخصصان، گویا پروبیوتیک‌ها کاملاً بی‌ضرر نیستند و در برخی موارد می‌توانند خطراتی به همراه داشته باشند. به عنوان مثال گفته می‌شود این باکتری‌ها برای افرادی که به بیماری کرون مبتلا هستند مضر اند و می‌توانند علائم‌شان را بدتر کنند. (منبع)

مواد غذایی دارای پروبیوتیک

حال که به همراه یکدیگر نگاهی به پاسخ سوال پروبیوتیک چیست داشتیم و سپس دیدیم که پروبیوتیک‌ها می‌توانند چه خواصی داشته باشند، بهتر است اکنون نگاهی به منابع پروبیوتیک داشته باشیم. به طور کلی، به جز مکمل‌های پروبیوتیک، از مواد غذایی زیر به عنوان منابع پروبیوتیک یاد می‌شود:

۱- ماست

ماست منبعی عالی از باکتری‌های مفید است. اما به خاطر داشته باشید که هر ماستی حاوی پروبیوتیک نیست. بهتر است برای دریافت پروبیوتیک، به دنبال ماست‌هایی باشید که روی آن‌ها عنوان «پروبیوتیک» وجود دارند.

پروبیوتیک چیست
دقت داشته باشید که برخی ماست‌ها حاوی شکر زیاد یا حتی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند. بنابراین در وهله‌ی اول باید دقتی زیاد به نوع ماستی که تهیه می‌کنید داشته باشید و در وهله‌ی دوم در مصرف ماست افراط نکنید.

۲- کفیر

پروبیوتیک چیست
کفیر

کفیر نوعی لبنیات تخمیرشده است و همواره از آن به عنوان یکی از بهترین منابع پروبیوتیک یاد می‌شود. گفته می‌شود کفیر برگرفته از واژه‌ای ترکی بوده و به معنای «احساس خوب» پس از غذا خوردن است. (منبع) نکته‌ی جالبی که در ارتباط با کفیر وجود دارد، و این البته برای ماست نیز صادق است، این است که کفیر ممکن است برای مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز هیچ ضرری نداشته باشد و توسط بدن آن‌ها به خوبی هضم شود.

۳- کلم ترش

پروبیوتیک چیست
کلم ترش

کلم ترش درواقع تخمیرشده‌ی کلم است و در بسیاری از کشورهای جهان خصوصاً کشورهای اروپایی محبوب است.

۴- تمپه

پروبیوتیک چیست
تمپه

تمپه یکی از فرآورده‌های سویایی تخمیرشده است که از آن نیز می‌توان برای دریافت پروبیوتیک استفاده کرد.

۵- کیمچی

پروبیوتیک چیست
کیمچی

یک غذای سنتی مربوط به کشور کره است. این غذا در واقع بشقابی ست از کلم همراه با یک سری ادویه‌ها و سبزیجات مختلف (سیر، پیازچه، زنجبیل، فلفل قرمز و نمک).

۶- خیارشور

پروبیوتیک چیست
خیارشور

باورتان شود یا نه، خیارشور نیز منبعی عالی از پروبیوتیک‌ها است.

در مورد مکمل‌های پروبیوتیک چه می‌توان گفت؟

جز مواد غذایی از طریق مکمل‌ها نیز می‌توان پروبیوتیک دریافت کرد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که هر مکمل پروبیوتیکی را نباید مصرف کرد و صرفاً برخی از آن‌ها هستند که می‌توانند آن سودی که از آن‌ها انتظار می‌رود را به بدن برسانند. همچون هر مکمل دیگری، برای انتخاب یک مکمل پروبیوتیک خوب نیز باید حتماً با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

در این نوشتار سعی داشتیم پاسخی کامل به پرسش پروبیوتیک چیست داشته باشیم. ابتدا به چیستی پروبیوتیک‌ها پرداختیم و تفاوت آن‌ها با پری بیوتیک‌ها را ذکر کردیم، سپس فواید آن‌ها را برشمردیم و دست‌آخر گفتیم که کدام مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها هستند. امید است که به پاسخ سوال‌تان رسیده باشید.

منابع: healthline | medicalnewstoday | healthline | mayoclinic

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 3 =