از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل

0

آیا به‌دنبال درمانی خانگی برای تبخال هستید؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش مثبت است، این نوشتار از مجله استادکار برای شماست. من نیز چون شما مدت‌های بسیار به‌دنبال درمانی سریع و مؤثر برای تبخال بودم و سرانجام، پس از تحقیقات بسیار، به آن‌چه که می‌خواستم رسیدم. در انتهای این مطلب، به درمان‌های خانگی تبخال که آن‌ها را به کار بردم اشاره خواهم داشت. اما اجازه دهید ابتدا به همراه یک‌دیگر مروری بر علت اصلی تبخال داشته باشیم و پس از آن ببینیم که چه کسانی بیش‌تر در معرض تبخال هستند. البته به‌جز درمان‌های خانگی تبخال به معرفی چند داروی شیمیایی نیز در راستای درمان تبخال خواهم پرداخت.

تبخال چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

تبخال یا هرپس سیمپلکس ناشی از ویروسی با همین نام است. تبخال می‌تواند علاوه بر لب، اطراف آلت تناسلی را نیز دربرگیرد. عفونت تبخال عمدتاً از دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس ناشی می‌شود:

  • هرپس سیمپکس نوع ۱ (HSV-1): این نوع ویروس به عنوان ویروسی مسری موجب بروز تبخال در اطراف دهان می‌شود.
  • هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2): این نوع ویروس عمدتاً موجب بروز تبخال تناسلی می‌شود.
از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
هر دوی این ویروس‎ها مسری هستند. اولی از طریق بوسیدن و تماس بزاقی و دومی از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود.

چه کسانی در معرض عفونت هرپس سیمپلکس هستند؟

هر انسانی در هر سنی و با هر جنسی می‌تواند به ویروس هرپس سیمپلکس دچار شود؛ اما کسانی که شرکای جنسی متعددی دارند و رابطه‌ی جنسی بدون کاندوم برقرار می‌کنند، هم‌چنین آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیش از سایرین در معرض ابتلا به عفونت هرپس سیمپلکس نوع ۲ هستند. ضمناً اگر زنی باردار در دوران بارداری به ویروس هرپس سیمپلکس دچار شود، می‌تواند این ویروس را، در هر دو نوع، به نوزاد خود منتقل کند.

بیشتر بدانید راهکارهای خانگی رفع گرفتگی گردن

درمان تبخال | درمان هرپس سیمپلکس

عمده‌ی تمرکز ما در این نوشتار بر روی درمان تبخال دهانی است. در ادامه به درمان‌های خانگی تبخال خواهیم پرداخت، اما پیش از آن بهتر است نیم‌نگاهی به برخی داروها که برای کنترل علائم تبخال مورد استفاده قرار می‌گیرند داشته باشیم. این نکته را نیز ذکر کنیم که درمانی مشخص برای تبخال وجود ندارد و البته در اکثر قریب‌به‌اتفاق مواقع نیز هیچ نیازی به درمان تبخال نیست، چراکه تبخال‌ها پس از مدتی کوتاه، مثلاً یک هفته یا اندکی بیش‌تر، به‌طور خودبه‌خود از بین می‌روند.

از داروهای آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر – چه به صورت پماد و چه به صورت قرص – برای مقابله با عفونت هرپس سیمپلکس استفاده می‌شود. کپسول ال‌لیزین را نیز می‌توان مصرف کرد. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از داروهایی همچون آسیکلوویر و لیزین بهتر است با پزشک مشورت شود.

اما جز این موارد، یک سری درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان تبخال به کارتان آیند از جمله:

۱- کمپرس گرم

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که درصورتی‌که در همان مراحل اولیه‌ی بروز تبخال از کمپرس گرم استفاده شود راه برای درمان تبخال بسیار هموار خواهد شد. (منبع)

سعی کنید در اوایل بروز تبخال، روی چند بار از کمپرس گرم روی آن استفاده کنید.

۲- کمپرس سرد

جالب است بدانید که کمپرس سرد نیز می‌تواند در کاهش التهاب و تورم تبخال مفید باشد. از کمپرس سرد نیز می‌توانید چند بار در روز استفاده کنید.

۳- جوش شیرین

از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
مقداری جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کرده و یک خمیر درست کنید. سپس با پنبه مقداری خمیر را روی تبخال بگذارید. روزی یک الی دو بار از این ترکیب استفاده کنید.

۴- اکیناسه

از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
اثرات آنتی‌ویروسی اکیناسه می‌توانند روی تبخال تأثیر بگذارند (منبع). چای کیسه‌ای اکیناسه را در آب جوش فرو برده و پس از چند دقیقه روی تبخال بگذارید. روزی چند بار این کار را تکرار کنید. خواهید دید که اکیناسه چه تأثیر مثبتی در درمان تبخال خواهد داشت.

۵- روغن درخت چای

روغن درخت چای یا تی تری، هم اثرات آنتی‌ویروسی دارد و هم آن که می‌تواند برای کاهش درد تبخال مفید باشد. مقداری روغن درخت چای را با استفاده از پنبه روی تبخال قرار دهید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۶- نشاسته ذرت (Cornstarch)

از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
نشاسته ذرت نیز می‌تواند برای درمان تبخال مفید باشد (منبع). برای استفاده از خواص آن، با استفاده از پنبه مرطوب مقداری نشاسته ذرت بردارید و به تبخال بمالید. هر چند ساعت یک بار این کار را انجام دهید.

۷- خوک طلایی

گیاه خوک طلایی نیز به‌واسطه‌ی خواص ضد التهابی‌اش می‌تواند درمانی مناسب برای تبخال باشد. عصاره این گیاه را تهیه کرده و با استفاده از پنبه به تبخال بمالید. بهتر است چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

۸- ریشه شیرین بیان

از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است و لذا می‌تواند برای درمان تبخال مفید باشد (منبع). مقداری از پودر ریشه شیرین بیان را با آب ترکیب کرده و یک خمیر بسازید. سپس خمیر را روی تبخال بمالید و اجازه دهید ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بماند. در آخر تبخال را شستشو دهید. این کار را می‌توانید ۲ بار در روز انجام دهید.

۹- شیر بز

دریافته شده که شیر بز حاوی اثرات ضد ویروسی است (منبع). برای استفاده از خواص ضد ویروسی شیر بز برای درمان تبخال نیازی به خوردن آن نیست، بلکه می‌توانید مقداری از آن را چند بار در روز با استفاده از پنبه به تبخال بمالید. به خاطر داشته باشید که نباید برای استفاده از شیر بز، آن را رقیق کنید.

بیشتر بدانید راهکارهای موثر برای درمان سوختگی درخانه

۱۰- روغن مرزنجوش

از علت ایجاد تبخال تا درمان تبخال در منزل
روغن مرزنجوش نیز می‌تواند برای درمان تبخال مفید باشد (منبع). برای استفاده از خواص این روغن نیز کافی است چند قطره از آن را به‌واسطه‌ی پنبه به تبخال بمالید. روزی چند بار این کار را انجام دهید.

سخن آخر

تبخال یک عفونت ویروسی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است که هم می‌تواند دهان و هم آلت تناسلی را دربرگیرد. تبخال دهانی و تناسلی عموماً به طور خودبه‌خود از میان می‌روند، اما در طی روزهایی که وجود دارند می‌توانند موجب آزار شوند و لذا لازم است که نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود. داروهایی مانند آسیکلوویر و لیزین می‌توانند در کنترل علائم تبخال مفید باشند. ضمناً درمانی قاطع برای تبخال وجود ندارد.

در آخر آن‌که اگر شما نیز تجربه‌ای در ارتباط با درمان تبخال دارید می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما و کاربران تقسیم کنید.

منابع: healthline | medicalnewstoday | stylecraze

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 12 =