راهکارهایی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

1

از آنجایی که ویروس کرونا در تمام دنیا پخش شده است، رعایت کردن نکات بهداشتی مثل حفظ فاصله اجتماعی، شستن مرتب دست‌ها و ورزش و خواب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا بدنتان را از ابتلا به این بیماری حفظ کنید. اما در کنار همه این‌ها، همه ما در این روزها باید سعی کنیم تا سیستم ایمنی بدن خود را قوی‌تر کنیم و با داشتن یک رژیم غذایی مطمئن و خوردن خوراکی‌های مفید به بدنمان کمک کنیم که توانایی مقابله با ویروس‌های مهاجم را داشته باشد تا در صورت ابتلا به بیماری، به سرعت آن را شکست دهید و دچار مشکل نشوید.

در این مقاله از استادکار قصد داریم تا با هم یاد بگیریم که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه بخوریم و چگونه سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم، پس با ما همراه باشید.

یادآوری مختصری از علائم ابتلا به کرونا و توصیه‌های ایمنی مربوطه

ویروس کرونای جدید که چند ماهی است در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده است، نوع جهش یافته ویروس کرونا است که از سال‌ها پیش نیز با علائم و درجاتی مختلف در دنیا وجود داشت.

شایع‌ترین علائم کرونا عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • احساس خستگی
  • سرفه خشک
  • عطسه
  • گلو درد
  • سردرد
  • تب
  • تنگی نفس

به طور کلی علائم کرونا مشابه سرماخوردگی و آنفولانزا است، اما سرعت شیوع این بیماری بسیار زیاد است و از طرفی در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، بیماری‌های قلبی، دارای مشکلات ریه و تنفسی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مشکلات جدی‌تری ایجاد می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا برای جلوگیری از ابتلا، همه افراد روزانه چندین بار و هر بار به مدت 20 ثانیه به طور دقیق دستان خود را با آب و صابون بشویند. علاوه بر آن همه باید به این نکات نیز توجه کنند:

  • از دست زدن به دهان، چشم و بینی خود اجتناب کنند.
  • از تماس فیزیکی نزدیک با فرد بیمار و همه افراد جامعه تا از بین رفتن کامل شیوع کرونا اجتناب کنند.
  • فاصله حداقل 2 متری خود را با سایر افراد حفظ کنند.
  • در صورت داشتن کوچک‌ترین علائمی از بیماری، از نزدیک شدن به افراد با بیماری‌های خاص و نیز افراد مسن اجتناب کنند.
  • در مکان‌ها شلوغ حاضر نشوند و در صورت قرار گرفتن در این مکان‌ها حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنند.
  • در مکان‌های عمومی به سطوح دست نزنند و برای دست زدن به سطوحی مثل دستگیره در، دکمه آسانسور، تلفن همراه و… حتماً قبل از آن سطوح را با الکل 70 درصد ضدعفونی کنند.
  • با خوردن خوراکی‌های مفید، میوه، سبزی تازه و ورزش منظم، سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنند.
احساس تب، تنگی نفس و سرفه خشک شایعترین علائم ویروس کرونا هستند | آنچه که باید درباره بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) بدانید
از شایع‌ترین علائم ویروس کرونا احساس تب، تنگی نفس و به خصوص سرفه خشک است که در افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بیشتر در معرض ویروس قرار دارند، شدیدتر بروز می‌کند.

راهکارهای مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

مطالعات زیادی که بر روی بیماری کووید-19 انجام شده است، نشان داده که افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری و بروز علائم سخت‌تر آن قرار دارند. از طرفی بسیاری از بیماری‌ها نیز ممکن است موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و مقاومت بدن برای مقابله با بیماری را کاهش دهد. به همین دلیل به کار بردن راهکارهایی برای افزایش سیستم ایمنی و مصرف روزانه خوراکی‌هایی که به قوی‌تر شدن بدن در برابر انواع بیماری‌ها کمک می‌کنند، می‌تواند در این ایام بسیار اثربخش باشد تا در صورت ابتلا به این بیماری نیز علائم کرونا در بدن شما بسیار خفیف‌تر بروز کند و تأثیر منفی کمتری بر بدن بگذارد.

جالب است بدانید که یک مطالعه که اخیراً در آمریکا انجام شده است، نشان داده که تنها 12 درصد از مردم این کشور از نظر متابولیکی سالم هستند و به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، قند خون بالا، افزایش وزن و بالا بودن کلسترول دچار نیستند و شواهد نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای غربی نیز همین شرایط وجود دارد. از طرفی این موضوع نیز به اثبات رسیده است که داشتن استرس زیاد، پیروی از رژیم غذایی ناسالم و همچنین خواب ناکافی می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. در ادامه می‌توانید با راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از کرونا آشنا شوید.

راهکارهای مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا | چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند
طبق مطالعات انجام شده افراد چاق و دارای اضافه وزن و افرادی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تنفسی مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و باید بیشتر از خود در برابر بیماری‌های ویروسی نظیر کرونا محافظت کنند.

استرس خود را مدیریت کنید

ویروس کرونا در این چند ماهه تأثیر زیادی بر زندگی و درآمد خیلی از افراد دنیا داشته است و موجب شده تا امنیت شغلی خیلی از ما دچار مشکل شود. از طرفی موضوع قرنطینه خانگی نیز باعث کاهش رفت و آمدها به بیرون و دیدن عزیزانمان شده و همه این‌ها می‌تواند موجب بالا رفتن استرس و اضطراب در ما شود. اما بهتر است بدانید که استرس عامل مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن شما است و می‌تواند شانس شما برای ابتلا به بیماری تا میزان زیادی افزایش دهد.

بهتر است همین الان راهکارهایی برای حفظ آرامش و برگرداندن احساس خوب به خودتان پیدا کنید. می‌توانید از مدیتیشن استفاده کنید، کتاب‌های انگیزشی بخوانید و با خودتان تمرین کنید که این اوضاع موقتی است و به زودی همه چیز رو به راه خواهد شد.

سعی کنید مدتی از وقت خود را به کارهایی که دوست دارید، اختصاص دهید و افکار مثبت را در ذهنتان پرورش دهید و اجازه ندهید این شرایط موجب بالا رفتن استرس و نگرانی شما شود. به علاوه بهتر است مطمئن باشید زمانی که مراقب سلامتی‌تان باشید و راهکارهای معرفی شده از سمت سازمان بهداشت جهانی را جدی بگیرید، احتمال ابتلای شما به بیماری کمتر خواهد بود و حتی اگر به این بیماری مبتلا شوید، با قوی کردن بدنتان می‌توانید خیلی زود به آن غلبه کنید.

استرس و اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و شانس افراد برای ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کرونا را افزایش دهد. | راهکارهای مدیریت استرس
استرس و اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و شانس افراد برای ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کرونا را افزایش دهد.

خواب کافی داشته باشید

درست همانند استرس، نداشتن خواب کافی نیز پیامدهای منفی بر سلامت روحی و جسمی افراد می‌گذارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. دنبال کردن یک برنامه منظم برای خواب و توجه به برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید و با این کار به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کنید.

  • سعی کنید هر شب حداقل 8 ساعت بخوابید.
  • هر شب قبل از خواب دعا کنید و با فکرهای مثبت بخواب بروید.
  • از نگاه کردن به گوشی و تبلت قبل از خوابیدن اجتناب کنید.
  • سعی کنید یک برنامه خواب ثابت داشته باشید.
نقش خواب کافی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کرونا | راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا | درمان کرونا
داشتن خواب کافی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و برای این کار بهتر است ساعت مشخصی برای خوابتان داشته باشید و حداقل 8 ساعت در شب بخوابید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

تغذیه مناسب و پیروی از یک رژیم غذایی مفید می‌تواند در ابتلای شما به بیماری‌های واگیر و عفونی تأثیر زیادی داشته باشد. متخصصین تغذیه بر این باور هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید در طول روز از غذاهای متنوعی استفاده کنید و همه ویتامین‌‌ها، مواد معدنی و خوراکی‌های مغذی را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید و در واقع همه ما در این روزها باید بدانیم که برای پیشگیری از کرونا چه بخوریم و مصرف چه خوراکی‌هایی برای بدن مفیدتر است. بهترین خوراکی‌هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند عبارت‌اند از:

  • مصرف روزانه بتاکاروتن‌ها که این مواد به پادتن‌ها اجازه می‌دهند تا با سموم و عوامل بیماری‌زای خارجی مبارزه کنند و می‌توانید آن را از طریق مصرف هویج و کلم و زردآلو به بدن برسانید.
  • مصرف ویتامین D که در خوراکی‌هایی نظیر قارچ، تخم مرغ و پنیر وجود دارد و پروتئین‌هایی در بدن انسان ایجاد می‌کند که باکتری‌ها و ویروس‌های خاص را از بین می‌برد.
  • روی یا زینک که بیشتر در لوبیا، انواع آجیل و ماست یافت می‌شود نیز به بدن برای مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند.
  • پروتئین که در گوشت گاو، مرغ، شیر و تخم مرغ وجود دارد، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به بدن در تولید آنتی‌بادی‌های اضافی کمک کند.
راهکارهای تغذیه ای برای مقابله با کرونا | برای پیشگیری از کرونا چه بخوریم | رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کرونا
خوردن خوراکی‌های سالم و مفید به همراه سبزیجات و میوه‌های تازه می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به بدن شما در پیشگیری از کرونا کمک کند.

از طرف دیگر بهتر است بدانید که برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان باید تا می‌توانید از خوردن غذاهای آماده، کنسروی و بسته بندی شده اجتناب کنید و خوراکی‌های طبیعی مثل میوه‌ها سبزیجات و پروتئین‌ها را مصرف کنید.

به طور مرتب ورزش کنید

شاید با شیوع ویروس کرونا امکان حضور در باشگاه‌ها و مراکز ورزشی برای خیلی از افراد وجود ندارد. اما باید بدانید که این دلیل موجهی برای ورزش نکردن نیست. متخصصین بر این باور هستند که ورزش کردن و داشتن فعالیت روزانه و منظم تأثیر زیادی روی سیستم ایمنی بدن ما دارد و به همین دلیل باید هر طور شده در داخل خانه و محیط‌ها امن حتماً روزانه ورزش کنید و با این کار سیستم ایمنی بدنتان را قوی کنید.

ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود | ورزش در خانه د دوران قرانطینه | ورزش و فعالیت بدنی در قرنطینه خانگی
ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی منظم می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود و در این روزها که ویروس کرونا در تمام دنیا پخش شده، بهتر است برنامه مرتبی برای ورزش کردن در خانه داشته باشید.

 

سطح ویتامین D بدن خود را بررسی کنید

ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی همانند کلسیم و منیزیم و فسفات به بدن جذب شوند و استخوان‌ها قوی شوند. ویتامین D از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌ها محافظت می‌کند و به همین دلیل کنترل سطح این ویتامین در بدن اهمیت زیادی بر سلامت ما دارد. در حالی که بیشترین و غنی‌ترین منبع ویتامین D نور خورشید است، خیلی از ما به دلایل متفاوتی دچار کمبود این ویتامین هستیم. بنابراین بهتر است همه افراد به منظور مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن از رژیم غذایی سرشار از ویتامین D استفاده کنند و با خوردن ماهی‌های چرب همچون سالمون، زرده تخم مرغ و شیر و یا استفاده از مکمل‌های ویتامین D با توجه به میزان نیاز، کمبود این ویتامین در بدن را جبران کنند.

آیا ویتامین دی (D) از کرونا پیشگیری می‌کند؟ | تاثیر شگفت انگیز ویتامین d در مقابله با ویروس کرونا | مصرف ویتامین ها برای پیشگیری از بیماری کرونا
مصرف خوراکی‌های نظیر ماهی، زرده تخم مرغ و شیر می‌تواند به ما کمک کند تا ویتامین D مورد نیاز بدنمان را جذب کنیم و سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم.

از ویتامین C غافل نشوید

ویتامین C نیز که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای بهبود سیستم ایمنی بدن است که باید به صورت روزانه مصرف شود. مصرف این ویتامین موجب آزاد شدن آنتی‌بادی‌هایی در خون می‌شود که به لنفوسیت‌ها و گلبول‌های سفید کمک می‌کنند تا از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت کنند. بررسی‌ها نشان داده است که مصرف حداقل 200 میلی‌گرم از این ماده در روز می‌تواند علائم بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی را به طور محسوسی کاهش دهد. بهترین خوراکی‌های حاوی ویتامین C عبارت‌‌اند از:

  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
نقش ویتامین سی در پیشگیری و درمان کرونا | تاثیر ویتامین c در بهبود سیستم ایمنی بدن | نحوه مصرف ویتامین ث برای محافظت در برابر بیمارو کرونا
ویتامین C نیز که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود یکی دیگر از ویتامین‌های ضروری برای بهبود سیستم ایمنی بدن است که باید به صورت روزانه مصرف شود و می‌تواند به کاهش آمار کرونا و مقابله با بیماری‌های واگیر کمک زیادی کند.

باورهای نادرست درباره تقویت سیستم ایمنی

در این بخش قصد داریم تا شما را با برخی از رایج‌ترین باورهای نادرست در مورد سیستم ایمنی بدن آشنا کنیم.

خوردن شیرینی‌جات و شکر موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود

بهتر است در همین ابتدای بخش بدانید که مصرف نکردن و یا نخوردن شیرینی‌جات هیچ‌گاه تضمینی برای ابتلای شما به بیماری‌های واگیر نیست و قند به تنهایی نمی‌تواند موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن شود. این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است، اما به هر حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن بیش از حد از شیرینی‌ها می‌تواند موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود. از طرف دیگر خوردن بی‌رویه شیرینی‌ها می‌تواند به افزایش قند خون و دیابت منجر شود که خودش می‌تواند به شدت برای سلامتی انسان مضر باشد و زمینه بیماری‌های زیادی را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است از قندها به اندازه در رژیم غذایتان استفاده کنید.

باورهای نادرست درباره تقویت سیستم ایمنی بدن | خوردن شیرینی جات و شکر موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود | برای پیشگیری از بیماری ویروس کرونا چه بخوریم؟
خوردن بیش از اندازه شیرینی‌جات می‌تواند موجب افزایش قند خون و دیابت در افراد شود و از طرفی شواهدی نیز وجود دارد که می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

سیر معجزه می‌کند

حتماً شما هم شنیده‌اید که خوردن سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و از طرفی با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی فواید زیادی برای سلامت دارد، اما برخی افراد گمان می‌کنند که هر چقدر بیشتر سیر مصرف کنند، می‌توانند خود را در برابر ابتلا به ویروس کرونا در امان نگاه دارند، در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است و شما برای داشتن بدنی سالم باید سعی کنید که همه خوراکی‌ها و مواد مغذی را در حد اعتدال مصرف کنید. برای اینکه از فواید این خوراکی مغذی برخوردار شوید، کافی است که به مقدار محدود و به صورت خام یا در غذاهایتان 1 تا 2 حبه سیر و نه بیشتر استفاده کنید.

چگونه از ورود ویروس کرونا به بدنمان پیشگیری کنیم؟ تاثیر مصرف سیر در پیشگیری از ابتلا به کرونا | فواید سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن
بهتر است برای استفاده از فواید بی‌نظیر سیر روزانه 1 تا 2 حبه از آن را به صورت خام و یا در غذا استفاده کنید و از مصرف بیش از اندازه آن اجتناب کنید.

مصرف مکمل‌ها می‌توانند از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند

این موضوع بر کسی پوشیده نیست که کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند خطر ابتلای افراد به بیماری‌های واگیر را افزایش دهد، اما باید بدانید که خوردن یک باره انواع مکمل‌ها نمی‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌های ویروسی نظیر کووید-19 ایمن کند. از طرفی زمانی که بدن شما کمبود ویتامین و یا مواد مغذی نداشته باشد، خوردن این مکمل‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بدنتان نخواهد داشت بلکه می‌تواند برای سلامتی شما مضر نیز باشد.

آیا مصرف مکمل برای پیشگیری از کرونا مفید است؟ نحوه مصرف ویتامین ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا | بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای پیشگیری از کرونا
بهتر است بدانید که مصرف بی‌رویه مکمل‌های ویتامین نه تنها نمی‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند بلکه ممکن است برای سلامتی مضر باشد و طبق مطالعات تا زمانی که بدن کمبودی نداشته باشد، مصرف مکمل ویتامین‌ها نیز تأثیری روی آمار کرونا نخواهد داشت.

داشتن علائم بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی، نشانه ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است

در بسیاری از موارد مبتلا شدن به بیماری‌های واگیر نشانه ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نیست و به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس است. در مطالعاتی که انجام شد نشان داد که 95 درصد افرادی که در معرض ویروس سرماخوردگی قرار بگیرند، سرما می‎خورند، 75 درصد از خود علائم سرماخوردگی نشان می‌دهند و 25 درصد علامتی ندارند.

خدمات ضدعفونی کرونا | علایم کرونا چیست؟ فرق کرونا با سرماخوردگی و آنفولانزا | راههای پیشگیری از کرونا | آمار کرونا
ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی در اکثر مواقع به دلیل قرار گرفتن در معرض ویروس اتفاق می‌افتد و لزوما نشانه ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن نیست.

جمع‌بندی

تقویت سیستم ایمنی بدن و اینکه بدانیم برای پیشگیری از کرونا چه بخوریم می‌تواند به ما کمک کند تا بدن قوی‌تر داشته باشیم و برای مقابله با ویروس کرونا آماده باشیم. بهتر است که راهکارهای ارائه شده در این مقاله را جدی بگیرید و سعی کنید با کنترل استرس، داشتن خواب کافی، ورزش کردن و مصرف خوراکی‌های مفید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. به نظافت و بهداشت منزل خود بیشتر اهمیت دهید و برای این کار از افرادی متخصص کمک بگیرید.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

هر چه بیشتر به نکات ذکر شده در این مقاله توجه کنید، حتی در صورت ابتلا به این بیماری علائم کرونا در شما بسیار خفیف‌تر بروز کند و بدنتان آمادگی مقابله با بیماری را داشته باشد. در کنار همه این‌ها باید توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها را نیز جدی بگیرید تا هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم و در کنار هم آمار کرونا را کاهش دهیم.

منابع: theconversation.cominsider.comhealthline.comforbes.comhealth.harvard.edu

1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    باسلام,بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 8 =