لکه سفید روی ناخن | از علت ایجاد تا رفع آن

0

وجود لکه سفید روی ناخن مسئله‌ای ست که برای بسیاری از انسان‌ها پیش می‌آید. اما نکته این‌جاست که در فرهنگ عامه گفته می‌شود که لکه سفید روی ناخن نشانه‌ای از یک وضعیت بدِ سلامتی است و این در حالی است که همیشه چنین چیزی نیست. منظور این است که لکه سفید روی ناخن در برخی موارد کاملاً بی‌خطر است و دلالت بر مسئله‌ای جدی ندارد. در این نوشتار به طور کامل روی این موضوع بحث خواهیم کرد. در ادامه خواهیم گفت که چه مواردی موجب بروز لکه سفید روی ناخن می‌شوند و از طریق چه کارهایی می‌توان نسبت به درمان این لکه یا حتی لکه‌ها اقدام کرد.

لکه سفید روی ناخن
لکه سفید روی ناخن

علت لکه سفید روی ناخن

لکه سفید روی ناخن صرفاً ناشی از یک علت خاص نیست، بلکه موارد مختلفی می‌توانند موجب آن شوند. ابتدا به رایج‌ترین علل این قضیه می‌پردازیم:

۱- واکنش آلرژیک

گاه داشتن آلرژی به لاک ناخن، برق ناخن، ژلیش ناخن و سایر موارد این قبیل موجب بروز لکه سفید روی ناخن می‌شود.

۲- عفونت قارچی

یک قارچ با نام white superficial onychomycosis می‌تواند با نفوذ به زیر ناخن سبب بروز لکه‌های سفید روی ناخن شود. این عفونت می‌تواند رشد کند و به‌تدریج موجب شکننده‌شدن ناخن‌ها شود.

۳- آسیب ناخن

هر یک از ما بسیاری از کارهای‌مان را با دست انجام می‌دهیم و در این بین ممکن است ضرباتی به ناخن‌ها وارد آید. گاهی اوقات، این ضربات موجب بروز لکه سفید روی ناخن می‌شوند. گیر کردن انگشت لای در، اشتباهی ضربه‌خوردن ناخن از چکش و گاه حتی مانیکورهای منظم می‌توانند موجب بروز لکه ناخن شوند.

۴- کمبود مواد معدنی

در برخی موارد، کمبود روی و کمبود کلسیم در بدن می‌توانند موجب بروز لکه یا لکه‌های سفید روی ناخن شوند.

۵- سایر علل

۴ علت فوق، رایج‌ترین علل لکه روی ناخن هستند، اما در برخی موارد معدود و نادر نیز دیده شده که موارد زیر موجب بروز لکه روی ناخن شده‌اند:

  • بیماری‌های قلبی
  • نارسایی کلیوی
  • ذات‌الریه
  • پسوریازیس
  • مسمومیت با آرسنیک

برای تشخیص قطعی علت مشکل، باید به پزشک مراجعه کنید. هرچه لکه‌ها پایدارتر باشد و برای مدت‌زمانی طولانی وجود داشته باشند و هم‌چنین تعدادشان بیش‌تر باشد مراجعه به پزشک ضروری‌تر است.

درمان لکه سفید روی ناخن

درمان لکه به علت آن بستگی دارد. اگر علت مشکل، آلرژی باشد باید از محصولات زیبایی ناخن اجتناب کنید. اگر مشکل ناشی از عفونت قارچی باشد، پزشک برای شما داروهای ضد قارچ خوراکی تجویز می‌کند به احتمال بسیار زیاد پس از مصرف داروها مشکل نیز برطرف خوهد شد. چنان‌چه مشکل ناشی از ضربه و آسیب باشد درمان خاصی نیاز نیست و صرفاً به زمان برای ازبین‌رفتن لکه نیاز است. اگر  مشکل ناشی از کمبود مواد معدنی باشد چاره مصرف مکمل آن مواد است.

اما فارغ از این درمان‌ها، که باید حتماً زیر نظر پزشک انجام گیرند، یک سری درمان خانگی نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها می‌تواند برای رفع لکه سفید روی ناخن مفید باشد از جمله:

۱- استفاده از روغن اسطوخودوس

لکه سفید روی ناخن
روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس از خواص ضد قارچی برخوردار است و بنابراین اگر مشکل لکه از عفونت قارچی باشد با استفاده از روغن اسطوخودوس می‌توان نسبت به رفع آن اقدام کرد. ۶ قطره روغن اسطوخودوس را با ۱۵ میلی‌گرم روغن حامل- از جمله روغن زیتون و یا روغن نارگیل – ترکیب کنید و روی ناخن بمالید. سعی کنید روغن را ۱۵ دقیقه به ناخن بمالید و سپس با آب شستشو دهید.

۲- مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی

گفته شد که کمبود کلسیم و روی می‌توانند در بروز لکه روی ناخن نقش داشته باشند. گفته می‌شود کمبود ویتامین C نیز می‌تواند در این امر مؤثر باشد.

لکه سفید روی ناخن
سعی کنید مصرف شیر، سبزیجات برگ‌سبز، مرکبات و آجیل را افزایش دهید. البته بهتر است افزایش مصرف این مواد غذایی زیر نظر پزشک باشد.

۳- استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید نیز به‌سبب دارا بودن خواص ضد قارچی می‌تواند در این راه مفید باشد. نصف فنجان سرکه سفید را با یک چهارم فنجان آب گرم ترکیب کرده و ناخن‌تان را با این ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار را می‌توانید سه بار در روز انجام دهید.

۴- استفاده از سیر

لکه سفید روی ناخن

سیر نیز ازآن‌جا که دارای خواص ضد قارچی و ضد التهاب است می‌تواند موجب رفع لکه سفید روی ناخن شود، اگر علت مشکل عفونت قارچی باشد.

یک سیر را ریز کرده و روی ناخن بگذارید. سپس یک پارچه دور سیر ببندید و اجازه دهید سیر ۲۰ دقیقه روی ناخن بماند. در آخر ناخن را با آب بشویید. این کار را می‌توانید یک بار در روز انجام دهید.

سخن آخر

لکه سفید روی ناخن به علل گوناگون رخ می‌دهد از کمبود کلسیم و روی گرفته تا آلرژی به محصولات زیبایی ناخن. برای تشخیص علت قطعی مشکل باید به پزشک مراجعه کنید. یک سری درمان خانگی نیز می‌توانند برای درمان لکه ناخن مفید باشند که در این نوشتار به آن‌ها اشاره داشتیم. در آخر نکات زیر را نیز رعایت کنید:

  • زیاده از حد از سوهان ناخن استفاده نکنید.
  • با مواد تحریک‌کننده تماس مستقیم نداشته باشید.
  • اگر کارتان با جسم‌های سخت است مواظب باشید که ضربه به ناخن‌های‌تان وارد نشود.

منابع: healthline | stylecraze

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − سیزده =