این 19 شایعه مهم درباره کرونا را باید حتما بدانید

0

با گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا هر روز شایعات و اطلاعات مختلفی در مورد این بیماری می‌شویم که بسیاری از آن‌ها می‌تواند به جای کمک به درمان کرونا و راهنمایی کردن ما در این شرایط بحرانی، زندگی و سلامت ما را به خطر بیندازد. از طرف دیگر بخشی از شایعات نیز می‌تواند در ما دلگرمی کاذب و یا ترس و دلهره بی‌مورد ایجاد کند، به همین دلیل لازم است تا با مهم‌ترین شایعات و واقعیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد آشنا شوید؛ پس در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا اطلاعات جالبی در این زمینه به دست آورید.

1. ماسک می‌تواند 100 درصد از من در برابر ویروس کرونا محافظت کند

این یک شایعه است و اکثر ماسک‌هایی که ما استفاده می‌کنیم چنین ویژگی ندارد. سازمان بهداشت جهانی نیز توصیه می‌کند تا افراد مخصوصا در مکان‌های شلوغ و زمانی که احتمال وجود فردی بیمار در اطراف آن‌ها وجود دارد، حتما از ماسک استفاده کنند. اما زمانی که ماسک شما کاملا جلوی بینی و دهانتان را نگرفته باشد و از اطراف ماسک به داخل هوا وارد شود، مسلما نمی‌تواند آن‌طور که باید تاثیرگذار باشد. از طرفی خیلی از افراد از ماسک به صورت نادرستی استفاده می‌کنند و یا مدام با دست آلوده به آن دست می‌زنند که این موضوع می‌تواند سلامت آن‌ها را بیشتر به خطر بیندازد.

برای بالا بردن سطح محافظت در برابر ویروس کرونا در برابر افرادی که به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند و یا برای کارکنان بیمارستان که در معرض ویروس‌ زیادی قرار دارند، افراد باید از ماسک‌های حرفه‌ای به نام N95 استفاده کنند که پرستاران و پزشکان نیز معمولا از این ماسک استفاده می‌کنند.

استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا | لوازم حفاظت فردی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا
استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا باید حتما به روش درستی انجام شود و اگر هوا از گوشه‌های ماسک وارد شود، نمی‌تواند به صورت 100 درصدی از شما محافظت کند.

2. ویروس کرونا در آب و هوای گرم و شرجی از بین می‌رود

بهتر است بدانید که ویروس کرونای جدید توانایی زنده ماندن در هر نوع آب و هوایی را دارد و بسیاری از کشورها و مناطقی که دچار این ویروس شده‌اند، گرم و شرجی هستند. جالب‌ترین موضوعی که در مورد ویروس کرونا وجود دارد این است که این ویروس توانایی جهش و تغییر کردن دارد و می‌تواند خود را برای زنده ماندن در هر آب و هوایی آماده کند.

آیا ویروس کرونا در آب و هوای گرم و شرجی از بین می‌رود؟ | جلوگیری از انتقال بیماری کرونا
هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ویروس کرونا در مناطق گرم و شرجی از بین می‌رود وجود ندارد و برای پایان کرونا لازم است که حتما دارو یا واکسن تایید شده‌ای برای این بیماری ایجاد شود.

3. مصرف گوشت و مرغ موجب انتشار ویروس کرونا می‌شود

بسیاری از افراد در سراسر دنیا از خوردن گوشت و مرغ و تخم مرغ اجتناب می‌کنند و بر این باور هستند که خوردن این خوراکی‌ها موجب ابتلا به کرونا در آن‌ها می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که دانشمندان هیچ شواهدی در مورد این موضوع کشف نکرده‌اند و هیچ ارتباطی بین خوردن این مواد غذایی و مبتلا شدن به علائم کرونا وجود ندارد.

آیا مصرف گوشت و مرغ موجب انتشار ویروس کرونا می‌شود؟
خوردن گوشت و مرغی که به خوبی پخته باشند به هیچ عنوان خطر ابتلای شما به ویروس کرونا را زیاد نمی‌کند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جذب مواد مغذی نیز لازم و ضروری است.

4. خرید اجناس چینی می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد

قبل از هر چیزی باید بدانید که تا زمانی که این ویروس در دنیا وجود دارد و هنوز واکسن کرونا کشف نشده است، بهتر است هر جنسی که از بیرون می‌خرید را قبل از استفاده ضدعفونی نمایید. در مورد اجناس چینی نیز باید بدانید که ویروس توانایی زنده ماندن در مدت زمانی محدود روی اجناس مختلف دارد و مسلما تا زمانی که از یک کشور دیگر مثل چین به دست شما برسد، حتی اگر آلوده هم باشد، ویروس از بین می‌رود. به هر حال بهترین توصیه این است که قبل از مصرف هر چیزی ابتدا آن را کاملا ضدعفونی نمایید.

برای اطلاع از نحوه ضدعفونی وسایلی که از بیرون می‌خرید؛ مطلب راهنمای کامل ضدعفونی کردن خریدها را بخوانید.

آیا خرید اجناس چینی می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد؟
چینی بودن اجناس مبنی بر این نیست که اجناس آلوده هستند، شما باید هر جنسی را که ساخت هر کشوری هم که باشد، قبل از استفاده با دقت ضدعفونی و تمیز کنید.

5. ویروس کرونا از طریق نیش حشرات منتقل می‌شود

این موضوع واقعیت ندارد و انتقال ویروس کرونا از طریق نیش حشرات به هیچ عنوان اثبات شده و مورد قبول نیست. اولین و مهم‌ترین راهی که ممکن است شما را بیمار کند، قرار گرفتن در معرض سرفه و عطسه فرد بیمار است پس بهتر است چشمان و گوش‌هایتان را در برابر این شایعات ببندید و به خودتان ترس و دلهره راه ندهید.

آیا ویروس کرونا از طریق نیش حشرات منتقل می‌شود؟
ویروس کرونا توسط نیش حشرات و پشه منتقل نمی‌شود و علائم کرونا معمولا زمانی ظاهر می‌شود که شما در معرض فرد آلوده به ویروس قرار بگیرید و یا با دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود دست بزنید.

6. استفاده از سشوار و خشک کن دست می‌تواند ویروس روی دست و بدن را از بین ببرد

بهتر است بدانید که باد گرم این دو دستگاه هیچ تاثیری برای از بین بردن ویروس کرونا از روی بدن یا دستان شما ندارد و برای از بین بردن ویروس کرونا تنها باید دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و یا به وسیله یک ماده ضدعفونی کننده موثر، ضدعفونی نمایید.

آیا استفاده از سشوار و خشک کن دست می‌تواند ویروس کرونا را از روی دست و بدن از بین ببرد؟
باد گرم دستگاه خشک کن دست نمی‌تواند ویروس کرونا را از بین ببرد و برای عدم ابتلا به کرونا باید حتما روزانه چندین بار دستان خود را با آب و صابون بشویید و یا با الکل ضدعفونی کنید.

7. یوگا درمان کرونا است

شاید به کار گرفتن یوگا آن هم در زمانی که ویروس کرونا فراگیر شده و اکثر افراد دچار ترس و دلهره هستند، بتواند برای روحیه افراد مناسب باشد، اما بهتر است بدانید که این ورزش هیچ کمکی به درمان علائم کرونا نمی‌کند و به هیچ صورتی نمی‌تواند درمان کرونا باشد.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

آیا یوگا درمان کرونا است؟ استرس کرونا را با یوگا خنثی کنیم | چگونه با یوگا به جنگ با کرونا برویم؟
یوگا و هیچ ورزش دیگری به عنوان درمان ویروس کرونا شناخته نمی‌شود، اما به طور کلی ورزش کردن می‌تواند روحیه شما را بهتر کند و کمک کند تا سیستم ایمنی بدنتان قوی‌تر شود.

8. سنجش تب مطمئن‌ترین راه برای پیدا کردن افراد مبتلا به کرونا است

شاید تب یکی از اولین و مهم‌ترین علائم ویروس کرونا در افراد باشد، اما بهتر است بدانید که شما با این کار نمی‌توانید تشخیص دهید فردی بیمار است یا خیر. دلیل این موضوع هم این است که ممکن است افراد از 2 تا 10 روز هیچ علائمی از خود نشان ندهند اما به ویروس آلوده باشند و با قرار گرفتن در جمع سایر افراد را نیز بیمار کنند.

غربالگری و تب سنجی کرونا | آیا سنجش تب مطمئن‌ترین راه برای پیدا کردن افراد مبتلا به کرونا است؟ تب سنجی و غربالگری برای پیشگیری از کرونا
تب یکی از مهم‌ترین علائم ابتلا به کرونا است اما این موضوع ممکن است در برخی افراد بعد از 2 تا 10 روز بروز کند بنابراین تا بیرون نیامدن واکسن کرونا همه افراد باید در هر شرایطی مراقب سلامت خود باشند و نکات بهداشتی را جدی بگیرند.

9. اسپری الکل روی بدن و لباس شما را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می‌کند

بهتر است این حقیقت را همین الان بپذیرید که زمانی که ویروس وارد بدن شما شده باشد هیچ کاری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در شما وجود ندارد. از طرف دیگر نیز با این کار تنها به پوست و سیستم تنفسی بدنتان نیز آسیب می‌زنید. همانطور که گفته شد بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا این است که:

  • دستان خود را به طور مرتب بشویید.
  • به دهان، بینی و چشمان خود دست نزنید.
  • هر جسم یا سطحی را قبل از دست زدن ضدعفونی کنید.
کدام نوع الکل برای مقابله با ویروس کرونا موثر است؟ الکل برای ضدعفونی دست ها | اسپری کردن الکل روی بدن و لباس برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا
اسپری کردن الکل روی بدن و لباس نه تنها نمی‌تواند شما را از ابتلا به کرونا محافظت کند، بلکه می‌تواند موجب بروز حساسیت‌های پوستی و تنفسی نیز بشود. سعی کنید تا پایان بحران کرونا کمتر در مکان‌های شلوغ حاضر شوید و تا حد امکان نیز فاصله 2 متری خود را با سایر افراد حفظ کنید.

10. مصرف سیر و پیاز جلوی ابتلا به ویروس کرونا را می‌گیرد

درست است که سیر و پیاز خوراکی‌های سالمی هستند و خاصیت ضدمیکروبی دارند، اما این ادعا به هیچ عنوان ثابت شده نیست و خوردن سیر و پیاز شما را از بیمار شدن مصون نمی‌کند؛ اما به هر حال برای بهبود سیستم ایمنی بدنتان می‌توانید از این مواد غذایی نیز در کنار سایر خوراکی‌ها در حد معمول استفاده کنید.

آیا مصرف سیر و پیاز جلوی ابتلا به ویروس کرونا را می‌گیرد؟ آیا خوردن سیر و پیاز در درمان کرونا موثر است؟
اینکه سیر و پیاز خاصیت ضدمیکروبی دارند، بر کسی پوشیده نیست اما این خوراکی‌ها به هیچ عنوان موجب درمان کرونا نمی‌شوند و نمی‌توانند علائم کرونا را کاهش دهند.

11. خوردن آنتی بیوتیک در جلوگیری و درمان ویروس کرونا مفید است

باید بدانید که خوردن آنتی بیوتیک تنها بر روی باکتری‌ها تاثیر دارد و از آن‌جایی که بیماری کووید-19 یک ویروس است هیچ تاثیری بر پیشگیری و درمان کرونا نخواهد داشت. اما به هر حال در مواقعی که فردی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری است، طبق نظر پزشک و بنا بر شرایط بیماری می‌تواند از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت استفاده شود.

آیا خوردن آنتی بیوتیک در جلوگیری و درمان ویروس کرونا جدید مفید است؟ آیا ویروس کرونا با آنتی بیوتیک درمان می شود؟
خوردن آنتی بیوتیک تنها بر روی باکتری‌ها تاثیر دارد و از آن‌جایی که بیماری کووید-19 یک ویروس است هیچ تاثیری بر پیشگیری و درمان کرونا نخواهد داشت.

12. ویتامین C می‌تواند به درمان کرونا کمک کند

ویتامین C تاثیر زیادی روی بهبود سیستم ایمنی بدن دارد و مصرف روزانه آن برای بدن ضروری است، اما هیچ شواهدی مبنی بر موثر بودن در درمان کرونا توسط ویتامین C وجود ندارد.

آیا ویتامین C به درمان کرونا کمک می کند؟ تاثیر ویتامین سی برای مقابله با کرونا | نقش ویتامین ث در محافظت از ویروس کرونا
مصرف ویتامین سی به صورت روزانه برای بدن ضروری است اما به هیچ عنوان درمان کرونا در نظر گرفته نمی‌شود.

13. ابتلا به ویروس کرونا مساوی با مرگ است

هنوز اطلاعات زیادی لازم است در مورد این ویروس فراگیر بدانیم اما این موضوع برای ما روشن است که نرخ مرگ و میر توسط این ویروس در شرایط عادی تنها 2 درصد و در شرایط بحرانی حدود 18 تا 20 درصد است. در واقع به طور کلی 98 درصد از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند زنده می‌مانند و بهبود پیدا می‌کنند.

آیا ابتلا به ویروس کرونا مساوی با مرگ است؟ ویروس کرونا چقدر خطرناک و کشنده است؟ راههای پیشگیری از گسترش ویروس کشنده کرونا
مبتلا شدن به کرونا به معنی نزدیک شدن به مرگ نیست. در بسیاری از افراد علائم کرونا بسیار خفیف و در حد یک سرماخوردگی ساده است و خیلی زود نیز برطرف می‌شود.

14. ویروس کرونا تنها برای افراد مسن خطرناک است

در مورد این موضوع باید بدانید که شدت بیماری روی افراد مسن معمولا بیشتر است اما همه افراد در معرض ابتلا به کرونا هستند و حتی کودکان نیز بیمار می‌شوند و می‌توانند ناقل باشند.

ویروس کرونا برای چه کسانی خطرناک تر است؟ آیا ویروس کرونا تنها بر روی افراد مسن موثر است؟
همه افراد در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا به این بیماری دچار می‌شوند، اما معمولا علائم کرونا در افراد مسن شدیدتر بروز می‌کند. به همین دلیل لازم است تا پایان کرونا همه برای محافظت از خود از حضور در مکان‌های شلوغ اجتناب کنند و دستان خود را مرتب ضدعفونی نمایند.

15. خوردن الکل و نوشیدنی الکلی می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهد

طبق ادعای سازمان بهداشت جهانی، خوردن نوشیدنی‌های الکلی و الکل نه تنها برای محافظت از افراد در ابتلا به کرونا مفید نیست، بلکه می‌تواند خطر ابتلای شما به ویروس کرونا را تا چندین برابر افزایش دهد.

آیا خوردن الکل و نوشیدنی‌های الکلی خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهد؟ تاثیر نوشیدن الکل در درمان کووید-19
خوردن الکل و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند خطر ابتلای افراد به ویروس کرونا را افزایش دهد.

16. توانایی نگه داشتن نفس به مدت 10 ثانیه و سرفه نکردن بعد آن نشانه این است که شما سالم هستید

یکی از بارزترین و مهم‌ترین علائم ویروس کرونا سرفه خشک، احساس خستگی و تب است که در برخی افراد به صورت شدیدتر و در برخی افراد نیز خفیف‌تر است. به هر صورت انجام این آزمایش به هیچ عنوان نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که شما به کرونا دچار شده‌اید یا نه. ممکن است علائم کرونا در شما به صورت دیگری بروز کند و بهترین راه برای تشخیص اینکه شما به این بیماری مبتلا هستید یا خیر این است که تست کرونا را انجام دهید.

آیا توانایی نگه داشتن نفس به مدت 10 ثانیه و سرفه نکردن نشانه سالم بودن است؟ مشکلات حاد تنفسی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری ویروس کرونا است.
نگه داشتن نفس به مدت 10 ثانیه و بعد نداشتن تنگی نفس یا سرفه نمی‌تواند ثابت کند که شما به کرونا مبتلا هستید یا خیر، برای این کار لازم است که حتما آزمایش بالینی انجام شود.

17. واکسن ذات‌الریه می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کند

بهتر است بپذیرید که نه واکسن ذات‌الریه و نه آنفولانزا نوع B هیچ تاثیری روی حفاظت از شما در برابر ویروس کرونا ندارد. این ویروس کاملا با ویروس‌های قبلی متفاوت است و دانشمندان در تلاش هستند که هر چه زودتر واکسن کرونا را کشف کنند و مطمئن باشید این اتفاق خواهد افتاد و پایان بحران کرونا به زودی اتفاق می‌افتد.

آیا واکسن آنفولانزا یا ذات‌الریه جلوی ابتلا به ویروس کرونا را می گیرد؟ تولید واکسن کرونا
واکسن آنفولانزا و یا ذات‌الریه هیچ تاثیری روی ابتلا به کرونا و بروز علائم کرونا ندارد.

18. سرمای شدید و یخ زدن می‌‌تواند ویروس کرونا را نابود کند

شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند در دمای خیلی پایین نیز زنده بماند و این موضوع به هیچ عنوان تایید شده نیست. پس بهتر است همه اجسام را قبل از مصرف کردن حتما به وسیله الکل ضدعفونی نمایید و یا با آب و صابون بشویید. برای مصرف گوشت، مرغ و سایر خوراکی‌ها هم حتما آن‌ها را کاملا بپزید و بعد میل کنید.

چگونگی فعالیت ویروس کرونا در سرما | آیا ویروس کرونا در سرما از بین می رود؟ خطر انتقال ویروس کرونا از طریق مرغ و گوشت خام | احتمال آلودگی گوشت با ویروس کرونا
سرمای شدید قادر به نابود کردن ویروس کرونا نیست و برای از بین رفتن این ویروس بر روی گوشت و مرغ تنها کافی است که به طور کامل آن‌ها را بپزید.

19. در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا، ایبوپروفن مصرف نکنید

این افسانه از یک منبع معتبر و توسط وزیر بهداشت فرانسه در میان مردم پخش شد. این فرد در توئیتر خود نوشت که مصرف داروهایی نظیر ایبوپروفن می‌‌تواند شدت بیماری کووید-19 را بیشتر کند. اما حقیقت این است که هیچ شواهدی در مورد این موضوع وجود ندارد و سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA نیز به هیچ عنوان این موضوع را تایید نمی‌کند که مصرف داروهایی نظیر ایبوپروفن می‌تواند علائم بیماری را بیشتر کند.

طبق شواهد مصرف قرص ایبوپروفن هیچ تاثیری بر تشدید علائم کرونا ندارد و نمی‌تواند تاثیری روی بدتر شدن روال بیماری داشته باشد. پایان کرونا | نشانه ها و علایم کرونا
طبق شواهد مصرف قرص ایبوپروفن هیچ تاثیری بر تشدید علائم کرونا ندارد و نمی‌تواند تاثیری روی بدتر شدن روال بیماری داشته باشد.

کلام آخر

با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا هم زمان شایعات زیادی نیز در مورد این بیماری در دنیا پخش شد. گوش کردن به شایعات از طرفی موجب ایجاد ترس و دلهره در میان مردم می‌شود و از سویی نیز می‌تواند به دلیل پیروی از راهکارهای نامطمئن سلامت افراد را بیشتر به خطر بیندازد.

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بهتر است تا درست شدن واکسن کرونا حتما توصیه‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی و رسانه‌های معتبر ارائه می‌شود را جدی بگیرید و به شایعات گوش نکنید تا به زودی همگی شاهد پایان بحران کرونا باشیم.

منابع: who.intgulfnews.comjhsph.eduhss.gov.nt.cacnet.combusinessinsider.comthenews.com.pk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =