بایدها و نبایدهای بارداری و ملاحظات ویژه مقاله ۲۰۱۹

0

سعی داریم در این مقاله بایدها و نبایدهای بارداری را به طور کامل بررسی کنیم با استادکار اپلیکشن درخواست خدمات همراه باشید.

قطعا حاملگی درهای دنیای جدیدی را به روی یک خانم باردار باز می‌کند. برای ورود به این دنیای تازه، می‌بایست باید و نبایدهای دوران بارداری را بشناسید.

اگر نمی دانید که در طول دوران بارداری از چه خوراکی‌هایی باید دوری کرد و چه موادغذایی‌ای را باید بیشتر مصرف کرد؛ اگر نگران نوشیدنی‌ها و یا عادات ناسالم زندگی‌تان در دوره بارداری و تاثیر آن برروی جنین هستید و به دغدغه های این مسیر تازه فکر می‌کنید، به شما توصیه می‌کنیم تا با خواندن این گزارش، نکات آن را به سان یک فانوس در این مسیر جدید به همراه خود داشته باشید. اطلاع از باید و نبایدهای دوران بارداری، به شما کمک می‌کند تا به راحت‌ترین نحو ممکن این دوره را پشت سرگذاشته و بعد از ۹ ماه یک نوزاد سالم و سرحال را در آغوش‌تان بگیرید.

باید و نبایدهای دوران بارداری برای داشتن حاملگی ایمن

بایدهای دوران بارداری

در این بخش قصد داریم تا کارهایی که باید در طول دوران بارداری انجام دهید تا بتوانید یک حاملگی ایمن داشته باشید را به شما یادآوری خواهیم کرد:

  • اسید فولیک و ویتامین D مصرف کنید

مصرف فولیک اسید، ریسک بروز مشکلات احتمالی در جنین را کاهش می دهد و حتی توصیه می شود که از سه ماه قبل از زمانی که قصد باردار شدن دارید، مصرف فولیک اسید را آغاز کنید. اما اگر بارداری شما ناخواسته بوده، نگران نباشید؛ هر زمان ماهی را از آب بگیرید تازه است؛ به صورت روزانه قرص فولیک اسید را مصرف کنید و تا پایان هفته دوازدهم بارداری ادامه دهید.

ویتامین D هم به رشد سالم استخوانها و عضلات جنین کمک زیادی می‌کند. این ویتامین مفید همچنین میزان کلسیم و فسفات بدن شما را نیز تنظیم می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید سلامت استخوان‌ها و دندانهای‌ خودتان را نیز تضمین کنید. به ویژه اگر علائم کمبود ویتامین دی دارید، حتما این مکمل دارویی را به صورت روزانه استفاده کنید. اگر زیاد در معرض تابش نور خورشید نیستید و یا در فضای باز، پوست بدنتان در معرض تابش خورشید نیست، احتمالا میزان ویتامین دی در بدن شما کمتر از حد طبیعی است.

قرص آهن هم یکی دیگر از مکمل‌هایی است که مصرفش در دوره بارداری توصیه می شود؛ البته حتما و قطعا حتی برای مصرف این مکمل های دارویی نیز با پزشکتان مشورت کنید.

فولیک اسید یکی از داروهایی است که مصرف آن از قبل از آغاز دوره بارداری نیز توصیه می شود
فولیک اسید یکی از داروهایی است که مصرف آن از قبل از آغاز دوره بارداری نیز توصیه می شود
  • فعالیت داشته باشید

زیاد نشستن، برای سلامت شما و نوزادتان خوب نیست و ریسک اضافه وزن بیش از حد، دیابت بارداری، تشنج بارداری و ایجاد رگهای واریسی را در بدنتان افزایش خواهد داد و ممکن است حتی باعث تنگی نفس و کمردرد شود. اگر قبل از بارداری ورزش می‌کردید، می‌توانید در همان سطح، ورزش کردن را دنبال کنید؛ البته حواستان به پیغام‌های بدنتان باشد و هر زمان که احساس خستگی یا ناراحتی کردید، سرعت و ریتم ورزش را کاهش دهید.

اگر قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، نیازی نیست که حالا ورزش را حرفه‌ای شروع کنید؛ همین که فعالیت داشته باشید کافی است؛ پیاده‌روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه و سه تا ۴ بار در هفته، ایده آل است.

پیاده روی یکی از فعالیت هایی است که در دوران بارداری به شدت توصیه می شود
پیاده روی یکی از فعالیت هایی است که در دوران بارداری به شدت توصیه می شود

حواستان باشد که انجام کارهای سنگین و نظافت بیش از حد منزل در دوره بارداری، فعالیت بدنی حساب نمی‌شود و ممکن است به سلامت شما و جنین‌تان آسیب رسان باشد. شاید بهتر این باشد که برای انجام نظافت منزل و به ویژه کارهای سخت و سنگین خانه تکانی، باید و نبایدهای مهم نظافت منزل در دوران بارداری را بدانید. در این باره مقاله خواندن خونه تکونی در بارداری را به شما پیشنهاد می کنیم .

  • برنامه ریزی غذایی

مصرف برخی موادغذایی در دوران بارداری، ممکن است ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش داده و یا باعث مسمومیت غذایی شوند. در نتیجه باید در مصرف موادغذایی در این دوره نهایت دقت را به کار گرفت و از مصرف برخی مواد از جمله پنیرهای نرم، شیر غیر پاستوریزه ، برخی از گونه‌های ماهی، تخم مرغ و گوشت خام و یا نیم پز شده و چند مورد دیگر اجتناب کرد. از سوی دیگر مصرف برخی موادغذایی در طول دوره بارداری به شدت توصیه می شود و باید این مواد را در رژیم تغذیه ای قرار داد. در این مورد مقاله دوران بارداری چی بخوریم چی نخوریم را بخوانید .

تغذیه در دوران بارداری یکی از مهمترین نکاتی است که بایدمد نظر قرار داد
تغذیه در دوران بارداری یکی از مهمترین نکاتی است که بایدمد نظر قرار داد
  • زیرنظر گرفتن حرکات جنین در شکم مادر

حرکات جنین در شکم مادر نشانه سلامت جنین است. معمولا از هفته بیست و چهارم این حرکات آغاز می‌شود. باید حواستان به این حرکات باشد و اگر زمانی حس کردید که جنین در شکم‌تان حرکت نمی‌کند، باید به نزد پزشک بروید.

  • خوب بخوابید

تغییرات هورمونی در طول این دوران و تشویش و نگرانی‌ها ، باعث می شود که خوابیدن شما دستخوش تغییراتی شود. به ویژه در سه ماهه پایانی بارداری سعی کنید تا جای ممکن استراحت کنید و حتی از چرت‌های کوتاه مدت غافل نشوید.

قطعا در طول بارداری، هر مادری با مشکلات متعددی برای خوابیدن مواجه می‌شود و همین باعث می‌شود تا حتی در دوران بارداری هم خواب راحت تبدیل به یک رویا شود؛ اما فراموش نکنید که بعد از تولد نوزاد، خوابیدن برای شما سخت‌تر هم می‌شود و تا می‌توانید در زمان بارداری استراحت کنید.

حتی یک چرت کوتاه روی مبل هم می تواند برای یک خانم باردار مفید وسودمند باشد
حتی یک چرت کوتاه روی مبل هم می تواند برای یک خانم باردار مفید وسودمند باشد
  • نحوه خوابیدن صحیح

خوابیدن بر روی شکم و یا بر روی کمر، کار اشتباهی است که مادران باردار باید این عادات را کنار بگذارند. بهترین روش برای خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به پهلو و مخصوصا پهلوی چپ است و بدین ترتیب سلامت مادر و جنین تضمین شده است.

ایده آل ترین حالت خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به روی پهلوی چپ است
ایده آل ترین حالت خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به روی پهلوی چپ است
  • سلامت روانی

این یکی از مهمترین و مفیدترین باید و نبایدهای دوران بارداری است؛ چرا که روحیه و ذهنیت شما، بخش عمده ای از مسائل بارداری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. یک نفر از هر ۱۰ خانم باردار، در طول دوران حاملگی با مشکلات سلامت روانی مواجه می شوند. در طول دوران بارداری، بارها افکار منفی و بد به سراغ شما می آیند. ولی شما باید سعی کنید تا روحیه مثبت به زندگی تزریق کرده و این استرس‌ها و افکار بد و منفی را از خود دور کنید.

  • واکسیناسیون به موقع

خانمها در طول دوران بارداری باید چند واکسن تزریق کنند. بهترین اطلاعات دراین رابطه را می‌توانید از پزشک‌تان دریافت کنید؛ پس یادتان باشد که از پزشک‌تان دراین رابطه سوال کنید. توصیه می‌شود که با مشورت پزشک، حتما واکسن آنفولانزا بزنید تا از سرماخوردگی در طول این دوره در امان باشید.

تزریق واکسنهای اجباری درطول دوران بارداری را به موقع انجام دهید
تزریق واکسنهای اجباری درطول دوران بارداری را به موقع انجام دهید
  • مراقب این نشانه ها باشید

برخی نشانه‌ها هستند که باید به محض رویت آنها با پزشک یا ماما در جریان گذاشته شوند؛ چرا که هر یک از این نشانه‌ها، ممکن است حکایت از شرایط نامساعد جنین در شکم شما باشند:

  • خونریزی واژینال
  • ادرار دردناک
  • درد و یا گرفتگی های ناگهانی، شدید و یا ممتد در ناحیه شکم
  • سردردهای دائمی و شدید
  • تورم صورت، دستها ویا پاها
  • دید تار و یا رویت نقطه هایی درمقابل چشمان
  • خارش و التهاب پوست دست و پاها
  • کاهش حرکات جنین در شکم
  • بوی شدید و یا نامساعد واژن و یا احساس خروج آب زیاد از ناحیه واژن

نبایدهای دوران بارداری

در بررسی باید و نبایدهای دوران بارداری، باید به شدت مراقب نبایدهای این دوره بود؛ یعنی شما باید دست کم در طول دوران حاملگی انجام این کارها را کنار گذاشته و یا با احتیاط انجام دهید.

  • سفرهای طولانی در اواخر بارداری ممنوع

بهترین زمان برای انجام سفرهای طولانی در هنگام بارداری در میانه‌های این دوره است. در دوازده هفته ابتدایی بارداری، خستگی و بدخوابی همراه همیشگی مادر باردار است و خطرات زیادی در سفرهای طولانی در سه ماهه ابتدایی بارداری وجود دارد. از سوی دیگر سفر کردن در ماه‌های پایانی بارداری هم سخت و خسته کننده است.

پس بهترین زمان برای انجام سفرهای طولانی در اواسط دوران بارداری است. با این وجود، حتما نظر پزشک‌تان را جویا شده و قوانین و مقررات ایرلاینی که با آن قصد سفر دارید را چک کنید. بسیاری از خطوط هوایی برای سفر خانم‌های باردار بالای ۲۸ هفته، از پزشک معالج، نامه می‌خواهند.

بهترین زمان برای انجام پروازهای هوایی دردوران بارداری ، در اواسط این دوره است
بهترین زمان برای انجام پروازهای هوایی دردوران بارداری ، در اواسط این دوره است
  • غذا خوردن به جای دو نفر

شما به عنوان مادر باردار قرار نیست که به جای دو نفر غذا بخورید؛ این نکته به ویژه در سه ماهه اول و دوم بارداری بیشتر حائز اهمیت است. در سه ماهه سوم هم اگر فعالیت بدنی دارید، فقط ۲۰۰ کالری اضافه برای شما کافی خواهد بود که معادل یک نصفه ساندویچ است. پس اگر ویار هم دارید، سعی کنید تا ویار را تحت کنترل درآورده و تغذیه سالمی داشته باشید. ویار چیست ؟

باید بدانید که قرار نیست در دوران بارداری اندازه دونفر غذا بخورید
باید بدانید که قرار نیست در دوران بارداری اندازه دونفر غذا بخورید
  • سیگار کشیدن ممنوع

سیگار کشیدن به طور معمول، آسیب زیادی به سلامت افراد وارد می‌کند و در طول دوران بارداری هم قطعا آسیب‌های زیادی به سلامت جنین می زند. هرگز برای ترک سیگار دیر نیست. پس دوره بارداری می‌تواند زمان ایده آلی باشد که سیگار را برای همیشه کنار بگذارید و دست کم در طول این ۹ ماه از این ماده مضر فاصله بگیرید.

  • مصرف الکل ممنوع

مصرف الکل به ویژه در سه ماهه ابتدایی بارداری که مغز جنین درحال رشد است، به شدت ممنوع است. البته طبق توصیه پزشکان در طول دوره بارداری، بهتر است هیچ گونه نوشیدنی الکلی مصرف نشود. حتی قطره ای الکل ممکن است مشکل ساز باشد و مشکلاتی از جمله تولد نوزاد با وزن کم، مشکلات یادگیری، مشکلات رفتاری و مشکلات رشد او ، ایجاد خواهد کرد.

  • سونا نروید

اگر چه جکوزی و سونا آرامش بخش است ولی برای یک خانم باردار اصلا توصیه نمی شود. تحقیقات حکایت از آن دارد که رفتن به سونا و جکوزی به ویژه در سه ماهه ابتدایی بارداری، ریسک سقط جنین را دوبرابر افزایش می دهد. نشستن در آب داغ، دمای بدن را بالا خواهد برد و این مشکلات زیادی برای جنین ایجاد خواهد نمود.

  • مصرف موادمخدر ممنوع

این مورد از جمله مواردی است که نه تنها در باید و نبایدهای دوران بارداری توصیه می‌شود، بلکه باید برای همیشه از زندگی شما حذف شود. مصرف کوکائین و هر نوع ماده مخدر، به طور کلی برای سلامت شما مضر است و در دوران بارداری هم خطرات زیادی را برای جنین ایجاد می‌کند. حتی اگر داروهای سنگین و غیرقانونی مصرف می‌کنید، حتما باید صادقانه آن را با پزشک‌تان در جریان بگذارید. پزشک هرچه بیشتر بداند، بیشتر به سلامت شما و جنین کمک خواهد کرد.

  • فعالیتهای ماجراجویانه ممنوع

حتی اگر ورزشکار هستید هم باید از انجام برخی ورزش‌های سنگین و خطرناک و فعالیت‌های ماجراجویانه اجتناب کنید. مثلا در طول این نه ماه، شیرجه زدن و یا راگبی بازی کردن را کنار بگذارید؛ چرا که ممکن است بسیار خطرناک باشند.

  • کافئین زیاد ممنوع

بیش از ۶۰% خانمها، در طول دوره بارداری‌شان بیشتر از حد مجاز، کافئین مصرف می کنند. مصرف زیاد کافئین در طول دوران بارداری ممکن است باعث تولد نوزادانی با وزن کمتر از وزن نرمال شود و این ریسک مشکلات سلامت آنها در ماه‌های بعد از تولد را افزایش خواهد داد  و حتی ممکن است باعث سقط جنین و مشکلات این چنینی دیگری نیز بشود.

سعی کنید تا حدامکان از مصرف کافئین دردوران بارداری اجتناب کرده و یا مصرف آن را محدود کنید
سعی کنید تا حدامکان از مصرف کافئین دردوران بارداری اجتناب کرده و یا مصرف آن را محدود کنید
  • رژیم لاغری ممنوع

اگرچه شما در طول این دوره باید حسابی مراقب تغذیه‌تان باشید و مصرف خوراکی‌های مفید را افزایش دهید ولی باید فکر لاغر شدن و گرفتن رژیم لاغری را از سرتان بیرون کنید؛ چون حذف برخی موادغذایی ممکن است باعث نرسیدن موادغذایی مفید به جنین و درنتیجه عدم رشد او شود. پس به سراغ یک رژیم متعادل و سالم بروید.

خیالتان راحت باشد که بعد از زایمان می توانید با به کارگیری برخی راهکارها، لاغر شده و تدریجا به وزن طبیعی تان بازگردید.

داشتن رژیم غذایی سالم در طول دوران بارداری هم به نفع شماست و هم نوزادتان
داشتن رژیم غذایی سالم در طول دوران بارداری هم به نفع شماست و هم نوزادتان

سخن آخر

در این گزارش سعی کردیم تا از باید و نبایدهای دوران بارداری با شما صحبت کنیم و تلاش کردیم تا تمام نکات را یادآور شویم؛ اما در طول این دوره حتما از مشورت‌های پزشک‌تان نهایت بهره را ببرید و کوچکترین تغییر و یا ابهامی را با او در میان بگذارید.

شما باید بکوشید تا با بهره‌گیری از باید و نبایدهای دوران بارداری، ایمن‌ترین حاملگی ممکن را داشته باشید تا فرزندتان سالم و سلامت به جمع خانواده اضافه شود. اگر تجربه متفاوتی دارید و یا نکات دیگری را می دانید، حتما آنها را با ما در میان بگذارید تا با به اشتراک گذاشتن این باید و نبایدهای دوران بارداری ، به خانمها کمک کنیم تا بارداری سالم تر و راحت تری داشته باشند.

منابع: tommys ؛ healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =