راهنمای ایمنی مربوط به ویروس کرونا

0

احتمالا این روزها وقتی اینستاگرام خود را باز یا وقتی تلویزیون را روشن می‌کنید، اولین چیزی که می‌بینید، اخبار دلهره‌آوری از شیوع ویروس کرونا هستند. بیماری کرونا در شهر ووهان چین شروع شد، اما الان هیچکس جلودار پخش آن در کل دنیا نیست و تا به حال ده‌ها هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهرها و کشورهای مختلف جهان گزارش شده است.

اما آنچه در چنین بحران‌هایی بیش از خود بیماری نگران‌کننده است، شیوع و دست به دست شدن انواع و اقسام خبرها و توصیه‌های نادرست است که به نوبه خود، می‌تواند به پخش گسترده‌تر کرونا دامن بزند. در ادامه برای ایمنی هرچه بیشتر استادکاران و مشتریان استادکار، هر آنچه را که باید درباره ویروس کرونا، علائم ابتلا به کرونا و راه‌های جلوگیری از ابتلا به کرونا بدانید، گردآوری کرده‌ایم. تمامی ‌مطالب زیر از منابع موثقی مانند وبسایت سازمان جهانی بهداشت (WHO) و کمیته کنترل عفونت آمریکا (CDC) و با مشورت پزشکان گردآوری شده‌اند.

ویروس کرونا چیست و راه‌های انتقال کرونا کدامند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که ویروس کرونا، پدیده کاملا جدیدی نبوده و آنقدرها هم ترسناک نیست. در واقع ویروس‌های کرونا مدتی‌ست که میان افراد وجود داشته و باعث بیماری‌های مختلفی شده‌اند. احتمالا تا به حال نام بیماری سارس را زیاد شنیده‌اید. سارس هم یکی از ویروس‌های خانواده کرونا است.

ویروس‌های کرونا، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که موجب ابتلا به بیماری‌هایی متفاوت، از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری‌های شدیدتر، مانند سندرم تنفسی خاورمیانه و سندرم تنفسی حاد یا سارس می‌شوند. آنچه که این روزها تبدیل به تیتر اصلی اخبار شده، جدیدترین عضو این خانواده یعنی ویروس کرونای جدید سال ۲۰۱۹ است که اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین گزارش شد.

ویروس‌ کرونا بین حیوانات و انسان قابل انتقال است. اما در حال حاضر بیشتر از انسان به انسان و از روش‌های زیر منتقل می‌شود:

  • بین افرادی که با یکدیگر ارتباط نزدیک (کمتر از ۱٫۵ متر) دارند
  • از طریق تماس قطرات آب دهان یا عطسه و سرفه فرد مبتلا با دهان و بینی افراد سالم و یا استنشاق قطرات توسط افراد سالم
  • از طریق تماس با سطوح یا اشیای آلوده

به نظر می‌رسد افراد در زمانی که علائم‌شان در بیشترین حد خود قرار دارد، یعنی برای مثال تب بالا یا سرفه‌های بسیار خشک دارند، بیشترین قابلیت پخش ویروس را دارند. البته امکان انتقال ویروس کرونای جدید قبل از بروز علائم هم وجود دارد.

بیشتر بدانید راهنمای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در محل کار

استادکاران چه نکاتی را باید در مورد ویروس کرونا بدانند؟

  • کرونا انواع مختلفی دارد و لزوما کشنده نیست.
  • ویروس کرونا بیشتر از هرکس، برای افراد سالمند، مبتلایان به آسم و آلرژی، سرطان، بیماری‌های سیستم ایمنی مثل ام اس و اصولا اشخاصی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک است. اگر دچار چنین بیماری‌هایی هستید، حتما موضوع را با مدیران خود در میان بگذارید.
  • بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، به خصوص قبل از خوردن و آشامیدن و حفظ فاصله با افراد و دوری از اماکن شلوغ است.
  • یکی از مسائلی که از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، سیستم ایمنی قوی است. سیستم ایمنی انسان با اقداماتی نظیر ورزش، رژیم غذایی سالم و دوری از مقادیر ناسالم استرس، سالم و قوی می‌ماند. اما باید بدانید که سیستم ایمنی یک شبه و یا طی یک هفته قوی نمی‌شود، بنابراین استفاده ناگهانی داروهای گیاهی یا ویتامین‌های مختلف تاثیری در ابتلا به کرونا ندارد. اما در طول زمان با تغییر سبک زندگی خود، یعنی با ورزش دائم، خورد و خوراک سالم، خواب کافی و مفید و مکمل‌های غذایی، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.
راه‌های پخش و گسترش ویروس کرونا | راه‌های سرایت بیماری کرونا | علایم بیماری کرونا
رایج‌ترین راه‌های پخش ویروس کرونا عبارتند از: ارتباط نزدیک با فرد مبتلا، تماس با قطرات آب دهان یا عطسه و سرفه فرد مبتلا و لمس سطوح آلوده به ویروس. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، به خصوص قبل از خوردن و آشامیدن، حفظ فاصله با افراد و دوری از مکان‌های شلوغ است.

علائم ابتلا به ویروس کرونا کدامند؟

علائم ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند از نشانه‌های خفیف تا علائم شدیدتر مثل ذات الریه متفاوت باشند. اما به طور کل افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • تب
  • علائم شبه آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد و خستگی
  • تنگی نفس
  • ذات الریه، سندرم شدید تنفسی، نارسایی کلیه و مرگ در موارد شدیدتر

اگر هرکدام از علائم بالا، به خصوص تب و سرفه‌های خشک را تجربه کردید و علائم‌تان در مدت کوتاهی رو به وخامت گذاشت، حتما با پزشک تماس بگیرید.

همچنین اگر به ویروس کرونا مبتلا شوید، علائم ابتلا ممکن است طی ۲ تا ۱۴ روز پس از تماس با ویروس، خود را در بدن شما نشان دهند. البته در افرادی که بدنی سالم و قوی دارند، علائم ممکن است آنقدر کم باشند که فرد حتی متوجه مریضی خود نشود و به راحتی پس از چند روز، بیماری را پشت سر بگذارد.

علائم اصلی ابتلا به کرونا شامل تب، سرفه و تنگی نفس می‌شوند.
علائم اصلی ابتلا به کرونا شامل تب، سرفه و تنگی نفس می‌شوند.

راه‌های پیشگیری و درمان کرونا چگونه است؟

در حال حاضر هیچ واکسن و راه حلی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید و درمان کرونا وجود ندارد و بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، خودداری از تماس با این ویروس است.

برای اینکه به ویروس کرونا مبتلا نشوید، سعی کنید هر روز (چه در محل کار چه در خانه) اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض (حتی سرما خورده ساده) هستند، خودداری کنید.
  • از لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خود با دستان نشسته خودداری کنید.
  • اگر بیمار هستید، در خانه بمانید.
  • هنگام سرفه یا عطسه جلوی بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را دور بیندازید.
  • با استفاده از اسپری شوینده معمولی یا دستمال‌های مرطوب، اشیاء و سطوحی را که اغلب لمس می‌کنید دائما تمیز و ضدعفونی کنید.
  • پزشکان استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را برای افراد سالم توصیه نمی‌کند. اما افرادی که علائم کرونا را در خود دارند، باید برای پیشگیری از ابتلای سایرین به این بیماری از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک همچنین برای کارکنان بیمارستان‎ها، کلینیک‌ها و مطب پزشکان توصیه می‌شود. همچنین اگر فردی از خانواده شما بیمار است و یا علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را در خود دارد، در نزدیکی او، حتما از ماسک استفاده کنید.
  • دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً پس از استفاده از سرویس بهداشتی، پیش از غذا خوردن و بعد از سرفه یا عطسه. اگر آب و صابون در دسترستان نیست، از یک ضدعفونی‌کننده مخصوص دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
  • تا حد امکان از حضور در اماکن عمومی شلوغ برای امور غیر ضروری خودداری کنید.
  • در اماکن عمومی و بیرون از خانه برای لمس سطوح، مثلا دکمه آسانسور، میله تکیه گاه در مترو، در تاکسی و … از دستکش استفاده کنید و پس از برگشت به خانه، دستکش را دور بیندازید و دستان خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
  • از تماس نزدیک، دست دادن و روبوسی با افراد، حتی افرادی که ظاهرا سالم هستند، خودداری کنید، زیرا ممکن است افراد بدون اینکه خودشان باخبر باشند، به کرونا مبتلا شده باشند و این بیماری را به شما انتقال دهند.
در حال حاضر واکسن کرونا وجود ندارد. شستن صحیح دست‌ها پیش و پس از لمس سطوح یا انجام کارهای خدماتی، تعمیراتی و... یکی از اقدامات پیشگیرانه است که احتمال ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.
در حال حاضر واکسن کرونا وجود ندارد. شستن صحیح دست‌ها پیش و پس از لمس سطوح یا انجام کارهای خدماتی، تعمیراتی و… یکی از اقدامات پیشگیرانه است که احتمال ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد.

 نکات ایمنی مهم برای سلامت استادکاران و کارفرما کدامند؟

  • در صورتی که هر یک از علائم سرماخوردگی و یا مشکوک به کرونا را دارید، به هیچ عنوان به محیط کار نروید و سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.
  • در صورتی که هر یک از کارفرمایان دارای علائم سرماخوردگی یا مشکوک به کرونا هستند، با هماهنگی مرکز از ادامه کار خودداری نموده و کار را به زمانی دیگر موکول کنید.
  • با وجود اینکه متخصصان استفاده از ماسک را برای افراد سالم توصیه نمی‌کنند، از آنجا که ممکن است شما یا کارفرما بدون علائم حاد یا بارز، مبتلا به کرونا شده باشید، در طی انجام کار از یک ماسک استفاده کنید و حتما هر ۲ ساعت یک بار و یا در صورت مرطوب شدن ماسک، آن را تعویض نمایید.
  • از دست دادن با افراد خودداری کرده و فاصله خود را هنگام صحبت، همیشه با افراد حفظ کنید.
  • حتما قبل از هر بار خوردن و نوشیدن و یا پیش از لمس چشم‌ها، بینی و دهان‌تان، دست‌هایتان را با رعایت اصول به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. برای شست و شوی دست‌ها ابتدا کف دست، سپس پشت آن، لای انگشت‌‌ها و زیر ناخن‌ها را به طور کامل بشویید.
  • هنگام کار حتما از دستکش استفاده کرده و زمان در آوردن دستکش، این کار را با رعایت اصول انجام دهید. یعنی دستتان با بیرون و قسمت کثیف دستکش تماس نداشته باشد. همچنین پس از در آوردن دستکش، برای رعایت احتیاط، مجدد دستان خود را بشویید.
  • پس از اتمام کار حتما لباس‌های خود را تعویض نموده و در انتهای روز، آن‌ها را به خوبی بشویید.
در حین کار حتما از ماسک و دستکش استفاده کرده و دائما دست‌های خود را بشویید.
در حین کار حتما از ماسک و دستکش استفاده کرده و دائما دست‌های خود را بشویید.

اخبار اشتباه و حقایق درباره ویروس کرونا کدامند؟

این روزها اخبار زیادی درباره ویروس کرونا در تلگرام و اینستاگرام بین افراد دست به دست می‌شود. برخی از این اخبار و توصیه‌ها، به کل علمی نیستند و پزشکان اصلا آن‌ها را تایید نمی‌کنند. مهم‌ترین این اخبار و توصیه‎‌ها را در ادامه بیان کرده‌ایم.

خبر اشتباه: واکسن کرونا عرضه شده است.

واقعیت: در حال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس کرونای جدید وجود ندارد. البته دانشمندان کار روی واکسن این بیماری را شروع کرده‌اند، اما تهیه واکسنی که برای انسان ایمن و مؤثر باشد، ماه‌های زیادی زمان خواهد برد.


خبر اشتباه: شما می‌توانید با بلعیدن یا غرغره کردن سفیدکننده، سرکه یا آب نمک و یا استفاده از اتانول یا مواد دیگر، خود را از ویروس کرونای جدید محافظت کنید.

واقعیت: هیچ یک از این توصیه‌ها شما را از ابتلا به کرونا محافظت نمی‌کند و برخی از این روش‌ها ممکن است حتی خطرناک باشند. بهترین راه‌ پیشگیری از ابتلا به این ویروس (و سایر ویروس‌ها) عبارتند از:

  • با صابون و آب گرم به طور مرتب دست‌ها را بشویید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند و عطسه یا سرفه می‌کنند، خودداری کنید.

خبر اشتباه: استفاده از ماسک می‌تواند شما را از ویروس کرونا محافظت کند.

واقعیت: برخی از مدل‌های ماسک مناسب و حرفه‌ای (مانند ماسک N95) می‌توانند از کارکنان بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی در مراقبت از بیماران آلوده محافظت کنند. اما برای عموم مردم، فایده پوشیدن ماسک‌های یکبار مصرف ساده مشخص نیست. کارشناسان می‌گویند این ماسک‌ها ممکن است از تماس افراد با قطرات آب دهان محافظت کنند، اما به دلیل اینکه کاملاً روی صورت جا نمیفتند و یا منافذ نسبتا بازی دارند، ممکن است اجازه دهند آلودگی در نهایت به بینی، دهان یا چشم‌ها برسد. همچنین، افرادی که دست‌هایشان به ویروس آلوده شده، اگر صورت خود را زیر ماسک لمس کنند، ممکن است مبتلا شوند. اگر سرماخورده هستید و یا علائم مشکوک به کرونا را دارید، از  ماسک استفاده کنید تا احتمال انتقال بیماری به دیگران کمتر شود.


خبر اشتباه: خوردن سیر، پیاز و موادی مثل زنجفیل می‌تواند از ابتلای شما به کرونا جلوگیری کند.

واقعیت: این خوراکی‌ها ممکن است مفید باشند و اثرات ضد میکروبی داشته باشند، اما هیچ شواهد علمی مبنی بر تاثیر آن‌ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا وجود ندارد.


خبر اشتباه: آنتی بیوتیک می‌تواند بیماری کرونا را درمان کند.

واقعیت: آنتی بیوتیک تنها باکتری‌ها را می‌کشد، نه ویروس‌ها. کرونا یک ویروس است و آنتی بیوتیک هیچ اثری روی آن ندارد. بنابراین اگر علائم مشکوکی دارید، به هیچ عنوان بدون توصیه و تجویز پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.


خبر اشتباه: هر کس مبتلا به کرونا شود، می‌میرد.

واقعیت: تقریبا تمامی‌ افرادی که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، سالمند و یا مبتلا به بیماری‌هایی مثل مشکلات ریوی و تنفسی یا نقص سیستم ایمنی بوده‌اند. کرونا تنها برای درصد کوچکی از افراد خطر مرگ دارد اما اگر دچار بیماری‌های خاص و تنفسی هستید، باید حتما بیشتر از خود مراقبت کنید.

افسانه‌ها و حقایق بسیاری درباره کرونا وجود دارند.
افسانه‌ها و حقایق بسیاری درباره کرونا وجود دارند.

استادکاران در صورت ابتلا به کرونا چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اگر علائمی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا یا شبیه کرونا را دارید و به خصوص از تب، سرفه یا تنگی نفس  رنج می‌برید، حتما اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با مراکز درمانی یا اورژانس تماس بگیرید و در مورد علائم خود به آن‌ها اطلاع دهید.
  • از تماس با دیگران خودداری کنید.
  • در زمانی که بیمار هستید، مسافرت نکنید.
  • هنگام سرفه یا عطسه، حتما دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود (نه دستان) بپوشانید.
  • بلافاصله پس از سرفه، عطسه یا دمیدن بینی، دستان خود را با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب به راحتی در دسترس شما نیست، می‌توانید از ضدعفونی‌کننده مخصوص دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید.
  • به محل کار خود اطلاع دهید که بیمار هستید.

مراحل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در صورت ابتلا

اگر به تشخیص پزشک و پس از انجام آزمایشات لازم، متوجه شدید که به کرونا مبتلا هستید یا حتی شک دارید که به این ویروس آلوده باشید، مراحل زیر را دنبال کنید تا از ابتلای نزدیکان و سایر افراد به این بیماری جلوگیری کنید.

به جز برای دریافت مراقبت‌های پزشکی، در خانه بمانید

شما باید فعالیت‌های خارج از خانه خود را، البته به جز برای دریافت مراقبت‌های پزشکی، محدود کنید. به محل کار، مدرسه یا اماکن عمومی نروید و از وسایل حمل و نقل عمومی یا تاکسی استفاده نکنید.

خود را از سایر افراد دور کنید

باید تا حد امکان در یک اتاق خاص بمانید و از سایر افراد خانه دور شوید. همچنین در صورت امکان باید از یک حمام و سرویس بهداشتی جداگانه استفاده کنید.

قبل از مراجعه به پزشک با مطب تماس بگیرید

قبل از مراجعه به مطب پزشک یا بیمارستان، با آن‌ها تماس بگیرید و به آن‌ها اطلاع دهید که شما مبتلا به کرونا هستید یا ممکن است به آن آلوده باشید. این کار به افراد و مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی کمک می‌کند تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلای سایرین را انجام دهند.

ماسک بزنید

قبل از ورود به مطب یا مرکز درمانی و در نزدیکی افراد دیگر (مثلاً در اتاق مشترک یا وسیله نقلیه) صورت خود را با ماسک بپوشید. اگر قادر به پوشیدن ماسک نیستید (برای مثال، ماسک باعث تنگی تنفس می‌شود)، افرادی که با شما زندگی می‌کنند نباید در همان اتاق با شما بمانند، یا اگر وارد اتاق شما می‌شوند، باید صورت خود را بپوشانند.

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال بپوشانید

هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید. بلافاصله دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. تمام سطح دست‌ها را با یک ضدعفونی‌کننده حاوی الکل ۶۰ تا ۹۵ درصد تمیز کنید، سپس آن‌ها را به هم بمالید تا خشک شوند.

دستان خود را دائما تمیز کنید

دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. در صورت نبود آب و صابون، تمام سطوح دستان خود را با ضدعفونی‌کننده مخصوص دست با الکل ۶۰ تا ۹۵ درصد تمیز نموده و در انتها آن‌ها را به هم بمالید تا خشک شوند. اگر دست‌هایتان به وضوح کثیف هستند، باید از صابون و آب استفاده کنید. از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.

از اشتراک کالاهای خانگی و شخصی خودداری کنید

شما نباید غذاها، نوشیدنی‌ها، لیوان‌ها، ظروف غذاخوری، حوله یا ملافه خود را با افراد دیگر خانه به اشتراک بگذارید. همچنین پس از استفاده از این وسایل، آن‌ها را با آب و صابون به خوبی بشویید.

سطوحی را که بیشتر در معرض تماس هستند، هر روز تمیز کنید

سطوحی مثل پیشخوان آشپزخانه، رومیزی، میز کار، وسایل حمام، نشیمنگاه توالت فرنگی، تلفن، صفحه کلید کامپیوتر، تبلت و میزهای کنار تخت را که دائما لمس می‌شوند، هر روز تمیز کنید. همچنین هر سطحی را که ممکن است آغشته به خون، مدفوع یا مایعات بدن شده باشد، تمیز کنید. طبق دستورالعمل‌های بسته بندی، از اسپری تمیزکننده خانگی یا اسپری ضدعفونی‌کننده برای این کار استفاده کنید.

علائم خود را دائما زیر نظر داشته باشید

اگر بیماری شما رو به وخامت است (به عنوان مثال، تنفس‌تان) حتما با مراکز درمانی یا پزشک‌تان تماس بگیرید. قبل از ورود به مطب پزشک حتما ماسک بزنید. ممکن است نیاز باشد بستری شوید تا دائما تحت نظر باشید.

زمان اتمام قرنطینه خانگی

بیماران مبتلا به ویروس کرونای جدید باید برای احتیاط تا زمانی که خطر انتقال ثانویه بیماری به دیگران کم شده باشد، در قرنطینه خانگی بمانند. تصمیم اتمام قرنطینه خانگی باید به صورت موردی و با مشورت پزشک معالج و ادارات بهداشتی محلی گرفته شود.

افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید برای جلوگیری از پخش بیماری مراعات بسیار کنند.
افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید برای جلوگیری از پخش بیماری مراعات بسیار کنند.

سخن آخر

خبر بد این است که ممکن است بسیاری از افراد علائم خفیفی از بیماری کرونا داشته باشند و حتی متوجه نشوند که مبتلا به کرونا هستند. این افراد ممکن است ندانسته ویروس را به افراد دیگر انتقال دهند و آن افراد دچار علائم شدیدتری گردند که ممکن است در برخی موارد منجر به مرگ شود. می‌دانیم که این خبر خوشایندی نیست؛ اما جای نگرانی نیست، خبرهای خوبی هم وجود دارند.

خبر خوب این است که طبق آمار و تحقیقات منتشر شده، تنها موارد خاص ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری مانند یک سرماخوردگی ساده، این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. بنابراین بیش از آنکه از کرونا بترسید، به سیستم ایمنی بدن‌تان اعتماد کنید و مطمئن باشید که اگر اقدامات پیشگیرانه به خصوص شست و شوی دائم دست‌ها را انجام دهید و از اماکن عمومی شلوغ دور بمانید، به احتمال زیاد به این ویروس مبتلا نخواهید شد.

ضمنا تا جایی که می‌توانید درباره این ویروس و نکات ایمنی مربوط به آن به سایرین و نزدیکان خود هم اطلاع رسانی کنید.

منابع: WHO | CDC | CCDC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + هفده =