بدغذایی کودک چه علتی دارد و چگونه می‌توان آن را رفع کرد؟

0

بزرگ‌سالان ویژگی‌های مختلف و متفاوتی دارند، اما کودکان نیز چنین اند. به‌عنوان مثال درعین‌آن‌که برخی کودکان به‌شدت به غذاخوردن تمایل دارند و هرچه دم‌دست‌شان قرار دهی می‌خورند و رحم نمی‌کنند، برخی کودکان دیگر چنین نیستند و هر غذایی را نمی‌خورند و گاه حتی اصلاً هیچ تمایلی به غذاخوردن ندارند و مدام بهانه می‌آورند.

به این دسته از کودکان گفته می‌شود کودکان بدغذا. اگر کودک شما بدغذا است باید بدانید که بدغذایی موردی نیست که صرفاً برای کودک شما رخ داده باشد بل بسیاری از والدین با کودکان بدغذا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. خبرهای خوبی در این نوشتار برای شما داریم. در ادامه در باب بدغذایی کودک بحث خواهیم کرد و خواهیم گفت که این مشکل ناشی از چه چیزهایی است و با چه کارهایی می‌توان آن را از بین برد و کاری کرد که کودک بهانه‌گیری نکند و خیلی راحت به خوردن غذا بپردازد.

علت بدغذایی کودک

از یک علت خاص نمی‌توان به‌عنوان بدغذایی کودک نام برد، بلکه علل گوناگون موجب این امر می‌شوند. فی‌المثل گاه والدین به غذاخوردن کودک بسیار حساسیت نشان می‌دهند و ازآن‌جا که توجهی بسیار به سلامت او دارند گاه‌و‌بی‌گاه به او تذکر می‌دهند که آن غذا را نخورد و این غذا را بخورد و آن‌گونه نخورد و این‌گونه بخورد و در سر این ساعت در فلان محل غذا بخورد و بسیاری موارد این قبیل. این موارد رفته‌رفته در ذهن کودک جای می‌گیرند و موجب دلزدگی او از نفس غذاخوردن می‌شوند.

بیشتر بدانید تشخیص بارداری با وایتکس صحت دارد؟

بدغذایی کودک
سخت‌گیری بر کودکان در امر غذاخوردن یا نظافت می‌تواند موجب بدغذایی آن‌ها شود.

این امر می‌تواند استقلال‌طلبی کودک را نیز زیر سؤال ببرد و به‌نوعی یک جنگ قدرت میان او و والدین را سبب شود. آن دسته از پدر و مادرانی که به نظافت کودک اهمیت می‌دهند و بر سر این موضوع بر او سخت‌گیری می‌کنند نیز وضعیتی مشابه وضعیت والدینی دارند که به سلامت کودک اهمیتی زیاد می‌دهند.

موردی دیگر که از آن می‌توان با عنوان علت بدغذایی کودک یاد کرد این است که گاه برخی والدین بارها در برابر چشمان کودک به مشاجره می‌پردازند و محیط خانه را از آرامش تهی می‌سازند و استرس و تنش را به کودک منتقل می‌کنند. در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که کودک تمایلی به غذاخوردن نشان ندهد. داشتن آرامش برای بزرگ‌سالان جهت انجام کارهای روزمره‌شان امری ضروری است چه رسد برای کودکان.

علاوه بر این موارد، ممکن است ساعت غذاخوردن کودک با شما یکی نباشد و اگر به زور او را کنار خودتان بنشانید و به او غذا بدهید رفته‌رفته از غذاخوردن دلزده می‌شود و به جمع کودکان بدغذا می‌پیوندد.

فارغ از این موارد می‌توان به موارد زیر به عنوان سایر علل بدغذایی کودک اشاره داشت:

  • تنبیه کودک از طریق خوراندن غذاهای بدمزه به او
  • عدم تمایل به خوردن برخی غذاها
  • خوردن بیش از حد هله‌هوله در طی روز
  • لج‌باز بودن کودک

نکاتی برای رفع بدغذایی کودک

البته که بهترین راه‌حل برای رفع بدغذایی کودک این است که علت بد غذایی کودک را بفهمید و سپس با حذف علت منتظر بهتر شدن اوضاع شوید. اما اگر نتوانستید علت را تشخیص دهید می‌توانید از روش‌های زیر برای رفع بدغذایی کودک استفاده کنید:

۱- به کودک گیر ندهید

بدغذایی کودک
بگذارید با خیال راحت غذای‌اش را بخورد و به او گیر ندهید.

بشقاب غذا را جلوی کودک بگذارید و سعی کنید به او گیر ندهید. این امر موجب می‌شود که کودک دریابد شما حساسیت زیادی روی غذاخوردن یا نخوردن او ندارید و بنابراین اگر کودک لج‌بازی باشد لااقل در غذاخوردن با شما لج نمی‌کند و اگر گرسنه‌اش شود به غذاخوردن‌اش می‌پردازد.

۲- از هله‌هوله‌خوردن زیاد او جلوگیری کنید

چیپس، پفک، پاستیل و مواد این قبیل معده‌ی کودک را پر می‌کنند و اجازه‌ی غذاخوردن به او نمی‌دهند. بنابراین اجازه ندهید کودک از صبح تا شب درگیر خوردن هله‌هوله‌های بی‌فایده و حتی مضر باشد. البته منع کودک از خوردن حتی یک چیپس در روز نیز توصیه نمی‌شود، اما درکل اجازه ندهید که کودک بیش از حد درگیر خوردن این مواد باشد.

۳- به‌هنگام آشپزی اجازه دهید کودک نیز مشارکت کند

بدغذایی کودک
مشارکت کودک در آشپزی تأثیری قابل‌توجه در افزایش تمایل او به غذاخوردن دارد.

اگر سن کودک‌تان در حدی است که بتوانید او را به آشپزخانه راه دهید و توقع داشته باشید حتی یک کار کوچک و مثبت انجام دهد، حتماً این کار را انجام دهید. کودک اگر در پختن غذا به شما کمک کند به احتمال بسیار زیاد با اشتها و ولع زیادی نسبت به خوردن آن غذا اقدام خواهد کرد.

۴- غذا و ظرف غذا را خوشگل یا کودکانه کنید

بدغذایی کودک
ظاهر غذا را زیبا کنید و تا جای امکان سعی کنید از ظروف زیبا و جذاب کودکانه استفاده نمایید.

کودکان در اغلب موارد عاشق بازی و چیزهای رنگی و جذاب هستند. بنابراین اگر غذاخوردن‌شان صرفاً یک وظیفه نباشد و بتوانند از آن به عنوان چیزی کودکانه لذت ببرند به احتمال زیاد تمایلی بیش‌تر به غذا خوردن پیدا خواهند کرد. زیباکردن غذاها، استفاده از بشقاب‌های جذاب کودکانه و سایر موارد این قبیل می‌توانند کمک‌کننده باشند.

بیشتر بدانید دتاکس واتر و ۶ دستور تهیه آن برای سم زدایی و سلامت بدن

۵- به کودک پاداش [نه رشوه] دهید

برای خوردن غذا به کودک پاداش دهید. اما مواظب باشید که کودک تصور نکند که در حال رشوه‌دادن به او هستید. یکی از بهترین روش‌ها این است که مثلاً به کودک بگویید که به‌ازای هر بار غذا خوردن یک کارت از شما دریافت کند و زمانی که تعداد کارت‌های او به میزانی مشخص رسیدند، یک جایزه‌ی خوب به او می‌دهید. این امر می‌تواند کودک را به خوردنِ غذا تشویق کند.

۶- از دوستان او کمک بگیرید

بدغذایی کودک
غذاخوردن کودک با دوستان‌اش احتمالاً موجب افزایش تمایل او به غذا می‌شود.

اکثر کودکان زمانی که در جمع دوستان‌شان هستند شخصیتی خوش‌حال و راضی دارند. در چنین زمان‌هایی می‌توانید کودک را به همراه دوستان‌اش صدا کنید و همه را تشویق کنید که این غذای خوش‌مزه را بخورند و قوت بگیرند تا بتوانند بیش‌تر و بهتر با هم باشند و از بازی با هم لذت ببرند.

۷- به سلیقه‌ی او احترام بگذارید

کودک‌تان را صدا کنید و از او بپرسید که چه غذاها یا مواد غذایی‌ای را دوست دارد. سعی کنید برای مدتی آن‌چه که او به آن‌ها علاقه‌مند است را جلوی‌اش بگذارید و خلاصه کاری کنید که به او القا شود غذاخوردن کاری لذت‌بخش است و لذت آن کم از بازی‌کردن ندارد.

۸- سعی کنید فضای خانه را دوستانه کنید

اگر در خانه تنش وجود داشته باشد احتمالاً میل کودک به غذاخوردن کم می‌شود. کاری کنید که فضای خانه برای کودک پر از امنیت باشد. به هیچ عنوان پیش کودک با همسرتان بحث و جدل نکنید و اجازه ندهید کودک‌تان تنش و اضطراب را تحمل کند.

سخن آخر

البته که بدغذایی کودک علت دارد و باید در ابتدا به دنبال علت آن باشید و سپس راه‌های بالا را امتحان کنید. درصورتی‌که بدغذایی کودک پابرجا ماند و نتوانستید کاری کنید که تمایلی به غذاخوردن پیدا کند باید به متخصص کودکان یا متخصص تغذیه مراجعه کنید و از راهنمایی‌های او بهره ببرید.

در آخر از شما مادر یا پدر عزیز تقاضا داریم که اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید و گمان می‌کنید که تجربه‌تان می‌تواند برای کاربران مفید باشد حتماً لطف کرده و در قسمت نظرات آن را برای ما بنویسید.

*******
این مطلب برداشتی آزاد از منابع زیر است:

annabelkarmel | raisingchildren | wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 7 =