خواص شیر سویا و نقش آن در سلامتی انسان

0

شیر سویا یک نوشیدنی سالم است و سویا منبع عالی برای تأمین اسیدهای چرب ضروری، فیبر، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به شمار می‌رود. این ماده مغذی می‌تواند نقش کلیدی و مهمی در تأمین انرژی و حفظ عملکرد مفید بدن داشته باشد. در این پست استادکار به مزایای شیرسویا برای بدن و تاثیرات آن بر سلامتی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱۴ خاصیت شیر سویا برای حفظ سلامت بدن

برای افراد گیاه خوار و کسانی که نمی‌توانند لاکتوز شیر را تحمل کنند، شیر سویا یک موهبت و برکت است. شیر سویا یک منبع غیرلبنی است که از دانه سویا تهیه می‌شود. در ادامه ۱۴ مزیت این نوشیدنی سودمند که ممکن است از آن بی‌خبر باشید را معرفی می‌کنیم:

۱- کاهش سطح کلسترول

خوردن منظم شیرسویا می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. بر خلاف شیرهای لبنی، شیر سویا دارای کلسترول و چربی‌های اشباع شده نیست. سویا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است و از انتقال کلسترول بد به جریان خون جلوگیری می‌کند. اگر پزشک، کلسترول خون شما را بالا تشخیص داده و یا در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستید؛ شیر سویا یک نوشیدنی فوق العاده است.

۲- کمک به کاهش وزن

شیر سویا نسبت به شیرهای معمولی دارای شکر کمتری است. ۱۲ گرم قند در هر فنجان شیر گاو وجود دارد، در حالی که در شیر سویا فقط ۷ گرم قند یافت می‌شود. یک فنجان شیر سویا فقط ۸۰ کالری دارد و دارای فیبر است که به بدن‌تان کمک می‌کند مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کند و این یک عامل مفید برای کنترل، کاهش وزن و لاغری به شمار می‌رود.

۳- تقویت عروق خونی

رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث آسیب به عروق خونی شود. شیر سویا غنی از اسیدهای چرب امگا ۶، امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های گیاهی است که علاوه بر تقویت عروق خونی، حملات ناشی از رادیکال‌های آزاد بدن را دفع می‌کند. همچنین این نوشیدنی خاصیت انعطاف‌پذیری و سیالیت عروق خونی شما را افزایش می‌شود.

شیر سویا
سویا محصولی است که سطح کلسترول خون شما را بهبود می‌بخشد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. نوشیدنی سویا حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های غیراشباع است که باعث بهبود و سلامت قلب می‌شود.

۴- کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

مصرف منظم این نوشیدنی مفید خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی مردانه نظیر ابتلا به سرطان پروستات را کم می‌کند و این به علت وجود فیتواستروژن در سویا است. رابطه نزدیکی بین سطح بالای تستوسترون و ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد و این ترکیب نقش مهمی در کاهش تستوسترون ایفا می‌کند.

۵- جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان به دلایل هورمونی و افزایش سن بروز می‌کند. سویا و نوشیدنی آن منبع عالی برای تأمین فیتواستروژن هستند که به افزایش جذب کلسیم بدن و تقویت استخوان‌هایتان کمک می‌کنند. همچنین رژیم غذایی سرشار از سویا به افزایش توده استخوانی کمک می‌کند. از این رو شیر سویا غنی شده با ویتامین D و کلسیم انتخاب خوبی برای سالمندان و کودکان به شمار می‌رود.

۶- محافظت در برابر سندروم‌های پس از یائسگی

در دوران یائسگی سطح هورمون استروژن خانم‌ها به شدت کاهش می‌یابد و این کاهش ناگهانی استروژن، بانوان را در معرض سندروم‌های بعد از یائسگی قرار می‌دهد. این گروه از زنان در معرض ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی هستند. همچنین تغییرات خلق و خوی، استرس، بی‌خوابی، افسردگی و سایر اختلالات روانشناسی در این افراد شایع‌تر است. مصرف منظم سویا و نوشیدنی آن به دلیل وجود فیتواستروژن، استروژن از دست رفته بدن را جایگزین می‌کند و به این ترتیب در کاهش سندروم‌های پس از یائسگی بانوان موثر است.

۷- جلوگیری از بیماری‌های کلیه و دیابت

غذاهای حاوی سویا برای پیشگیری از بیماری‌های دیابت و کلیه مفید هستند. بنابراین نوشیدنی این گیاه نیز می‌تواند جزئی از رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی باشد. سویا از شاخص قند (گلایسمیک ایندکس) پایینی برخوردار است. همچنین سویا دارای فیبر است و می‌تواند روند جذب قند را آهسته یا مهار کند.

۸- کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

زنانی که به طور منظم در رژیم غذایی خود از شیرسویا استفاده می‌کنند نسبت به سایر زنان ریسک ابتلای‌شان به سرطان پستان کمتر است. برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان می‌توانید روزی یک فنجان از این نوشیدنی را مصرف کرده و یا دانه‌های سویا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیر سویا
محصولات سرشار از سویا نه تنها برای جلوگیری از سرطان‌های مردانه موثر هستند بلکه در عدم بروز سرطان پستان در زنان و علائم بعد از یائسگی نیز مفیدند.

۹- حفاظت از سلامت روانی

استرس، افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی علت اصلی مرگ به دلیل خودکشی هستند. با مصرف نوشیدنی حاوی سویا مواد مغذی مانند ویتامین B، D و منیزیم دریافت می‌کنید. ضمن اینکه شیرسویا از خطر ابتلا به خودکشی به سبب عوامل روانشناختی نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰- تقویت سیستم ایمنی بدن

پروتئین‌های موجود در نوشیدنی سویا می‌تواند به عنوان پادتن عمل کرده و با ویروس‌ها و میکروب‌ها مبارزه کند. این عملکرد سویا در بدن باعث افزایش ایمنی و در نتیجه سلامت بدن می‌گردد.

۱۱- جایگزینی برای شیر لبنی

اگر به دلیل عدم تحمل لاکتوز، قادر به مصرف شیرهای لبنی گاو نیستید، شیرسویا یک جایگزین عالی برای تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم بدن شما است. علاوه بر این، شیر سویا دارای قندهای پروبیوتیک است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

۱۲- افزایش‌دهنده انرژی

افرادی که قصد دارند با کمک ورزش و تحرک بدنی وزن خود را کاهش دهند و یا ورزشکاران حرفه‌ای که پس از تمرین، سطح انرژی بدن‌شان کاهش پیدا می‌کند، با نوشیدنی حاوی سویا انرژی از دست رفته خود را بدست می‌آورند. شیر سویا حاوی برخی آنزیم‌ها و ریبوفلاوین است که سطح انرژی بدن را افزایش داده و آن را جایگزین می‌کند.

شیر سویا
سالمندان نیز مانند سایر گروه‌های سنی برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها باید به صورت منظم ورزش و نرم‌های سبک انجام دهند. اگر پس از نرمش احساس کاهش انرژی می‌کنید، یک فنجان شیرسویا بنوشید تا انرژی از دست رفته‌تان بازگردد. یک فنجان نوشیدنی حاوی سویا تنها ۸۰ کالری دارد و به دلیل قند پایین و فیبر بالا نه تنها چاق کننده نیست بلکه مدت زمان بیشتری شما را سیر نگاه می‌دارد و عاملی برای دستیابی به تناسب اندام است.

۱۳- رفع مشکلات پوستی

اگر به صورت مکرر به آکنه‌های پوستی دچار می‌شوید، سویا را در رژیم غذایی خود جای دهید. نوشیدنی سویا به تنهایی برای کاهش هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های پوستی، تیرگی و ایجاد نقاط قهوه‌ای روی پوست) موثر است. ضمن اینکه تحقیقات نشان دهنده این واقعیت است که سویا دارای خواص ضد پیری است.

۱۴- رشد بهتر مو

محصولات سویا اگر با یک رژیم غذایی حاوی پروتئین ترکیب شوند در افزایش رشد مو و بهبود وضعیت رویش آن موثر هستند. اگر بابت سلامت موهای خود نگران هستید ضمن مصرف خوراکی‌های حاوی سویا و عناب برای درخشندگی و زیبایی پوست و مو ، باید در استفاده از خدمات آرایشی و بهداشتی نیز وسواس به خرج دهید.

نظرات و پیشنهادات

مواد غذایی و نوشیدنی حاوی سویا برای سلامت جسم و روان شما مفید است. اگر فکر می‌کنید ممکن است برخی از فواید نوشیدنی شیر سویا جا مانده باشد، آن را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید. منتظر تجربه‌های ارزشمند شما هستیم.

منابع: Askdrnandi | Doctor

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + پانزده =