فواید نوشیدن آب ؛ ۶ مزیت نوشیدن آب برای بدن از نگاه علم پزشکی

0

این‌که سخن از فواید نوشیدن آب به میان آوریم و آن‌ها را ذکر کنیم به معنای آن نیست که هر انسانی که زنده است – چون آب می‌نوشد – می‌تواند از فواید آب بهره ببرد، بلکه فواید نوشیدن آب برای کسانی است که به میزان کافی آب می‌نوشند. عمدتاً اعتقاد بر این است که نوشیدن روزانه ۸ لیوانِ ۸ اونسی آب کافی است، بنابراین اگر می‌خواهید از خواص آب برای بدن بهره‌مند شوید باید این مقدار آب بنوشید. اما فواید نوشیدن آب چه مواردی هستند و از چه طریق و بر طبق چه تبیینی این فواید به بدن می‌رسند؟ در ادامه همراه مجله استادکار باشید تا به پاسخ این پرسش‌ها برسید.

فواید نوشیدن آب

۱-  آب در بیشینه‌سازی [= Maximize ] عملکرد فیزیکی مؤثر است

درصورتی‌که آب به میزان کافی به بدن‌مان نرسد نمی‌توانیم از تمامی قدرت و پتانسیل بدنی خود بهره‌مند شویم. این امر خصوصاً در فصل گرما و یا در حین ورزش بیش‌تر خود را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید که از دست دادن حتی ۲ درصد از آب بدن می‌تواند به شدت موجب تحلیل‌رفتن انرژی و توان بدن شود و در عملکرد آن تأثیر سؤ داشته باشد. اما با این حال، در میان ورزش‌کاران از دست دادن ۸ الی ۱۰ درصد آب بدن به هنگام ورزش امری عجیب و غریب نیست. از این رو ضروری است که ورزش‌کاران به هنگام ورزش‌ توجهی بسیار به تأمین آب بدن‌شان داشته باشند.

آن دسته از ورزش‌کارانی که نسبت به تأمین آب بدن‌شان حساسیتی نشان نمی‌دهند بایستی این نکته را بدانند که از دست دادن آب بدن‌شان به هنگام ورزش، تحلیل‌رفتن انرژی و قوای‌شان را در پی دارد و لذا اگر خواهان آن نیستند که انرژی‌شان تحلیل رود و خیلی زودتر از آن‌چه که توقع دارند خسته شوند باید مقدار آب ازدست‌رفته‌ی بدن‌شان را تأمین کنند.

فواید نوشیدن آب
حتی گفته می‌شود نوشیدن آب برای ورزش‌کاران می‌تواند کاهش استرس اکسیداتیو بدن‌شان را کاهش دهد.

۲- نوشیدن‌آب اثری شگرف بر عملکرد مغز دارد

مغز انسان به‌شدت به آب وابسته است، به‌گونه‌ای که حتی ازدست‌دادن ۱ الی ۳ درصد از آب بدن می‌تواند بسیاری از سویه‌های عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی زنان جوان انجام شد دریافته شد که ازدست‌دادن ۱٫۳۶ درصد آب بدن‌شان منجر به ازدست‌دادن تمرکز و انرژی‌شان شده و همچنین میزان سردرد را در آن‌ها افزایش داده است. (منبع)

همچنین مطالعه‌ای مشابهِ مطالعه‌ی قبلی، این بار در میان مردان، نشان از آن داشت که ازدست‌دادن ۱٫۵۹ درصد از آب بدن همراه است با مختل‌شدن حافظه کاری، افزایش خستگی و افزایش اضطراب. (منبع)

۳- نوشیدن آب می‌تواند در پیشگیری از سردرد و حتی درمان مفید باشد

نتیجه‌ی بسیاری از مطالعات این است که ازدست‌دادن آب بدن موجب بروز سردرد می‌شود (از جمله نگاه کنید به این و این)

همچنین مطالعه‌ای دیگر نشان از آن داشت که نوشیدن آب در رفع سردرد مؤثر است (منبع). با این حال به نظر می‌رسد نوشیدن آب برای درمان و یا پیشگیری از همه‌ی سردردها مفید نیست، بلکه آب برای برخی از انواع سردرد تأثیر دارد. به عنوان مثال  یک مطالعه عیان‌گر آن است که نوشیدن آب در برخی افراد موجب رفع سردرد نمی‌شود، هرچند که کاهش شدت و مدت سردرد افراد مورد مطالعه را در پی داشته است (منبع)

فواید نوشیدن آب
نوشیدن آب می‌تواند در رفع سردردهای ناشی از کمبود آب مفید باشد.

۴- آب می‌تواند در درمان یبوست مفید باشد

یبوست مشکلی رایج است که عمده‌ترین مشکلات آن کم‌شدن حرکات روده و هم‌چنین دشواری در عمل دفع هستند. این مشکل درمان‌های زیادی دارد (برای آگاهی از درمان‌های یبوست روی لینک کلیک کنید)، اما با این حال گویا آب می‌تواند درمانی مناسب برای این مشکل گوارشی باشد.

در واقع ازآن‌جا که کم‌آبی یکی از عمده‌ترین علل یبوست است، تأمین آب بدن می‌تواند در خمیری‌شدن مدفوع و به تبع این امر در تسهیل عمل دفع مفید باشد.

۵- آب می‌تواند در رفع سنگ کلیه مفید باشد

رفع سنگ‌های کلیوی یکی دیگر از فواید نوشیدن آب برای بدن است. سنگ‌های کلیوی مشکلات خاص خود را دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به احساس درد در کلیه و درد در مخرجِ ادرار اشاره داشت. به همین سبب کم‌تر کسی است که سنگ کلیه را تاب آوَرَد و به‌دنبال درمان آن نباشد. اما خبر خوب این است که آب برای رفع سنگ‌های کلیوی نیز مفید است. در وهله‌ی اول آب می‌تواند موجب افزایش حجم ادرار شود و بدین‌ترتیب از طریق افزایش نیاز به ادرار راه را برای دفع سنگ‌های کلیوی کوچک تا متوسط باز کند. علاوه بر این، آب با کاهش غلظت مواد معدنی در کلیه‌ها – که عمده‌ترین علت تشکیل سنگ کلیه هستند – می‌تواند در پیشگیری از ایجاد سنگ‌های کلیوی مفید باشد. البته برای این امر به مطالعات بیش‌تری نیاز است.

۶- آب می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد

دریافته شده که آب از دو طریق می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد: نخست آن که آب موجب افزایش احساس سیری می‌شود و دوم آن که آب در افزایش نرخ سوخت‌وساز بدن نقش دارد. دو مطالعه نشان از آن داشتند که نوشیدن نیم لیتر آب می‌تواند نرخ سوخت‌وساز بدن را تا ۳۰ درصد و برای یک ساعت و نیم افزایش دهد. (منبع)

برای احساس سیری به واسطه‌ی نوشیدن آب، باید به زمان دقت داشته باشید. اگر نیم ساعت پیش از خوردن غذا نیم لیتر آب بنوشید، با احساس سیری بیش‌تری سمت غذا می‌روید و بنابراین کم‌تر می‌خورید. در همین راستا، یک مطالعه بر روی افرادی که در رژیم بودند نشان داد که نوشیدن نیم لیتر آب نیم ساعت پیش از غذا موجب افزایش از‌دست‌دادن وزن تا ۴۴ درصد می‌شود. (منبع)

فواید نوشیدن آب
البته برای بهره‌بردن از فواید نوشیدن آب در راستای کاهش وزن، بهتر است آب خنک بنوشید.

سخن آخر

بیشینه‌سازی عملکرد فیزیکی بدن، افزایش قدرت مغز، درمان و پیشگیری از سردرد، درمان یبوست، رفع سنگ کلیه و کاهش وزن از جمله فواید نوشیدن آب برای بدن هستند که در این نوشتار به‌تفصیل در باب هر یک از آن‌ها صحبت شد. بنابراین سعی کنید اجازه ندهید بدن‌تان کم‌آب شود و همواره حداقل روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.

منبع: healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − چهار =