قارچ گانودرما؛ از نحوه مصرف تا خواص و عوارض احتمالی

1

پزشکی شرقی اغلب با داروهایی که با گیاهان یا قارچ‌های مختلف تولید می‌شوند شناخته شده است چرا که شرقی‌ها از دیرباز به درمان انواع بیماری‌ها  با استفاده از خواص گیاهان می‌پرداختند به همین دلیل است که بسیاری از داروهای گیاهی را نیز می‌توان در این قسمت از کره زمین یافت. در میان گیاهانی که خواص دارویی فراوانی دارند، قارچ گانودرما یکی از محبوب‌ترین‌هاست که در این مطلب در صدد هستیم به خواص قارچ گانودرما و عوارض احتمالی آن بپردازیم.

قارچ گانودرما چیست؟

قارچ گانودرما که به آن قارچ ریشی (Reishi) نیز گفته می‌شود نوعی قارچ چتری است که اغلب در جنگل‌های شمال شرقی آسیا یافت می‌شود. این نوع قارچ به نوعی کمیاب است چرا که پای درختان برگریز بخصوص درخت افرا رشد می‌کند. اما از بین هر ۱۰۰۰۰ درخت فقط دو یا سه درخت یافت می‌شود که محل مناسبی برای رشد این گیاه باشند. قارچ گانودرما در طب سنتی چینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قارچ شکلی شبیه به کلیه دارد و مزه آن تلخ است به همین دلیل امکان خوردن آن به صورت خام وجود ندارد به همین دلیل از آن در کنار خوردنی‌های دیگر استفاده شده یا به صورت قهوه یا چای دم می‌شود.

شاید عجیب به نظر برسد که از یک نوع قارچ بخواهید دمنوش یا چای تهیه کنید اما مصرف این نوع قارچ به صورت چای بسیار معمول است. آن را ابتدا خشک کرده و به حالت پودر در می‌آورند سپس همانند چای یا قهوه دم کرده و می‌نوشند. برای اینکه طعم بهتری بگیرد به آن لیمو، عسل یا دارچین نیز اضافه می‌شود. محبوبیت این گیاه به این دلیل است که در دل خود مولکول‌هایی دارد که برای سلامتی بدن مفید بوده و حتی می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها کمک کند.

قارچ گانودرما؛ از نحوه مصرف تا خواص وعوارض احتمالی
قهوه گانودرما بسیار معروف و پرمصرف است.

قارچ گانودرما چه خواصی دارد؟

در ادامه به ۵ خاصیت قارچ گانودرما اشاره می‌کنیم:

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین خواص قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان داده است که مصرف قارچ گانودرما به تقویت گلبول‌های سفید خون که نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند تاثیرگذار است. همچنین تحقیقاتی به روی تاثیر قارچ گانودرما به روی سرطان انجام گرفته است که نشان می‌دهد مولکول‌های موجود در این نوع قارچ می‌تواند فعالیت نوعی گلبول سفید خون را که سلول‌های کشنده طبیعی نامیده می‌شوند بیشتر کند. این سلول‌های کشنده طبیعی با عفونت و سرطان در بدن مبارزه می‌کنند.

با اینکه تاثیر قارچ گانودرما به روی سیستم ایمنی بدن و بخصوص گلبول‌های سفید خون تایید شده است اما هنوز نیاز است تحقیقات بیشتری به روی تاثیرگذاری آن به روی انواع سرطان انجام گیرد.

قارچ گانودرما؛ از نحوه مصرف تا خواص وعوارض احتمالی
قارچ گانودرما شکلی شبیه به کلیه انسان دارد و از جمله قارچ‌های چتری به شمار می‌رود.
  1. مبارزه با خستگی و افسردگی

تحقیقاتی که به روی ۱۳۲ فردی که شرایط روحی و جسمی مناسبی نداشتند انجام گرفته است، بهبود وضعیت آن‌ها را پس از ۸ هفته مصرف قارچ گانودرما نشان می‌دهد. این افراد که اغلب دچار سردرد، سرگیجه، بدن درد و خستگی‌های مفرط بودند در طول هفته‌ها مصرف این نوع قارچ به شرایط متعادل و انرژی بیشتری رسیدند. همچنین میزان افسردگی و استرس در این افراد پس از دوره درمان بسیار کمتر شده بود.

  1. سلامت قلب

اگرچه هنوز تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است تا تاثیر قارچ گانودرما به روی سلامت قلب تایید شود اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قارچ گانودرما می‌تواند به روی سلامت قلب و افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش تریگلیسیرید موثر باشد.

  1. کنترل قند خون

آزمایشاتی که انجام گرفته است نشان می‌دهد مولکول‌های موجود در قارچ گانودرما می‌تواند قند خون را کاهش دهد. هرچند، همانند سایر موارد، این خاصیت قارچ گانودرما نیز همچنان در دست بررسی است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد چرا که اگرچه تاثیر آن به روی کنترل قند خون تعداد زیادی از بیماران تایید شده است اما همچنان به روی برخی دیگر از بیماران تاثیر چندانی نداشته است.

  1. خواص آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند از آسیب دیدن سلول‌ها جلوگیری کنند. قارچ گانودرما نیز چنین خاصیتی دارد به طوری که برخی معتقدند یکی از دلایل محبوبیت این نوع قارچ همین خاصیت آن است.

قارچ گانودرما؛ از نحوه مصرف تا خواص وعوارض احتمالی
قارچ ریشی یا گانودرما پای درختان برگ ریز نظیر افرا رشد می‌کند.

آیا قارچ گانودرما عوارض جانبی دارد؟

در کنار خواصی که این نوع قارچ بهمراه دارد، همانند هر محصول دیگری می‌تواند مضر نیز باشد. به همین دلیل است که نحوه مصرف این نوع گیاه بسیار اهمیت دارد چرا که تحقیقات به روی افرادی که به مدت ۴ ماه از این قارچ استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد مصرف بیش از حد آن ممکن است به روی معده و سیستم گوارشی تاثیر منفی بگذارد. هرچند این عوارض جانبی بسیار کم و کوتاه مدت است.

هرچند ممکن است مصرف قارچ گانودرما به روی افرادی که عمل جراحی پیش رو دارند موجب خونریزی شود بنابراین پیشنهاد می‌شود حداقل دو هفته پیش از هرگونه عمل جراحی از این نوع قارچ استفاده نشود.

سخن پایانی

قارچ گانودرما از جمله گیاهان محبوب در طب سنتی چینی‌ها محسوب می‌شود. تحقیقات بسیاری به روی خواص قارچ گانودرما به روی بدن و بیماری‌های مختلف انجام گرفته است که بسیاری از آن‌ها تاثیر مثبت این گیاه را به روی سیستم ایمنی بدن، تقویت گلبول‌های سفید خون و درمان بیماری‌هایی از جمله سرطان نشان داده است. اما هنوز تاثیر واقعی این گیاه بخصوص به روی درمان بیماری‌ها تایید نشده است و تحقیقات بیشتری برای تشخیص میزان تاثیرگذاری این گیاه نیاز است. در نهایت قارچ گانودرما بیشتر خواص دارد تا عوارض اما به شرطی که به میزان درست و کافی مصرف شود چرا که مصرف بیش از حد آن همانند هر ماده غذایی دیگری می‌تواند مضر باشد.

منبع: healthline

1 نظر
  1. محمد می گوید

    من برای رفع استرس میخوام مصرف کنم امیدوارم موثر باشه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 15 =