خواص درمانی حنا؛معجزه جادویی و دارویی حنا برای بدن

0

وقتی صحبت از حنا به میان می‌آید بسیاری از افراد استفاده‌های آرایشی حنا را به یاد می‌آورند. مواردی همانند رنگ کردن مو با حنا یا حتی کشیدن نقش و نگارهای مختلف روی دست و پا. همچنین از حنا برای رنگ کردن پارچه نیز استفاده می‌شده است. حنا خواص بسیاری دارد که اغلب ما درباره خواص حنا برای مو و پوست شنیده‌ایم. اما علاوه بر این‌ها، حنا خواص دیگری نیز دارد که شاید کمتر کسی تا به حال از آن خبر داشته باشد. در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با خواص درمانی حنا آشنا کنیم.

۱۰ خواص درمانی حنا

  1. درمان سردرد

گیاه حنا نیز همانند هر گیاه دیگری روغنی در خود دارد که با مالیدن آن به سر می‌توانید سردرد را درمان کنید. خواص ضد التهابی که این گیاه دارد به کاهش تنش کمک کرده و جریان خون سالم‌تری به مویرگ‌ها وارد می‌کند که همین مساله یکی از دلایل سردردهای میگرنی است که با بهبود آن می‌توان چنین سردردهایی را نیز کاهش داد.

  1. ضد التهاب

از حنا برای درمان دردهای رماتیسمی و آرتروزی نیز استفاده می‌شود. با بالا رفتن سن، مفاصل ما دردناک‌تر می‌شود و به همراه آن غضروف‌ها و عضلات ما نیز دچار درد می‌شوند. با مالیدن روغن حنا به روی این ناحیه‌ها می‌توانید به درمان این دردها نیز کمک کنید.

  1. درمان تب

در گذشته برای کاهش دمای بدن و درمان تب از برگ حنا و مقداری آب استفاده می‌شد. برگ حنا را در کف دست قرار می‌دادند تا دمای بدن را از این طریق کاهش دهند. جالب است بدانید در نواحی کویری، اغلب افراد برای خنک نگه داشتن بدنشان برگ حتا را به روی دستان و حتی پاهایشان قرار می‌دهند.

خواص درمانی حنا
از برگ حنا برای کاهش دمای بدن استفاده می‌شده است.
  1. کاهش مشکلات خواب

روغن حنا ارتباط مستقیم با رفع مشکلات خواب دارد. بعنوان مثال اگر به بیخوابی یا بیقراری به هنگام خواب دچار هستید کافیست چند قطره از روغن حنا را در رژیم دارویی خود قرار دهید تا خواب شما به حالت عادی باز گردد. روغن حنا موجب می‌شود ریلکس‌تر شده و با آرامش بیشتری به خواب بروید.

  1. سم زدایی

گفته می‌شود حنا برای سلامت کبد نیز بسیار مفید است. برگ حنا را در آب قرار می‌دهند و پس از اینکه به خوبی خیس خورد آن را از آب خارج کرده و آب را می‌نوشند. این کار موجب سم زدایی کبد شده و موجب می‌شود سموم در بدن باقی نمانند و سلامت بدن افزایش یابد.

  1. تنظیم فشار خون

حنا خاصیت تسکین دهندگی دارد، بنابراین اگر همانند روش قبل برگ حنا را در آب قرار داده و بنوشید می‌تواند برای سیستم قلب و عروق و کاهش استرس بدن مفید باشد. علاوه بر این‌ها این کار، فشار خون را نیز تنظیم می‌کند بنابراین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

  1. درمان زخم‌ها

یکی از بهترین خواص درمانی حنا، درمان جای زخم و یا عفونت پوستی است. بنابراین از حنا برای کاهش التهاب، بخصوص هنگام سوختگی پوست استفاده می‌شود که این را نیز مدیون خاصیت خنک کنندگی که دارد است.

خواص درمانی حنا
از حنا به روی دست اغلب به منظور تزیین و زیبایی استفاده می‌شود، هرچند حنا می‌تواند التهابات پوستی را نیز کاهش دهد.
  1. سلامت دهان و دندان

در گذشته که مسواک و یا دهانشویه به شکل امروزی وجود نداشت، از برگ حنا برای سلامت دهان و دندان استفاده می‌شد. جویدن برگ حنا برای سلامت دهان و دندان مفید است و می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه را کاهش دهد. اگر در دهان زخمی وجود داشته باشد برگ حنا می‌تواند آن را تسکین دهد. اما دقت داشته باشید همانند خمیردندان، برگ حنا نیز بعد از جویدن از دهان خارج می‌شود.

خواص درمانی حنا
جویدن برگ حنا می‌تواند برای بهداشت دهان و لثه‌ها مفید باشد.
  1. آرامش ذهن و اعصاب

از روغن حنا در هندوستان برای انجام مراسم مذهبی استفاده می‌شود. این روغن به روی پیشانی مالیده می‌شود و موجب آرامش اعصاب و روان می‌شود. بخصوص افرادی که عصبی یا خشن هستند با این کار آرامش بیشتری می‌گیرند. گفته می‌شود این روغن بوی بسیار خوبی نیز دارد.

خواص درمانی حنا
از روغن عصاره حنا برای آرامش اعصاب استفاده می‌شود، از آنجایی که این روغن بوی خوبی دارد برای معطر کردن فضای حمام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  1. سلامت و تقویت ناخن‌ها

بسیاری از قدیمی‌ها، سلامت و زیبایی ناخن‌هایشان را مدیون استفاده از حنا هستند. استفاده از حنا به روی ناخن‌ها موجب تقویت ناخن و ضدعفونی شدن آن‌ها می‌شود. همین مساله از شکستن ناخن و آسیب‌های دیگر آن جلوگیری می‌کند.

چند نکته که باید درباره حنا بدانید:

  • پیش از هر چیزی، به طور سرخود از گیاهان دارویی استفاده نکنید. اگرچه خواص درمانی حنا ثابت شده است اما تا تشخیصی برای بیماری شما داده نشده بهتر است از هیچ درمانی برای آن استفاده نکنید.
  • حنا به روی پوست موی بزرگسالان قابل استفاده است. از حنا به روی پوست یا موی کودکان استفاده نکنید چرا که ممکن است آثار مخربی به روی پوست و موی آن‌ها داشته باشد.
  • حنا خوردنی نیست و هضم آن ممکن است عوارضی بهمراه داشته باشد. به همین دلیل است که اغلب گفته می‌شود برگ حنا در آب قرار بگیرد و این آب نوشیده شود نه خود برگ حنا.
  • با وجود اینکه خواص درمانی حنا برای پوست نیز بسیار است، برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و استفاده از حنا به روی پوستشان خارش یا التهاب ایجاد کند. بنابراین پیش از استفاده بهتر است آن را به روی قسمت کوچکی از پوستتان امتحان کنید تا مطمئن شوید حساسیتی به روی پوست شما ایجاد نمی‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب با خواص درمانی حنا بیشتر آشنا شدیم و دیدیم حنا علاوه بر پوست و مو، استفاده دیگری نیز دارد و می‌تواند در دسته بندی گیاهان دارویی قرار بگیرد. هرچند حنا به تنهایی قابل مصرف و خوردن نیست و در اغلب مواقع به روی پوست استفاده می‌شود، اما خواص دارویی حنا می‌تواند به تسکین برخی دردهای روزمره همانند سردرد یا پادرد کمک کند.

منابع: thelotusroomnashville ، organicfacts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − چهار =