بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها در چه ساعتی از روز است؟

0

مصرف مکمل ویتامین‌ها به بسیاری از افراد پیشنهاد می‌شود تا بعنوان یک مکمل غذایی بتواند ویتامین مورد نیاز بدنشان را تامین کند. اما مصرف مکمل ویتامین‌ها با یکدیگر متفاوت است و قرار نیست با همه ویتامین‌ها به شکلی یکسان برخورد کرد. برخی لازم است همراه غذا خورده شوند و برخی با معده خالی. دانستن اینکه چه زمانی بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین‌ها است می‌تواند به روی عملکرد بهتر آن‌ها در بدن نیز تاثیر بگذارد.

پیش از اینکه بخواهیم به زمان مصرف مکمل‌ ویتامین‌ها اشاره کنیم لازم است بدانید ویتامین‌ها قرار نیست جایگزین ویتامین موجود در غذاهای مغذی شوند. اغلب پزشکان پیشنهاد می‌کنند ویتامین مورد نیاز بدنتان را از مواد غذایی سالم و مغذی تامین کنید که می‌توانند شامل اسفناج، میوه‌ها، کاهو، آجیل، و گوشت بدون چربی شوند. هرچند مصرف مولتی ویتامین به بسیاری از افراد پیشنهاد می‌شود تا کمبودهای ویتامین بدنشان را تامین کنند اما این مکمل‌ها نمی‌توانند جلوی هیچ بیماری را بگیرند یا ریسک ابتلا به آن‌ها را کاهش دهند.

نکته دومی که باید در نظر داشته باشید این است که مصرف بیش از حد ویتامین‌ها نیز ممکن است برای بدن مضر باشد. بنابراین بهتر است علاوه بر اینکه زمان مصرف مکمل ویتامین‌ها را می‌دانید درباره نحوه و میزان مصرف آن‌ها نیز اطلاعات کسب کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین B

ویتامین‌های B به افزایش انرژی و کاهش استرس کمک می‌کنند. به طور کلی هشت نوع ویتامین B وجود دارد که هر یک عملکرد متفاوتی در بدن دارند. هرچند در اغلب مواقع قرص‌های ویتامین B شامل همه این هشت ویتامین می‌شود چرا که زمان مصرف آن‌ها با هم تفاوتی ندارد. این هشت ویتامین شامل : تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، نیاسین، بیوتین، ویتامین B12، فولیک اسید، پانتوتنیک اسید می‌شود.

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین‌های B صبح پس از بیدار شدن است. معده خالی به جذب این ویتامین کمک می‌کند. از آنجایی که این ویتامین‌ها به بالا رفتن انرژی کمک می‌کنند، مصرف آن‌ها در شب و موقع خواب پیشنهاد نمی‌شود چرا که ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوید.

بیشتر بدانید علائم کمبود کلسیم چیست؟

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین‌ها محلول در آب

این نوع ویتامین‌ها در بدن به طور طبیعی تولید یا ذخیره نمی‌شوند. بنابراین نیاز است که انسان ویتامین‌های محلول در آب را از گیاهان یا منابعی که سرشار از این ویتامین‌ها هستند تامین کند. هرچند قرص‌های این نوع ویتامین‌ها نیز به طور مجزا بفروش می‌رسد که معروف‌ترین آن‌ها ویتامین C است. مصرف ویتامین C ضرری ندارد و افراد می‌توانند به صورت روزانه این ویتامین را استفاده کنند به شرطی که میزان آن از حد متعادل خارج نشود. فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز ویتامین C را مصرف می‌کنید می‌تواند هر ساعت و زمانی باشد. اما اگر همچنان به دنبال بهترین زمان مصرف ویتامین‌های محلول در آب می‌گردید، نیم ساعت پیش از غذا خوردن یا دو ساعت بعد از غذا خوردن بهترین زمان‌ها هستند.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها
قرص‌های جوشان ویتامین C از شناخته شده‌ترین قرص‌های مکمل محلول در آب هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که بدن نمی‌تواند ویتامین‌های محلول در آب را در خود نگه دارد، میزان مورد نیازش را جذب کرده و ما بقی همراه با ادرار از بدن خارج می‌شود. به همین دلیل لازم است نسبت به تامین روزانه آن اقدام کنید. می‌توانید ویتامین C را در انواع میوه‌ها از جمله پرتقال، گریپ فروت یا لیمو بیابید و از این طریق این ویتامین را به طور طبیعی وارد بدنتان کنید.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها
تقریبا همه ویتامین‌ها را می‌توانید در مواد غذایی و انواع میوه‌ها بیابید. بنابراین چه بهتر که بتوانید رژیم غذایی سالمی را پیش بگیرید تا نیازی به خوردن قرص نداشته باشید.

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین‌های محلول در چربی باید به میزان کم مصرف شوند چرا که مصرف بیش از اندازه این ویتامین‌ها ممکن است برای بدن مضر باشد. اغلب مواقع این نوع ویتامین‌ها از طریق غذاهایی که می‌خوریم به بدن جذب می‌شوند و خیلی نیازی به مصرف جداگانه قرص‌های آن‌ها نیست. برخی از ویتامین‌های محلول در آب شامل ویتامین A، D، E، K می‌شود.

این ویتامین‌ها در بافت‌های چربی کبد ذخیره می‌شود بنابراین نیازی نیست دائم آن‌ها را مصرف کنید. بهتر است این ویتامین‌ها همراه با غذا مصرف شوند تا چربی اشباع شده در غذا به جذب آن‌ها کمک کند.

بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. هیچوقت ویتامین D که از نور خورشید به بدنتان جذب می‌شود بیش از اندازه نخواهد بود اما مصرف بیش از اندازه قرص ویتامین D می‌تواند برای بدن مضر بوده و یا حتی به مشکلات کلیوی منجر شود.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها
اگرچه فصل تابستان بهترین زمان برای جذب ویتامین D طبیعی خورشید است اما مراقبت از پوستتان را نیز در زیر نور خورشید فراموش نکنید و حتما از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌های دوران بارداری

ویتامین‌های دوران بارداری توسط پزشک تجویز می‌شود و نباید کمتر یا بیشتر از میزان پیشنهاد شده مصرف شود. اغلب این مکمل‌های ویتامین با عنوان مولتی ویتامین عرضه می‌شوند که حاوی کلسیم، آهن و فولیک اسید هستند. بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها قبل از ناهار است چرا که کمک می‌کند تمام ویتامین‌ها جذب بدن شوند.

هرچند اگر این ویتامین‌ها را به طور مجزا مصرف می‌کنید لازم است بدانید آهن با معده خالی بهتر جذب بدن می‌شود و بهتر است همراه با یک نوشیدنی حاوی ویتامین C، همانند آب پرتقال، مصرف شود. همینطور آهن را نباید بلافاصله پس از خوردن شیر و محصولات لبنی مصرف کنید چرا که به خوبی جذب بدنتان نخواهد شد. اگر در دوران بارداری دچار حالت تهوع صبحگاهی نیستید می‌توانید قرص آهن یا سایر مکمل‌های بارداری را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید. اما اگر این کار موجب می‌شود حالت تهوع بگیرید آن را به قبل از خواب و همراه با مقداری غذا موکول کنید. نوشیدن آب کافی را همراه با انواع مکمل‌ها و ویتامین‌ها فراموش نکنید. همچنین بهتر است زمان مصرف مکمل‌های بارداری را حتما با پزشک خود نیز چک کنید.

بیشتر بدانید روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه

بهترین زمان مصرف سایر مکمل‌ها

بدن انسان علاوه بر ویتامین‌ها به مواد معدنی نیز نیازمند است. همانند ویتامین، این مکمل‌ها نیز به صورت قرص وجود دارند. از انواع آن‌ها می‌توان به قرص آهن، کلسیم، منیزیم و زینک اشاره کرد. همانند ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز نباید به میزان زیاد مصرف شوند. بهتر است این نوع مکمل‌ها به صورت روزانه همراه با غذا مصرف شوند تا عوارضی همانند معده درد بهمراه نداشته باشد. مصرف این نوع مکمل‌ها یکساعت پیش از غذا و یا دو ساعت پس از غذا پیشنهاد می‌شود.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها
با دانستن اینکه بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین‌ها چه زمانی است می‌توانید به روی جذب شدن آن‌ها به بدنتان تاثیر بسزایی بگذارید.

جمع بندی

اگر چه مکمل‌ ویتامین‌ها نمی‌توانند به طور کامل جایگزین ویتامین‌های طبیعی موجود در مواد غذایی یا طبیعت شوند اما در هر حال بسیاری از افراد نیاز دارند تا با تجویز پزشک یا برای تامین کمبود ویتامین بدنشان به مصرف مکمل ویتامین‌ها روی بیاورند. دانستن اینکه بهترین زمان مصرف این ویتامین‌ها و مکمل‌ها چه زمانی است می‌تواند به روی نتیجه بهتر آن‌ها تاثیرگذار باشد. هرچند باید در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید مکمل‌ها و ویتامین‌ها بیش از اندازه مصرف شوند چرا که ممکن است مشکلاتی را برایتان بهمراه داشته باشند.

منبع: medicalnewstoday

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 1 =