روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه

0

بدن ما به میوه های تازه و ترکیبات مغذی حاصل از آن نیاز دارد، اما شاید در زمستان به دلیل نبود میوه های آبدار تازه، کمتر میوه بخوریم. در این حالت استفاده از چیپس میوه با خشک کردن میوه می تواند میزانی از املاح و ویتامین های مورد نیاز را به بدن ما برساند. اگر شما هم می خواهید این مواد معدنی همه سال به بدنتان برسد، دست به کار شوید و روش های خشک کردن میوه در خانه زیر را دنبال کنید.

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
میوه های خشک شده منبع خوبی از مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی هستند

حفظ مواد مغذی با خشک کردن میوه

میوه های خشک شده منبع خوبی از مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها شکر طبیعی دارند و موجب چاقی نمی‌شوند. شما می‌توانید انواع مختلفی از میوه ها مانند زردآلو، هلو، گلابی، خرمالو، آلو، سیب و موز و … را خشک کنید. بسیاری از بانوان این کار را در تابستان که میوه‌هایی مانند آلو و توت فرنگی و دیگر میوه های آبدار زیاد است انجام می دهند، اما در فصل زمستان نیز می‌توانید خشک کردن میوه‌هایی چون پرتقال، سیب و کیوی را انجام دهید. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. پس دست به کار خشک کردن میوه شوید و میوه‌های خشک شده را علاوه بر گرانولا، با انواع غلات و ماست ترکیب کرده و خوراکی ای خوشمزه برای خود تهیه کنید.

گفته می شود میوه‌های خشک شده ای که در خانه تهیه می‌شوند، خوشمزه تر از انواع صنعتی هستند.

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
میوه های خشک شده را علاوه بر گرانولا، با انواع غلات و ماست ترکیب کرده و خوراکی ای خوشمزه برای خود تهیه کنید.

مراحل خشک کردن میوه

  • انتخاب میوه برای خشک کردن

میوه‌هایی را انتخاب کنید که برای خشک کردن مناسب هستند. همه میوه‌ها به خوبی خشک نمی‌شوند. بنابراین لازم است که از میوه‌هایی مانند زردآلو، خرمالو، هلو، انبه، موز، سیب، کیوی، انجیر، انگور، خرما و گلابی استفاده کنید. سعی کنید میوه‌هایی که انتخاب می‌کنید کامل و رسیده باشند. میوه‌های نارس و کال پس از خشک شدن طعم خوبی نخواهند داشت و ارزش تغذیه ای ندارند. همچنان خشک کردن آنها سخت تر است، چون قند لازم که در میوه‌های رسیده برای خشک کردن لازم است، در این میوه‌ها وجود ندارد.

بیشتر بدانید علائم کمبود کلسیم چیست؟

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
سعی کنید میوه هایی که انتخاب می کنید کامل و رسیده باشند. چون قند لازم که در میوه های رسیده برای خشک کردن لازم است، در میوه های کال وجود ندارد
  • شستن و قطعه قطعه کردن

میوه‌ها را با آب سرد بشویید و با اسفنج یا دست آلودگی و گردوغبار روی آنها را پاک کنید. پس از آن روی میوه را با دستمال خشک کنید. برای میوه‌هایی مانند انگور آن را در آبکش بگذارید تا آبش کامل خارج شود. سپس میوه‌ها را به تکه های بزرگ و نازک برش بزنید. معمولا میوه‌ها باید به تکه های ۰٫۳ تا ۰٫۶ سانتی متری به صورت نازک بریده شوند. بعضی از میوه ها مانند انگور و توت را نیز به صورت درسته خشک کنید.

  • قرار دادن در ظرف نسوز

میوه ها را روی ورقه‌های نازک کاغذ روغنی قرار داده و آنها در یک ظرف نسوز یا کف یک سینی یا سینی مخصوص فر قرار دهید. اگر از دستگاه‌های خشک کن میوه برای تهیه چیپس میوه استفاده می کنید آنها را کف قفسه بچینید. در غیر این صورت یکی از مراحل زیر را انجام دهید:

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
میوه ها را روی کاغذ مومی یا کاغذ روغنی قرار دهید تا آب حاصل را جذب کند

روش‌های مختلف تهیه چیپس میوه

خشک کردن روی شوفاژ و بخاری

برای این کار روی بخاری یا شوفاژ را فویل آلومینیومی بپیچید و میوه را روی آن قرار دهید. یا میوه‌ها را در سینی ای که اندکی چرب شده روی بخاری و شوفاژ بگذارید تا کم کم خشک شوند. یک روز لازم است میوه‌ها روی بخاری باشند تا تبدیل به چیپس میوه شوند. می‌توانید برای میوه‌هایی مانند پرتقال که ممکن است طعم آنها پس از خشک شدن به تلخی بزند از شهد آبلیمو و عسل یا شکر استفاده کنید.

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
میوه هایی مانند آلو نیاز به اضافه کردن شهد و شکر ندارند

خشک کردن میوه با آفتاب

یکی از ساده ترین روش های خشک کردن میوه، زیر نور طبیعی آفتاب و در هوای آزاد است و حداقل به ۳۰ درجه دما نیاز داریم. پس بهترین زمان برای این کار روزهای گرم تابستان است که دمای هوا بالاست و می توان میوه ها را به راحتی طی چند روز خشک کرد. میوه ها را روی سینی مشبک چیده و رویش توری بیاندازید تا گرد و خاک روی آن نشیند. برای تسریع این روند زیر میوه‌ها ورق آلومینیومی بگذارید. یک تا دو روز زمان دهید تا میوه ها خشک شده و سپس آنها را جمع کنید.

خشک کردن میوه با دستگاه میوه خشک کن

دستگاه های خشک کن صنعتی که در بازار وجود دارند، یکی دیگر از ابزارهای خشک کردن میوه خانم های خانه دار محسوب می شوند. اگر فرزند کوچک دارید که ممکن است به سینی داغ روی بخاری یا شوفاژ دست بزند، بهتر است از این دستگاه ها استفاده کنید تا هم امن بوده و زودتر فرایند تهیه چیپس میوه را انجام دهید.

بیشتر بدانید بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین‌ها در چه ساعتی از روز است؟

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
در میوه خشک کن های صنعتی میوه ها را روی صفحه های مشبک قرار دهید

این دستگاه ها با المنت برقی و صفحه مشبک خود که رویش هواکش وجود دارد می توانند آب میوه را تبخیر کرده و آن را خشک کنند. میوه‌ها را روی صفحه مشبک چیده و درجه حرارت میوه خشک کن را روی ۵۰ درجه بگذارید. با توجه به جنس میوه و ضخامت برش‌هایی که به آن زده اید، حدود یک – دو روز برای خشک شدن به زمان احتیاج دارید. بعد از چند ساعت آنها را چک کرده و زیر و رو کنید تا همه قسمت‌ها خشک شوند. سپس چیپس‌های ترد میوه را جمع کنید و در ظرف در بسته بریزید.

خشک کردن میوه با فر

میوه ها را روی سینی فر که با ورق کاغذ مومی پوشانده شده بگذارید و دمای فر را در حالت پایین قرار دهید. بهتر است فر را از قبل روی دمای ۵۰ تا ۷۰ درجه تنظیم کنید. تکه ها را طوری قرار دهید که روی هم نیفتند. هر دو ساعت یکبار سینی فر را بچرخانید. در این روش حدودا بین ۶ تا ۱۲ ساعت با توجه به جنس میوه برای خشک شدن زمان لازم است. پس از اینکه میوه‌های خشک را از فر بیرون آورید، داخل یک شیشه خشک بریزید و بگذارید یک روز دربش باز باشد تا هر گونه نم از آن خارج شود.

روش های مختلف خشک کردن میوه در خانه
چیپس های میوه را در ظرف در بسته نگهدارید

آیا شما هم از طرفداران چیپس میوه هستید و برای خریدنش به آجیل فروشی و خشکبار فروشی ها می روید؟ چرا خودتان دست به کار نمی شوید؟ شما چه روش های دیگری را برای خشک کردن میوه می شناسید که در بالا ذکر نشده است؟

منبع: wikihow | tasteofhome

vacuum-Hood نصب و تعمیر هود آشپزخانه

نصب و تعمیر هود آشپزخانه (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • نصب و تعمیر هود آشپزخانه‌ای در تهران
  • عیب‌یابی و تعمیرات هود آشپزخانه در محل
  • تعمیر و تعویض قطعات هود
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × دو =