چگونه عمر مواد غذایی تازه را بیشتر کنیم؟

0

آیا از دور ریختن میوه‌، سبزیجات تازه ولی کپک‌زده، قهوه‌ای یا پژمرده خسته شده‌اید؟ نحوه ذخیره و نگهداری مواد غذایی تازه می‌تواند تاثیر زیادی بر عمر آن‌ها داشته باشد. برخی از میوه‌ها و سبزیجات نیازمند دما و رطوبت پایین هستند، این درحالی‌ است که برخی دیگر بهتر است در دمای اتاق یا فضایی خشک نگهداری شوند. در این مطلب از استادکار می‌خواهیم نکاتی در مورد افزایش عمر مواد غذایی تازه و مختلف به شما یاد دهیم.

افزایش عمر مواد غذایی تازه

مارچوبه

وقتی نوک‌های لطیف شاخه‌های مارچوبه در بسته‌بندی مواد غذایی نگهداری می‌شوند، به سرعت پژمرده خواهند شد. برای ماندگاری بیشتر و عمر مواد غذایی تازه مانند مارچوبه، مقداری آب سرد را تا ارتفاع 2.5 سانتی‌متر در یک لیوان بلند بریزید، سپس حدود 2.5 سانتی‌متر از انتهای ساقه هر شاخه را برش دهید. مارچوبه را در لیوان قرار دهید و مطمئن شوید تمام انتهای ساقه در آب قرار گرفته باشد. سر شاخه‌ها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید و حدود یک هفته در یخچال نگه دارید.

اصول نگهداری مواد غذایی | چگونه مارچوبه را برای طولانی مدت تازه نگه داریم؟
رنگ مارچوبه تازه، سبز روشن است و بافت یکدستی دارد.

انواع بری‌ها

اکثر بری‌ها (مانند توت فرنگی، شاتوت، بلوبری، رزبری) قبل از اینکه فرصتی برای خوردن‌شان داشته باشیم، خراب می‌شوند! یکی از راه‌های کاهش رشد باکتری‌ها در این میوه‌ها این است که به سرعت آنها را به محلولی که از یک قسمت سرکه و سه قسمت آب تشکیل شده، آغشته کنید. آن‌ها را آبکشی کنید و قبل از گذاشتن در حوله کاغذی یا ظرف نگهدارنده، اجازه دهید کاملاً خشک شوند.

بهترین روش نگهداری انواع توت در منزل برای حفظ تازگی و خواص آنها
توت‌ها منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

کرفس

شاید تعجب کنید اگر بفهمید وقتی کرفس را محکم در فویل آلومینیومی بپیچید، ماندگاری بیشتری دارد. نکته منفی این روش این است که نمی‌توانید وضعیت کرفس را بدون باز کردن فویل و بررسی گاه‌به‌گاه مشاهده کنید. 95 درصد کرفس از آب تشکیل شده، بنابراین منطقی است اگر آن را در آب نگهداری کنید. کرفس را از قسمت طولی برش‌های کوتاه بزنید و آنها را در ظرفی که با آب پر شده قرار داده و در یخچال نگه دارید.

آموزش روش‌های نگهداری کرفس به شکل تازه و طولانی‌مدت
کرفس گیاهی مفید و کم کالری است که در آشپزی کاربرد زیادی دارد.

ذرت داخل پوسته و غلاف

بلال‌ها را در پوسته خود نگه دارید و در حوله‌های کاغذی مرطوب بپیچید. بلال‌های پیچیده در غلاف را در یک کیسه پلاستیکی که هوای آن را خارج کرده‌اید، قرار داده و در محفظه میوه و سبزیجات نگه دارید.

بهترین روش نگهداری ذرت در غلاف | ترفندهای افزایش عمر مواد غذایی تازه
فیبر بالای موجود در ذرت، احساس سیری طولانی‌مدتی در فرد به وجود می‌آورد و همین‌طور عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

خیار و کدو حلوایی

برخی مواقع خیارهای بدون هسته را به صورت فشرده و وکیوم بسته‌بندی می‌کنند. بهترین راه برای طراوت بیشتر و افزایش عمر مواد غذایی تازه مانند خیارها و کدو حلوایی این است که آنها را در کیسه‌های پلاستیکی بپیچید یا از ظروف نگهدارنده مناسب استفاده کنید.

نکات کاربردی برای نگهداری خیار و کدو به مدت طولانی در یخچال و بیرون از یخچال
خیار جزو سبزیجاتی است که خیلی زود پلاسیده می‌شود.

زنجبیل

ریشه زنجبیل را در یک کیسه پلاستیکی با حداقل میزان هوا یا در یک ظرف درب‌دار محکم قرار دهید و در محفظه میوه و سبزیجات نگهداری کنید. برای ماندگاری بیشتر ریشه زنجبیل، می‌توانید آن را به صورت سالم یا برش‌خورده فریز کنید. یا اینکه پوست زنجبیل را گرفته و رنده کنید و سپس داخل ظرف مناسبی در فریزر نگهداری کنید.

بیشتر بدانیم: فریز کردن مواد غذایی، عمر هر یک چقدر است؟ 

روش‌های افزایش عمر مواد غذایی تازه | نحوه نگهداری زنجبیل تازه در خانه
مصرف زنجبیل برای افرادی که دردهای التهابی مانند آرتروز و رماتیسم دارند، بسیار مفید است.

کاهو و سبزی‌های برگی

برگ‌های کاهو را بشویید و در آبکش سالاد یا با دستمال کاغذی خشک کنید. آنها را در حوله‌های کاغذی خشک بپیچید و در یک کیسه پلاستیکی با حداقل میزان هوا نگه دارید یا از یک ظرف نگهداری مناسب استفاده کنید. دستمال کاغذی رطوبت اضافی را جذب می‌کند و باعث می‌شود کاهو برای مدت طولانی‌تری ترد و تازه بماند. گه‌گاه کاهو را چک کنید و در صورت مرطوب بودن، حوله‌های کاغذی را جایگزین کنید.

توصیه‌های مهم برای بالا بردن عمر سبزیجات برگ‌دار و تازه ماندن کاهو
کاهو یکی از سبزیجات پرمصرف در کل دنیاست و مصرف آن نقش زیادی در تناسب اندام دارد.

پیاز

یک راه خلاقانه نگهداری و انبار کردن پیاز برای افزایش عمر مواد غذایی تازه، نگه داشتن آن در جوراب شلواری است! یک جفت جوراب شلواری تمیز را تا قسمت زانو ببرید و آن را از پیاز پر کنید. بین هر پیاز را با گره ببندید. برای برداشتن پیاز آخر، دقیقا زیر گره آخر را برش بزنید. مزیت دیگر روش پیشنهادی این است که زباله کمتری در سطل زباله تولید می‌کند.

اصول صحیح ذخیره‌سازی و نگهداری پیاز در یخچال، فریزر و انبار برای مدت طولانی
پیاز زرد، سفید و قرمز هر کدام خواص و فواید منحصر بفرد خود را دارند.

جعفری و گشنیز

این گیاهان لطیف به‌صورت دسته‌ای عرضه می‌گردند و حتی اگر به درستی نگهداری شوند، استفاده از همه آنها قبل از خراب شدن دشوار است. دسته‌های شسته و خشک شده را در کیسه‌های پلاستیکی با یک ورق کاغذ تاشده نگهداری کنید. برای افزایش طول عمر این سبزی‌ها، آنها را خرد کرده و داخل ظرف آب با قطعات یخ منجمد کنید. از این سبزی‌های خوراکی نمی‌توان به عنوان گیاه تزئینی استفاده کرد، اما می‌توان از آن‌ها برای تهیه سوپ، خورشت و سایر غذاها استفاده کرد.

چگونه جعفری و گشنیز و انواع سبزی را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه داریم؟
جعفری و گشنیز هر دو سرشار از آهن هستند و خواص بی‌نظیری دارند.

همین‌طور بخوانید: روش‌های جلوگیری از سوختگی فریزری مواد غذایی

سیب زمینی

همیشه سیب زمینی و پیاز را جدا کنید. پیاز گازهایی آزاد می‌کند که می‌تواند باعث جوانه زدن زودرس سیب زمینی شود. رطوبت دشمن این صیفی است، اگر سیب زمینی‌ها در یک کیسه پلاستیکی بسته‌بندی شده بودند، آنها را در یک کیسه یا سبد مشبک قرار دهید.

بهترین روش انبار کردن و نگهداری سیب زمینی در منزل و افزایش عمر مواد غذایی تازه
سیب زمینی غنی از فیبر و پتاسیم است و جزو سبزیجات محبوب دنیا به‌شمار می‌آید.

پیازچه

آیا می‌دانید می‌توان پیازچه را دوباره پرورش داد؟ هنگامی‌که انتهای ریشه را قطع می‌کنید، کافیست آنها را در مقدار کمی آب قرار دهید. به‌طور منظم پیازچه‌ها را بررسی کنید، آب داخل ظرف را پر کرده و ظرف را در صورت لزوم تعویض کنید.

بهترین شیوه برای دیرتر خراب شدن پیازچه و تازه نگه داشتن مواد غذایی
از پیازچه خام برای تهیه سالاد می‌توانید استفاده کنید.

گوجه فرنگی

نگهداری گوجه فرنگی کمی پیچیده‌تر است. گوجه فرنگی‌های نارس را روی کابینت ذخیره کنید تا رسیده شوند. ولی بهتر است گوجه فرنگی‌های کاملا رسیده در دمای حدود 20 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. توصیه می‌شود گوجه فرنگی را یک یا دو روز قبل از پخت غذا از یخچال خارج کنید تا به آنها زمان بدهید طعم خود را بازیابند. یخچال مخصوص نوشیدنی‌ها هم یکی‌دیگر از گزینه‌های مناسب برای نگهداری گوجه فرنگی است.

ترفندهای بالا بردن عمر مواد غذایی تازه در خانه | بهترین روش نگهداری گوجه فرنگی
گوجه فرنگی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

سبزی و صیفی‌جات باقی‌مانده

هنگامی‌که سبزیجات و صیفی‌جات زیاد و اضافی دارید و می‌دانید که بلافاصله از آنها استفاده نخواهید کرد، برای افزایش عمر مواد غذایی تازه آنها را برش دهید و آنها را در آب جوش با روش بلانچ برای چند دقیقه بجوشانید. سپس آن‌ها را آبکش کرده و در کیسه‌های فریزر قرار دهید. حال می‌توانید برای تهیه سوپ و خورشت از این روش استفاده کنید.

خوب است بخوانیم: شستن سبزیجات؛ راه‌کارهای خانگی مفید برای شستن میوه و سبزیجات

ترفندهای تازه نگه داشتن سبزیجات و صیفی‌جات و افزایش عمر مواد غذایی تازه
با استفاده از روش بلانچ می‌توانید سبزیجاتی مانند هویج، لوبیا سبز و بروکلی را برای مدت طولانی‌تری تازه نگه دارید.

نکات تکمیلی برای افزایش طول عمر مواد غذایی تازه

  • طرز نگهداری آبلیمو طبیعی بسیار ساده است. آبلیمو را در بطری‌های شیشه‌ای درب‌دار ریخته و مطمئن شوید هیچ هوایی به آن نفوذ نمی‌کند، سپس در یخچال نگهداری کنید.
  • برای نگهداری سیر تازه بهتر است آن را در فضایی با گردش هوای مناسب و خنک قرار دهید. نگهداری سیر در یخچال هم گزینه مناسبی خواهد بود.
  • برای نگهداری موز کافیست آنها را از یکدیگر جدا کرده و هر یک را در کیسه پلاستیکی زیپ‌دار به‌صورت جداگانه نگهداری کنید.
  • ریحان سبزی با عطر و طعم بی‌نظیری است که عمر کوتاهی دارد. روش نگهداری از ریحان در یخچال می‌تواند باعث افزایش طول عمر مفید آن شود.
  • بهترین روش نگهداری نان باگت، فریز کردن آن است. زمانی‌که نان فریزشده را گرم می‌کنید، بافت آن نرم و لطیف می‌شود.
  • زرشک یکی از میوه‌های خوش‌رنگ و لعاب است که اضافه کردن آن به غذاهایی مانند مرغ خالی از لطف نیست. برای نگهداری زرشک خشک، آن را بشویید و اجازه دهید خشک شود، سپس در ظروف مناسب بسته‌بندی کرده و فریز کنید.
  • با توجه به اینکه برای نگهداری مواد غذایی به یخچال نیاز دارید، در صورتی‌که یخچال‌تان خراب شد از طریق لینک زیر با تیم استادکار تماس گرفته و آن را تعمیر کنید.

[“promotion id=”7561]

سخن پایانی

با توجه به محدود بود عمر مواد غذایی تازه، همه ما نیاز داریم نکاتی را در رابطه با نگهداری مواد غذایی بدانیم. در این مطلب سعی کردیم روش نگهداری بسیاری از مواد غذایی تازه را شرح دهیم. امیدواریم با خواندن آن اطلاعات مفیدی به دست آورده باشید.

منبع: Thespurce

[“promotion id=”4377]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =