راهنمای کامل خرید لپ تاپ برای بودجه های مختلف

0

تنوع و گوناگونی کامپیوتر ها و لپتاپ ها و تفاوت مشخصات آنها با توجه به کاربردشان، همواره باعث سردرگمی در خرید لپ‌تاپ مناسب می شود. دشواری در این انتخاب را می توان با دسته بندی کردن و لیست کردن نیازها قبل از خرید آسان ساخت.بدین معنا که پیش از خرید انتظاراتمان از سیستم را با دقت بررسی کنیم. به چه علت و برای انجام چه کاری به لپ تاپ نیاز داریم؟ چند ساعت در روز از آن استفاده خواهیم کرد؟ مصرف باتری آن و دسترسی ما به برق چگونه است؟ چه نرم افزار هایی را روی آن می خواهیم اجرا کنیم؟ و مواردی دیگر از این قبیل.

در این مطلب سعی می کنیم همراه با هم در مسیر این انتخاب جلو برویم. اجزای اصلی یک کامپیوتر را ذکر کرده و نکات مربوط به خرید لپتاپ را بیان می کنیم.

نکات خرید لپتاپ

چه نکاتی را برای خرید لپتاپ در نظر بگیریم؟

CPU

واحد پردازش مرکزی لپ‌تاپ که وظیفه اصلی انجام پروسه ها و پردازش های لازم را بر عهده دارد. از این رو سرعت انجام این پردازش ها و همچنین قدرت آن حائز اهمیت است. این موارد تحت عناوین سرعت CPU برحسب گیگاهرتز و تعداد هسته های آن و همچنین نسل هسته ها ( مثلا Core i5 ) مورد بررسی قرار می گیرد. مسئله قابل توجه و مهم دیگر در سرعت و قدرت پردازش مقدار حافظه cache است.

منطقا برای انجام کارهای سنگین تر به سرعت و حافظه cache بالاتر نیاز است. Core i5 بهترین ترکیب قیمت و عملکردی را دارد، مدلهایی که نام آنها به U ختم می شود رایج تر هستند ( core i5-7200U). آنهایی که نامشان به HQ ختم می گردد مصرف باتری بیشتر دارند و معمولا اندازه لپتاپ بزرگتر است و برای سیستم های gaming  و مرکزی کاری استفاده می شود. اگر در انتهای نام حرف Y  قرار گیرد نشان دهنده توان مصرفی کمتر و عملکرد ضعیف تر است.

Core i7 نسلی بالاتر از i5 است که مدلهایی از آن که در نامشان  HQ و k است توان مصرفی بالاتری دارند و چهارهسته ای هستند. در مدلهایی که عدد ۸ وجود دارد (core i7-8250U) که در حال حاضر تنها در مدل‌های U دیده می‌شود  آخرین نسل CPU اینتل به کار رفته است که عملکرد اجرایی بهتری دارند.

Core i3 نسلی پایین تر از i5 است که قیمت و کارکرد ضعیف تری دارد، در صورت که توانایی افزایش هزینه را دارید i5 پیشنهاد و ترجیح داده می شود.

مدلهای دیگر از جمله AMD A, E series با قیمت پایین تر و مناسب برای وبگردی، تماشای ویدیو و مدیا و… مدل Intel Pentium Celeron عملکرد کندتری داشته و برای وبگردی، ادیت و تولید فایل های سبک است. مدل  Intel Xeon  سیستمی بسیار قدرتمند و همچنین گرانقیمت. مناسب برای نرم افزار های مهندسی حرفه ای، ادیت ویدئو و مدلهای سه بعدی و طراحی های گرافیکی. البته این مدل مصرف باتری و وزن بالایی دارد.

RAM

حافظه سیستم و محل ذخیره اطلاعات برنامه های در حال اجرا. حافظه ای موقت و با حجم پایین اما سرعت بالا است. هنگام خرید لپ‌تاپ بایستی به حجم حافظه ، فرکانس و نسل ddr آن توجه نمود.

به صورت ایده آل حافظه حداقل ۴GB را انتخاب کنید و اگر میتوانید با هزینه کمی بیشتر به سراغ ۸GB بروید. اگر عملیات اجرایی سنگینی ندارید حافظه های ۱۶GB و بالاتر لزومی ندارد و بلااستفاده خواهد بود.

سایز و اندازه لپتاپ

نکته ی بسیار مهم در خرید این است که بدانید نیاز دارید لپتاپ تان چه مقدار قابل حمل و سبک و کوچک باشد. لپتاپ های ۱۵ اینچ محبوب تر هستند. وزن آنها معمولا بین ۲ تا ۳ کیلوگرم است. اگر به صفحه بزرگ نیاز دارید و زیاد لپتاپتان را با خود حمل نمیکنید این سایز مناسب شماست.

۱۳ تا ۱۴ اینچ بهترین حالت برای داشتن قابلیت حمل و صفحه نمایش مناسب با وزنی کمتر از ۲ کیلوگرم. اگر قرار است لپتاپتان روی میزکار ثابت بماند سایز ۱۷ تا ۱۸ اینچ با توجه به پروسسور سیستم برای انجام کارهای تولیدی و گرافیکی و بازی های رایانه ای مناسب است.

لپتاپ های ۱۱ تا ۱۲ اینچی سبک و با ضخامت کم و وزن پایین حدودا ۱ تا ۱٫۵ کیلوگرم هستند.

صفحه نمایش

هرچه پیکسل بالاتری داشته باشد جزئیات بیشتری را می تواند نمایش دهد. همچنین رزولوشن بالاتر مصرف توان را بالا برده و باتری سریع تر خالی میشود. اکثر لپتاپها ۱۳۶۶x768 هستند. لپتاپ های ۱۹۲۰x1080  به عنوان full HD شناخته می شوند. پیکسل های بالاتری نیز نظیر ۲۵۶۰x1600 , 3840×2160 نیز می باشد که دارای مصرف بالایی هستند.

گرافیک

GPU، پردازش های مربوط به نمایش تصویر را انجام می دهد. هنگام خرید لپتاپ باید به نکاتی از قبیل حافظه GPU، فرکانس، رزولوشن، نسل ddr آن توجه نمود. درصورتی که از لپتاپ برای ساخت مدلهای سه بعدی ، ساخت ویدئو های کیفیت بالا و یا انجام بازی های رایانه ای نمی خواهید استفاده کنید یک چیپ ترکیبی گرافیک مناسب خواهد بود.

اما در غیر این صورت و برای راحتی در انجام هرگونه کار گرافیکی به پروسسور گرافیکی مجزایی از AMD یا Nvidia نیاز دارید. هردوی آنها دارای لیستی از چیپ های گرافیکی شان مرتب شده بر اساس قدرت کارکردی سیستم هستند.

انواع لپتاپ

پورت ها و درایور DVD

هرگونه کمبود آنها را می توان توسط رابط ها و دانگل ها جبران کرد. معمولا لپتاپ ها دارای خروجی HDMI برای ویدئو و پورت USB3.0 هستند. DVD درایورها باعث افزایش ضخامت می گردند از آنجایی که نرم افزار ها و فیلم ها امروزه همگی قابل دانلود هستند ضرورتی به وجود آن نیست و در صورت نیاز نیز می توانید از درایورهای اکسترنال استفاده کنید.

کیبورد و تاچ پد

اگر قرار است زیاد با لپتاپتان کار کنید حتما به ارگونومیک بودن آن توجه کنید.ارتفاع کلیدها کم باشد و فاصله کافی بین آنها وجود داشته باشد. تاچ پدتان قابلیت شناسایی و پاسخگویی به multitouch gestures  را داشته باشد  تا بتوانید سرعت و راحتی کارتان را افزایش دهید.

برند لپ‌تاپ نیز بیان کننده کیفیت و میزان اطمینان به کارایی سیستم است. لپ‌تاپ های اپل،  ایسر و لنوو طبق رتبه بندی ها و ارزش گذاری ها در پشتیبانی در جایگاه بالاتری قرار دارند. و بر اساس طراحی، قابلیت ها و عملکرد لنوو ، ایسوس و دل پیشتاز هستند. همچنین در لپ‌تاپ های بازی ها (Alienware ,(gaming، در بازارهای جهانی رتبه اول را دارد.

و اما قیمت

مسئله تاثیرگذار و بسیار مهم در تعیین مدل سیستم. این روزها افزایش قیمت وسائل الکترونیکی انتخاب های ما را بسیار محدود ساخته است. جهش قیمت ها و کمیابی بعضی مدل ها در بازار مشکل ساز شده است ولیکن نیاز به تکنولوژی و رشد هر روزه آن در زندگی و تجارت اکثر ما را ملزوم به داشتن و خرید وسائل و گجت های الکترونیکی می کند.

اما در هر صورت بهتر است با اجزای لپ‌تاپ و مشخصات فنی آن آشنا باشیم و انتخابی صحیح داشته باشیم تا آنکه با خریدی اشتباه متحمل ضرر مالی شویم. لپ‌تاپی با توانایی بالاتر از حد نیاز و نتیجتا قیمت بالاتر به اشتباه بخریم یا اینکه سیستم و کانفیگی پایین تر از آنچه مورد استفاده مان است خریداری نماییم و به علت عدم پاسخگویی ملزم به خریدی دیگر گردیم.

امیدواریم این مطلب راهنمایی مفید و قابل استفاده برای شما هنگام خرید لپتاپ باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − نه =