چطور گوشی خیس شده را نجات دهیم؟

0

آیا تابه‌حال گوشی موبایل شما به‌صورت اتفاقی در آب استخر یا حمام و یا بدتر از این‌ها در توالت افتاده است؟ یا اینکه آن را در جیب لباس‌های شسته شده توسط ماشین لباس‌شویی جاگذاشته باشید؟ خیس شدن گوشی موبایل یکی از اتفاق‌هایی است که می‌تواند باعث خرابی کامل گوشی شود اما اگر واکنش مناسبی در زمان درست به این اتفاق داشته باشید، می‌توانید گوشی خیس شده خود را نجات دهید.

با پیشرفت تکنولوژی هرروز بر گستره امکانات گوشی‌های موبایل افزوده می‌شود و یکی از این امکانات مهم محافظت در برابر آب است. اکثر پرچم‌داران برندهای مختلف گوشی موبایل در حال حاضر این خاصیت را دارند ولی در میان گوشی‌های میان رده (که با توجه به قیمت مناسب‌تری که دارند بیشترین کاربر رادارند) این خاصیت وجود ندارد، پس اگر از گوشی‌های این‌چنینی یا مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنید همراه ما باشید با معرفی راه‌های نجات گوشی خیس شده.

قبل از هر چیزی باید به‌ سرعت گوشی را از آب خارج کنید، زیرا هرچه زمان بیشتری در آب بماند احتمال نفوذ مایع از طریق شکاف‌ها و حفره‌ها به داخل گوشی بیشتر است.

"چطور

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • گوشی را روشن نکنید.

  • گوشی را به شارژ نزنید.

  • هیچ دکمه یا کلیدی را فشار ندهید(تا آب از درزهای آن وارد گوشی نشود).

  • گوشی را تکان ندهید یا به آن ضربه نزنید.

  • از سشوار و یا دیگر وسایل خشک کننده استفاده نکنید.

  • گوشی خیس را فوت نکنید، این کار باعث می‌شود که آب وارد قسمت‌های داخلی که هنوز به آن نرسیده بشود.

گوشی افتاده در آب

ده قدم که برای نجات گوشی افتاده در آب باید انجام دهید:

  1. گوشی را خاموش‌کنید، اگر صفحه‌نمایش گوشی شما همچنان روشن مانده است آن را خاموش کنید.
  2. سیم‌کارت و کارت حافظه خود را از محل خود خارج کنید.
  3. اگر گوشی موبایل قدیمی دارید، قسمت پشتی آن را بازکنید و باتری آن را خارج کنید. بااین‌حال اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی باتری جداشدنی ندارند و علاوه بر آن قسمتی پشتی بیشتر گوشی‌ها به حالت پرس متصل شده است، در این صورت بهترین کار ممکن این است که گوشی خود را به یک تعمیرکار موبایل بسپارید.

    باتری گوشی را خارج کنید
    باتری گوشی را خارج کنید
  4. از یک پارچه، آستین و یا دستمال‌کاغذی برای خشک‌کردن گوشی‌تان استفاده کنید. سعی کنید تا آنجا که ممکن است رطوبت را از بین ببرید.

    گوشی‌تان را خشک‌کنید
    گوشی‌تان را خشک‌کنید
  5. اگر گوشی شما بیشتر از چند لحظه در آب مانده و آب وارد منافذ آن شده می‌توانید از جاروبرقی برای خارج کردن آب استفاده کنید. نواحی مثل سوکت شارژر، سیم‌کارت، کارت حافظه و یا باتری نواحی مناسب این کار هستند.
  6. گوشی را در داخل یک ظرف پر از برنج قرار دهید و یا آن را در یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار قرار دهید. برنج یکی از بهترین مواد جاذب مایعات است و این کار یکی از معمول‌ترین روش‌های خشک‌کردن گوشی‌های هوشمند است. می‌توانید از بسته‌های مخصوص جاذب مایعات استفاده کنید که در بازار برای فروش وجود دارد. اما زمان برای گوشی خیس شده شما بسیار اهمیت دارد، پس به‌جای اینکه به بیرون بروید و این بسته‌ها را تهیه کنید از ظرف برنج استفاده کنید.

    گوشی را در داخل یک ظرف پر از برنج قرار دهید
    گوشی را در داخل یک ظرف پر از برنج قرار دهید
  7. اجازه دهید گوشی همراه تان یک تا دو روز در وضعیت ذکر شده بماند. قبل از این مدت وضعیت گوشی خود را چک نکنید و آن را به‌هیچ‌وجه روشن نکنید. سیم‌کارت خود را در یک گوشی قدیمی‌تر بگذارید یا از دوست خود برای مدتی کوتاه یک گوشی معمولی قرض بگیرید.
  8. پس از چند روز می‌توانید گوشی را از برنج خارج کنید و باتری را وارد آن کنید و آن را روشن کنید.

    باتری گوشی را در جای خود قرار دهید
    باتری گوشی را در جای خود قرار دهید
  9. اگر گوشی شما روشن نشد، از شارژر گوشی خود استفاده کنید. زیرا ممکن است باتری آسیب دیده باشد، در غیر این صورت بهترین راه این است که گوشی خود را به یک متخصص تعمیرات موبایل بسپارید.
  10. اگر گوشی شما روشن شد باید تا چند روز آینده بیشتر به آن دقت کنید و اگر چیز غیرعادی‌ای مشاهده کردید حتماً گوشی خود را پیش تعمیرکار ببرید. برای این کار می‌توانید وضعیت صفحه‌نمایش گوشی، اسپیکر، بلندگوها و یا صفحه لمسی آن را آزمایش کنید.

استفاده از کیف و کاور های ضد آب گوشی 

امیدواریم مراحل ذکر شده به شما برای نجات دادن گوشی‌ خیس شده شما کمک کنید، درنهایت اگر می‌خواهید از آسیب‌های این‌گونه جلوگیری کنید علاوه بر احتیاط هنگام استفاده از آن می‌توانید کیف‌های ضدآب و ضد ضربه که در بازار وجود دارند را خریداری کنید.

نمونه‌‌ کاور ضد آب و ضد ضربه گوشی 
نمونه‌‌ کاور ضد آب و ضد ضربه گوشی

کسب اطلاع از درجه محافظت گوشی

در ابتدای مطلب اشاره شد که تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند امروزی با عنوان مقاوم به آب یا رطوبت معرفی می‌شوند. توجه داشته باشید که وقتی تولیدکننده‌ای این خاصیت را برای گوشی خود معرفی می‌کند تحت شرایط خاصی آن را آزمایش کرده است. مقاومت گوشی موبایل اغلب به خالص بودن آب، عمق آب و مدت‌زمانی که در داخل آب می‌ماند بستگی دارد. معمولاً در تجهیزات الکترونیکی عددی به‌عنوان درجه محافظت یا (IP (Ingress Protection در مقابل نفوذ ذرات خارجی، آب و… ذکر می‌شود که با بررسی آن می‌توانید از میزان مقاومت گوشی خود اطلاع یابید(در نوشته های آتی به طور مفصل در در این ارتباط صحبت خواهیم کرد). با توجه به مطالبی که بیان کردیم به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم که مقاومت گوشی خود را با پرت کردن آن در استخر یا قرار دادن آن در ماشین لباس‌شویی آزمایش کنید!

سخن پایانی

اگر شما نیز روش خاصی را می شناسید که برای نجات دادن گوشی خیس شده کاربرد دارد آن را با ما در میان بگذارید. نکته قابل ذکر این است که بعد از این اتفاق امکان بوجود آمدن انواع مشکلات گوشی از درست کار نکردن باتری گوشی و خالی شدن ناگهانی آن تا نیم‌سوز شدن اجزای مدار گوشی‌تان وجود دارد. پس بهتر است در صورت بروز هرگونه مشکل گوشی خود را به تعمیرکاران استادکار بسپارید و به تخصص آنها اعتماد کنید.

استادکار چه خدماتی درزمینه تعمیر موبایل و تبلت ارائه می‌کند؟

می‌توان گفت هر مشکلی که برای موبایل و یا تبلت شما رخ دهد، در حیطه‌ی کاری تعمیرات موبایل قرار می‌گیرد. در حقیقت استادکار با استفاده از تعمیرکاران ماهر موجود، این امکان را به شما می‌دهد تا از بین بهترین‌ها و مورداطمینان‌ترین‌ها، یکی را انتخاب کنید تا تعمیرات خود را به او بسپارید. تمامی تعمیرکاران استادکار دارای تخصص کامل بوده و از هر نظر مورداطمینان استادکار و شما خواهند بود. خدماتی که به شما ارائه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی‌های آب‌خورده
  • حل مشکل وای‌فای و بلوتوث موبایل
  • تعویض تاچ و ال‌سی‌دی گوشی و تلفن همراه
  • تعمیر و تعویض اسپیکر موبایل
  • تعمیر دکمه آیفون و گوشی‌های دیگر
  • حل مشکلات نرم‌افزاری موبایل
  • تعمیر و سرویس کامل موبایل

منابع: wikihow.com l androidpit.com

تعمیر موبایل و تبلت در محل

تعمیر موبایل و تبلت در محل

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر و تعویض دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی­ های آب خورده
  • حل مشکل وای فای و بلوتوث موبایل
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =