تعمیر کابل شارژ با ۴ روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ

18

کابل شارژر موبایلم خراب و پوسیده شده است، حالا باید کابل جدید بخرم یا امکان تعمیر دارد؟! شاید این سوالی باشد که ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده باشد. خراب شدن کابل‌های شارژ یک موضوعی است که بسیاری از ما با آن درگیر هستیم و معمولا اگر راه‌حلی برای تعمیر کابل شارژ پیدا نکنیم بعد از پوسیده شده سر از سطل زباله در می‌آورد. از این رو تصمیم گرفیته‌ایم در این مطلب از استادکار به شما یاد دهیم که چگونه این مشکل را حل کنید، پس با ما همراه شوید.

کابل شارژ وسیله‌ای است که در روز بارها از آن استفاده می‌کنیم و عوامل بسیار زیادی ممکن است موجب پوسیدگی آن شود. حال اگر کابل‌های مخصوص برای سیستم کامپیوتر یا تلویزیون باشند که جایگاه ثابتی دارند قطعا امکان سالم ماندن آن‌ها بسیار است اما کابل‌هایی مانند کابل شارژ موبایل که شاید در روز بارها جا به جا و استفاده شود بیشتر در معرض خراب شدن است و معمولا کابل شارژ موبایل پس از مدتی در اثر پیچ خوردن روکش رویی آن‌ها خراب می‌شود و رشته‌هایی از سیم‌های مختلف بیرون می‌زند که ظاهر خوشایندی هم ندارد. (پیشنهاد مطالعه: راهکارهایی برای مرتب کردن کابل‌ها و سیم‌های آویزان)

حال واقعیت این است که ما می‌توانید آسیب‌های کوچک وارد شده به کابل شارژ را تعمیر کنیم اما در برخی موارد آسیب‌ها به قدری جدی هستند که کابل نیاز به عوض شدن دارد و در این صورت ما نباید نسبت به تعمیر آن اقدام کنیم. چرا که کابلی که خراب می‌شود، در برخی حالات تعمیر نادرست آن اثرات مخربی روی دستگاه می‌گذارد. حال با تمام این احوالات می‌خواهیم چند روش برای تعمیر کابل شارژ را که می‌توانیم خودمان بدون آسیب رسانی به دستگاه انجام دهیم را یاد بگیریم. (پیشنهاد مطالعه: روش صحیح شارژ باتری موبایل، گوشی خود را چگونه شارژ کنم؟)

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ

راهنمای جامع تعمیر کابل شارژ و آموزش آن:

تعمیر کابل شارژ با چسب برق

یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌های تعمیر کابل شارژ، استفاده از چسب برق است. در واقع این روش علاوه بر اینکه اصلا خطرناک نیست، بسیار به صرفه نیز است و تقریبا در اکثر خانه‌ها چسب برق پیدا می‌شود. در این روش کافی است محل آسیب دیده کابل را با نوار چسب برق به طور کامل بپوشانید. حال کار از محکم کاری عیب نمی‌کند بنابرین بهتر است محل شکاف خورده کابل را چندین دور با چسب بپوشانید تا مقاومت آن بالاتر برود. (پیشنهاد مطالعه: ۱۰ راهکار برای افزایش عمر باتری لپ تاپ)

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ
استفاده از چسب برق برای تعمیر کابل شارژ، یک راه حل موقتی برای وارد نشدن آسیب‌های جدی در آینده است.

تعمیر کابل شارژ با شیلد حرارتی (Heat shrink)

شاید روش شیلد حرارتی را بتوان یک راه‌حل بهتر و بادوام‌تر برای تعمیر کابل شارژ معرفی کرد. البته ناگفته نماند که هزینه لازم برای انجام این کار بیشتر است و در برخی موارد که سر هر دو طرف کابل از قطر کابل بیشتر است ممکن است جوابگو نباشد. در این روش تعمیر شما ابتدا بایستی یک شیلد حرارتی(heat shrink) به سایز کابل خود را انتخاب کنید، سپس این نوار را از عرض برش داده و آن را دور تا دور کابل بپیچانید. سپس با استفاده از یک وسیله گرمایشی مانند سشوار این غلاف را گرم کنید تا درزها کاملا بسته شده و به بدنه کابل بچسبد. (پیشنهاد مطالعه: چگونه عمر باتری موبایل هوشمند خود را افزایش دهیم؟)

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ
گرمای داده شده به شیلد حرارتی موجب می‌شود تا نوار به سیم کشی کابل برسد و منطقه آسیب دیده را تقویت کند.

تعمیر کابل شارژ با خمیر قابل فرم دهی سوگرو (Sugru)

خمیر (چسب) قابل فررم دهی سوگرو (Sugru) یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توان برای تعمیر عر نوع شارژری، حتی آسیب دیده شدید، استفاده کرد. ماده این خمیر فوق‌العاده انعطاف پذیر است و به خوبی فرم و شکل کابل را به خود می‌گیرد و زمانی که این خمیر را به دور کابل می‌پیچید تنها کافی است ۲۴ ساعت آن را در هوای آزاد قرار دهیم تا به طور کامل فرم خود را بگیرد و محکم شود، سپس می‌توانید برای مدتی طولانی از شارژر خود استفاده کنید.

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ
یکی از بهترین مزایای خمیر قابل فرم دهی سورگو، امکان قالب گیری آن به فرم کابل است و شما برای تعمیر هر نوع شارژری می‌توانید از آن استفاده کنید و بابت استحکام آن مطمئن باشید.

تعمیر کابل شارژ با فنر

یکی از ساده‌ترین روش‌های خانگی برای تعمیر کابل شارژ استفاده از فنر به سایز کابل است. شاید باورتان نشود ولی همین راه‌حل ساده اجازه خم شدن بیش از حد به کابل نمی‌دهد و روکش آن از آسیب دیدن در امان می‌ماند. برای این کار تنها کافی است که یک فنر ریز به قطر کابل پیدا کنید و آن را باز کرده و دور کابل بپیچید و به همین سادگی شما یک کابل شارژ بسیار محکم و مقوم در برابر پوسیدگی و یا آسیب‌های دیگر خواهید داشت.

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ
هرگز از فنرهای درشت و بسیار ضخیم برای این کار استفاده نکنید، بلکه سعی کنید یک فنر پیچشی نازک و کوچک برای شارژر خود انتخاب کنید.

چرا برخی کابل ها را نباید تعمیر کرد؟

درست است که برای خراب شدن هر وسیله‌ای اگر راه‌حلی وجود داشته باشد که بتوان آن را در خانه انجام داد، برای فرد مزیت بسیاری دارد اما گاهی اوقات استفاده از راهکارهای خانگی به قیمت خراب شدن دستگاه تمام می‌شود. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر هر کابلی خراب یا پوسیده شده است و قطع و وصلی زیاد دارد یا اصلا کار نمی‌کند قبل از آنکه دست به کار شوید و خودتان آن را تعمیر کنید، از افرادی که در این زمینه اطلاعات دارند کمک بخواهید تا متوجه مشکل کابل شوید. حال اگر کابل هیچ ایراد اساسی نداشت و تنها یک پوسیدگی سطحی داشت، می‌توانید با استفاده از راهکارهای خانگی آن را تعمیر کنید اما اگر کابل یا شارژر شما مشکل اساسی دارد بهتر است از نتخصصین در این زمینه کمک بخواهید تا صدمه‌ای به دستگاه شما وارد نشود. (پیشنهاد مطالعه: علت داغ شدن گوشی موبایل و راهکارهای جلوگیری از آن)

تعمیر کابل شارژ با 4 روش اصولی تعمیر کابل موبایل و لپ تاپ
قبل از بررسی و تعمیر هر وسیله یا کابلی، حتما از یک متخصص در زمینه خود درباره روش تعمیر آن سوال کنید و اگر مشکل اساسی وجود نداشت از راهکارهای خانگی با رعایت ایمنی لازم استفاده کنید.

یک پیشنهاد خوب: من می‌توانم یک راهکار خوب به شما معرفی کنم تا از پوسیده شدن یا خراب شدن کابل شارژرتان جلوگیری شود و آن استفاده از محافظ کابل است. با استفاده از محافظ کابل خیال شما از بابت کج شدن، خراش برداشتن و یا هر آسیب احتمالی دیگر، راحت خواهد بود.

سخن آخر:

قرار دادن و پیچاندن صحیح کابل و تمیز و مرتب نگاه داشتن کابل جز مسائلی است که کمک می‌کند کابل‌های شما طول عمر بیشتری داشته باشد اما با این حال در صورت بروز هر گونه مشکلی برای کابل‌هایتان می‌توانید با رعایت حفظ ایمنی تعمیرات لازم را انجام دهید و یا از متخصصین مربوطه در این زمینه کمک بگیرید.

تعمیر موبایل و تبلت در محل

تعمیر موبایل و تبلت در محل

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر و تعویض دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی­ های آب خورده
  • حل مشکل وای فای و بلوتوث موبایل
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: howtogeekcnet.com

18 نظرات
  1. شهین قنبری می گوید

    سلام.من شارژرم سیمش بریده از قسمت انتهایی سیمش جایی که با گوشی وصل میشه.خواستم ببینم چطوری میشه تعمیرش کرد.قسمتی که نزدیک وصل شدن به گوشیه همون که سیماش چهارتایی به جای خودشون قراردارند.چجوری میشه به هم وصلشون کنم.کاربکنه.دوتا کابل خراب دارم گفتم ببینم چجوری هردورویکی کنم.ازش استفاده کنم.

    1. محمود می گوید

      سلام .واسه منم دقیقا همین بود .درستش کردم ‌ . خاستید میتونم‌کمتون کنم

      1. رویا می گوید

        ببخشید منم همین مشکلو دارم میشه کمک کنید؟

      2. مهدی می گوید

        سلام اگه میشه بگو

  2. نیما می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشین اول اینو بگم به عنوان یه خانوم کارتون عالیه چون معمولا خانومها حوصله این چیزارو ندارن.پس به کارتون ادامه بدین.یه نکته خاستم بگم معمولا تازه کارها موقعه لحیم کاری هرچقد هویه رو می زارن روی سیم.لحیم بهش نمی چسبه و نا امید . می شن.یه نوع روغن هست که حتما باید اونو خرید برای لحیم کاری فکر کنم العان قیمت کوچک ترینش پنج هزار تومن باشه .که طریقه لحیم کاریش اینجوری که هویه رو میزاری روی هر چیزی که می خای لحیم کنی بعد با نوک لحیم دقت کنید با نوک لحیم نه نوک هویه .می زنید داخل روغنه وقتی سیم تون داغ شده بود نوک لحیم که آغشته به روغن هستو می زنید به جایی که هویه رو گذاشتین و هویه روغنو آب می کنه باعث می شه لحیم بچسبه به سیم. برای خرید هویه هم سعی کنید خوبشو بگیرین.یا اگر معمولی می گیرین .بعضی هاشون نوک هویه از آلیاژ نیست که باعث می شه اذیتتون کنه و لحیمو دیر آب کنه.ببخشین سرتونو درد آوردم. بلخره تجربه بود من هم مثل خیلیها این مشکلاتو داشتم چون رشته ما برق کاری که نیست در حد همین تعمیرات داخل خونه هست.امیدوارم تونسته باشم مشکل بعضی هارو حل کنم هرچند همه باهوش تر هستن از بنده حقیر.

  3. پویا می گوید

    خمیر سوگرو رو توی بازار ندیدم نمونه ایرانی یا نمی دونم چسب دیگه ای چیزی مشابهش وجود نداره ؟ اگه کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه

  4. پویا می گوید

    کانکتور میکرو یو اسبی توی بازار هست با یکم لحیم کاری میتونید مثل روز اولش کنید

  5. ja می گوید

    سلام منون متشکرم

  6. سیدمحمدمیرباقری می گوید

    سلام خسته نباشید من یک اپل ایر 2 دارم شارژ نمی شود اما سیم آن را به لب تاپ وصل می کند شناسایی می کند از کجا بفهمم که سیم لاینگنون سیم شارژ خراب است کمک کنید

  7. محمد می گوید

    سلام کابل شارژ من نوک سوکت که به گوشی میخوره کج شده راهی برای تعمیر آن هست

  8. Mahdi می گوید

    سلام من هم همین مشکل رو دارم سیم شارژر گوشی از قسمتی که به شارش وصل میشه قطع شده ؟ ممنون میشم راهنمایی منو راهنمایی کنید.

  9. Mahdi می گوید

    سلام ممنون میشم که من رو هم راهنمایی کرده باشید که چطور درستش کنم؟

  10. Mahdi می گوید

    سیم شارژری که از قسمت شارژ قطع شده؟

  11. Iman می گوید

    سلام خوبی رویا جان، تعمیر کابل شارژر اونقدرا که فکرشا میکنید سخت نیست اگه میخوای تماس بگیرید تا چندتا راه حل ساده بهتون بگم
    09130195535 ایمان جعفری

  12. Iman می گوید

    تعمیر کابل شارژر اونقدرا که فکرشا میکنید سخت نیست اگه میخوای تماس بگیرید تا چندتا راه حل ساده بهتون بگم
    09130195535 ایمان جعفری

    1. رویا می گوید

      نه خیلی سخته بنظرم روش خوبی برای مخ زدن نیست

  13. رویا می گوید

    نه بنظرم روش خوبی برای مخ زدن نیست

  14. مهدی می گوید

    سلام ، کابل شارژر من از محل اتصال به سوکت قطع شد که لحیم کردم ، الان درسته ولی خیلی یواش شارژ میکنه ، چرا؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 11 =