بهترین رم کامپیوتر برای شما کدام است؟

0

رم یکی از مهمترین قطعات رایانه است که هنگام خرید کامپیوتر و یا ارتقای آن باید مدنظر قرار دهید. این قطعه یکی از فاکتورهای مهم در بازدهی کلی سیستم به همراه CPU و واحد پردازنده گرافیکی است. در لپ تاپ ها از آنجایی که شرکت سازنده دغدغه بیشتری نسبت به سخت افزار موجود دارد، معمولا میزان رم را به درستی انتخاب می کند. اما در کامپیوترهای رومیزی که خود کاربران آن را می چینند باید به نکاتی در هنگام خریداری رم توجه کنند. مقاله زیر راهگشای شما در این امر است.

رم چیست؟

حافظه رم مخفف سه کلمه Random Access Memory به معنای حافظه با دسترسی تصادفی، قطعه ای است که مسئول نگهداری موقت داده های در حال پردازش است. چرا که اکثر امور و پردازش ها در کامپیوتر شما از داده های موقت استفاده می کنند، بنابراین حافظه رم نقش مهمی در بازدهی سیستم کامپیوتری شما دارد و برای باید بردن سرعت پردازش CPU مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما حجم رم کافی نداشته باشید کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند شما سرعت بسیار پایینی خواهد داشت. اما با توجه به کاربردهای مختلفی که از کامپیوتر یا لپ تاپ خود می کنید لازم است که از میزان رمی که نیاز دارید مطلع باشید.

بهترین رم (RAM) برای کامپیوتر کدام است
رم نقش بسزایی در بالا رفتن سرعت کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و گوشی هوشمند دارد.

چه میزان رم نیاز دارم؟

یکی از فاکتورهای مهمی که هنگام خرید بهترین رم کامپیوتر به ذهن شما می رسد این است که اساسا من به چه میزان رم احتیاج دارم؟ معمولا در خرید یک کامپیوتر معمولی حافظه ۴ گیگابایت به شما پیشنهاد می شود که به راحتی ویندوز ۱۰ را روی آن اجرا کنید. اما اگر می خواهید از برنامه های تخصصی رشته خود استفاده کنید حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارید که می توانید آن را به صورت دو ماژول ۴ گیگابایتی نیز تهیه کنید. اما اگر هدف شما بازی های کامپیوتری و گیمینگ است نیاز است توجه بیشترین در انتخاب بهترین رم کامپیوتر داشته باشید.

بیشتر بدانید در هنگام خرید هارد اکسترنال به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

بهترین رم برای کامپیوتر چقدر است؟
هنگام خرید کامپیوتر یا لپتاب باید دقت داشته باشید که چه استفاده‌ای می‌خواهید از این سیستم ببرید. با توجه به نرم افزارها و سیستم عاملی که می‌خواهید بروی آن نصب و استفاده کنید می‌توانید بهترین لپتاپ یا کامپیوتر را برای خود تهیه کنید.

بهترین رم کامپیوتر برای بازی های کامپیوتری

اگر هدف شما انجام روان بازی های کامپیوتری است یا می خواهید یک سیستم گیمینگ ببندید، پیشنهاد ما این است که حداقل ۸-۱۶ گیگابایت رم نیاز دارید. اما با این حال این سوال نیز بستگی به نوع سیستمی دارد که در حال سرهم بندی آن هستید. همچنین اگر می خواهید از این کامپیوتر برای ویرایش ویدئو، طراحی های گرافیکی و … استفاده کنید، تهیه یک رم حداقل ۱۶ گیگابایتی (یا بیشتر با توجه به بودجه شما) یک تصمیم عاقلانه خواهد بود.

بهترین رم کامپیوتر برای بازی های کامپیوتری
سیستم‌های گیمینگ به رم بالاتری نسبت به یک سیستم معمولی نیاز دارند.

انتخاب رم کامپیوتر با توجه به بودجه و هدف

اگر هم به دنبال یک سیستم با قیمت مناسب برای بازی کودکان دلبندتان هستید، می توانید برای شروع از رم های ۸ گیگابایتی استفاده کنید و با بزرگ شدن فرزندتان و پیشرفته شدن بازی های مورد علاقه اش به تدریج آن را ارتقا دهید. بله، بازی هایی هستند که به رم بیش از ۸ گیگ نیاز دارند، اما بازی های معمولی و سرگرم کننده مناسب سن کودکتان را با همین میزان رم نیز می توانید انجام دهید. جالب است بدانید استفاده از مقدار رم بیشتر در صورتی که به آن نیازی نداشته باشید عملا سرعت کامپیوتر شما را افزایش نخواهد داد و فقط  هزینه اضافی به حساب می ‌آید و بودجه خرید کامپیوتر را بی جهت افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که رم ساده ترین قعطه در کامپیوتر برای ارتقا است، بنابراین به راحتی می توانید آن را در آینده با مدل های جدیدتر جایگزین کنید. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، با ۸ گیگابایت رم شروع کنید تا مجبور نباشید که به خاطر رم از بودجه و کیفیت CPUو GPU خود بزنید. اما اگر بودجه زیادی دارید و اصطلاحا می خواهید یک سیستم خفن(!) برای بازی ببندید، بهتر است حداقل ۱۶ گیگابایت رم را در کامپیوتر خود بگنجانید.

تعویض و خرید رم برای کامپیوتر
رم ساده ترین قعطه در کامپیوتر برای ارتقا است، بنابراین به راحتی می توانید آن را در آینده با مدل های جدیدتر جایگزین کنید

سرعت رم یکی از فاکتورهای انتخاب بهترین رم کامپیوتر

دو مولفه مهم در انتخاب رم کامپیوتر وجود که عملکرد کلی آن را تعییم می کند:

  • سرعت رم
  • زمان تاخیر

سرعت رم چیزی مشابه با سرعت پردازنده است، هر چه فرکانس و سرعت آن بیشتر باشد، حافظه بهتر می تواند داده ها را پردازش کند. سرعت رم با مگاهرتز تعیین می شود و این عدد در بازه ای بین ۲۱۳۳ تا ۲۴۰۰ مگاهرتز خواهد بود. از طرف دیگر زمان تاخیر نیز به فاصله زمانی ورود یک فرمان به سیستم و زمان اجرای آن گفته می شود. هر چه سرعت تاخیر پایین تر باشد، حافظه سریع تر می تواند به فرآیند بعدی منتقل شود. زمان تاخیر و سرعت رم در هنگام تعیین عملکرد کلی این قطعه با هم ارتباط دارند، اما یکسان نیستند. اما کدامیک بهتر است؟ به طور کلی رم با فرکانس و سرعت بالاتر نقش مهمی در افزایش عملکرد سیستم ایفا می کند تا یک رم با فرکانس و زمان تاخیر پایین. بنابراین لازم است این مقوله را در هنگام انتخاب رم مد نظر قرار دهید.

با این حال مهم است بدانید که لزوما خریدن پرسرعت ترین رم بازار منجر به افزایش عملکرد کلی سیستم خصوصا در بازی ها نمی شود. این امر به هماهنگی و سرعت دیگر اجزای کامپیوتری مانند کارت گرافیک و پردازنده و حتی مادربورد نیز بستگی دارد. رم های با فرکانس و سرعت بالا می توانند سبب افزایش عملکرد در برنامه ها و بازی های خاص شوند، اما تاثیر کمی در اجرای دیگر برنامه ها داشته باشند. بنابراین در تعیین سرعت رم، شما باید انواع برنامه ها و بازی هایی که در حال اجرا است را ارزیابی کرده و تعیین کنید که آیا حافظه سریع تر در هنگام اجرای این برنامه، قدرت عملکرد بیشتری به آنها می دهد یا خیر.

بهترین رم کامپیوتر
بسیار مهم است که رمی که برای کامپیوتر خود تهیه می‌کنید با سایر قطعات همانند کارت گرفیک یا حتی مادربورد هماهنگی داشته باشد. بهترین رم هم اگر با سایر قطعات همخوانی نداشته باشد نمی‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

ارتقای رم آسان است

در انتها لازم به یادآوری است که ارتقای رم ها معمولا ساده است و اگر یک رم با بودجه مناسب خریدید، نگران نباشید چرا که می توانید در سال های آتی آن را با نسخه های به روزتر جایگزین کنید. اگر بودجه شما محدود است با رم ۸ گیگابایتی شروع کرده و در آینده ۸ گیگابایت دیگر نیز به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که با همین رم نیز می توانید کارهای گرافیکی و نرم افزارهای مرتبط با آن را اجرا کنید.

اما اگر از نظر هزینه و بودجه در مضیقه نیستید پیشنهاد می کنیم که حداقل رم ۱۶ گیگابایتی برای سیستم خود انتخاب کنید. از بهترین برندهای تولیدکننده رم در بازار می توان به برندهایی مانند کینگ استون، ADATA، Corsair، Crusial، Geil و Patriot اشاره کرد. نظر شما چیست و برای انجام کارهایتان با رایانه از چه میزان رم و چه برندی استفاده می کنید؟

منبع: Techguided

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =