علائم ویروسی شدن گوشی وجلوگیری از تکرار آن

0

حتی اگر مطمئن نیستید که گوشی اندرویدی یا آیفون‌تان ویروسی شده یا نه، از آنجایی که بدافزارها و ویروس‌های مختلف موبایلی در حال افزایش هستند میتوانید با چند روش ساده گوشی خودتان را اسکن کنید و  راهکارهای حذف برنامه‌های مخرب، تبلیغات پاپ آپ و نحوه اجرای کامل ویروس کشی گوشی را فرا بگیرید. با ما همراه باشید تا با علائم ویروسی شدن گوشی و نابودی آن اشنا شوید.

چطور ویروس را پیدا کرده و آن را از روی اندروید و آیفون پاک کنیم؟

ویروس نوعی از بدافزار است و منظور از ویروسی شدن فلش، سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌ها ایجاد اخلال و اثرگذاشتن روی اطلاعات و فایل‌ها است به نحوی که کارایی آن‌ها را دست‌خوش تغییر کند. اما ویروسی شدن گوشی با معنای سنتی آن کمی متفاوت است. نرم افزارهای مخرب در اندروید بیشتر از نوع نرم افزارهای جاسوسی هستند که اطلاعات شخصی شما را برای شخص ثالث (اغلب تبلیغ‌کنندگان) جمع‌آوری می‌کنند. در گوشی‌های آیفون داستان کمی فرق می‌کند. از آنجایی که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های گوشی‌های آیفون را باید تنها از اپل استور دانلود کرد، احتمال ویروسی شدن گوشی شما از طریق برنامه‌های جعلی از بین می‌رود. همچنین برنامه‌های iOS هم از مکانیزم امنیتی Sandbox استفاده می‌کنند. به این معنی که اجازه دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده سیستم عامل و شخصی را به برنامه و اپلیکیشن‌های ناشناس نمی‌دهند.

اندروید هم دارای سندباکس است ولی محدودیت‌های کمتری برای دسترسی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای فعالیت روی گوشی ایجاد می‌کند. درواقع برنامه‌ها کنترل بیشتری روی گوشی‌های اندروید دارند.

ویروسی شدن گوشی
ویروسی شدن گوشی یعنی چه؟! بدافزارها اطلاعات گوشی همراه را در قالب مکالمات، پیامک‌ها اطلاعات گالری و فایل‌های شخصی، اطلاعات مالی و تراکنش‌های بانکی ذخیره و جمع‌آوری می‌کنند.

علائم ویروسی شدن گوشی چیست؟

علائم ویروسی شدن گوشی آیفون خیلی مخفی هستند. ویروس‌ها در پس زمینه به فعالیت می‌پردازند و برای کشف آن باید به نکات زیر دقت کنید:

۱- افزایش مصرف داده

اگر متوجه شدید که بسته‌های اینترنت گوشی زود به زود تمام می‌شود میتواند نشانه‌ای از یک بدافزار باشد که برای انتقال اطلاعات از گوشی‌تان در حال استفاده زیرپوستی از اینترنت است.

۲- از کار افتادن بیش از حد اپلیکیشن‌ها

ممکن است هر از گاهی برنامه‌ها دچار مشکل شوند و به اصطلاح از کار بیافتند و هنگ کنند ولی اگر این اتفاق تکرار شود، نشانه‌ای از ویروسی شدن گوشی‌تان است.

۳- آگهی‌های تبلیغاتی (پاپ آپ) مزاحم

اغلب تبلیغات پاپ آپ مزاحم هستند نه مخرب و خبر خوب اینکه با استفاده از یک افزونه مرورگر میتوانید تبلیغات داخلی را مسدود کنید تا برایتان نمایش داده نشود. با این حال اگر حتی زمانی که مرورگر بسته است این تبلیغات مزاحم را می‌بینید احتمالا گوشی‌تان ویروسی شده است و یک سری برنامه‌های مخرب قصد سرقت اطلاعات شما را دارند.

۴- قبض تلفن‌تان بیش از گذشته است

برخی برنامه‌ها به قابلیت ارسال پیامک و SMS گوشی شما حمله می‌کنند. پس اگر دیدید شارژ پولی گوشی‌تان زود تمام می‌شود و یا صورت حساب قبض ماهیانه‌تان گران‌تر از قبل شده احتمالا یکی از این نرم افزارهای مخرب به گوشی‌تان نفوذ کرده است.

۵- برنامه‌های ناشناس

اگر با یک برنامه ناآشنا در گوشی خود مواجه شدید که حتی به خاطر ندارید کی آن را دانلود کرده‌اید؛ بلافاصله برنامه را از روی گوشی حذف کنید. این یک نمونه از برنامه‌های جعلی است که اغلب در ویروسی شدن گوشی‌های اندروید مشاهده می‌شود.

ویروسی شدن گوشی
برخی از نمونه‌های ویروسی شدن گوشی عبارت است از: ضبط مکالمات تلفنی و ارسال برای هکرها، برداشتن اطلاعات شخصی شما نظیر موقعیت مکانی (GPS)، لیست مخاطبین، عکس‌های گالری، آدرس‌های ایمیل، جزئیات حساب‌های بانکی، کنترل دستگاه شما از طریق روت کردن و..

۶- خالی شدن زود به زود باتری

سوء استفاده برنامه‌های مخرب میتواند باتری گوشی شما را زودتر از حد معمول تمام کند. پس اگر با تخلیه ناگهانی باتری گوشی اندرویدی یا آیفون مواجه شدید به دنبال ردپایی از ویروسی شدن گوشی باشید و با استفاده از روش‌های ویروس‌یابی که در ادامه آمده راه ارتباطی بدافزار را نابود کنید.

۷- گرم شدن بیش از حد

با وجود اینکه اغلب گرم شدن‌های گوشی بنا به دلایل طبیعی و بی‌ضرر است ولی میتواند در برخی موارد نشانه‌ای از ویروسی شدن گوشی نیز باشد.

نحوه حذف ویروس از یک گوشی اندرویدی

اگر هر یک از علائم هفتگانه بالا را روی دستگاه اندرویدی خود مشاهده کردید. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به گوگل پلی بروید و یک آنتی ویروس مناسب دانلود و روی گوشی خود نصب کنید.
  • برنامه آنتی ویروس را باز کرده و اجازه دهید تا یک اسکن کامل روی گوشی شما انجام دهد.
  • صبر کنید تا برنامه اسکن کامل شده و فایل‌ها و نرم افزارهای مخرب را شناسایی کند.
  • اگر یک بدافزار یا عامل تهدید پیدا کرد آن را با زدن دکمه Delete از روی دستگاه اندرویدی خود پاک کنید.

اگر از یک دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید؛ بهتر است برنامه‌های ضدویروس قابل اعتماد مانند AVG AntiVirus روی دستگاه خود نصب کنید. این برنامه میتواند از ویروسی شدن گوشی شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت کند.

پاک کردن ویروس از روی گوشی آیفون

حذف ویروس از روی گوشی آیفون کمی ساده‌تر است چون عملا ویروس نمی‌تواند به iOS دسترسی پیدا کند. البته به شرطی که برنامه‌ها را فقط از اپل استور گوشی دانلود و نصب کنید. به هر حال اگر دشوار مشکل شدید و با دانلود برنامه‌ای شما را بدون اجازه‌تان به صفحات دیگر وب یا اپل استور هدایت کرد؛ گام اول پاک کردن برنامه است اگر این روش جواب نداد راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

ویروسی شدن گوشی
برای مصون ماند از ویروسی شدن گوشی آیفون گوشی خود را جیلبریک (Jailbreak) نکنید. به این معنی که از قوانین شرکت اپل برای دسترسی به قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتر گوشی تخطی نکنید.

پاک کردن تاریخچه و اطلاعات

این روش زمانی که با پنجره‌های پاپ آپ یا خطا روی مرورگر Safari مواجه می‌شوید، مناسب است. به بخش Setting بروید با اسکرول کردن در سربرگ Safari روی گزینه Clear History and Website Data بزنید.

گوشی را خاموش و روشن کنید

دکمه Power آیفون را نگه دارید و صبر کنید تا به حالت خاموش بروید. سپس مجددا یک بار دیگر دکمه Power را نگه دارید و منتظر شوید تا لوگوی اپل ظاهر شود.

استفاده از نسخه پشتیبان (Backup)

اگر روش‌های بالا جواب نداد از نزدیک‌ترین نسخه بک آپ گوشی استفاده کنید تا اطلاعات بازگردانی شوند. بهتر است قبل از اینکه بدافزاری در گوشی‌تان ظاهر شود یک نسخه پشتیبان از دستگاه تهیه کنید تا در صورت نیاز به آن دسترسی داشته باشید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه (Factory Reset)

به عنوان آخرین راه حل ممکن باید تمامی اطلاعات گوشی خود را پاک کنید (ریست تو فکتوری) و با آن به عنوان یک دستگاه کاملا جدید از نو شروع کنید. برای این کار باید به مسیر Settings > General > Reset > Erase All Content and Settings بروید.

نظرات و پیشنهادات

برای اینکه از ویروسی شدن گوشی خود جلوگیری کنید لازم نیست مسیر سختی را طی کنید؛ فقط با استفاده از راهکارهای ایمنی مثل نصب آنتی ویروس و عدم روت کردن گوشی میتوانید با ویروس‌ها و بدافزارها مقابله کنید. راه حل‌های خود برای مقابله با ویروس‌ها در گوشی‌های اندرویدی و آیفون را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: AVG

تعمیر موبایل و تبلت در محل

تعمیر موبایل و تبلت در محل

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر و تعویض دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی­ های آب خورده
  • حل مشکل وای فای و بلوتوث موبایل
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =