تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان

38

«با هندزفری گوشیم آهنگ گوش می‌کردم که ناگهان صدا قطع شد. جک هندزفری متصل بود ولی صدای موزیک نمی‌آمد. هندزفری را از روی گوشم برداشتم و کمی وارسی کردم  قسمت پایین سیم هندزفری از جک بیرون زده بود.»  مشکل جک هندزفری و قطع شدن سیم آن یکی از رایج‌ترین اشکالات در ابزارهای جانبی گوشی و موزیک پلیرهاست. در این پست استادکار قصد داریم در مورد روش‌های تعمیر هندزفری مانند تعویض جک و درست کردن پارگی کابل آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

تعویض جک و تعمیر هندزفری گوشی و موزیک پلیرها

یکی از دلایل تعمیر هندزفری مربوط به جک آن است. زمانی که سیم‌های قسمت جک روکش‌شان از بین می‌رود و بیرون می‌آیند، در اکثر مواقع نیاز به جایگزینی دارند. برای تعمیر هندزفری ابتدا باید آن را از جک قدیمی جدا کنید. با استفاده از یک قیچی یا چاقو می‌توانید سیم را ببرید. اکثر جک‌های هندزفری از نوع سه و نیم میلی متری هستند. با توجه به نوع دستگاهی که برای پلاگین هندزفری از آن استفاده می‌کنید باید جک مناسب را تهیه کنید. جک جدید را می‌توانید از لوازم الکترونیکی خریداری کنید. (پیشنهاد دریافت خدمات: تعمیرات موبایل در محل)

تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
حتی اگر جک با ابعاد بزرگتر از سه و نیم میلیمتری نیز تهیه کنید روش اتصال و تعویض جک هندزفری یکسان است.

با استفاده از یک سیم چین با احتیاط روکش سیم هندزفری را از انتها به اندازه دو و نیم سانتی متر جدا کنید طوری که به رشته‌های سیم آسیبی نرسد.

در بسته‌های جکی که خریداری می‌کنید یک جک سه پایه به همراه یک پوشش فلزی یا پلاستیکی قرار دارد. ابتدا پوشش را داخل سیم هندزفری قرار دهید. سپس سیم‌هایی را که با سیم لخت کن از روکش بیرون آورده‌اید را بر اساس رنگ‌شان از هم جدا کنید. اغلب سه یا چهار دسته سیم وجود دارد، دو سیم به رنگ قرمز و سبز و دو سیم مسی. جک‌های هندزفری مجموعا سه پایه و نقطه اتصال دارند پس باید فقط سه سیم داشته باشیم. سیم‌های مسی رنگ را به هم دیگر بتابانید تا یک سیم را تشکیل دهند. (پیشنهاد مطالعه: آموزش تعمیر کابل شارژ موبایل و لپ تاپ)

اگر کابل هندزفری از دو کابل روکش‌دار تشکیل شده باید با استفاده از سیم لخت کن روکش هر دو در بیاورید سپس تمامی سیم‌های داخلی با رنگ‌های مشابه را به هم بتابانید (سبزها، قرمزها و سیم های مسی را با همدیگر بتابانید)، تا تنها سه رشته سیم داشته باشید.

حال باید انتهای هر یک از این سه دسته سیم را با استفاده از لحیم گرما بدهید. گرما باعث می‌شود تا عایق روی این سیم‌ها بسوزد و برای اتصال آماده شوند. برای استفاده از لحیم مراقب انگشتان‌تان باشید و بهتر است از یک دستکش نخی استفاده کنید.

بیشتر بدانید بهترین روش های تقویت مودم کدامند؟

تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
برای تعمیر هندزفری مدت زمان لحیم کاری باید تنها چند ثانیه باشد و قبل از اینکه سیم‌ها سیاه شوند، لحیم کاری را متوقف کنید.

اگر جک هندزفری را نگاه کنید کلا سه عدد پایه و جای اتصال دارد. ولی نکته اصلی این است که لحیم کاری سیم روی هر یک از این پایه‌ها صرفا برای ایجاد اتصال بهتر است و لحیم کاری برخلاف جوشکاری قدرت چسبندگی ندارد. بنابراین برای تعمیر هندزفری قبل از لحیم کاری باید سیم‌ها را به ترتیب زیر چندین بار دور هر یک از پایه‌ها بپیچید.

  • سیم مسی به هم تابیده به پایه وسط (پایه بلندتر) جک
  • سیم قرمز به پایه سمت راست
  • سیم سبز به پایه سمت چپ
تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
در بیشتر تلفن‌های همراه و تبلت‌های شرکت سامسونگ، اپل، HTC، بلک‌بری، سونی و موتورولا؛ کابل چهار سیم دارد (قرمز، سبز، مسی و آبی). برای تعمیر هندزفری ابتدا جک را با استفاده از دم باریک یا انبر ثابت نگهدارید و به ترتیب از بالا، اول سیم قرمز، دوم سیم سبز، سوم سیم مسی و در انتها سیم آبی (مربوط به میکروفون) را به هر یک از پایه‌ها لحیم کنید.

اگر در همین وضعیت و پیش از لحیم کاری هم جک هندزفری را به گوشی یا پلیر وصل کنید، می‌توانید صدا موزیک را بشنوید ولی ممکن است کمی خش خش داشته یا همراه با قطع و وصل باشد. اگر نتوانید صدایی بشنوید احتمالاً سیم‌ها را اشتباه وصل کرده‌اید. بنابراین مجدد اتصال آن‌ها را بررسی کنید.

برای لحیم کاری به هیچ عنوان انتهای جک را لمس نکنید زیرا گرمای آن انگشتان‌تان را می‌سوزاند. بهتر است جک را با یک گیره روی یک میز قدیمی ثابت کنید (حتی می‌توانید پایه جک را بین دهانه یک انبر یا دم باریک ثابت نگهدارید) و سپس لحیم کاری را انجام دهید. زیرا حرکت دادن پایه‌های جک حین لحیم کاری باعث می‌شود اتصال ضعیفی داشته باشید و به اصطلاح لحیم سرد شود.

بعد از اینکه از اتصال سیم‌ها به پایه مطمئن شدید، باید روکش جک را روی پایه قرار دهید. در این قسمت نباید بیش از حد روی سیم‌ها فشار بیاورید اگر در حین قرار دادن روکش روی پایه، اتصالات سیم‌ها به همدیگر برخورد کند، هندزفری کار نخواهد کرد (نمی‌توانید صدا موزیک را بشوید). در صورت بروز این مشکل روکش را بردارید و کمی اتصالات پایه را از هم دور کنید و مجدد روکش را روی آن قرار دهید.

تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
در مرحله آخر از تعمیر هندزفری با دقت پوشش را روی پایه جک بکشید طوری که اتصالات سیم‌های لحیم شده ‌به هم برخورد نکنند.

حتی اگر در لحیم کاری هم اشتباه کرده یا سیم‌ها را به پایه‌های نادرست وصل کردید، از ابتدا کابل هندزفری را برش زده و مراحل را تکرار کنید. البته در این صورت کمی طول کابل هندزفری‌تان کوتاه‌تر می‌شود.

تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
اگر برای تعمیر هندزفری از جک بدون روکش استفاده کرده‌اید، پس از پایان لحیم کاری روی پایه کابل را با استفاده از نوار عایق الکتریکی بپوشانید.

چطور از سلامت جک هندزفری مطمئن شویم؟

قبل از اینکه برای خرید یک جک جدید هزینه کنید، می‌تواند با استفاده از دستگاه مولتی متر دیجیتالی سلامت آن را بررسی کنید. ابتدا جک هندزفری قدیمی را از کابل آن جدا کرده و آن را تمیز کنید. مولتی متر دیجیتالی را روی حالت بیزر (شبیه علامت یک زنگ یا بلندگو است) قرار دهید. سپس یک سر مولتی متر را روی ابتدا و سر دیگر آن را روی انتهای جک بگذارید. اگر اتصالی در این بین وجود داشته باشد، مولتی متر آن را نشان می‌دهد و به این معنی است که جک سالم است و برای تعمیر هندزفری می‌توانید مجدد از آن استفاده کنید.

تعمیر هندزفری و جک آن توسط خودتان
برای تعمیر هندزفری، پیش از تعویض جک ابتدا سلامت آن را با مولتی متر دیجیتالی بررسی کنید.

روش تعمیر سیم هندزفری قطع شده

هندزفری کابل نازکی دارد و به مرور زمان ممکن است پاره شود. برای تعمیر هندزفری کافی است به اندازه دو سانتی متر از هر دو سر سیم قطع شده را جدا کرده و پوشش آن را با سیم لخت کن به آرامی بردارید. در زیر آن سیم‌ها وجود دارند. سیم‌ها به سه رنگ سبز، قرمز و مسی هستند. قبل از لحیم کاری باید عایق هر یک از سیم‌ها را باز کنید سپس سیم های هم رنگ را دو به دو به هم بتابانید در انتها آن را لحیم کرده و با استفاده نوار عایق الکتریکی روی آن را بپوشانید.

نظرات و پیشنهادات

برای تعمیر هندزفری ابتدا باید سلامت جک آن را با استفاده از مولتی متر دیجیتالی بررسی کنید. سپس متناسب با تعداد سیم‌های موجود در کابل و با کمک راهنمای این پست استادکار نسبت به تعویض جک هندزفری یا تعمیر فیش آن اقدام کنید.

اگر تکنیک‌های خوبی برای لحیم کاری سیم می‌شناسید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Explainthatstuff | Instructables1 | Instructables2

38 نظرات
  1. بهرام بیگلری می گوید

    سلام شما در مورد هندزفری توضیح کامل ندادید..هندز فری من ۵ سیم و۴ جای لحیم دارد . قرمز سبز وطلایی وآبی وترکیبی طلایی و آبی چکار باید کرد…شما۳ تا رنگ فرمودید که ساده بود…متشکرم

  2. حامد سمیع می گوید

    سلام خانم وارسته شما فک کردیم همه مثله خودتون با فهم و شعور من تازه چهار روز فهمیدم هندزفری چیه تازه میخواد بدونم جک چیه که تازه سالم بودنشا تشخیص بدم .
    خواهرم قبول کن هول هولکی این پست رو گذاشتی

    1. Saber می گوید

      شما خیلی خیلی خیلی کامل و جامع توضیح داده ، در ضمن این نوع متن ها واسه کسانی هست که حداقل زمینه کار فنی یا بهتره بگیم استعداد دارن . هزینه کنی بهتره شما. یا علی

      1. پارسا می گوید

        کاملا با آقای صابر موافقم ،

        1. 1234 می گوید

          منمنون من استفاده کردم و جواب داد بازهم ازتون تشکر میکنم.

    2. کاربر می گوید

      نه دوست من من خودم کارم برق و تعمیر موبایل،سیم پیچی موتور هم رشته تحصیل و مورد علاقه ام بود(دبیرستان و شروع اموزشم در الکترونیک)اتفاقا خیلی خوب توزیح دادن چون برا یکی که فقط میخواد مشکل هدفون خودش و حل کنه و از برق اطلاعات زیاد نداره،توزیح حرفه ای یا طولانی و دقیق و در مورد شاخههای فرعی هدفون و فرعی،خسته کننده و زننده و تغریبا گنگ میشه و این کاربر اماتور مجبور به ترک سایت بدون حل مشکل خود میشه،اول اصول اصلی و قابل درک و نقشه راه مشترک بین هدفون ها،یعنی سیم های اصلی و باید فهمید که خوب توزیح دادن،بعد که کار اینارو یاد گرفتیم اون موقع سیم های میکروفون دو رنگ و مشترک و حتی نکس و هم میشه راحت درک کرد و یاد گرفت،وگرنه همون اول بخوای هکرو باهم یاد بگیری،هرچقدر علاقه داشته باشه کاربر اماتور باز گیج میشه و سخته فهمش،مثالی که بخوام بزنم شبیه کسی که فاز و نول مثبت منفی و نمیدونه چیه کارشون،بخواد جریان متناوب و مستقیم دی سی ا سی ..یاد بگیره،یا فرق یا سری موازی کردن و یاد بگیره اونم با برق شهری!!!فداتون
      ا

  3. شاهو می گوید

    سالهاست تعمیر هندزفری میکنم ?…از بچگی مال فامیل و دبیرستان مال دوستام و الانم دانشگاه مال دوستام…بزرگترین و بدترین مرحله‌ش لحیم کاری اولیه سیمهاشه…خیلی گیرن…یه روکش لاکی داره و یه نخ هم از وسطش رد شده تا بخواد لحیم رو بگیره ب خودش سیمش میسوزه…

    یه نکته اینکه یه سری مدل ها هستن که چای میکروفون و گراوندشون رو باید جابجا کنی البته الان گوشیهای جدید خودشون با مقاومتی که از میکروفون میگیرن هر دو حالت کار میکنه.

    یه نکته دیگه اینکه گاهی وقتا گراوند میکروفون جدا به قسمت جک میاد که رنگش مسی و قرمزه ترکیبی و سیم میکروفون هم قرمز و آبیه ترکیبی…پس باید قرمز و مسی ترکیبی رو با همون مسیه یکی کنید

    1. ششش می گوید

      من گوشی هندزفریم قطع شده m g R روی کیت هست سیمها رنگ قرمز سبز و مسی هست وقتی وصل میکنم ولوم روی هندزفری کار نمیکنه چیکار کنم

      1. شاهو می گوید

        راستش فرق میکنه اگه ساسونگ از اون مدل های قبلیه عموما اینجوری بوده…قرمز و سبز یا آبی و سبز (R (Right و left) L) هستن یا برعکس فرقی نمیکنه (اگه جای سبز و قرمز رو جابجا بزنی کانال ها جابجا میشن ینی طرف صدا عوض میشه که تو موزیک گوش دادن و مکالمه فرقی نمیکنه ولی اگه بخوای فرضا پابجی بازی کنی صدای چپ رو از راست میشنوی)
        m منظور microphone ه عموما رنگ سیمش بسته به نوع هندزفری فرق داره بعضیا قرمزه بعضی آبی بعضی مشکی ولی میتونی تست کنی اگه اهم متر داری اگه نداری میتونی یه مدار ببندی و از سیم برای اطمینانش استفاده کنی…چجوری بگم اخه باید عکسش باشه

        شما اینکار رو بکنین…قرمز رو بزن آر
        آبی رو بزن M
        برا مسیه باید یه جا دیگه باشه مثل G یا Ground

        احتمالا مسیه رو زدین به m که در اینصورت صدا میده ولی میکروفون و کلیدا از کار میوفتن

  4. ناشناس می گوید

    سلام من هنزفریم را حدود دو ماه پیش خریدم ولی الان یکیش کار میکنه اونیکی قطع و وصل میشه خیلی دوسش دارم نمیشه کاریش کرد

  5. علیرضا می گوید

    توصیه کاملا مفیدیه

  6. پیام س می گوید

    با سلام من یه هدفون ریزر دارم کابلش قطع شده داخل کابلش 6 تا سیم داره از کجا کابلشو پیدا کنم

    1. شاهو می گوید

      اینا که از داخل سیمشون قطع میشه کیفیت پایینن و باز خراب میشه توصیه میکنم یکی دیگه بخرین
      اگه بخوای پیدا کنی یا باید کل روپوش رو بکنی و ببینیش یا اینکه با نرمی و با دقت مرتب سیم رو تاب بدی یا خم کنی سانت به سانت تا یه جا تغییراتی تو صدا پیدا کنی اونموقع میفهمی تو اون مهدوده هستش
      البته اول مطمئن شو که سیم از داخل قطع شده با اهم متر اینا شایدم از داخل نباشه

  7. صبا می گوید

    سلام هندزفری من صدا رو منتقل نمیکنه ولی اسپیکراش مشکلی نداره نوکیاست به نظرتون درست میشه بعد ضوعفونی با الکل اینجور شده

  8. زینب می گوید

    یکی از سیم های یک گوش هندزفریم کنده شده چطوری درستش کنم؟?

    1. محمد می گوید

      سلام زینب خانم برای رفع پارگی سیم هندزفری اگر از جن کنده شده یه ذره سخنه اخه باید بدونی کدوم سیم به کدوم قسمت لیم باید بشه ولی اگر سیم مثلا بریده شده خیلی راحت روپوش سیم رو با یک تیغ صورت تراشی برش میدی جوری که به چهارتا یا هر تعداد سیمی که داخله خرابی نزنه بعد سیم هارو از هم تفکیک کرده بعد بدون این که سیم رو از محافظ پلاستیکیش بیارین بیرون یک تکه سیم لحیم رو می زارین روی هویه تا ذوب بشه بعد از ذوب شدن سیم مثلا قرمز رو تاکید می کنم غلاف دور سیم قرمز رو ازش در نیارین اخه این جوری بهتر لحیم میشه.سیم قرمز رو به لحیم ذوب شده نزدیک می کنیم تا لحیم به خوردش بره بعد اون قسمت دیگه سیم قرمز رو هم به لحیم نزدیک می کنیم تا اونم لحیم به خوردش بره اخر کار دوتا سیم قرمز که از هم جدا شدن رو به هم نزدیک می کنیم که در این جا ما دو تا سیم قرمز داریم که از هم جدا شدن ولی الان لحیم به خوردشون رفته رو به هم نزدیک می کنم حالا این دوتا رو یک بار دیگه لحیم می کنیم که در این جا مشاهده می کنید که راحت دو سیم قرمز به هم متصل شدن و این رو برای همه سیم ها انجام می دیم حتی اون سیم طلایی اونم مهمه حالا اگر سیمتون از بلندگو جدا شده همین لحیک به خورد دادن رو انجام میدیم و این که برای هم بلند گو دوتا سیم داریم که راحت وشیک و مجلسی دوتا سیم رو با هم لحیم می کنیم دوستان بدون لحیم کردن هدستتون درست بشو نیست مثلا نیایین دوتا سیم رو به هم گره بزنین که اصلا درست نمیشه خیلی حرف زدم تجربیات خودمو گفتم بهتون در کل سخت ترینش مربوط به قسمت جک هست که اگر ندونی چهارتا سیم رو کجا بزنی خراب کاری میشه دوستان اون قسمت وسطی هم مهمه اگر اون قسمت دکمه های کم و زیاد شدن خراب شد پیشنهاد می کنم اون قسمت رو باز کنید به ارامی به یک تیغ ریش تراشی از بغل بعد با همون تکنیکی که عرض کردم لحیم رو به خورد سیم داده بعد اتصال می دیم در کل پیشنهاد می کنم که اون قسمت رو نیایین دلیت کنید چون من این کارو برای یک هدست انجام دادم و صدای هدست کم میومد

    2. محمد ١١١ می گوید

      سلام من يه هنذفري اچ تي سي دارم يكي از گوشي هاش از بعد ميكروفن به بعد قطع شده دو تا شاخه سيم بيشتر ميست قرمز و زرد فكر كنم اينارو به همون جايه ميكروفن وصل كنم حله؟

  9. یوسف می گوید

    واقعا ممنون…

  10. محمد می گوید

    سلام هندزفری من قدیمیه میخوام بکنم فیش شیش تا سیم داره ولی مال خودم سه تا

  11. Zo می گوید

    سلام خسته نباشید
    درایور گوشی هندزفری من سه تا سیم طلایی و قرمز و ابی داره که سیم طلای یا قرمز منقطع بود ازاون گوشی صدا نمیاد و ضمنا دکمه هایی که رو همون سیمه کار نمیکنه چیکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید
    مدل هندزفری منsamsung EO-EG920BW Handsfree هست جای دکمه هاشم باز کردم فقط دوسیم وصل بود بهش یه سیم هم وصل نبود ولی ازادم نبود نمیدونم اشکالش از کجاست فقط اون گوشیش و دکمه هاش که تو همون سیمه کار نمیکنه گوشی دیگرش درسته

  12. محمد مسعود می گوید

    به نظر من توضیح کامل و مفیدیه

  13. زهرا می گوید

    سلام
    جك هنزفري من لاي در ماشين كج شد.بهر تعمير گاهي ك زنگ زدم گفتن درست نميكنيم.بكي هم ك درست كرده كيفيت صداش خيلي پايين اومده و ديگه دكمه هايكه روي خود هنزفري هست كار نميكنه.كجا ببرم تعمير كنن گوشي من ايفون 6

    1. فرشید می گوید

      کدام شهر اگه اصفهان هستید 09388675577

    2. فرشید می گوید

      کدام شهر اگه اصفهان هستید 09388675577 تماس بگیرید

  14. فرشید می گوید

    سلام من هنگام وارد کردن هدفون گوشی شروع به خاموش روشن شدن کرد ان را که جدا کردم گوشی روشن میشود کار هم میکند اما هر صدایی از گوشی خارج شود گوشی خاموش میشود ایا کسی دلیل ان رامیداند چیست چه کاری باید انجام دهم

  15. علی می گوید

    دوستان فنی، من میخوام گیتارمو به موبایل وصل کنم، همین سیم هاشو لخت کنم و بزنم بهم گوشی چیزیش نمیشه؟ چون خروجی گیتار قوی هست.

  16. فاطمه می گوید

    سلام داشتم آهنگ گوش میدادم پام رفت رو هنزفریم و صداش قطع شد
    هرکاری میکنم کلا دیگه صداش وصل نمیشه
    لطفا راهنمایی کنید
    قابل درست شدن هست ایا؟ارزش تعمیر داره؟

  17. khatereh می گوید

    سلام من داشتم آهنگ گوش میدادم که آهنگه قطع و وصل شد من هم یکم به سیم هنزفریم فشار دادم که درست بشه .دیگه یکی از هنزفریام نمی خونه.بایدچطوری درستش کنم؟

  18. یاس می گوید

    کجا میشه هندزفری هواوی که از جکش درامده رو تعمیر کرد داخل رشت

  19. سی علی می گوید

    سلام نوشته تان را تکمیل کنم ترموفیت بزرگتر بردارید سمت انتهای جک را کمی حرارت دهید بعد قسمت بالای کابل را چسب حرارتی تزریق کنید داخل کابل زیر ترموفیت خود چسب جاهای خالی رو پر میکنه ،این رو براساس تجربه میگم ،در ضمن چسب قطره ای به هیچ وجه استفاده نکنید کابل زود خراب میشه

  20. سید علی می گوید

    سلام نوشته تان را تکمیل کنم ترموفیت بزرگتر بردارید سمت انتهای جک را کمی حرارت دهید بعد قسمت بالای کابل را چسب حرارتی تزریق کنید داخل کابل زیر ترموفیت خود چسب جاهای خالی رو پر میکنه ،این رو براساس تجربه میگم ،در ضمن چسب قطره ای به هیچ وجه استفاده نکنید کابل زود خراب میشه

  21. آرمین می گوید

    سلام من هندزفری رو زدم به دیوار ولی زیاد محکم نزدم و صداش پخش نمیشه ولی میکروفون و دکمه پلی و استپ کار می‌کنه مشکل از چیه

  22. امین می گوید

    ای کاش یه توضیحی در مورد هنذفری های آیفون هم میدادید. ممنون

  23. ناشناس? می گوید

    یه چیز بگم هندزفری که خراب شد باید یکی جدیدشو بخرید،همین .چون دیگه مثل اول نمیشه?????

  24. مهدی قنبری می گوید

    سلام سیم هندزفری من از جای میکروفن ش پاره شده یعنی سیم هندزفریم از وسط دوتا شد میشه بگین چجوری درستش کنم

  25. الهام می گوید

    Salسلام ممنون از این مطالب مفید دوروز درگیر بودم با اینکه هزینه زیادی نکردم ولی الان درست شد تشکر ویژه

  26. Sayna می گوید

    سلام هندزفری من اصلا صدا نداره نمی‌دونم باید چیکار و نمیتونم تعمیرش کنم !
    لطفاً راهنمایی کنید .

  27. sayna می گوید

    سلام
    هندزفری من اصلا صدا نداره باید چیکار کنم؟
    نمیتونم هم تعمیر کنم .
    لطفا راهنمایی کنید .
    ):

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − هشت =