سیستم صوتی مولتی روم ؛ دستاورد هوشمندسازی خانه

0

سیستم صوتی مولتی روم این امکان را به افرادی که در یک خانه هوشمند زندگی می‌کنند می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی آهنگ موردعلاقه خود را در اتاق‌های مختلف خانه گوش کنند. سیستم صوتی مولتی روم در طول زمان کوتاهی از رؤیایی با قیمت هنگفت به یک واقعیت قابل‌دسترس برای همگان تبدیل‌شده است. دیگر لازم نیست تمام خانه را سیم‌کشی کنید یا دستگاه‌های کنترلی پیچیده را نصب کنید تا قادر باشید آهنگ‌های موردعلاقه خود را به بلندگوهای سرتاسر خانه بفرستید. بلکه کافی است با لمس یک دکمه یا حتی فقط با استفاده از صدایتان سیستم صوتی خود را فعال نمایید.

امروزه اسپیکرهای بی‌سیم زیادی تولیدشده‌اند و می‌توانند در اختیار شما قرار بگیرند، از برندهای اختصاصی مولتی روم مثل Bluesound و Sonos گرفته تا غول‌های تکنولوژی مثل آمازون، اپل و گوگل.

سیستم صوتی مولتی روم چیست؟

۲۰ سال پیش داشتن یک سیستم مولتی روم خانگی به معنی کشیدن چندین متر سیم برق در خانه و داشتن مقدار فراوانی پول بود. گرچه نصب حرفه‌ای دستگاه‌های خانگی می‌توانست نتایج دلخواه را به وجود آورد بااین‌حال امروزه سیستم‌های وایرلس در دسترس همه ما قرارگرفته است. سیستم صوتی مولتی روم همانند هدست واقعیت مجازی این روزخا در دسترس همه قرار گرفته است.

اگر بخواهید یک سیستم صوتی جدید را به خانه خود اضافه کنید یا های فای فعلی خود را به‌روزرسانی کنید، می توانید سیستم مولتی روم را در دستور کار قرار دهید. مولتی روم به معنی اضافه کردن بیش از یک اسپیکر و دستگاه‌های وایرلس به خانه است. این دستگاه‌ها را می‌توان به یکدیگر متصل کرد و تمام آن‌ها با یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند، تبلت و کامپیوترتان کنترل کرد.

در چند سال اخیر کنترل این دستگاه‌ها با صدای خود نیز امکان‌پذیر شده است. حتی می‌توانید برای اتاق‌های خانه سیستم صوتی مولتی روم مخصوص به هر اتاق را راه‌اندازی کنید. می‌توانید یک آهنگ خاص را در تمام اتاق‌ها پخش‌کنید یا موسیقی‌های مختلفی را در اتاق‌های مختلف پخش نمایید. در سیستم صوتی مولتی روم می‌توان از سرویس‌های Appe music، Spotify و Tidal موسیقی انتخاب کرد و یا آهنگ‌های خود را از هارد اکسترنال یا کامپیوتر یا مستقیماً از گوشی تلفن همراه پخش نمود.

برندهایی نظیر Sonos، Pure و Yamaha اولین برندهایی بودند که در صحنه سیستم صوتی مولتی روم ظاهر شدند و برندهای ال جی، سامسونگ، سونی و پاناسونیک نیز بعدها به این گروه پیوستند.

سیستم صوتی مولتی روم ؛ دستاورد هوشمندسازی خانه
اسپیکرهای مولتی روم را می توان با یک اپلیکیشن نصب شده بر روی گوشی هوشمند به روز رسانی کرد.

دستگاه‌های لازم برای راه‌اندازی سیستم صوتی مولتی روم

خوب است به یاد داشته باشید که بیش‌تر اسپیکرهای مولتی روم امروزه می‌توانند به‌عنوان اسپیکرهای مستقل وایرلس به کار گرفته شوند. بنابراین نیازی نیست برای شروع بیش از یک اسپیکر خریداری کنید. اما اگر می‌خواهید طعم واقعی سیستم صوتی مولتی روم را بچشید باید برای هر یک از اتاق‌های مختلف خانه یک اسپیکر تهیه کنید.

دستگاه‌های مولتی روم امروزه شامل اسپیکرهای بی‌سیم و هوشمند، ساندبارها، دریافت‌کننده‌های AV، تقویت‌کننده‌های صدای استریو و پخش‌کننده‌های داخل شبکه است. همچنین اجزایی وجود دارد که می‌تواند یک اتصال را به سیستم های های فای برقرار کند.

همچنین برندهایی نظیر سونی و یاماها تجهیزات الکترونیکی AV خود را نیز به این امکانات اضافه نموده‌اند که امکان اتصال به بلندگوهای سینمای خانگی را فراهم می‌آورد و می‌توان از آن‌ها نیز در سیستم صوتی مولتی روم استفاده نمود.

 

سیستم صوتی مولتی روم چگونه کار می‌کند؟

دو روش برای به کار انداختن سیستم‌های صوتی مولتی روم وجود دارد: ایجاد کردن شبکه مخصوص آن یا استفاده از وای فای.

برند Sonos که از پیشتازان تولید سیستم صوتی مولتی روم مقرون‌به‌صرفه است، شبکه مخصوص به خود را برای راه‌اندازی این سیستم ایجاد می‌کند. این نوع شبکه ابتدا به اینترنت خانه متصل شده و سپس اسپیکرهای آن شبکه داخلی مخصوص به خود را با یکدیگر برقرار می‌کنند. با این روش هنگام پخش موسیقی از وای فای خانه استفاده نمی‌کنید و این کار باعث می‌شود سیستم با ضعیف شدن خط اینترنت دچار مشکل نشود.

اکثر برندهای تولیدکننده سیستم صوتی مولتی روم بااتصال به اینترنت وای فای خانه به کار می‌افتند. این به آن معنی است که کیفیت کار سیستم به قدرت و ثبات شبکه اینترنت شما وابسته است و همچنین باعث تأثیر گذاشتن روی پهنای باند شما می‌شود.

در هر دو روش لازم است نرم‌افزار مخصوص به هر برند را برای راه‌اندازی و کنترل سیستم صوتی مولتی روم خود دانلود و نصب نمایید.

سیستم صوتی مولتی روم ؛ دستاورد هوشمندسازی خانه
بیش‌تر اسپیکرهای مولتی روم امروزه می‌توانند به‌عنوان اسپیکرهای مستقل وایرلس به کار گرفته شوند.

کنترل سیستم مولتی روم با کمک صدا

از سال ۲۰۱۷ تاکنون یک ویژگی جدید به دنیای اسپیکرهای وایرلس اضافه‌شده است و آن کنترل سیستم با کمک صدا است. Amazon Alexa و Google Assistant اکنون بر روی بسیاری از اسپیکرهای مولتی روم قابل‌استفاده هستند. چراکه بسیاری از برندهای تولیدکننده سیستم صوتی مولتی روم با این دو سیستم صدا همکاری دارند.

سیستم صوتی مولتی روم ؛ دستاورد هوشمندسازی خانه
امروزه می توانید سیستم های صوتی مولتی روم را با کمک صدای خود کنترل کنید.

بهترین سیستم‌های صوتی مولتی روم

Audio Pro

یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تولیدشده تا به امروز است و اگرچه نرم‌افزار کنترل آن جای بهتر شدن دارد ولی کیفیت صدای هیچ سیستم صوتی مولتی روم دیگری به‌پای Audio Pro نمی‌رسد. کلید موفقیت این محصول بی‌رقیب بودن آن در عرصه پخش موسیقی باقیمتی مناسب است. اسپیکرهای مولتی روم این سیستم Addnon C3، Addnon C5 و Addnon C10 نام دارند.

Sonos

گرچه این برند امروزه رقیب‌های فراوانی نسبت به گذشته پیداکرده است اما هیچ برند سیستم صوتی مولتی روم دیگری به اندازه Sonos محصولاتی کامل و لذت‌بخش ارائه نکرده است. این سیستم از سرویس‌های پخش صدای فراوانی پشتیبانی می‌کند و همچنین به‌آسانی با امکان کنترل از طریق صدا هماهنگ می‌شود. Sonos با طیف وسیعی از محصولات دیگر ارتباط دارد و به سلطه خود بر این بخش از بازار تکنولوژی ادامه می‌دهد. محصولات مولتی روم این برند عبارت‌اند از: Sonos One، Sonos Beam، Play:1، Play:3، Play:5، Playbase، Playbar و Sonos Sub.

Bluesound Generation 2i

این برند سیستم صوتی مولتی روم درگذشته یکی از انتخاب‌های اصلی برای کسانی بود که به دنبال یک سیستم مناسب و باکیفیت صدای بالا می‌گشتند. اما نسل سوم سیستم صوتی Bluesound امروزه باوجود داشتن رقیبان قوی هنوز در عرصه محصولات سیستم‌های صوتی حرفی برای گفتن دارد، به‌خصوص اگر به دنبال پشتیبانی از صدایی با رزولوشن بالا هستید. محصولات جدیدتر سیستم صوتی مولتی روم عبارت‌اند از:  Pulse 2i،  Pulse Flex 2i،Node 2i، Powernode 2i،  Pulse Soundbar 2i

ناگفته نماند که می‌توانید تجهیزات قدیمی‌تر سیستم مولتی روم Bluesound را با تجهیزات به‌روزتر هماهنگ نمایید و از امکانات هر دو استفاده نمایید.

سیستم صوتی مولتی روم ؛ دستاورد هوشمندسازی خانه
سیستم صوتی Bluesound Generation 2i

سخن پایانی

اضافه کردن سیستم صوتی مولتی روم به خانه یکی از روش‌های هوشمند سازی خانه است و مزایای فراوانی دارد. تصور کنید که فقط با گفتن نام آهنگ دلخواهتان آن آهنگ در تمام اتاق‌های خانه پخش شود. آیا داشتن چنین امکاناتی لذت‌بخش نیست؟ در قسمت نظرات دیدگاه‌های خود را درباره این نوع سیستم‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: whathifi

هوشمندسازی منازل

هوشمندسازی منازل (این خدمت موقتا غیرفعال است)

  • کنترل کلیه سیستم‌های الکترونیکی منزل
  • هوشمندسازی روشنایی،برق و تهویه مطبوع
  • هوشمندسازی شیر برقی آب و گاز
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − یک =