راهنمای خرید بهترین پاوربانک بازار؛ چه ویژگی‌هایی را مدنظر داشته باشیم؟

0

این‌که به‌دنبال بهترین پاوربانک بازار هستید نکته‌ی خوبی است اما آن چیزی که در ارتباط با این امر است این است که بدانید بهترین پاوربانک بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این نوشتار روی این موضوع متمرکز خواهیم بود و خواهیم گفت که برای شما چه پاوربانکی می‌تواند مناسب باشد.

بهترین پاوربانک بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترینِ هر چیزی همیشه به‌خودی‌خود بهترین نیست، بلکه بهترین برای یک فرد یا دسته‌ای از افراد است. در دنیای تکنولوژی، بهترین چیز برای یک فرد یا دسته‌ای از افراد برابر است با مناسب‌ترین چیز برای آنان. اما مناسب‌ترین چیز چیست؟

مناسب‌ترین چیز برای فرد یا دسته‌ای از افراد چیزی ست که اکثر ویژگی‌های‌اش با معیارهای آن فرد یا افراد تطابق داشته باشند.

با توجه به این موارد، اکنون می‌توان گفت که بهترین پاوربانک برای شما یا هر کس دیگر پاوربانکی است که اکثر ویژگی‌های‌اش با معیار‌های‌تان تطابق داشته باشند. اما ازآن‌جا که ممکن است معیارهای شما با معیارهای فرد یا گروهی دیگر متفاوت باشند، نمی‌توان یک پاوربانک را به عنوان بهترین پاوربانک معرفی کرد، بلکه هر فرد یا گروه ممکن است پاوربانک‌های مختلفی را به‌عنوان بهترین پاوربانک تشخیص دهد و اقدام به خرید آن کند.

نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه کرد این است که باید از میان ویژگی‌های یک پاوربانک به مهم‌ترینِ آن‌ها توجه کرد و معیارها را با مهم‌ترین ویژگی‌های پاوربانک تطبیق داد. این‌که مهم‌ترین ویژگی‌های پاوربانک چه ویژگی‌هایی هستند موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بحث خواهیم کرد که به هنگام خرید پاوربانک باید چه ویژگی‌هایی را مدنظر داشته باشید و کدام‌یک را با معیارهای‌تان بسنجید. این نکته قابل ذکر است که در این نوشتار منظور ما از پاوربانک، پاوربانکی است که برای شارژ گوشی، تبلت و سایر گجت‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد و نه پاوربانکی که مناسب شارژ باتری لپ‌تاپ است.

مهم‌ترین ویژگی‌های پاوربانک | راهنمای خرید پاوربانک

۱- ظرفیت

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک پاوربانک ظرفیت آن است. در حال حاضر پاوربانک‌‌ها با ظرفیت‌های متفاوتی در بازار هستند، به طور میانگین از ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ mAh و البته بیش‌تر. اما این‌که از میان این ظرفیت‌ها کدام‌یک می‌توانند برای شما بهتر باشند موردی است که خود شما باید تعیین کنید.

باید تشخیص دهید که با توجه به ظرفیت باتری گوشی یا تبلت‌تان، میزان استفاده‌تان از گوشی یا تبلت، دور بودن‌تان از خانه و پریز برق و … چه پاوربانکی با چه ظرفیتی می‌تواند برای شما مفید باشد.

نکته‌ای که در ارتباط با ظرفیت پاوربانک باید مدنظر داشته باشید این است که پاوربانک‌ها با ظرفیت اسمی روانه‌ی بازار می‌شوند که این ظرفیت اسمی با ظرفیت واقعی‌شان تفاوت دارد. فی‌المثل یک پاوربانک که روی آن ظرفیت ۱۰۰۰۰ mAh نوشته شده، دقیقاً دارای این مقدار ظرفیت نیست، این ظرفیت درواقع ظرفیت اسمی این پاوربانک است. توضیح آن که ممکن است شما توقع داشته باشید که یک پاوربانک با ظرفیت ۲۰ هزار میلی‌آمپرساعت باتری گوشی شما با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت را حداقل ۶ بار شارژ کند. این در حالی است که در عمل می‌بینید که این پاوربانک با یک بار شارژ کامل نهایتاً ۴ بار یا در بهترین حالت ۵ بار باتری گوشی‌تان را شارژ می‌کند. این‌جاست که می‌توان گفت ظرفیت واقعی این پاوربانک با ظرفیت اسمی آن متفاوت بوده است. اما چرا این‌گونه است؟

ماجرا از این قرار است که اولاً ظرفیت پاوربانک‌ها عمدتاً با ولتاژ ۳٫۵ ولت درنظر گرفته می‌شود و این در حالی است که ظرفیت باتری گوشی با ولتاژ ۵ محسوب می‌شود؛ ثانیاً در زمان انتقال شارژ از پاوربانک به گوشی مقداری انرژی تلف می‌شود. دیده‌اید که گوشی یا پاوربانک به‌هنگام انتقال شارژ مقداری گرم می‌شوند، این دقیقاً همان انرژی تلف‌شده است که به گرما تبدیل شده.

البته احتمالاً در سایت برند پاوربانک در قسمت ویژگی‌ها نوشته شده که پاوربانک مورد نظر چند درصد راندمان دارد. برای تشخیص ظرفیت عملی پاوربانک باید ظرفیت اسمی را در راندمان پاوربانک ضرب کنید.

۲- سرعت شارژ

این‌که پاوربانک در زمانی کوتاه بتواند باتری گوشی را شارژ کند بسیار بهتر از آن است که در مدت‌زمانی طولانی این کار را انجام دهد. مهم‌ترین عاملی که در سرعت شارژکردن یک پاوربانک نقش دارد شدت‌‌جریان خروجی آن پاور بانک است. در پاوربانک‌های ضعیف تا معمولی عمدتاً شدت‌جریان ۱ آمپر است، این در حالی است که پاوربانک‌های حرفه‌ای و پیشرفته شدت‌جریانی معادل  ۲ آمپر یا بیش‌تر دارند. این پاوربانک‌ها گزینه‌های بهتری برای خرید هستند.

اما بهترین گزینه از لحاظ شدت‌جریان خروجی پاوربانکی است که دارای دو خروجی USB با دو شدت‌جریان متفاوت است. معمولاً پاوربانک‌های دوپورته از یک خروجی ۱ آمپر و یک خروجی ۲٫۱ آمپر برخوردار هستند. به این ترتیب می‌توانید با این پاوربانک‌ها به طور همزمان دو دستگاه را شارژ کنید و البته از شارژ گجت‌تان با سرعتی مناسب لذت ببرید.

بهترین پاوربانک
گفتنی است که برخی پاوربانک‌ها از آپشن شارژ سریع نیز برخوردار هستند. این پاوربانک‌ها با دارا بودن Qualcomm’s Quick Charge 2.0 یا شارژ سریع کوالکام ۲٫۰ و البته گاه حتی کوالکام ۳٫۰ می‌توانند باتری گوشی‌هایی که از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند را در زمانی سریع‌تر از حد معمول شارژ کنند.

۳- سایر ویژگی‌ها

مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید برای انتخاب بهترین پاوربانک در نظر بگیرید ظرفیت و سرعت شارژ یا همان شدت‌جریان خروجی هستند، اما برخی ویژگی‌های دیگر نیز هستند که اهمیتی بالا دارند، ولی به هر حال اهمیت‌شان کم‌تر از دو مورد بالا است.

به عنوان مثال، وزن و اندازه‌ی پاوربانک باید متناسب با نیاز شما باشند. به احتمال بسیار زیاد شما پاوربانک را برای محیطی خارج از منزل می‌خواهید و به‌دنبال آن هستید که پاوربانکی تهیه کنید که بتوانید آن را عمدتاً در کیف یا کوله‌ی خود به همراه داشته باشید. در چنین شرایطی، نباید پاوربانک وزن و حجمی بالا داشته باشد. وزن ایده‌آل یک پاوربانک حول و حوش ۲۵۰ گرم است، اما تا ۴۰۰ گرم نیز خوب است؛ ولی پاوربانک‌هایی که بالای ۴۰۰ گرم وزن دارند جزو سنگین‌ترین‌ها به حساب می‌آیند که بهتر است به‌دنبال انتخاب آن‌ها نباشید.

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید شکل پاوربانک است. بهتر است برای حمل بهترِ پاوربانک به‌دنبال انتخاب پاوربانکی باشید که شکلی مانند گوشی موبایل دارد، یعنی حالتی مستطیل‎شکل و نازک. البته اگر اشکال فانتزی برای‌تان اهمیت دارند که دیگر نباید تأکید بر مستطیل‌بودن پاوربانک داشته باشید. در حال حاضر برندهای مختلف، خصوصاً برند ریمکس، پاوربانک‌های خود را با اشکال فانتزی و جذاب روانه‌ی بازار می‌کنند که می‌توانید در زیر چند مورد از آن‌ها را مشاهده کنید.

بهترین پاوربانک
پاوربانک ریمکس با طرح فندک
بهترین پاوربانک
پاوربانک ریمکس با طراحی دوربین
بهترین پاوربانک
پاوربانک ریمکس مدل کاست

مورد دیگری که باید مدنظر داشته باشید سرعت شارژشدن خود پاوربانک است. طبیعتاً هرچه پاوربانک زودتر شارژ شود بهتر است. مدت‌زمان شارژ پاوربانک معمولاً در ویژگی‌های آن ذکر می‌شود.

ضمناً برخی پاوربانک‌ها برای نشان‌دادن میزان شارژ از نشان‌گر LED برخوردار هستند. این پاوربانک‌ها نیز می‌توانند نسبت به پاوربانک‌هایی که فاقد این نشان‌گر هستند برتری داشته باشند.

بهترین پاوربانک
پاور بانک انکر همراه با نشان‌گر led جهت نمایش میزان شارژ.

در آخر آن‌که برخی پاوربانک‌ها علاوه بر پورت‌های USB از پورت USB-C نیز برخوردار هستند. اگر فکر می‌کنید که این پورت نیز به کارتان می‌آید باید به دنبال پاوربانک‌هایی که دارای پورت USB-C هستند باشید.

سخن آخر

در این متن برای انتخاب بهترین پاوربانک هیچ اشاره‌ای به برندها نشد، چرا که باور نگارنده این است که برخی برندهای مشهور صرفاً با انجام تبلیغات وسیع بوده که توانسته‌اند نام خود را سر زبان‌ها اندازند و حیف است که هر یک از من و شما به صرف مشهوربودن این برندها و به صرف آن که خواسته‌اند از طریق بازاریابی و تبلیغات خود را بزرگ کنند پول‌مان را در جیب آن‌ها اندازیم. اما با این حال برخی برندها هستند که آوازه‌ی بیش‌تری در زمینه‌ی تولید پاوربانک دارند و محصولات‌شان نیز تنوعی بسیار دارد. از جمله‌ی این برندها می‌توان به انکر (Anker)، آکی (Aukey)، شیائومی (Xiaomi)، ریمکس (Remax) و موفی (Mophie) اشاره داشت.

در آخر آن که اگر تجربه‌ای در زمینه‌ی استفاده از پاوربانک‌ها دارید و فکر می‌کنید به‌اشتراک‌گذاشتن آن می‌تواند برای کاربران مفید باشد لطف کرده و از طریق قسمت نظرات آن را با ما و کاربران تقسیم کنید.

منابع: mobisunmobilefun | techradar

تعمیر موبایل و تبلت در محل

تعمیر موبایل و تبلت در محل

  • تعویض باتری موبایل و تبلت
  • تعمیر و تعویض دوربین موبایل و تبلت
  • تعمیر گوشی­ های آب خورده
  • حل مشکل وای فای و بلوتوث موبایل
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 5 =