در هنگام خرید یک خودروی دست دوم ، به چه نکاتی باید توجه کرد

0

حتما می‌دانید که خرید یک اتومبیل، همیشه از درب کارخانه‌ و یا نمایندگی صورت نمی‌گیرد. بسیاری از کسانی که می‌خواهند یک ماشین برای خود بخرند، در میان اتومبیل‌های دست دوم نیز جست و جو می‌کنند. اما همان طور که می‌دانید، خرید یک خودروی دست دوم ، نیازمند توجه به نکاتی ست که در صورت نادیده گرفته شدن، می‌تواند حسابی دردسر ساز شود. اگر شما می‌خواهید یک اتومبیل دست دوم را با اطمینان خاطر خریداری کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

مهم‌ترین نکات خرید خودروی دست دوم

خرید یک خودروی دست دوم، خود می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌هایی باشد که هر خریداری متحمل می‌شود. چرا که در صورت نادیده گرفتن برخی از نکات، ممکن است با خساراتی مواجه شوید که احتمالا شما را از خرید خودرو مذکور پشیمان کند. اما نگران نباشید، اگر به این نکات دقت کنید، می‌توانید به بهترین شکل ممکن انتخابی مناسب داشته باشد.

به خوردگی و زنگ زدگی اتومبیل توجه نمایید

اولین چیزی که در وهله اول بهتر است به آن دقت کنید، بدنه خودروست. ممکن است خودرویی که انتخاب می‌کنید، دچار خوردگی و زنگ زدگی باشد و شما متوجه نشوید. به این منظور، کافیست از یک آهنربا استفاده کنید و آن را روی بدنه ماشین قرار دهید. اگر آهن ربا در قسمت‌های زیادی از بدنه خودرو نچسبد باید به بتونه کاری شدن آن شک کنید. چرا که احتمالا این خودرو پیش تر تصادفی شدید داشته و اکنون با بتونه پر شده است.

سیستم تعلیق خودرو را چک کنید

برای چک کردن این سیستم، کافیست به جای جای ماشین، به شکل عمودی فشار وارد کنید. در این صورت اگر خودرو به حالت ابتدایی خود برگشت، مشکلی در سیستم تعلیق خودرو وجود ندارد. اما اگر خودرو شروع به لرزش کرد، سیستم تعلیق خودرو نیاز به تعمیر دارد.

درب‌ها و پنجره‌ها را نیز بررسی نمایید

یکی از مواردی که حتما می‌بایست در خرید خودروی دست دوم چک کنید، درها و پنجره‌ها، صندوق و کاپوت اتومبیل است. اینکه آیا تمامی این درب‌ها به خوبی باز و بسته می‌شوند؟ آیا کلیدها به راحتی در قفل‌ها می‌چرخند؟ آیا شیشه‌ها به راحتی بالا و پایین می‌شوند؟… همگی مهم هستند.

چک کردن خودرو صندلی دست دوم
حین خرید خودروی دست دوم ،از پارگی های احتمالی صندلی خودرو اطمینان حاصل نمایید

صندلی‌ها را بازبینی کنید

درب خودرو را باز کنید و صندلی‌ها را بررسی کنید. به پارگی‌های احتمالی روی صندلی توجه نمایید. کف ماشین را نیز نگاه کنید، در صورتی که شاهد زنگ زدگی بودید، بدین معنیست که آب به کف خودرو نفوذ کرده است و این یعنی خودرویی که قصد خرید آن را دارید، احتیاج به یک تعمیر اساسی دارد.

سیستم برق رسانی خودرو را بررسی کنید

لازم است که برای خرید خودروی دست دوم ، حتما سیستم برق رسانی آن را بررسی کنید. به این منظور، چراغ‌ها را روشن کرده، از راهنما استفاده کنید و آب پاش‌ها را حتما امتحان نمایید. حتما از سالم بودن کولر خودرو و همچنین بخاری اتومبیل نیز اطمینان حاصل نمایید.

کیلومتر شمار را نیز کنترل نمایید

باید بدانید که یک خودرو معمولی در طول سال چیزی در حدود ۱۲ هزار کیلومتر را طی می‌کند. اگر این مقدار چیزی خیلی بیشتر از این باشد، بدین معناست که این خودرو برای مصرف شخصی نبوده، پس حتما به تعمیرات و تعویض وسایل مصرفی زیادی نیاز دارد.

چک کردن موتور خودرو
اگر می خواهید خرید موفقی از خودروی دست دوم داشته باشید، حتما موتور خودرو را چک کنید

موتور را حتما چک کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که حین خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه نمایید، موتور اتومبیل است. بهتر است ماشین را روشن کرده و خوب به صدایی که از موتور به گوشتان می‌رسد، توجه کنید. اگر هرگونه صدایی مانند برخورد دو قطعه آهنی به یکدیگر را شنیدید، بهتر است برای جلوگیری از خسارات احتمالی آینده، از خرید خودرو مذکور صرف نظر نمایید. این صدا از مهم‌ترین صداهای خودرو است که نباید نادیده گرفته شود. البته پیشنهاد می‌کنیم یک مکانیک ماهر را که می تواند دستکاری‌های موتور برای گول زدن شما، را تشخیص دهد، با خود ببرید. این گونه با خیال آسوده تری اقدام به خرید خواهید کرد.

روغن را بررسی کنید

درست است که روغن خودرو یکی از مواد مصرفی در آن است، اما باید این قسمت را حتما بررسی نمایید. به این منظور کمی ماشین را به جلو برانید، در صورتی که هر گونه روغنی روی زمین ریخته شده باشد، حاکی از خرابی محفظه روغن می‌باشد. همچنین لازم است تا میله روغن را بیرون آورید و بررسی کنید. وجود قطرات آب و تغییر رنگ روغن از خرابی رینگ پیستون خبر می‌دهد.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

باطری اتومبیل را چک کنید

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که حتما در خرید خودرو دست دوم باید به بررسی آن اهمیت دهید، باطری خودروست. چرا که در صورت خرابی خرج نسبتا سنگینی روی دست شما خواهد گذاشت، شک نکنید. پس موتور را روشن کرده و به نحوه روشن شدن آن خوب دقت نمایید. اگر نور چراغ‌های پشت آمپر ضعیف هستند و یا موتور به راحتی روشن نشد، اشکالی در باطری خودرو وجود دارد.

کارتر را حتما ببینید

چک کردن کارتر به شما کمک می‌کند که از سالم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل نمایید. به این منظور می‌بایست موتور را برای مدت ۵ دقیقه روشن نگه دارید. سپس درپوش کارتر را بردارید، اگر دود یا بخار از آن خارج شد، احتمالا باید موتور را بعد از خرید خودروی دست دوم، تعویض نمایید. می توانید از دود اگزوز نیز عیب یابی کنید. در ضمن اگر دود آبی از اگزوز خودرو خارج شد، حتما مشکلی در کاربراتور اتومبیل وجود دارد. از آن جایی که برای تعمیر آن باید هزینه زیادی بپردازید، پس خوب است از خرید این خودرو پشیمان شوید.

چک کردن فرمان و ترمز خودرو
فرمان خودرو یکی از مهم ترین نکات است که حین خرید خودروی دست دوم باید به آن توجه کنید

فرمان و ترمز را نیز بررسی کنید

برای بررسی فرمان، خودرو را در سراشیبی تندی برانید. در مسیر پر پیچ و خم اگر با چرخاندن فرمان، صدایی به گوش رسید، مشکلی در فرمان اتومبیل وجود دارد. همچنین اگر سرعت گرفتید و فرمان ماشین شروع به لرزیدن کرد و یا از خط مستقیم خارج شد، فرمان به تعمیر نیاز دارد. همچنین در طول حرکت، ترمز بگیرید. اگر خودرو به سمتی مایل شد، ترمز خودرویی که قصد خرید آن را دارید، نیاز به تعمیر دارد.

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

تعویض لنت ترمز خودرو در محل

  • خدمات تعویض لنت ترمز خودرو در محل
  • تعویض لنت ترمز عقب و جلو انواع ماشین‌های ایرانی و خارجی
  • تعویض لنت ترمز پراید، سمند، تیبا، ال 90، پژو پارس، 206، 405 و تمامی خودروهای داخلی
دریافت این خدمت از استادکار

همان طور که مشاهده کردید، برای خرید خودروی دست دوم باید به نکات مختلفی توجه نمایید و همه چیز را خوب بررسی کنید. چرا که در غیر این صورت بعد از خرید، دچار دردسرهای ناشی از حضور پی در پی در تعمیرگاه خواهید بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + یازده =