دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟

13

همان‌طور که می‌دانید، برخی از خودروها از سیستم‌های گازسوز استفاده می‌کنند که این سیستم‌ها ممکن است دچار نشتی و مشکلات این چنینی شوند. نشت گاز از رگلاتور با توجه به شناختی که از اجزای رگلاتور گاز خودرو داریم، قابل بررسی و تعمیر است. به واقع با نخستین استشمام بوی گاز در خودرو، باید بر روی این موضوع کار کرده و برای عیب‌یابی و تعمیر دست به کار شوید. از این رو ما قصد داریم در این مطلب به بررسی مشکل نشتی رگلاتور گاز خودرو بپردازیم. با استادکار همراه شوید.

نشتی رگلاتور گاز خودرو

همان‌طور که می‌دانید، برای آنکه یک خودرو عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در خودروهای گازسوز، رگلاتوری وجود دارد که وظیفه مهمی را برعهده دارد.

در خودروهای گازسوز، سیستم هایی برای عملکرد مطلوب خودرو تعبیه شده است که یکی از آن ها رگلاتور گاز خودرو است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شود.
در خودروهای گازسوز، سیستم هایی برای عملکرد مطلوب خودرو تعبیه شده است که یکی از آن ها رگلاتور گاز خودرو است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکل شود.

رگلاتور گاز خودرو چیست؟

رگلاتور در خودروهای گازسوز، نقش تنظیم فشار را ایفا می‌کند و از یک شیر برقی قطع کننده، حسگر فشار بالا، صافی در ورودی فشار بالا و شیر اطمینان تشکیل شده است. رگلاتور عموما برای محاسبه جرم گاز حسگر فشار بالا وارد عمل می‌شود در حالی که شیر برق مسئولیت باز و بسته کردن مسیر گاز را در این رگلاتور را برعهده دارد. اگر فشار گاز خروجی از ۱۱.۵ بالاتر برود، شیر اطمینان وارد عمل می‌شود. برای جلوگیری از یخ زدن گاز، مسیر آب گرم موتور از خروجی موتور وارد رگلاتور موتور می‌شود. ECU در مواقعی که می‌خواهید از سوخت بنزین استفاده کنید، شیر اطمینان را غیر فعال می کند و به راحتی مسیر عبوری گاز را مسدود می‌کند.

چگونه نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهیم؟

اغلب رانندگان خودروهای گازسوز، تصور می‌کنند، به دلیل اینکه خودرو از گاز برای سوخت استفاده می‌کند، بوی گاز در داخل خودرو مسئله پیش پا افتاده‌ای است. این در حالی است که گاز CNG هیچ گونه بویی ندارد و در صورتی که راننده و سرنشینان خودرو بوی گاز استنشاق کنند، بیانگر این است که در سیستم نشتی وجود دارد. اغلب راننده‌ها و صاحبان خودروهای گازسوز بوی گاز را در فضای خودرو تشخیص نمی‌دهند اما ممکن است سرنشینان یا کسانی که به تازگی وارد خودرو می‌شوند، بوی گاز را احساس کرده و خبر از نشتی گاز بدهند. به همین دلیل لازم است که این مسئله را جدی بگیرید و اجزای رگولاتور خودرو را مورد بررسی قرار دهید. استشمام بوی گاز در خودرو امری جدی است که باید حتما آن را مورد بررسی قرار دهید لذا برای کنترل نشتی رگلاتور گاز خودرو می‌توانید به شکل زیر عمل نمایید:

برای آنکه بتوانید نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهید، می‌توانید از روش سنتی مخلوط آب و ریکا استفاده نمایید.
برای آنکه بتوانید نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهید، می‌توانید از روش سنتی مخلوط آب و ریکا استفاده نمایید.

مقداری آب و ریکا را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را درون یک بطری بریزید. سپس در بطری را سوراخ کنید و مخلوط آب و ریکا را روی اتصالات بپاشید. در صورتی که نشتی رگلاتور گاز خودرو پیدا نکردید،  بوبین‌های آبی و یا مشکی رنگ را که سر شیر مخزن یا رگلاتور یا شیر گاز قرار دارد را خارج نمایید. زیر آن یک درپوش برنجی استوانه‌ای شکل قرار دارد که می‌توانید با استفاده از مخلوط آب و ریکا آن را امتحان و بررسی کنید.

توجه داشته باشید در خودروهایی نظیر پراید، پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس، اکسل عقب زیاد حرکت می‌کند و لوله انتقال گاز به دلیل برخورد با اکسل ساییده و حتی سوراخ می‌شود. لذا لازم است تا هر از گاهی لوله را بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله از زیر به اکسل برخورد نداشته باشد و خراشیده نشود. به ویژه این موضوع در نشتی گاز رگلاتور پراید بیشتر دیده می شود. نصاب‌های با تجربه و حرفه‌ای لوله را به صورتی نصب می‌کنند که بر اثر گذر زمان با اکسل برخورد نداشته باشد، در نتیجه خراشیده و سوراخ نمی‌شود. به همین ترتیب توجه داشته باشید که لوله را به خوبی بررسی کنید.

برای آنکه بتوانید رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید، می بایست خودروتان را به محلی امن برده و سپس با استفاده از روش ذکر شده، رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید.
برای آنکه بتوانید رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید، می بایست خودروتان را به محلی امن برده و سپس با استفاده از روش ذکر شده، رگلاتور گاز خودرو را تعمیر نمایید.

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو، در واقع به زمانی اطلاق می‌شود که هوا وارد رادیاتور شده و به این ترتیب آمپر بالا می‌رود. در این شرایط با باز کردن درب رادیاتور، حباب‌های گاز را در آب مشاهده خواهید کرد.

نحوه تعمیر رگلاتور گاز

برای تعمیر رگلاتور باید شیر سر مخزن گاز را ببندید. خودرو را به محلی امن منتقل کنید، به صورتی که تا ۱۰ متری خودرو عواملی که موجب ایجاد جرقه و آتش سوزی شود، وجود نداشته باشد.

درب موتور را باز کنید. خودرو را در حالتی قرار دهید که گاز آن خارج شود. حال می‌توانید سر باطری را باز کرده و از سمت ورودی به ریل سوت، لوله گاز رگلاتور به سوخت را به اندازه سه چهارم باز نمایید. این روند را به صورت آرام و ایمن انجام دهید، چرا که ممکن است گاز با فشار بالا خارج شود و شلنگ با اپراتور برخورد کند. حال مطمئن شوید که گاز از شلنگ خارج شده است. در این مرحله می‌بایست لوله گاز رگلاتور به ریل سوخت را از سمت ورودی باز نمایید.

از سمت خروجی رگلاتور، لوله گاز رگلاتور به سوخت را باز نمایید. قطعه سالم را جایگزین قطعه خراب کنید. برای بستن و نصب تمامی مراحل را برعکس روند ذکر شده، انجام دهید. پس از بستن، بررسی کنید که نشتی گاز وجود نداشته باشد.

نکته: در حین انجام عملیات، از حمل موبایل و کشیدن دخانیات خودداری نمایید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که نشتی رگلاتور گاز خودرو موضوع جدی است که باید به آن دقت نمایید، چرا که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل، می‌توانید خودرو و همچنین خود را دچار دردسرهای بسیاری نمایید. شما می‌توانید در هر لحظه با استفاده از اپلیکیشن استادکار، به سرعت تعمیرکار حرفه‌ای را بیابید و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل به وجود آمده را برطرف سازید. به شما پیشنهاد می‌کنیم، به محض مواجه با نشتی رگلاتور گاز خودرو برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارتی، نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

منبع: cargeek

13 نظرات
  1. مظفر نیکنام می گوید

    با سلام و سپاس فراوان از ارائه مطالب عالی و تخصصی استادکار ارجمند در مورد عیب یابی و تعمیر خودرو… یه پراید گازسوز کارخونه ای مدل ۸۶ دارم که حدود ۱۵روز قبل تا حالا از محل اتصال گلویی شلنگ آب متصل به رگلاتور نشتی آب زیادی داره ، و اینکه هر از چند گاهی هم بوی گاز از داخل ماشین استشمام میشه و گاها موقع گرفتن همزمان کلاچ و پدال ترمز روی گاز خاموش میشه، خودم بیشترین عیب مشکلات کلی ماشین را جدا از مشکل نشتی گاز و… مشکل برقی ماشین میدونم ولی تا حالا کسی نتونسته رفع عیب را برطرف کنه .با اینکه حدود یکهفته برای تعمیر با چند تعمیرکار سی ان جی مراجعه یا تلفنی در تماس هستم ،گفتن که مشکل از واشر عینکی،گلویی و اورنگی هاست. ولی بخاطر رعایت نکات بهداشتی بیماری کرونا فعلا دست از کار کشیدند. با اینکه خودم اصلا از کار فنی چیزی نمیدونم و فقط مطالب مفید فنی مهندسی استادکار را مطالعه کردم ، آیا خودم میتونم برای تعویض قطعات موصوف در پیشگفت که خرید کردم اقدام کنم، یا کلا شیر اصلی گاز را از مخزن ببندم و شلنگ آب متصل به رگلاتور گاز را تا شروع بکار مجدد تعمیر کارا سی ان جی پلمب کنم یا خیر ؟ قبلا از همکاری صمیمانه و صبورانه شما سپاسگزارم.مانا تندرست باشید.

  2. بهزاد شاد می گوید

    با سلام خدمت استاد کار خسته نباشید خدمت شما عارضم که رگلاتور ماشین گاز سوز مدل ۸۸ پژو ۴۰۵ چند روزی است از دریچه بالا که شلنگ وصل میشود یکی بدون شلنگ است از آن ناحیه نشتی گاز دارد پس از باز کردن متوجه شدم که لاستیک دیافراگم زیر فنر های قوی قرار گرفته به مرور زمان فاسد و تیکه تیکه شده جهت راهنمایی از شما تماس گرفتم لطفاً راهنمایی بفرمایید که چگونه تعویض وقتی دیافراگم یا لاستیک از کجا تهیه کنم با تشکر از استاد کار

    1. علی می گوید

      سلام .منم. پژو405 دارم که مشکل ماشین شمارو داره پیش استاد کار بردم لاستیک های داخل همون که شلنگ میخوره و اونی نیمخوره رو عوض کردم و سوزن بغلیشم عوض کردم بعد چند بار باز بستن هیچ تغییری نکرده وهمچنان از قسمت بدون شلنگ نشتی داره خواستم بپرسم مشکل شما اگه حل شده مارو راهنمایی کنید تشکر.

  3. سعید صیدی می گوید

    سلام ببخشید من یه سمند مدل ۸۶ دوگانه دستی دارم که جدیدا هوا میگیره البته در حد خیلی کم …میخواستم بدونم میشه از اتصالات شلنگ آب به رگلاتور گاز باشه ؟و اگر باشه باید به تعمیرکار cng مراجعه کنم یا رادیاتور ساز ممنون میشم جواب بدید

  4. بهمن می گوید

    سلام من ماشینم پراید ال پی جی هست وقتی ماشین خاموش یا روی بنزین هست از خروجی رگلاتو (شیلنگ ورودی به میکسر) گاز خروج میکند و باعث میشود ماشین تا ده دقیقه روی بنزین بد کار کنه چکار کنم

  5. ناصرحقیقی می گوید

    سلام ماشینم روی گاز بد کار میکرد وخاموش میشد منم برای اینکه بهتر کار کنه شیر ریگراتور را باز کردم بطوری که از جاش دراومد بعد گذاشتم سر جاش اما دیگه ماشین روشن نمیشه بنظر شما باید چیکار کنم

  6. اق می گوید

    سلام وانت نیسان دوگانه سوز دارم از رگلاتور نشتی روغن داره ایا ضرر داره باید چکارکنم ممنون

  7. مجیدیه بگلو می گوید

    سلام خدمت استاد گرامی ماشین من پراید مدل ۹۲ آرشیو بوش هست دوگانه دستی هست دمای آب که بالا میره ماشین من عطسه میکنه و هواکش میترکونه شمع دارید تعویض کردم کویل هم عوض کردم چه کار کنم آب ژیگلاتو را باز کرم یکمی عطسه گم شد ولی قطع نشد فیلر هم گذاشم

  8. قدرت می گوید

    سلام خسته نباشید ، بنده سمتد ال ایکس دارم گاز سی ان جی گذاشتم روش ، یه ماه اول خوب بود ، الان وقتی در رادیاتور رو باز میکنم صدای خروج هوا میاد بعد یه انگشت گل رو در رادیات جمع شده ، امکان داره از ریگراتور گاز باشه استاد عزیز ؟؟؟؟ نشانه واشر سوزاندن هم اصلا ندارم

  9. سیدعرفان می گوید

    سلام ماشین من پراید دوگانه کارخانه مدل86هستش و رگلاتورم مارک OMVL هستش و از روی سوراخی ریزی که روی رگلاتور توسط کارخانه تعبیه شده و به تعبیر بنده پستونک هستش در حالت بدون حرکت و سکون مثل پشت چراغ قرمزها با فشار زیاد به شدت گاز خارج میشه و در حال حرکت کمتر خارج میشه و اینجوری گاز خیلی هدر میره و علت رو نمیدونم چیه؟ توروخدا راهنماییم کنید درستش کنم

  10. محمد شیرازی می گوید

    سلام من ماشینم پراید هست و گاز cng روش نصبه
    وقتی ماشین خاموش هست از لیگلاتور گاز میاد داخل لوله که به میکسر و دریچه هوا وصبه بعد ماشینو وقتی میخام روشن کنم کلی باید استارت بزنم تا روشن بشه چیکارش کنم ؟؟؟؟؟

  11. کمال می گوید

    سلام ماشین من پراید مدل ۸۹ هستش lpg هستش ریگلاتورمو سرویس کردم بوی گاز میداد از اگزز انگار خام میسوزونه میخوام بدونم خطری داره از اگزز بوی گاز بده

  12. کیومرث می گوید

    عمر مفید قطعات داخلی ریگلاتور کلان دو ساله .پرده های دیافراگم باید عوض بشه و پیچ هاش اگر کمی هرز شده باشه باید تعویض بشه .و محکم به حد فشار مخصوصا قسمت گردش حلزونی اب باید سفت بشه. .البته من خودم قسمت لوله های خروجی مه پلاستیکی و آمریکن میخورن با جوش المینیوم لوله زدم که ریسک اب دادن کمتر بشه .در صورت نشتی گاز مجدد پرده جدید کارساز نیست. باید یک تیکه تیوپ رو واشر بندی کرد و با چسب مزدا اب بندی کرد ..نشتی گاز داخل سیلندر باعث شیم زدن خانواده پژو میشه و بهم ریختن تنظیم لوازم سر سیلندر .خلاصه این سیستم ریگلاتور و تجهیرات اون هنوز کامل نشده باید طراحی بهتری داشته باشن. واتر پمپ خودرو آنقدر توان نداره گردش اب بده .شلنگ طولانی هم مشکل رو بیشتر میکنه باید ریسک های نشتی اب رو گرفت .از طرفی ریگلاتور در زمستان و هوای سرد مشکل ساز تر میشه و باید عایق بندی لوله ها و برودتی بشه. اگه تغییراتی در اونها انجام بشه مصرف سوخت در خودرو بسیار پایین تر میاد .با ی تعقیر ساده میشد سازنده خودرو ریگلاتور رو از خود سیلندر و اجرای اون طراحی میکرد. تا مسیر ابر سانی و خروجی گاز هم ایمن تر و هم اصولی و بدون خرابی در زمستان شد.و باید گفت این روش در چند کشور بیشتر معمول نشده. و در ایران هم هنوز جا نیفتاده و قطعات اغلب ترک بوده و خارج از کشور و در صورتی میشد بعضی از قسمت ها رو رو بدنه سیلندر طراحی کرد و قیمت تمام شده رو پایین آورد فقط تنها قطعه منبع آن باشد .گاز ال پی جی پاک ترین سوخت حتی تو اروپا شناخته شده و بهترین نوع سوخت برای حرکت پیشرانه .در بیشتر آتش سوزی و انفجار ها هم مربوط به سی ان جی میباشد .و در ال پی جی انفجار منبع نبوده. و بی خطر تر از سی ان جی میباشد .و با سوخت گیری مسیر بیشتر و شتاب بیشتری نسبت به سی ان جی دارد .و آسیب کمتری به لوازم سیلندر میزند. به امید روزی که طراحی ها برای راننده گی و آلودگی کمتر هوا صورت گیرد. نه جیب و منافع ی عده .امیدوارم هیچ وقت خودرو شما در این شرایط اقتصادی خرابی به بار نیاورد. موفق باشیم ..ظهیری .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 5 =