ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

0

همه ما در طول روز بارها احساس نیاز به چایی و قهوه برای رفع خستگی کارهای خانه و محل کار می کنیم. برای این کار علاوه بر چایی نیاز به آب جوش آماده شده توسط کتری و سماور داریم. تاکنون برایتان پیش آمده که پس از استفاده مکرر کتری متوجه رسوب گرفتن و وجود آهک در انتهای کتری شده باشید؟ این جرم‌های سخت را چگونه از بین برده اید؟ ما راه‌های کاربردی از بین بردن رسوب کتری و سماور برایتان ارائه خواهیم کرد.

ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور
آیا شما هم از عشاق چایی بوده و حتی در سفر باید قوری و کتری را همراه خود ببرید؟!

کتری ها میزبان چایی و قهوه روزانه ما هستند و آب جوش آن را تامین می‌کنند. معمولا پس از چند ماه استفاده از کتری، اکثر آنها جرم می گیرند. بهتر است علاوه بر تمیز کردن فضای خارجی، داخل کتری را نیز از جرم ها پاکسازی کنید. این کار را هر چند ماه یک بار انجام دهید زیر افزایش میزان آهک در کتری موجب کاهش کارایی آن می شود. در مناطقی از کشور که جنس آب از نوع آب سخت (ناخالص بودن) است، تمیز کردن کتری باید به طور منظم انجام و رسوب و آهک ها از بدنه داخلی پاک شود.

تنها در انگلستان روزانه ۱۲۰ میلیون فنجان چای خورده می شود، فرض کنید که برای این میزان چای چه تعداد کتری رو گاز گذاشته و جوشانده شده است!

ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور
رسوب آهکی معمولا در مناطقی یافت می شود که آب گرم تبخیر شده و املاح آن جامد شده اند

رسوب آهکی چیست و به چه دلیل در کتری به وجود می آید؟

رسوب آهکی ماده ای سفید و سخت است که اغلب به عنوان کربنات کلسیم نامیده می‌شود. به طور معمول این رسوب در مکان‌هایی مانند موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • مخازن آب گرم
  • لوله های قدیمی
  • سیستم های گرمایش مرکزی
  • کتری

رسوب آهکی معمولا در مناطقی یافت می‌شود که آب گرم تبخیر شده و املاح آن جامد شده‌اند. این رسوبات خصوصا در سماور و کتری ناخوشایند هستند و تنها با تمیز کردن آن می‌توان کتری را به روز اول بازگرداند. هر چه تمیز کردن آن را به تعویق انداخته باشید، با رسوبات سخت تری طرف هستید، اما نگران نباشید با کمک اسیدهای خانگی مانند سرکه می‌توانید کربنات کلسیم یا همان رسوب کتری را به راحتی پاک کنید.

ابزارهای مورد نیاز:

  • سرکه یا لیمو
  • جوش شیرین
  • آب
  • فرچه تمیز کننده یا سیم ظرفشویی
  • اسفنج و دستمال میکروفایبر
ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور
قبل از اقدام به تمیز کردن کتری، این ابزارها را دم دست خود بگذارید

پاک کردن رسوب کتری با کمک سرکه و آب

علاوه بر پاک کننده‌های صنعتی رسوب کتری که در بازار وجود دارد، شما می‌توانید با محلولی خانگی از شر این رسوبات خلاص شوید. فرآیند تمیز کردن را با صبر و حوصله انجام دهید. میزانی از آب و سرکه به نسبت مساوی را در کتری ریخته و به مدت یک ساعت روی شعله گاز بگذارید تا بجوشد. خاصیت اسیدی سرکه کمک می‌کند تا جرم های کتری از دیواره های آن کنده شود.

هنگامی که کتری از جوش افتاد و خنک شد، محلول داخل آن را خالی کرده و کاملا شستشو دهید. در صورتی که سرکه در خانه موجود ندارید، می‌توانید از آبلیمو یا چند عدد لیمو ترش داخل کتری نیز استفاده کنید. این محلول نه تنها کاری مشابه با سرکه انجام می‌دهد بلکه کتری بوی خوب لیمو را نیز خواهد گرفت. پس از اینکه رسوب های بدنه داخلی را زدودید، بدنه خارجی آن را نیز با یک تمیز کننده مانند تمیزکننده شیرآلات پاک کنید و با استفاده از دستمال میکروفایبر خشک کنید تا حسابی برق بیفتد. همانطور که دیدید تمیز کردن جرم کتری با سرکه کار ساده ای بود.

ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور
روش تمیز کردن با سرکه را برای کتری های برقی نیز می توانید انجام دهید

سرد و داغ کردن

یکی از روش‌هایی که خصوصا برای جرم‌ها و رسوب‌های تازه پیشنهاد می شود داغ کردن و سرد کردن یک باره کتری است. برای این کار ابتدا داخل کتری را روی گاز گذاشته و داغ کنید. البته حواستان باشد که کتری نباید بیش از اندازه داغ شود چون ممکن است هم به این وسیله و هم خود صدمه وارد کنید. در صورت آسیب به کتری، روش های تعمیر کتری را بخوانید.

پس از اینکه از داغ شدن بدنه کتری اطمینان حاصل کردید، مقداری آب یخ داخل آن بریزید. در این مورد چون لایه رسوب گرفته داخل کتری نازک است به راحتی کنده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که برخی استفاده از صدف یا گوش ماهی را نیز در تمیز کردن رسوب کتری موثر می دانند. با انداختن گوش ماهی داخل کتری، فلش ها رسوبات را به خود جذب کرده و اجازه نمی دهند که این رسوبات به بدنه کتری بچسبند و همواره کتری نو و تمیزی خواهید داشت.

ترفندهای ساده برای از بین بردن رسوب کتری و سماور

جوش شیرین

اندکی جوش شیرین کف کتری بریزید، شیر آب را باز کرده و کتری را پر کنید. با گرم شدن اب، جوش شیرین شروع به جوشیدن می کند. پس از این مرحله کتری را از روی گاز برداشته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند تا از حرارت بیفتد. با سیم ظرفشویی و یا دیگر ابزارهای سابیدنی به آرامی رسوبات را بسابید. مواظب باشید دستهایتان آسیب نبیند و این کار را با دستکش انجام دهید. بعضی از افراد نیز از برنج خشک به عنوان ساینده استفاده می‌کنند و آن را داخل کتری ریخته و تکان می‌دهند.

اگر باز هم لکه های رسوب باقی مانده بود، آب کتری را خالی کنید و تنها اندکی در انتهای آن باقی بگذارید. مجددا در این آب جوش شیرین بریزید به صورتی که تبدیل به خمیر شود. این خمیر می‌تواند به عنوان یک ساینده خفیف عمل کند و رسوبات را بکند. پس از حذف جرم کتری، آن را به صورت معمول و با آب فراوان شستشو دهید و با پارچه ای نرم خشک کنید تا لکه آب روی بدنه کتری باقی نماند.

جمع بندی

همانطور که دیدید تمیز کردن رسوب کتری برخلاف ظاهر سرسخت آن کار پیچیده و دشواری نیست و می توان با استفاده از محلول‌های خانگی در دسترس نیز این کار را به راحتی انجام داد. نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: cleanipedia | howtocleanstuff

تعمیر دستگاه چای ساز و کتری برقی و قهوه ساز

تعمیر چای‌ساز، قهوه‌ساز و اسپرسو‌ساز (این خدمت موقتا متوقف شده)

  • تعمیر دستگاه های قهوه ساز خانگی و صنعتی
  • تعمیر کتری برقی و چای ساز
  • تعمیر دستگاه اسپرسو ساز
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =