راهنمای کامل ضد عفونی آشپزخانه

0

با شیوع کرونا همه افراد برای جلوگیری از انتقال این ویروس، اقدامات احتیاطی زیادی را برای ضد عفونی کردن سطوح خانه‌های خود انجام می‌دهند. با تعطیلی مدارس و دورکاری برخی شرکت‌ها، اعضای خانواده بیشتر دور هم هستند و ترافیک حول آشپزخانه زیاد است! ضمن اینکه اکثر خریدهای بیرون مستقیم به آشپزخانه منتقل می‌شود و باید با روش تمیز کردن و ضد عفونی آشپزخانه آشنا شوید. این راهنمای کامل استادکار برای این منظور در اختیار شماست.

چرا باید آشپزخانه را ضد عفونی کرد؟

آشپزخانه مکانی مناسب برای باکتری‌هایی است که شاید انتظار مواجهه با آن‌ها در این بخش از خانه را نداشته باشید. آشپزخانه محل پخت و پز و نگهداری مواد خوراکی است و از آنجایی‌که به طور خاص با امر خوردن در ارتباط است و یکی از راه‌های شیوع ویروس کرونا نیز انتقال از طریق دست به دهان است باید آشپزخانه را خصوصا پس از هر خرید ضدعفونی کرد. اکنون با شیوع کرونا بهتر است به سینک و کف آشپزخانه نیز به عنوان محل‌هایی که مواد خریداری شده از بیرون را روی آن‌ها قرار می‌دهید توجه ویژه‌ای کنید و ضدعفونی آن را در کنار دیگر موارد دیگر مد نظر قرار دهید.

آشپزخانه محل پخت و پز و نگهداری مواد خوراکی است و بهتر است سطوح آن را ضدعفونی کنید.
آشپزخانه محل پخت و پز و نگهداری مواد خوراکی است و بهتر است سطوح آن را ضدعفونی کنید.

بهترین مواد برای گند زدایی و ضد عفونی کردن سطوح آشپزخانه

بهترین موادی که برای تمیز و ضد عفونی کردن آشپزخانه و خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مواد شوینده، آب ژاول، الکل اتانول، پرکلرین و اپیمکس است. این مواد بهترین مواد مورد استفاده برای ضدعفونی کردن سطوح هستند. از موارد دیگر مانند سرکه خصوصا برای شستشو و تمیز کردن سبزیجات و میوه استفاده می‌شود.

چند وقت یکبار باید آشپزخانه خود را ضدعفونی کنیم؟

این ویروس می‌تواند ساعت‌ها روی انواع مختلفی از سطوح فعال باقی بماند و افراد را درگیر کند. متخصصان بهداشتی توصیه می‌کنند که تمیز کردن روزانه این مکان را در برنامه روزانه خود قرار دهید. دکتر الیزابت اسکات، استاد میکروبیولوژی در مرکز بهداشت و سلامت سیمونز در دانشگاه بوستون نیز این روش را توصیه می‌کند خصوصا اگر کسی در خانه شما بیمار است یا علایمی چون تب و سرفه دارد و با سطوح آشپزخانه در تماس است، بهتر است آن سطوح را ضدعفونی کنید.

اگر بیرون از منزل بودید و پس از ورود با آب و مایع دستشویی دستان خود را شستید، ضدعفونی شیرآلات را نیز در برنامه‌تان قرار دهید. در ادامه بیشتر در این خصوص و مراحل ضد عفونی کردن آشپزخانه صحبت خواهیم کرد.

دیگر خدمات استادکار: خدمات ضدعفونی ارایشگاه با استادکار

متخصصان بهداشتی توصیه می‌کنند که ضدعفونی کردن و تمیز کردن روزانه آشپزخانه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
متخصصان بهداشتی توصیه می‌کنند که ضدعفونی کردن و تمیز کردن روزانه آشپزخانه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

کدام قسمت‌های آشپزخانه را باید ضدعفونی کنیم؟

اولین قدم این است که سطوح و فضاهایی که به طور مکرر لمس می‌شوند مانند میز ناهارخوری، دستگیره‌ها، کشو، کلید لامپ‌ها، دستگیره شیر آب، سنگ اپن پیشخوان و …را ضدعفونی کنید. این کار می‌تواند به کاهش انتقال باکتری و ویروس‌ها کمک ‌کند.

لیست موارد ضدعفونی در آشپزخانه

  • درب
  • کلید لامپ
  • شیر آب
  • سینک
  • میز و صندلی ناهارخوری
  • پیشخوان یا سنگ اپن
  • دستگیره لوازم خانگی مانند یخچال و کابینت
  • میوه و خریدهای مواد غذایی

اگر فرد مریضی در خانه شما وجود دارد، به جز موارد بالا باید ظرف‌های بیمار را نیز با الکل ضدعفونی کنید و با آب داغ داخل ماشین ظرفشویی بشویید. سعی کنید از ظروف یک بار مصرف برای او استفاده کنید و هنگام غذا خوردن حتما دستکش به دست داشته باشد.

سطوح و فضاهایی را که در آشپزخانه به طور مکرر لمس می‌شوند، همیشه ضدعفونی کنید.
سطوح و فضاهایی را که در آشپزخانه به طور مکرر لمس می‌شوند، همیشه ضدعفونی کنید.

نکاتی در باب ضد عفونی آشپزخانه

  • نحوه ضد عفونی آشپزخانه بستگی به میزان رفت و آمد به آشپزخانه دارد، اما چند قانون کلی در مراحل ضد عفونی کردن وجود دارد. اول اینکه اگر سطوح کثیف هستند قبل از ضدعفونی، آن‌ها را با مواد شوینده یا آب و صابون بشویید. دوم اینکه پیش از ضدعفونی کردن، دستکش به دست داشته باشید. می‌توانید دستکش یک بار مصرف به دست کنید و پس از هر بار تمیز کردن آن را دور بریزید. در غیر این صورت آن دستکش را تنها برای مصرف ضدعفونی به دست کنید و برای مثال برای شستن ظرف‌ها از دستکش دیگری استفاده کنید.
  • اگر یک ماده ضدعفونی کننده مورد تائید سازمان بهداشت استفاده می کنید، حتما برچسب روی آن را بخوانید. برچسب‌ها حاوی دستور العمل‌هایی برای استفاده ایمن و موثر از محصول تمیز کننده از جمله موارد احتیاطی و تاثیر آن روی سطوح مختلف و اطمینان از تهویه مناسب هنگام استفاده از محصول هستند.
وایتکس این روزها در مقایسه با الکل و سایر محلول‌های تمیزکننده مقرون به صرفه‌تر بوده و یافتن‌ آن نیز آسان‌تر است.
وایتکس این روزها در مقایسه با الکل و سایر محلول‌های تمیزکننده مقرون به صرفه‌تر بوده و یافتن‌ آن نیز آسان‌تر است.
  • اگر از سفیدکننده وایتکس استفاده می‌کنید، آن را رقیق کنید. وایتکس این روزها در مقایسه با الکل و سایر محلول‌های تمیزکننده مقرون به صرفه‌تر بوده و یافتن‌ آن آسان‌تر است. اگر وایتکس ندارید، خواندن مقاله چگونه وایتکس درست کنیم‌ می‌تواند برایتان مفید باشد.
  • اگر از الکل ایزوپروپیل استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که محلول ضدعفونی شما حاوی حداقل 70 درصد الکل است. الکل خریداری شده را با این نسبت با آب رقیق کنید.

نحوه ضد عفونی سطوح مختلف آشپزخانه

در ادامه نحوه ضد عفونی آشپزخانه و سطوح ضروری آن را شرح خواهیم داد.

ضدعفونی سطوح مانند اپن و میز غذاخوری

میز ناهار خوری و اپن را با اسپری کردن محلول وایتکس رقیق یا محلول الکل به راحتی ضدعفونی کنید. چرا که این مورد، از جمله مکان‌هایی است که بسیاری از افراد خانه پس از ورود، موبایل، دسته کلید یا خریدهای خود را روی آن قرار می‌دهند و بهتر است حتما ضدعفونی و تمیز کردن این مکان‌ها را در اولویت قرار دهید.

میز ناهارخوری و اپن را با اسپری کردن محلول وایتکس رقیق یا محلول الکل به راحتی ضدعفونی کنید.
میز ناهارخوری و اپن را با اسپری کردن محلول وایتکس رقیق یا محلول الکل به راحتی ضدعفونی کنید.

درب و دستگیره‌ها و کلید لامپ

ضدعفونی کردن تمامی سطوح به صورت روزانه خصوصا دستگیره‌های کابینت، یخچال، کشو، گاز توصیه می‌شود. می‌توانید با اسپری کردن محلول الکلی روی درب ورودی و دستگیره‌ها از ضدعفونی کامل آن‌ها مطمئن شوید. اسپری را مستقیم به کلید و پریز نپاشید، آن را روی یک پارچه نمدار بزنید و روی کلیدها بکشید تا خطر برق گرفتگی را از بین ببرید.

میوه و خوراکی‌ها

هیچ میوه یا خوراکی مربوط به یخچال را بدون شستن داخل یخچال قرار ندهید. برای این کار میوه‌ها را داخل سینک گذاشته و بگذارید آب روی آن‌ها را بگیرد. سپس آنها را مدتی در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس آبکشی کرده و پس از خشک شدن داخل یخچال بگذارید. سبزی‌ و کاهو را می‌توانید در مقداری نمک و سرکه خیس کنید. موادی به نام ضدعفونی‌کننده سبزیجات در بازار موجود است که می‌توانید از آن‌ها برای شستشوی سبزی و میوه استفاده کنید.

خوراکی‌های داخل کابینتی مانند روغن و ماکارانی و … را می‌توانید با دستمال الکلی پاک کنید و پس از خشک شدن داخل کابینت خوراکی‌ها جای دهید. اما بهتر است آنها با اسکاچ، مایع ظرفشویی و آب بشویید. همچنین به یاد داشته باشید که حتما بعد از شستن خریدها، سینک را هم بشویید.

میوه‌ها را مدتی در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس آبکشی کرده و پس از خشک شدن داخل یخچال بگذارید.
میوه‌ها را مدتی در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس آبکشی کرده و پس از خشک شدن داخل یخچال بگذارید.

شیرآلات و سینک

سینک محل شستشوی موادی است که مستقیم از سوپرمارکت وارد خانه شما می‌شوند. پس بهتر است هر روز با استفاده از مواد شوینده و اسفنج، شیرآلات و سینک ظرفشویی را کامل بشویید. یک اسپری حاوی مقداری الکل و آب در کنار ظرفشویی قرار داده و گاهی روی شیر و سینک ظرفشویی اسپری کنید تا با این کار از تمیز بودن این سطوح مطمئن شوید.

کف آشپزخانه

برای گند زدایی کف آشپزخانه در مرحله آخر می‌توانید به راحتی از وایتکس و فرچه استفاده کنید. حواستان باشد که برای این کار پنجره‌ها را باز بگذارید و پس از ضدعفونی سطح را خشک کنید.

برای گند زدایی کف آشپزخانه در مرحله آخر می‌توانید به راحتی از وایتکس و فرچه استفاده کنید.
برای گند زدایی کف آشپزخانه در مرحله آخر می‌توانید به راحتی از وایتکس و فرچه استفاده کنید.

جمع‌بندی

اکنون آشپزخانه شما کاملا تمیز و ضدعفونی شده است و بهتر است این کار را با توجه به میزان رفت و آمد اعضای خانواده هنگام ورود  از بیرون و پس از انتقال خریدها به داخل آشپزخانه انجام دهید. شما از چه روش‌هایی برای ضدعفونی آشپزخانه استفاده می‌کنید؟

منابع: thekitchn | businessinsider | huffpost

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − 12 =