بتونه کاری چیست و چرا باید انجام شود؟

0

بتونه کاری یکی از اصول اولیه نقاشی و رنگ آمیزی سطوح است. در واقع برای این که بتوانیم سطحی را رنگ نماییم، می‌بایست ابتدا زیرسازی مناسبی انجام دهیم، سپس می‌توان رنگ آمیزی را به شکلی صحیح و اصولی انجام داد. این کار را بتونه کردن یا ماستیک کار می‌گویند.

برای بتونه کاری باید به رنگی که می‌‌خواهید پس از آن به کار گیرید، توجه داشته باشید. نوع رنگ و شرایط فعلی دیوار، بتونه زیر کار را مشخص خواهد کرد. ما در استادکار، بتونه کردن دیوارها پیش از شروع رنگ آمیزی را به شکل زیر، تعریف می‌کنیم.

بتونه کاری چیست؟

بتونه کاری پیش از رنگ آمیزی، برای ایجاد یک سطح پایدار به کار گرفته می‌‌شود که لایه‌های رنگ بعدی می‌توانند روی آن ایجاد شده و به خوبی پیاده‌سازی شوند. بتونه کاری پیش از رنگ، همچنین به پنهان کردن لکه‌های سطح کمک می‌کند. ناهموار بودن سطح، چیزی است که بیش از هر وضعیت دیگری ضرورت استفاده از بتونه را نشان می‌دهد و به کمک بتونه کاری می‌توان تمام ناهمواری‌ها را از بین برد. برای دانستن طرز تهیه بتونه دیوار با پودر مل مقاله استادکار در این باره را بخوانید.

لازم به یادآوری است وقتی سطح ناهموار باشد، رنگ آمیزی روی آن به شکلی غیرحرفه‌ای انجام شده و حجم زیادی از رنگ به بخش‌های فرورفته نفوذ کرده و چیزی بدمنظر شکل خواهد گرفت. از طرفی نقطه مقابل این وضعیت نیز خود به شکل یک مشکل دیگر ظهور پیدا می‌کند. زمانی که سطح بیش از اندازه براق و صیقلی باشد، ضریب چسبندگی رنگ کردن آن دشوار بوده و اجرای رنگ آمیزی به خوبی صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بدانید آموزش کامل بتونه کاری کناف در 7 مرحله

اگر دیوار مورد نظر شما دارای سطحی ناهموار است، باید پیش از شروع به رنگ آمیزی، حتما آن را بتونه کاری نمایید.
اگر دیوار مورد نظر شما دارای سطحی ناهموار است، باید پیش از شروع به رنگ آمیزی، حتما آن را بتونه کاری نمایید.

از سویی دیگر بتونه کاری برای پوشاندن لکه‌های ریز و درشت روی سطح دیوار نیز کاملا ضروری است. زمانی که از بتونه برای این کار استفاده می‌کنید، لایه رنگ، تنها نقش پوشش دهنده و ایجاد زیبایی را ایفا خواهد کرد. اما اگر بخواهید از رنگ برای پوشاندن لکه‌های دیوار استفاده کنید، نتیجه چندان جالب نخواهد بود. شروع رنگ آمیزی دیوار، زمانی که هنوز آمادگی سطح به صورت کامل ایجاد نشده است، خطر بزرگی خواهد بود و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

چه زمانی نیاز به بتونه کاری داریم؟

برای تصمیم‌گیری در وهله اول لازم نیست همه شرایط وجود داشته باشد. در مواجه با شرایط زیر، لزوم بتونه کاری مشخص می‌شود:

  • زمانی که سطح ناهموار باشد

زمانی که سطح دیوار شما به هر دلیلی ناهموار باشد، به حتم نیاز به بتونه کاری پیش از رنگ آمیزی خواهید داشت. این ناهمواری می‌تواند به دلیل استفاده قبلی از کاغذ دیواری باشد یا این که سطح دیوار صدمه‌های زیادی خورده و دچار فرورفتگی یا کنده کاری شده باشد. همچنین پوشش‌های چوبی دیوار و یا آجرهای تزئینی و غیره نیز چنین شرایطی به وجود می‌آورند.

  • زمانی که سطح کار از کناف باشد

کناف یک روکش نازک از ترکیب گچ و نوعی پارچه است که بر لایه رویی پیش از رنگ قرار می‌گیرد. البته این چیزی نیست که چندان زیاد با آن روبرو شوید، اما به هر صورت اگر آخرین لایه پوشش دهنده سطح دیوار شما کناف باشد، باید حتما پیش از رنگ آمیزی، بتونه کاری را انجام دهید.

بیشتر بدانید آموزش نحوه ساخت بتونه چوب

در صورتی که آخرین لایه پوشش دیوار از کناف باشد، باید قبل از هر اقدامی نسبت به بتونه کاری آن وارد عمل شوید.
در صورتی که آخرین لایه پوشش دیوار از کناف باشد، باید قبل از هر اقدامی نسبت به بتونه کاری آن وارد عمل شوید.
  • زمانی که سطح دیوار روغنی و براق باشد

این به طور نمونه به زمانی گفته می‌شود که رنگ قبلی از نوع رنگ روغن باشد. دقت کنید که در این حالت رنگ آمیزی بی‌واسطه روی رنگ روغن قبلی، به هیچ وجه جالب از کار در نمی‌آید. در این شرایط بتونه کاری یا حداقل سنباده زدن رنگ پایه، می‌تواند کمک کند.

  • زمانی که هدف تغییر رنگ تیره به روشن باشد

اگر رنگ موجود روی دیوار بسیار تیره است، ابتدا با دو لایه بتونه سفید سطح را ماستیک کنید. به این ترتیب زمینه اولیه برای استفاده از رنگ روشن را پیدا خواهید کرد، در غیر این صورت چندین لایه رنگ روشن روی رنگ تیره هم پاسخگو نخواهد بود.

  • زمانی که نقاشی دیوار برای نخستین بار انجام شود

برای سطوح ناهموار یا لکه‌دار، قبل از رنگ آمیزی نخستین، باید از یک یا دو دست بتونه استفاده شود. در چنین مواقعی از بتونه‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود تا پوشش‌دهی بالاتری داشته باشند.

برای سطوح ناهموار یا لکه دار، نیاز به بتونه کاری جدی پیش از شروع رنگ آمیزی اصلی خواهد بود.
برای سطوح ناهموار یا لکه دار، نیاز به بتونه کاری جدی پیش از شروع رنگ آمیزی اصلی خواهد بود.

چه زمانی نیاز به بتونه کاری نداریم؟

در حالی که غالبا بتونه کاری ضروری به نظر می‌رسد، اما گاهی اوقات نیز نیازی به استفاده از آن نخواهد بود.

  • دیوارهای تمیز معمولاً نیازی به ترمیم ندارند

اگر دیوارهای شما کاملاً تمیز و در شرایط مطلوبی هستند، ممکن است بتوانید بدون نیاز به بتونه کاری، کار را شروع کنید. یکی از راه‌های تمیز کردن دیوارها قبل از رنگ آمیزی، ایجاد مخلوط نازک‌تری از سدیم فسفات (TSP) و آب است. کافی است که دیوارها را با یک پارچه نرم و این محلول پاک کنید. حتی بدون این محلول نیز می‌توانید از یک پارچه مرطوب استفاده کرده و سطح دیوارها را پیش از شروع رنگ آمیزی تمیز نمایید تا از هر گونه گرد و غبار و ذرات عاری شوند.

  • زمانی که دیوار کاملا مسطح باشد

اگر دیوار شما کاملا مسطح است و هیچ گونه ناهمواری ندارد، نیازی به بتونه کاری نخواهید داشت. در این شرایط همان پوشش رنگ معمولی می‌تواند زیبایی مورد نظر شما را ایجاد کند. در این شرایط تنها برای رسیدن به یک جلوه زیباتر، ممکن است از چند دور پوشش رنگ استفاده کرده و با غلظت بالاتری سطح دیوار را بپوشانید.

در صورتی که دیوار کاملا مسطح و بدون ناهمواری بوده و تمیز و دست نخورده است، می‌توانید بدون استفاده از بتونه کاری، رنگ آمیزی را شروع کنید.
در صورتی که دیوار کاملا مسطح و بدون ناهمواری بوده و تمیز و دست نخورده است، می‌توانید بدون استفاده از بتونه کاری، رنگ آمیزی را شروع کنید.

سخن پایانی

همان طور که مشاهده کردید برای ایجاد رنگ یکدست و زیبا روی سطح دیوار، در اغلب مواقع نیاز به بتونه کاری خواهد بود. انجام بتونه کاری نیز خود نیازمند تبحر کافی و تخصص در انجام آن است، در غیر این صورت نتیجه جالبی به همراه نخواهد داشت. از این رو توصیه می‌کنیم که بتونه کاری را به دست متخصص و کاردان آن بسپارید. شما چه نظر و تجربه ای در این زمینه دارید؟

منبع: thespruce

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 8 =