اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک، بررسی رنگ اتاق تا تزیینات داخلی

0

اتاق کودک پس از آغوش مادر، شاید اولین مکان امن هر کودکی محسوب می‌شود. در واقع اولین قلمروی هر فرد در زندگی‌اش، اتاقش در کودکی و نوجوانی است. بنابراین طراحی دکوراسیون اتاق کودک و اتاق نوجوان از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مقاله حاضر اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان را به همراه ایده‌هایی برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه، طراحی دکوراسیون اتاق کودک پسر، دکوراسیون اتاق خواب دخترانه جوان و پسرانه جوان و تصاویری از زیباترین دکوراسیون اتاق کودک را مطرح کرده‌ایم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

فرآیند رشد کودک در سال‌های اولیه زندگی از عوامل بسیاری اثر می‌پذیرد. فعالیت فیزیکی، به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک، وابستگی زیادی به فضا و محیط اطراف وی دارد و در صورت مناسب بودن، موجب رشد همه جانبه او می‌شود. بنابراین فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آن‌ها باشد. تناسب فضا و محیط کودک برای رشد سالم او، از طریق به کارگیری استانداردهای طراحی معماری منطبق با شرایط جسمی‌ و روانی کودک امکان پذیر است.

برای مثال استفاده از رنگ‌ها و دقت به نور اتاق خواب کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین توجه به سن و جنسیت کودک یا نوجوان و توجه به علایق و سلایق آن‌ها نتیجه کار را بهتر خواهد کرد. برای مثال شما می‌توانید از شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه فرزندتان یا ورزش، ساز و موسیقی مورد علاقه‌اش در طراحی اتاق او استفاده کنید. برای مثال تصویر قهرمانان کارتونی محبوبش را بر دیوارها نقاشی کنید و یا پوستری از تیم فوتبال مورد علاقه اش را بر دیوار بزنید.

اگر فرزند پرجنب و جوشی دارید و تمایل دارید که آرامش بیشتری داشته باشد، از رنگ‌های سرد مانند آبی استفاده کنید و اگر می‌خواهید فرزند آرام خود را به تحرک بیشتر وادارید، از رنگ‌های گرم مانند قرمز بیشتر استفاده کنید. این‌ها همه نمونه‌هایی از روش‌ها و نکات تطبیق فضا با شرایط جسمی ‌و روحی کودک و تاثیرگذاری بر وی از طریق محیط دور و برش است.

بیشتر بدانید شیشه سکوریت چیست؟

استفاده از رنگ‌ها و دقت به نور در دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است.
استفاده از رنگ‌ها و دقت به نور در دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در ادامه برخی از نکات اصولی مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک و نوزاد را مرور می‌کنیم:

انتخاب رنگ اتاق کودک و نوزاد

برای انتخاب رنگ معمولا به جنسیت نوزاد توجه می‌شود، به طور مثال رنگ‌های صورتی و گلبهی برای دکوراسیون اتاق نوزاد دختر و رنگ‌های آبی و خاکستری بیشتر برای دکوراسیون اتاق نوزاد پسر انتخاب می‌شود، اما توجه داشته باشید که برای سال‌های اولیه زندگی نوزادتان انتخاب رنگ، زیاد به جنسیت بستگی ندارد. به طور کلی انتخاب رنگ‌های ملایم و آرامش بخش و در عین حال شاد می‌تواند برای دکوراسیون اتاق نوزاد شما بسیار مناسب باشد.

ایجاد ایمنی در اتاق

کودکان در سنین پایین کنجکاو و بی باک هستند و گاهی هیچگونه اطلاعی از مفهوم خطر ندارند. بنابراین رعایت اصول ایمنی در طراحی دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای مثال می‌توانید اشیای خطرناک و شکستنی مانند بطری و وسایل تزئینی را روی قفسه‌هایی با فاصله از زمین و دور از دسترس کودک‌تان قرار دهید و یا مبلمان و اسباب اتاق را به شکلی انتخاب کنید که دارای گوشه‌های تیز نباشند.

روشنائی اتاق کودک

فضاهائی با نور طبیعی و شفاف اثر مثبت بر کودکان دارند. به عبارت دیگر اتاق‌های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر منفی در پی خواهند داشت. از این رو میزان روشنائی و نحوه ایجاد آن (برای مثال پنجره‌ها و یا لامپ) در اتاق کودک نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بررسی تأثیر میزان نور در شب در روحیه کودکان نیز حائز اهمیت است.

تخت اتاق نوزاد

در انتخاب تخت خواب نوزاد دقت کنید و سعی کنید تختی انتخاب کنید که ارتفاع کمی ‌داشته باشد، تخت خواب‌هایی که نرده دارند، قطعا گزینه بهتری هستند. تخت خواب‌های نوزاد، امروزه مدل‌های متنوع و بسیار زیبایی دارند.

دکوراسیون اتاق کودک پسر

پسر بچه‌ها باید انرژی خود را تخلیه کنند، آن‌ها نیاز دارند تا کنجکاو باشند و ایده‌های قهرمانانه در ذهن خود پرورش دهند.

بیشتر بدانید بایدها و نبایدهایی که هنگام انتخاب پرده اتاق کودک باید بدانید

رنگ اتاق کودک پسر

رنگ اولیه اتاق خواب پسربچه‌ها همیشه می‌تواند نقش تعیین کننده‎ای در رشد آن‌ها داشته باشد. بهتر است در طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسر بچه‌ها از رنگ‌های شاد و محیطی ایمن استفاده کنیم. رنگ‌هایی مثل آبی، سبز و قرمز روشن، مانند خود پسر بچه‌ها سرشار از انرژی و پویایی هستند. بکار بردن تم‌ها و طرح‌های گوناگون در صورت همخوانی با رنگ اتاق بسیار مفید خواهد بود.

وسایل اتاق کودک پسر

در مورد وسایل اتاق، انتخاب وسایل بادوام با سطوحی ضدخش و مقاوم برای اتاق خواب پسر بچه‌های بازیگوش گزینه بسیار مناسبی است. از طرفی استفاده از کاورهای قابل شستشو و یا رنگ‌هایی که جرم کمتری بخود گرفته و بخوبی تمیز می‌شوند، نیز توصیه می‌شود. همچنین هنگام انتخاب وسایل، طبع پسرانه و تنوع طلب فرزند خود و در عین حال کاربردی بودن وسیله را هم مد نظر داشته باشید.

برای مثال تخت‌های دو طبقه به علت صرفه جویی در جا از قدیم مورد توجه بوده‌اند. همچنین این تخت‌ها برای پسربچه‌ها علاوه برجایی برای خوابیدن، حکم قلعه را نیز دارند. این نوع تخت‌ها باعث خالی ماندن فضای بیشتری از اتاق برای میز تحریر و یا کامپیوتر می‌شوند.

قفسه‌های دیواری کتاب فضای فوق العاده‌ای را ایجاد می‌کنند. از قفسه‌های کم اتفاع برای دستیابی آسان‌تر به کتاب و اسباب بازی‌ها استفاده کنید و قفسه‌های بالایی را به وسایل تزئینی، کاپ‌های زینتی و موارد مشابه دیگر اختصاص دهید.

بیشتر بدانید معماری بیونیک چیست؟

تزیینات اتاق کودک پسر

جعبه‌های مخصوص برای نگهداری وسایل علاوه بر تزیین اتاق بسیار پرکاربرد بوده و در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند. شما می‌توانید کاربرد هر یک از آن‌ها را با استفاده از یک برچسب خوانا بروی آن برای فرزندتان مشخص کنید.

همچنین به عنوان کاری خلاقانه می‌توانید بخشی از دیوار اتاق را به شکل بوم نقاشی در آورید. مسلما کودکان از اینکه شانس نقاشی بر روی دیوار به آن‌ها داده شود شگفت زده خواهند شد. در اینصورت علاوه بر شکوفا شدن خلاقیت‌ها، فضای مناسبی برای بیان احساسات به آن‌ها داده‌اید.

بهتر است در طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسر بچه‌ها از رنگ‌های شاد، وسایل بادوام و تزیینات خلاقانه استفاده کنیم.
بهتر است در طراحی دکوراسیون اتاق خواب پسر بچه‌ها از رنگ‌های شاد، وسایل بادوام و تزیینات خلاقانه استفاده کنیم.

دکوراسیون اتاق کودک دختر

یکی از ویژگی‌های بارز دخترها روحیه حساس و لطیف آن‌ها می‌باشد و همین روحیات باعث شده است تا طراحی دکوراسیون اتاق خواب برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شود. علاوه بر این دختران در رده سنی‌های مختلف به تزیین اتاق خواب خود اهمیت زیادی می‌دهند. از این رو بهتر است در هنگام تزیین اتاق دخترانه حساسیت و دقت لازم را به خرج دهید.

رنگ اتاق کودک دختر

اگر نوزاد شما دختر است بهتر است از رنگ‌های پاستلی برای دیزاین داخلی اتاقش استفاده نمایید. رنگ‌های پاستلی‌ رنگ‌های روشن و ملایمی هستند که به رنگ‌های خنثی نزدیک‌ترند. این رنگ‌ها دارای آرامش می‌باشند و می‌توانند فضایی بی نظیر را در اتاق فرزند شما ایجاد نمایند. رنگ‌های پاستلی برای نوزادان دختر شامل صورتی، بنفش کمرنگ، قرمز تیره، سبز و … می‌باشند. همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای دیزاین اتاق نوزادان دختر از رنگ‌های خنثی نظیر خاکستری، سفید، کرم و … نیز استفاده نمایید.

تزیینات اتاق کودک دختر

تزیین اتاق دخترانه تاثیر زیادی روی زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی آن دارد. بنابراین بهتر است بعد از طراحی داخلی اتاق خواب به کمک ایده‌های خلاقانه به زیباسازی آن بپردازید.

برای مثال برای زیباسازی اتاق دخترانه می‌توانید از شلف دیواری یا باکس‌های دیواری استفاده کنید و روی آن‌ها مجسمه‌ها و گلدان‌های کوچک و سایر وسایل دکوری را قرار دهید.

همچنین می‌توانید به کمک شلف یا باکس‌های دیواری در اتاق دخترانه مکانی را برای قرار دادن لوازم دکوری و آثار هنری در نظر بگیرید.

اگر فرزند شما در دوران کودکی به سر می‌برد می‌توانید به کمک عروسک‌های زیبا و اسباب بازی‌های فانتزی تخت خواب و سایر مکان‌های اتاق او را تزیین کنید.

تزیین دیوار اتاق خواب هم یکی دیگر از انواع روش‌های جالب و ساده تزیین اتاق می‌باشد و شما می‌توانید به کمک کاغذ رنگی یا مقواهای رنگی، گل و پروانه و سایر طرح‌های جالب را بسازید، سپس آن‌ها را روی دیوار بچسبانید.

برای تزیین کردن دیوار اتاق خواب همچنین می‌توانید از تابلوهای هنری و فانتزی استفاده کنید. نقاشی روی دیوار توسط خود کودک هم یکی دیگر از انواع روش‌های جالب و کاربردی برای زیباسازی دیوار اتاق می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز دخترها روحیه حساس و لطیف آن‌ها می‌باشد و همین روحیات باعث شده است تا طراحی دکوراسیون اتاق خواب برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شود.
یکی از ویژگی‌های بارز دخترها روحیه حساس و لطیف آن‌ها می‌باشد و همین روحیات باعث شده است تا طراحی دکوراسیون اتاق خواب برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار شود.

اصول طراحی دکوراسیون اتاق نوجوانان

نوجوانی سنی حساس و پر از نیازها و خواسته‌هایی در زمینه‌های مختلف می‌باشد. بخشی از نیازهای این سن به فضای استراحت و مطالعه نوجوانان نیز مربوط می‌شود و آن‌ها همواره خواهان داشتن اتاقی هستند که بتوانند آزادانه در آن استعدادهای خود را کشف کنند و در عین حال آرامش لازم و کافی را داشته باشند.

این موضوع باید در طراحی داخلی و چیدمان اتاق نوجوانان لحاظ گردد تا به کمک علم طراحی داخلی و دکوراسیون، بخشی از نیازهای آرامش و آزادی که وابسته به فضای پیرامون آن‌هاست و بر آن تأکید ویژه دارند، تأمین شود.

مهم‌ترین اصل در طراحی اتاق نوجوانان پرهیز از کلیشگی و طرح‌های تکراری و توجه به روحیات خاص دخترانه و یا پسرانه آن‌هاست. مادر و پدرها گاهی اصرار بر رعایت اصولی در دکوراسیون اتاق نوجوان خود دارند که از نظر ایشان خشک و کلیشه است و به لحاظ روانی نیز آن‌ها را محدود و افکارشان را بسته نگه می‌دارد.

پس در اولین گام باید اجازه دهیم فرزندمان خود کلیات طراحی داخلی و چیدمان اتاقش را تعیین کند.

بیشتر بدانید چک لیست سیسمونی

مهم‌ترین اصل در طراحی اتاق نوجوانان پرهیز از کلیشگی و طرح‌های تکراری و توجه به روحیات خاص دخترانه و یا پسرانه آن‌هاست.
مهم‌ترین اصل در طراحی اتاق نوجوانان پرهیز از کلیشگی و طرح‌های تکراری و توجه به روحیات خاص دخترانه و یا پسرانه آن‌هاست.

دکوراسیون اتاق نوجوان پسر

رنگ اتاق نوجوان پسر

پسران در دوران نوجوانی فعالیت و انرژی زیادی دارند، بنابراین باید اتاقی که برای آن‌ها طراحی می‌شود، مطابق با روحیه پرانرژی آن‌ها باشد. بهتر است برای طراحی دکوراسیون اتاق پسران جوان از رنگ‌های پر انرژی و گرم نظیر آبی و نارنجی و قرمز و زرد استفاده کنید. زیرا این رنگ‌ها باعث بوجود آمدن حس خوشایند و دوست داشتنی در فضای اتاق جوانان پسر می‌شوند.

وسایل اتاق نوجوان پسر

سرویس خواب از ضروری ترین وسایل در هر اتاق خوابی است، بنابراین بهتر است در انتخاب مدل سرویس خواب برای دکوراسیون اتاق نوجوانان حساسیت‌های لازم را به خرج دهید. پسران در دوران نوجوانی کلکسیونی از لباس‌ها و وسایل ورزشی و … را دارند که بهتر است در صورت امکان کمد دیواری روی دیوار اتاق آن‌ها نصب شود تا هر یک از این وسایل به شیوه‌ای مرتب در کمد چیده شوند تا از بهم ریختگی فضای اتاق جلوگیری شود.

تزیینات اتاق نوجوان پسر

نوجوانان پسر به افراد و فوتبالیست‌های مشهور علاقه مند هستند بنابراین بهتر است برچسب‌ها و پوستر‌های این افراد در دیوار اتاق آن‌ها زده شود. برای تزیین دیوار اتاق خواب پسران نوجوان همچنین می‌توانید از کاغذ دیواری سه بعدی و پوستری و قاب عکس‌ استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت دیگر در طراحی دکوراسیون اتاق پسران نوجوان در نظر گرفتن سن بلوغ فکری و رشد شخصیتی آن‌هاست. سعی کنید از تجهیزاتی برای تزیین اتاق آن‌ها استفاده نمایید که در آینده بتوان با صرف هزینه کمتری تغییرات احتمالی در دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب پسران را انجام داد.

پسران در دوران نوجوانی فعالیت و انرژی زیادی دارند، بنابراین باید اتاقی که برای آن‌ها طراحی می‌شود
پسران در دوران نوجوانی فعالیت و انرژی زیادی دارند، بنابراین باید اتاقی که برای آن‌ها طراحی می‌شود، مطابق با روحیه پرانرژی آن‌ها باشد.

دکوراسیون اتاق نوجوان دختر

طراحی دکوراسیون اتاق خواب برای دختران در رده سنی جوان و نوجوان کار نسبتا دشواری است از این رو بهتر است در هنگام انتخاب طراحی داخلی اتاق خواب برای دختران از نظر و سلیقه آن‌ها نیز استفاده کنید و ترفندهایی را به کار ببرید تا بتوانید طراحی داخلی بی نظیر و شیکی برای اتاق خواب فرزند خود داشته باشید.

رنگ اتاق نوجوان دختر

رنگ اتاق خواب تاثیر زیادی روی روحیه افراد دارد و هر چقدر رنگی که برای اتاق خواب انتخاب می‌کنید روشن و جذاب باشد فضایی بی نظیر در اتاق خواب ایجاد می‌شود.

رنگ‌های شاد و پرانرژی نظیر صورتی و نارنجی و بنفش و سفید و کرم و بژ و خاکستری مایل به قهوه ای و قرمز و … برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه می‌توانند انتخابی مناسب و ایده آل باشند.

رنگ صورتی اگر با رنگ سفید ترکیب شود‌، هارمونی زیبایی در فضای اتاق خواب ایجاد می‌شود. صورتی و نارنجی از انواع ترکیب رنگ‌های مورد علاقه برای اغلب دختران است و شما می‌توانید دیوارهای اتاق خواب را رنگ نارنجی بزنید و سرویس خواب را نیز به رنگ سفید انتخاب نمایید. رنگ صورتی کدر هم اگر با رنگ‌های بژ و خاکستری مایل به قهوه‌ای ترکیب شود، فضایی لذت بخش در اتاق خواب دخترانه ایجاد می‌شود.

همچنین رنگ بنفش از انواع رنگ‌های کلاسیک و لوکس است و شما می‌توانید برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب از طیف‌های مختلف رنگ بنفش استفاده نمایید.

یکی دیگر از انواع رنگ‌های مناسب برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب دخترانه ترکیب رنگ‌های سفید و مشکی با یکدیگر است که این ترکیب رنگ برای اتاق خواب‌ها با فضای مدرن انتخابی مناسب است.

وسایل اتاق نوجوان دختر

با توجه به اینکه دختران در رده سنی نوجوان به نگهداری وسایل تزیینی و کتاب و … علاقه مند هستند و تمایل دارند کلکسیونی از لباس‌های مختلف را داشته باشند، بهتر است کمد دیواری با طرح کاربردی و فضایی مناسب را روی دیوار اتاق خواب نصب کنید. همچنین با توجه به این که دختران نوجوان در این سن شروع به استفاده از لوازم ارایشی و بهداشتی می‌کنند، قرار دادن میز آرایش با آینه ای کوچک می‌تواند بهترین فضا برای نگهداری از لاک و وسایل بهداشتی و عطر و ادکلن و … باشد.

اگر فضای اتاق خواب فرزند شما کوچک می‌باشد می‌توانید شلف دیواری یا کتابخانه دیواری شیک و مناسبی را روی دیوار نصب کنید و سی دی و کتاب و وسایل تزیینی را روی آن‌ها بچینید تا از شلوغ شدن فضای اتاق خواب جلوگیری شود.

تزیینات اتاق نوجوان دختر

تزیین دیوار اتاق خواب دخترانه از اهمیت زیادی برخوردار است و برای تزیین دیوار اتاق دخترانه از کاغذ دیواری و نقاشی‌های دیواری و … استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید عکس‌های قدیمی ‌و جدید فرزند خود را قاب کنید و روی قسمت مناسبی از دیوار اتاق خواب نصب نمایید.

بهتر است در هنگام انتخاب طراحی داخلی اتاق خواب برای دختران نوجوان از نظر و سلیقه خود آن‌ها نیز استفاده کنید.
بهتر است در هنگام انتخاب طراحی داخلی اتاق خواب برای دختران نوجوان از نظر و سلیقه خود آن‌ها نیز استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا اصول طراحی اتاق کودک و اتاق نوجوان و مثال‌هایی کارامد را برای شما شرح دهیم. آنچه که واضح است، این است که ایده‌های بی شماری برای طراحی دکوراسیون اتاق فرزند شما وجود دارد، اما مهم‌ترین اصل در این امر، فراهم کردن محیطی ایمن، آرامش بخش و خلاق برای شکوفایی فرزندتان در دوره‌های مختلف رشد قبل از بزرگسالی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × سه =