هر آن چیزی که باید در مورد آبیاری ‌قطره‌ای بدانید

0

وقتی صحبت از نگهداری از گیاهان و یا باغ و باغچه می‌شود، بسیاری از افراد با توجه به شرایط آب و هوایی، نیازهای گیاهان و… انواع متفاوتی از روش‌های آبیاری را انتخاب می‌کنند. در این میان اما یکی از اصلی‌ترین روش‌های آبیاری، آبیاری ‌قطره‌ای است. در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی این روش از آبیاری بپردازیم و صفر تا صد آبیاری قطره‌ای را بشناسیم.

آبیاری قطره‌ای چیست؟

همان‌طور که از نام این روش از آبیاری برمی‌آید، آبیاری قطره‌ای روشی است که به صورت قطره قطره، آب مورد نیاز گیاهان را به آنها انتقال می‌دهد. در این روش از آبیاری، شبکه‌ای از لوله‌های کم‌فشار تعبیه می‌شود که بر اساس الگوی از قبل تعیین‌شده‌ای به آبیاری گیاهان و فضای سبز می‌پردازد. قطره‌چکان‌ها که در واقع همان بخش‌هایی هستند که موجب خروج آب به سمت خاک می‌شوند، با کمک یک نازل باریک می‌توانند فشار درون شبکه لوله‌های را کاهش داده و میزان فشار و یا زمان‌بندی آب را کنترل نمایند.

در واقع مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با آبیاری ‌قطره‌ای باید اشاره کرد این است که مدت زمان آبیاری به صورت قطره‌ای، طولانی‌تر می‌شود تا خاک گیاه، خشک نشده و هوای اطراف آن نیز همیشه تازه و مرطوب باقی بماند.

روش آبیاری درخت و سایر فضای سبز، از اوایل دهه 50 میان کشاورزان از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در آن زمان به عنوان یک روش جدید به خوبی جا افتاده بود. ولی یکی از معایبی که این روش را در آن زمان با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌کرد، این بود که روزنه‌هایی که آب با فشار کمی از آنها خارج می‌شد، مسدود می‌گشت و در نتیجه، فرآیند آبیاری به مشکل برمی‌خورد. با این وجود، این مشکل در کنار گذاشتن این روش از آبیاری تأثیری نداشت، بلکه پیشرفت تکنولوژی استفاده از آن را به مراتب راحت‌تر کرد.

مسئله مهمی که لازم است در رابطه با آبیاری ‌قطره‌ای مطرح کنیم، این است که در این روش باید حتماً لوله‌ها، دریچه‌ها و همین‌طور فشار آب مصرفی خود را دقیقاً به همان اندازه‌ای که لازم است تنظیم نمایید. یعنی گیاه شما باید بتواند در برابر فشار آب مشخص شده، تحمل لازم را داشته باشد و دچار هیچ آسیبی نشود.

بیشتر بدانید: راهکارهای مختلف برای آبیاری گلها هنگام مسافرت

صفر تا صد آبیاری قطره‌ای فضای سبز
آبیاری قطره‌ای روشی قدیمی اما پرطرفدار برای آبیاری است که برای بسیاری از فضاهای سبز، انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

چرا باید از آبیاری قطره‌ای استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان در رابطه با لزوم استفاده از آبیاری قطره‌ای مطرح کرد، آن است که این روش امروزه به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌گیرد و می‌تواند آبیاری چمن و همین‌طور باغ شما را به صورت کاملاً خودکار بر عهده بگیرد. آبیاری قطره‌ای به صورت کاملاً یکدست و یکنواخت انجام می‌شود و به همین دلیل نیز خیال شما را از بابت آبیاری تمامی بخش‌های باغ و فضای سبزتان راحت خواهد کرد.

طبیعتاً در اینجا چنین سؤالی پیش می‌آید که این روش، چگونه می‌تواند تفکیک نوع گیاه و همین‌طور گیاهانی با میزان نیاز متفاوت به آب را به انجام برساند. در جواب بدانید که شما باید سیستم آن را با توجه به نیاز گیاه خود، با فاصله‌های مشخصی تنظیم نمایید. نکته مهم اینجاست که میزان آب و همین‌طور فشار آن در تنظیم آبیاری قطره‌ای اهمیت بسیار زیادی دارد و استفاده درست از آن می‌تواند در مصرف آب، صرفه‌جویی بسیار زیادی داشته باشد.

بیشتر بدانید: اصول آبیاری گل و گیاهان آپارتمانی و نکات ویژه آن

راهکارهای کاربردی صرفه‌جویی در مصرف آب
آبیاری قطره‌ای می‌تواند فضای سبز و چمن‌های شما را تحت تاثیر خود قرار داده و رشد خوبی را برای آن به دنبال داشته باشد.

مزایای آبیاری قطره‌ای

طبیعی است که روش آبیاری ‌قطره‌ای نیز مانند هر روش دیگری که برای آبیاری به کار گرفته می‌شود، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد که با آشنایی با آنها و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید انتخاب درست‌تر، اصولی‌تر و البته هوشمندانه‌تری داشته باشید. اگر بخواهیم فواید آبیاری ‌قطره‌ای را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

صرفه‌جویی در آب و هزینه

همان‌طور که پیش از این نیز مطرح کردیم، آبیاری ‌قطره‌ای، میزان بسیار زیادی از مصرف آب و به دنبال آن، هزینه‌ها را کاهش خواهد داد. برای مثال اگر بخواهید باغی با درختان جوان را به صورت قطره‌ای آبیاری کنید، تنها حدود نصف میزان آب مصرفی در آبیاری بارانی یا سطحی را نیاز خواهید داشت.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

عملیات زراعی راحت‌تر با آبیاری قطره‌ای

از آنجایی که با استفاده از آبیاری ‌قطره‌ای، بیشتر قسمت‌های سطح خاک کاملاً خیس نمی‌شوند، احتمال آنکه علف هرز نیز رشد یابد بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل نیز احتمالاً هزینه‌هایی که برای کارگر یا استفاده از مواد شیمیایی که برای کنترل علف هرز به کار می‌روند، به مراتب از بین خواهند رفت.

استفاده از آب شور

وقتی از روش‌های آبیاری مکرر استفاده کنید، رطوبت خاک در حالتی حفظ می‌شود که بین خیلی خشک و خیلی تر، تغییری نمی‌کند و تقریبا ثابت است. به همین دلیل نیز به دلیل نبود جریان هوا و تغییر حجمش، بسیاری از قسمت‌های خاک از هوای کافی برخوردار خواهند شد. اگر خاک در فاصله بین آبیاری‌ها خیس بماند، می‌تواند در رقیق‌تر نگه داشتن نمک‌های محلول، تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل هم هست که با کمک آبیاری ‌قطره‌ای می‌توان از آب شور، استفاده به مراتب بیشتری داشت.

فواید آبیاری قطره‌ای
مزایای متفاوتی مثل استفاده از آب شور، صرفه‌جویی در آب و هزینه‌ها و همین‌طور سادگی فرآیند زراعت می‌توانند شما را به انتخاب آبیاری قطره‌ای وادارند.

معایب آبیاری قطره‌ای

حالا بیایید نگاهی به معایب آبیاری ‌قطره‌ای بیندازیم:

گرفتگی لوله‌های آبیاری قطره‌ای

از آنجایی که خروجی قطره‌چکان‌هایی که در سیستم آبیاری قطره به کار می‌روند بسیار ریز هستند، معمولاً ذرات معدنی یا مواد آلی آب، موجب گرفتگی این خروجی‌ها می‌شوند. به همین دلیل هم مشکلاتی همچون پخش غیر یکنواخت آب موجب بروز صدماتی به گیاهان خواهند شد.

یکنواختی

یکنواختی آبیاری ‌قطره‌ای می‌تواند در مزارعی که شیب تندی دارند، آسیب‌زننده باشد. زیرا آب به همه گیاهان موجود روی شیب و خصوصا در قسمت‌های بالایی نمی‌رسد. به همین دلیل هم هست که معمولاً توصیه می‌شود اگر مزرعه‌ای با شیب تند دارید به سراغ این روش از آبیاری نروید.

تجمع نمک در آبیاری قطره‌ای

اصولاً وقتی نمک‌ها در سطح خاک جمع می‌شوند، می‌توانند خطرات زیادی برای گیاهان به وجود آورده و آنها را از بین ببرند. زیرا باران‌های سبک می‌توانند املاح را به نواحی ریشه گیاه انتقال دهند.

جمع‌بندی

آبیاری ‌قطره‌ای با تمام مزایا و معایب خود می‌تواند برای بسیاری از شرایط، مناسب و در بسیاری دیگر از شرایط، مخرب باشد. به همین دلیل نیز با شناخت کامل فضای سبز خود و همین‌طور ویژگی‌های این روش از آبیاری، انتخاب درست و هوشمندانه‌ای داشته باشید.

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − هفده =