نحوه صحیح نگهداری و رانندگی با گیربکس های اتوماتیک

0

گیربکس های اتوماتیک در کشور ما با سرعت نسبتاً آرامی جای پای خود را میان رانندگان باز کرد. چرا که در ابتدا با توجه به تعداد محدود مکانیک ها و کمیاب بودن قطعات یدکی این نوع گیربکس ها، هزینه تعمیرات آن ها نیز بالا بود. امروزه خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک در کشور ما و در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. سهولت رانندگی و راحتی بیش تر این گونه گیربکس ها نسبت به گیربکس های دستی خصوصاً در شهرهای شلوغ و پرازدحام که ممکن است ساعت ها در ترافیک سنگین گرفتار شوید به سرعت خود را نشان خواهد داد. اگرچه خرابی در گیربکس های اتوماتیک به ندرت اتفاق می افتد اما رانندگی با این گونه خودرو ها قلق خاص خود را دارد که در این مقاله با طریقه صحیح رانندگی با آن ها آشنا خواهیم شد.

با رعایت یک سری اصول ساده می توان از به وجود آمدن ایرادات احتمالی در گیربکس های اتوماتیک جلوگیری کرد (و یا به حداقل رساند) و حتی عمر آن را افزایش داد.
اگر تا به حال با این گونه خودروها رانندگی نکرده اید ولی تجربه رانندگی با خودروهای دنده دستی را دارید با خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک هم مشکل خاصی نخواهید داشت.

گیربکس های اتوماتیک
برخی خودروهای اتوماتیک نسبتاً قدیمی به غیر از حالت های معمول (P,R,N,D) دارای حالت های دیگری نیز هستند. (تصویر مربوط به یک مرسدس-بنز کلاس SL مدل اواخر دهه ۹۰ میلادی است)

قبل از استارت / نوشته های روی دسته دنده ماشین اتوماتیک چه معنی دارند؟

اکثر خودرهای مجهز به گیربکس اتوماتیک توسط اهرم دسته دنده به شما امکان انتخاب حالت های مختلف حرکت زیر را می دهند:

حالت پارک P :

از این حالت باید فقط در مواقعی که قصد پارک کردن خودرو  و ترک کردن آن را دارید استفاده شود. البته هنوز لازم است که اهرم ترمز دستی نیز به همراه این حالت کشیده شود.

حالت دنده عقب R :

این حالت نیز همان طور که از نامش پیدا است درست مانند دنده عقب یک گیربکس دستی عمل می کند و برای حرکت رو به عقب استفاده می شود.

حالت خلاص N :

حالت N نیز درست مانند حالت خلاص گیربکس معمولی عمل می کند. با این تفاوت که برعکس یک گیربکس دستی به هیچ عنوان در موقع حرکت نباید استفاده شود. از این حالت فقط در توقف های کوتاه (همراه با ترمز دستی فعال) می بایست استفاده کنیم.

حالت رانندگی و حرکت D :

در گیربکس های اتوماتیک این حالت برای رانندگی رو به جلو خودرو به کار می رود. دنده ها در این حالت به طور خودکار انتخاب و تعویض خواهند شد.

گیربکس های اتوماتیک
در خودروهای جدید امکان انتخاب حالت برفی و یا حالت اسپرت با فشردن فقط یک دکمه امکانپذیر می باشد. همچنین در انواع مجهز به تیپ ترونیک امکان انتخاب دستی دنده ها فقط با یک اشاره به جلو «+» و عقب «-» وجود دارد.

دیگر حالات گیربکس های اتوماتیک:

برخی خودروهای اتوماتیک (نسبتاً قدیمی) دارای حالت های دیگری نیز هستند. به طور مثال حالت های L1 و L2 که به شما امکان انتخاب دستی دنده های ۱ و ۲ را برای مواقع ضروری چون پایین رفتن از یک تپه با شیب زیاد می دهد.
در خودروهای جدیدتر امکان انتخاب چنین حالاتی با فشردن فقط یک دکمه امکانپذیر می باشد (حالت برفی گیربکس پژو ۲۰۷).
در آخرین نسل این گیربکس ها که مجهز به سیستم ابداعی پورشه به نام تیپ ترونیک هستند امکان انتخاب دستی دنده ها فقط با یک اشاره به جلو و عقب وجود دارد. ( دنده بالاتر یا سبک تر: «+» ، دنده پایین تر یا سنگین تر «-» )

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

روش صحیح رانندگی با یک خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک

با این وجود که به طور کلی رانندگی با یک خودرو اتوماتیک بسیار آسان است ولی برای اکثر راننده ها موقع توقف و حرکت این سوال پیش می آید که «روش صحیح رانندگی با ماشین اتوماتیک واقعاً کدام است؟»
در ادامه با برخی دستورالعمل های ساده آشنا خواهید شد که به شما در تصمیم گیری کمک خواهند کرد.

  1. وقتی سوار یک خودرو اتوماتیک می شوید اهرم دسته دنده باید در حالت P (پارک) قرار داشته باشد.
    پای راست خود را بر روی پدال سمت چپ (ترمز) قرار داده و با استفاده از سوئیچ خودرو و یا دکمه استارت خودرو را روشن کنید. همان طور که هنوز بر روی پدال ترمز فشار وارد می کنید اهرم دسته دنده را در حالت D (برای حرکت به جلو) و یا حالت R (برای حرکت رو به عقب) قرار دهید.
  2. با برداشتن پا از روی پدال ترمز اکثر خودروهای اتوماتیک شروع به حرکت آهسته می کنند که به شما در هنگام خروج از پارک و یا در ترافیک ها کمک می کند.
    البته در مواقعی که بخواهید به سرعت حرکت را شروع کنید یا در شیب قرار دارید نیاز به کمی بیش تر فشردن پدال گاز خواهید داشت.
  3. وقتی سفر شما به پایان رسید و خودرو را متوقف کردید مجدداً همان طوری که پدال ترمز را نگه داشته اید اهرم انتخاب دنده را روی حالت پارک P قرار داده، پیشرانه را خاموش کنید و از خودرو خارج شوید.

گیرکردن گیربکس‌ اتوماتیک در حالت پارک

همیشه برای توقف با خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک از حالت پارک P به علاوه ترمز دستی استفاده کنید.
توجه داشته باشید که حالت پارک در گیربکس های اتوماتیک به صورت مکانیکی باعث توقف مجموعه دنده ها می شود و به ترمز دستی کمک می کند.
بنابراین همیشه (خصوصاً در سراشیبی) بعد از توقف با خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک پدال ترمز را نگه داشته، دنده را در حالت N قرار داده و پس از توقف کامل از حالت پارک P به علاوه ترمز دستی استفاده کنید.
این کار باعث جلوگیری از گیر کردن احتمالی دنده در حالت پارک خواهد شد.

منبع: rac.co.uk

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج − سه =