چرا آب‌پاش برف پاک‌کن خودرو کار نمی‌کند؟

34

تمامی خودروها به سیستمی مجهز هستند و آن برف پاک‌کن اتومبیل نام دارد. برخی از ما رانندگان قدر این قطعه با‌ارزش را نمی‌دانیم، تا زمانی که باران ببارد و یا شیشه اتومبیل‌مان آنقدر کثیف شود که دیگر جایی را نبینیم. اگر در این شرایط قرار گرفتید و هرچه اهرم مربوط به برف پاک‌کن را فشردید، آب‌پاش برف پاک‌کن به درستی کار نکرد، چه باید کنید؟ نگران نباشید، ما در این مطلب به بررسی این مشکل خواهیم پرداخت و راه کارهایی را ارائه می‌کنیم.

علل کارنکردن آب‌پاش برف پاک‌کن

قبل از آنکه به بررسی علل کارنکردن آب‌پاش برف پاک‌کن خودرو بپردازیم، خوب است نگاهی کوتاه به سیستم برف پاک‌کن داشته باشیم:

آب پاش برف پاک‌کن چگونه کار می‌کند؟

برف پاک‌کن به سادگی کار می‌کند. اجزای آن را یک موتور الکتریکی، گیربکسی کوچک، یک بازو و یا همان تیغه برف پاک‌کن تشکیل می‌دهند. تمام این‌ قطعات در کنار هم حرکت رفت و برگشتی را سبب می‌شوند که به واسطه آن، شیشه خودرو تمیز می‌گردد.

برف پاک کن
برف پاک‌کن خودرو از پمپ، موتور و بازو تشکیل می شود.

آب‌پاش برف پاک‌کن خودرو سیستمی ساده دارد؛ یک سوئیچ، ماژول کنترل و موتور که پمپی به آن متصل است. اما این سیستم ساده در برخی مواقع به درستی کار نمی‌کند. حتما برای شما هم مانند من پیش آمده است که حین شستشوی شیشه خودرو، با کارنکردن آب‌پاش برف پاک‌کن مواجه شده باشید! باور کنید برف پاک‌کن و نظافت شیشه خودرو به اندازه روغن موتور مهم است.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

اگر آب‌پاش برف پاک‌کن شیشه اتومبیل کار نمی‌کند، می‌توانید به کمک ما عیب یابی نمایید.

اول از همه این سوالات را بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید:

آیا هوا بیرون سرد است؟ بله یا خیر
آیا تنها یکی از آب‌پاش‌های برف پاک‌کن کار می‌کند؟ بله یا نه، هیچ‌ کدام کار نمی‌کنند.
هنگامی که شما سوئیچ را فشار می‌دهید، با روشن شدن چراغ مربوطه، صدای موتور مخصوص پمپ را می‌شنوید؟ بله یا خیر.

در برخی از خودروها، پمپ شیشه شور دارای فیوزی مستقل است. اگر برف پاک‌کن خودرو شما به خوبی کار نمی‌کند، ابتدا لازم است فیوز را بررسی نمایید. موتور را خاموش و سوئیچ را باز نگه دارید. در این حالت می‌بایست صدای پمپ را بشنوید و آب روی سطح شیشه پاشیده شود. در صورتی که آب از پمپ خارج نشد، می‌توانید به موارد زیر شک کنید:

خالی شدن مخزن، گرفتگی آب‌پاش برف پاک‌کن، نشتی شلنگ ارتباط و یا قطع شدن آن، آب و هوا.

برف پاک کن اتومبیل
در صورت گرفتگی آب‌پاش برف پاک‌کن خودرو، این قطعه به خوبی کار نمی کند

خالی شدن مخزن

گاهی چراغی که میزان مایع شیشه شور را نشان می‌دهد، به درستی کار نمی‌کند. تنها راه برای آنکه از میزان شیشه شور مطمئن شوید، چک کردن مخزن است. پس به جای اکتفا به چراغ‌های گمراه کننده، آستین را بالا زده و خودتان بررسی را آغاز کنید. خالی شدن و یا پر نبودن مخزن خود می‌تواند یکی از کار نکردن برف پاک‌کن ماشین باشد. برای رفع این مشکل، مایع شیشه شور را خریداری کرده و مخزن را پر کنید تا بتوانید از این قطعه خودرو به درستی استفاده نمایید.

نشتی شلنگ مخزن و یا قطع شدن آن

گاهی با چک کردن مخزن خودرو، در خواهید یافت که مایع شیشه شور به اندازه کافی موجود است. اینجاست که باید اتصالات شلنگ مربوطه را بررسی نمایید. چگونه؟ در این حالت کمی کنجکاوی بیشتری خرج کنید و به دنبال نشتی شیشه شور بگردید. این شلنگ‌ها می‌تواند در جایی قطع شده و یا نشتی پیدا کرده باشند. در این صورت می‌بایست شلنگ را تعویض نمایید تا بتوانید از شیشه شور خودرو استفاده کنید. حتی خوب است مخزن را نیز مورد بررسی قرار دهید؛ گاهی نشتی از خود مخزن شیشه شور است و شما می‌بایست آن را تعویض نمایید.

گرفتگی آب‌پاش برف پاک‌کن

گاهی همه چیز سرجای خود قرار دارد، هم مخزن پر است و هم خبری از قطعی اتصالات شلنگ نیست. در این مواقع نوبت به بررسی مجرای و دهانه برف پاک‌کن می رسد. یک گرفتگی ساده سبب می‌شود که مجرای آب بسته شود و شیشه شور به خوبی روی شیشه اسپری نشود.

مایع شیشه شور در هوای سرد یخ زده است

اگر هوای بیرون سرد باشد، احتمال این وجود دارد که مایع درون مخزن، یخ زده باشد که این با کاهش دما رخ می‌دهد. در این حالت ممکن است چند ساعت طول بکشد تا مایع درون مخزن دوباره ذوب شود. بنابراین بهتر است از شیشه شورهای مرغوب استفاده کنید، چرا که این مایعات نه تنها در مخزن بلکه درون شیلنگ و سایر مسیرها نیز ممکن است یخ بزند که این به خودرو شما آسیب وارد می‌کند.

بیشتر بدانید مشکلات رایج و چگونگی تعمیر پراید انژکتوری

شیشه شور خودرو
برای جلوگیری از یخ زدگی شیشه شور خودرو در زمستان، شیشه شور مرغوب را خریداری کنید.

اهمیت سالم بودن آب‌پاش برف پاک‌کن

برف پاک کن و آب پاش آن قطعاتی بسیار ضروری در اتومبیل‌ها هستند. همان‌طور که مشاهده کردید، کارنکردن آب‌پاش برف پاک‌کن از علت‌های کوچکی ناشی می‌شود که شما می‌توانید با یک بررسی ساده، آن‌ها را برطرف نمایید. شاید ضرورت اهمیت این وسیله و یا قطعه را تا بروز آلودگی روی شیشه خودرو درک نکنیم، اما همه می‌دانیم که بدون یک شیشه تمیز و شسته شده، نمی‌توانیم به خوبی رانندگی کنیم.

منبع: samarins.com

34 نظرات
  1. Saeed می گوید

    سلام برای من ابپاش ماشین خیلی ضعیف کار میکنه ضعیف میپاشه فک کنم مسیرش مصدود شده شلنگ های دمه دست رو برسی کردم درست نشد

  2. کمال می گوید

    من بعد از خواندن این صفحه به فکر رفع خرابی برف پاکن ماشین خودم افتادم و نکات گفته شده شما به خیلی به کارم اومد .

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام کمال جان
      خیلی خوشحالیم که تونستیم مفید واقع بشیم .
      رضا رحمتی – کارشناس سئو استادکار

  3. حسین می گوید

    سلام. آب‌پاش ماشین من برای حدود ۱ دقیقه هر چی اهرم رو نگه‌میدارم یا پشت سر هم می‌زنم، صدای پمپ میاد ولی آب خارج نمیشه، انگار که مخزن بدون آبه. بعد حدود ۱ دقیقه کم کم، آب با فشار کم و بعد با فشار زیاد (مثل زمانی که سر حال بود) می‌پاشه. این ممکنه ایرادش از چی‌ باشه؟ ممنون.

    1. سمیرا نقیبی می گوید

      سلام دوست عزیز. لطفا گرفتگی آب پاش رو حتما بررسی کنید.

  4. مهرداد می گوید

    درود و وقت بخیر، موتور ماشین (پارس) رو شستم متاسفانه از روز بعد برف پاک کن خود به خود شروع به حرکت میکنه! راهنمایی می فرمایید ایراد از کجاست؟ ممنون

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام مهرداد جان
      اگر پژو پارس شما مدل ۹۵ به بالاست به احتمال زیاد سنسور برف پاک کن آب خورده

  5. حمیدی می گوید

    باسلام
    ی ۴۰۵ مدل ۸۳ دارم پمپ شیشه شور کار نمیکنه پمپ سالمه وقتی فیش سر پمپ رو در میارم برف پاک کن کار میکنه وقتی وصل میکنم دیگه برف پاکن هم قطع میشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. هادی می گوید

      مال منم اینجوری شده مشکل از کجاست

  6. سعید می گوید

    سلام ۴۰۵مدل۸۵دارم پمپ شیشه شور کار نمیکنه ولی پمپ سالمه فیش سر پمپ را در میارم برف پاکن کارمیکن وقتی وصل میکنم دیگه برف پاکن هم قطع میشه لطفا راهنمائیم کنید با تشکر

  7. جبرییل محمنژاد می گوید

    سلام ماشین من پژو پارس موتور زانتیا یا ایی ال ایکسه دوروز بود صدای آب پاش برف پاک کن می امد ولی آب خارج نمیشد تمامی مواردی را که ذکر کردید امتحان کردم ولی بازم آب از قمقمه بیرون نمیاد البته اینم بگم صدای پمپ برف پاک کن عوض شده وسوت میکشد

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام جبرئیل جان 🙂

      شما پمپ رو چک کردید ؟
      یعنی سالمه ؟

      1. امین می گوید

        سلام
        تیبا ۹۷ دارم پمپ برف کن کار نمیکنه حتی صدا هم نمیده

  8. نوید می گوید

    سلام ببخشید من۲۰۶دارم خاستم ببینم برف پاک کن عقب از کجا آب میپاشه روی شیشه چون قطع شده

  9. ارمان می گوید

    سلام
    اب تا چشمیاب پاش میاد زیاد میاد ولی با فشار ریخته نمیشه رو شیشه ها مثل شیلنگ میاد چشمی رو سوزن زدم باز نمیپاشه به شیشه چک کردم همه جی رو هم

  10. علی رضا می گوید

    سلام ماشین من سراتو سایپا می باشد اب پاش درست اب را روی شیشه نمی ریزه چگونه باید تنظیم کنم آیا مثل پراید تنظیم میشه ممنون ار راهنمایی شما

  11. عباس می گوید

    با سلام بنده پمپ آب سوخته بود و تعویض کردم، برق ۴ ولت داءم بر سر پمپ می افتد و در حال حاضر پمپ وقتی مستقیم به باتری ماشین متصل می شود کار می کند ولی وقتی فرمان از دسته برف پاک کن صادر می شود تیغه برف پاک کن کار می کند ولی موتور آب پاش خیر، در ضمن ماشین سمند می باشد، لطفا راهنمایی فرمایید. ممنون

    1. داود نجاتی می گوید

      مشکل اینجاست که برف پاکن به تنهائی خوب کار میکند ولی به محض اینکه پمپ آبپاش را وصل میکنم نه آبپاش ونه برف پاکن کار نمیکنن در ضمن پمپ آبپاش نو هم گرفتم بازم این مشکل دوباره هست ، ماشین آردی مدل ۷۸ فنی و همه چیز سالم مدت زمان کوتاهی که این مشکل بوجود اومده .
      آیا از فیوزه ؟
      نزد باطری سازی هم برده ولیکن نتیجه‌ای نگرفتم .
      ممنون میشم اگه کمکم کنید !

  12. امین می گوید

    سلام
    تیبا ۹۷ دارم پمپ برف کن کار نمیکنه حتی صدا هم نمیده لطفا راهنمایی کنید

  13. L90e2 می گوید

    سلام ببخشید ماشینم ال90هست اب پاش کار نمیکنه حتی صدای پمپش هم نمیاد اب داخلش هست الکی اینطوری شدولی برف پاک کن کار میکنه مشکلی نداره سوییچ رو که روشن میکنم هم صدای پمپ بنزین میاد مشکلی نداره حالا اگر امکانش هست راهنماییم کنید خیلی ممنون

  14. نیما می گوید

    سلام من تیبا 2 دارم مدل 98 پمپش اصلا کار نمیکنه از شلینگم آب نمیده مشکلش کحاست

  15. بهزاد می گوید

    عالی بود خانم نقیبی
    واقعیتش گاهاا نکات ریزی هست در مورد خودرو ، که کمتر بهش توجه می کنیم….شیلنگ آبپاش ماشین در اومده بود ، داشتم میرفتم نمایندگی?
    مرسی از راهنماییتون
    موفق باشید

  16. محمد می گوید

    سلام ببخشید شیشه شور برفاکن من کار نمیکنه مخزنش رو چک کردم پر بود .وقتی برفاکن رو روشن میکنم صدای فیوز نمیاد؟علتش چیه و هزینه تعمیر ان چقد هست

  17. پگاه می گوید

    سلام من تیبا ۲ دارم مدل ۹۸
    وقتی برفاکن رو روشن میکنم شیشه شورش کار نمیکنه و صدای فیوزش هم نمیاد مشکل کجاس و اینکه هزینه تعمیرش چقد هست

  18. حامد دهقانی می گوید

    سلام وقت بخیر ماشین تیبا دارم . وقتی از آبپاش استفاده میکنم اصلا صدای پمپ آبپاش نمیاد و آب پاشیده نمیشه. مخزن هم کاملا پرهست. انگار که برق نداره .مشکلم چی میتونه باشه؟

  19. payam می گوید

    سلام در جواب دوستانی که گفتن پمپ شیشه شور رو وصل میکنن کار نمیکنه همه چی هم چک کردن درست بوده و فقط وقتی پمپ وصل میشه نه پمپ کار میکنه نه برف پاک کن.باید بگم که منم این مشکل رو داشتم یه رله هست تو پژو ۴۰۵ آبی رنگه کنار جعبه فیوز داخل کابین ۶ سیمه عوض کنید اوکی میشه

    1. رضا می گوید

      چجوری عوض میشه

  20. علیرضا می گوید

    سلام من خودرو پژو 405 مدل 89 دارم تمام موارد بالا را در مورد آب پاش برف پاک کن چک کردم مشکلی نبود صدای موتور آب پاش موقع کار کردن حالت صوت زدن و صداش عوض شده راهنمایی کنید مشکل از کجاست. ممنون.

  21. حسن می گوید

    باسلام
    ماشین من 206 v8
    دسته برف پاکن را هرچه فشار میدم برف پاکن کار می کند ولی آب به شیشه پاشیده نمی شود مخزن آب دارد صدای پمپ نمی یاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    سپاس

  22. ابراهیم جعفری می گوید

    با سلام هیوندای ورنا دارم وقتی پمپ شیشه شور را میزنم هیچ صدای از پمپ نمیاد و آب نمیپاشد مشکل از چیست با تشکر

  23. AAa می گوید

    سلام ماشینم پرایده اب پاش ماشین ضعیف می پاشه رو شیشه گفتن موتور نیم سوز شده موتور عوض کردم باز درست نشد رو اعصابمه لطفا راهنمایی کنید ممنون

  24. synsam330@gmail.com می گوید

    ماشینم تیبا۲مخزن پره شلنگاهم سالم هستندچراآب نمیپاشه

  25. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید خواستم ببینم چشمی آب‌پاش پراید یورو 4 را چگونه تعویض کنیم از کجا باز میشه من نتونستم بازش کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟!!

  26. رضاکشکولی می گوید

    سلام دوست عزیز فیوز ماشین چک کردم راه خروجی آب هم درست بود ولی شیشه شوی خودرو کار نکند ولی برف پاک کن درسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 1 =