لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟

29

لکه و خش روی بدنه ماشین برای هیچ کس خوشایند نیست. این خش‌ها می‌تواند از طریق ساییدگی ماشین با دیگر سطوح به وجود بیاید. همچنین لکه‌هایی همچون لکه قیر یا لکه آبی که زرد رنگ شده هم به ماشین وجه خوبی نمی‌دهد. اما برای از بین بردن این لکه و خش روی بدنه ماشین لازم نیست حتما از یک متخصص کمک بگیرید و هزینه زیادی کنید. بسیاری از این مشکلات با چند راهکار ساده قابل حل هستند. در ادامه این راهکارها را قدم به قدم برای شما شرح می‌دهیم و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

لکه گیری رنگ بدنه ماشین

از بین بردن لکه‌های روی بدنه ماشین کمی سخت‌تر است زیرا باید ابتدا مطمئن شوید که لکه توسط چه نوع ماده‌ای ایجاد شده و برای از بین بردن آن باید از چه چیز استفاده کنید؟ در این جا ما چند تا از شایع‌ترین لکه‌ها و راه‌های از بین بردنشان را لیست می‌کنیم. ادقت کنید که رنگ بدنه خودرو از هفت هشت لایه رنگ تشکیل شده بنابراین خیلی جای نگرانی نیست، اغلب لکه‌ها و خش‌ها سطحی هستند.

از بین بردن لکه‌های قیر

قیر حالت چسبنده دارد و با پاک کننده‌های معمول پاک نمی‌شود. برای از بین بردن لکه قیر به مواد زیر نیاز دارید:

  • دستمال تمیز کتان
  • روغن خوراکی (فرقی ندارد از چه نوعی باشد)
  • آب گرم و مایع ظرفشویی

کافیست تا روی دستمال کتاب مقداری روغن بریزید و به آرامی لکه‌های قیر را بسابید. لکه‌ها به راحتی پاک می‌شوند و در نهایت هم قسمتی از خودرو که روغنی شده با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. البته از مواد دیگری همچون نفت و اسپری‌های مخصوص از بین برنده لکه قیر هم می‌توان استفاده کرد ولی این راحت‌ترین و در دسترس‌ترین کاریست که می‌توان در خانه انجام داد.

جای لکه‌های آب

حتما شده که روی سقف یا بدنه ماشینتان جای لکه‌های آب بماند و هر چقد بشویید باز هم ماشینتان برق نیفتد. یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای پاک کردن بدنه خودرو از جای این لکه‌ها استفاده از سرکه ست. کمی سرکه را با اسفنج روی لکه‌ها بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس آب‌کشی کنید. اگر لکه‌ها برای خیلی وقت پیش باشند شاید مجبور شوید که چند بار از این روش استفاده کنید. برخی از این لکه‌ها به قدری روی بدنه خودرو می‌مانند که با سرکه هم به خوبی پاک نمی‌شوند. در این صورت باید از یک چیز قوی‌تر مانند تمیز کننده رنگ استفاده کنید.

لکه روی خودرو - لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟
لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟

لکه گیری رنگ ماشین و بدنه خودرو

در صورتی که ضربه ایجاد شده روی بدنه خودرو خیلی عمیق نباشد می‌توانید خودتان اقدام به برطرف کردن لکه و خش روی بدنه ماشین کنید و از هزینه کردن برای این کار جلوگیری کنید. با کمی صبر و حوصله و با استفاده از مواد ساده می‌توانید اقدام به لکه گیری بدنه خودرو کنید. کافیست تا یک سنباده نرم تهیه کنید. بهتر است سنباده را در کمی آب و مایع ظرفشویی خیس کنید تا راحت‌تر روی بدنه حرکت کند. سنباده را به آرامی روی محل بکشید تا رنگ آن ناحیه یک دست شود. سپس یک تکه ابر نرم یا یک حوله تمیز بردارید و آن را آغشته به مایع مخصوص لکه گیری رنگ خودرو کتید و به آرامی به محل مورد نظر بزنید. با این کار به راحتی می‌توانید لکه گیری‌هایی که نیاز به ضربه ندارند را خودتان در خانه انجام دهید.

از بین بردن خش روی بدنه ماشین

از بین بردن خش روی بدنه ماشین کمی دشوارتر از باقی راهکارها است. برای از بین بردن خش‌های روی بدنه خودرو هم راه‌های مختلفی است که در ادامه معرفی می‌کنیم اما همه این‌ها در شرایطی کارساز است که خش خیلی عمیق نباشد. دست خود را روی خراش بکشید و ببینید آیا خراش را کاملا با دستتان حس می‌کنید؟ اگر این طور است پس یعنی خراش عمیق بوده و باید پیش یک تعمیرکار حرفه‌ای بروید. در غیر این صورت از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟ - خش روی بدنه خودرو
لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟

از خمیر دندان استفاده کنید

قبل از هر کاری محل مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. ساییده شدن کثیفی‌ها روی خراش آن را بدتر می‌کند. پس از این که ماشینتان را شستید و خشک شد یک حوله تمیز بردارید و آن را کمی نمناک کنید. سپس یک چهارم یک خمیردندان را روی حوله بریزید. خمیردندان‌هایی که برای سفید کردن دندان هستند از همه بهتر کارساز هستند اما اگر چنین خمیردندانی در دسترس شما نبود می‌توانید از هر نوع خمیردندانی که دارید استفاده کنید. شما باید با یک حوله تمیز میکروفیبری این کار را کنید تا آسیب بیش‌تری به خودروتان وارد نشود. با یک حرکت دایره‌ای شکل و به آرامی خمیردندان را روی خراش بمالید. پس از این که کارتان تمام شد خمیردندان‌های اضافی که روی بدنه ماشین مالیده شده را بشویید و سپس فرآیند بالا را دوباره انجام دهید. دقت کنید که این کار را بیش از ۳ بار انجام ندهید وگرنه ممکن است به بدنه ماشین آسیب برسانید.

استفاده از واکس ضد خش بدنه ماشین

همانطور که از نامش پیداست این محصول برای از بین بردن خش‌های کوچک روی بدنه ماشین به درد می‌خورد. ابتدا باید محل مورد نظر را تمیز کنید و بشورید. در بازار محصولات متنوعی برای از بین بردن خش روی بدنه ماشین وجود دارد و می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که دارید یکی از آن‌ها را بخرید. اگر نمی‌دانید از چه نوع واکسی استفاده کنید از فروشنده کمک بخواهید. برخی از این واکس‌ها ابزار پیشرفته‌تری دارند. اما با یک حوله میکروفیبری هم می‌توانید این کار را انجام دهید. کمی از واکس را روی حوله بریزید و به خوبی پخش کنید. بسته به میزان خراشی که روی بدنه خودرو شما افتاده از این ماده استفاده کنید. سپس به آرامی حوله را روی خش بکشید. البته بهتر است حوله را به  آرامی و به حالت ضربه‌ای روی بدنه خودرو بزنید. پس از اینکه کارتان تمام شد با یک حوله تمیز اضافات واکس را از بدنه خودرو پاک کنید. حتما در نظر داشته باشید که این واکس‌های اضافه که به بدنه خودرو شما مالیده شده را باید قبل از این که خشک شوند پاک کنید. اگر خراش عمیق بود مراحل بالا را دو تا سه بار تکرار کنید.

خراش‌های عمیق را رنگ کنید

همانند مراحل بالا قبل از هر کاری باید محل مورد نظر را به خوبی تمیز کنید. یک سنباده نرم بخرید و در جهت خراش به آرامی سنباده بزنید. اگر در جهت خراش سنباده نزنید فقط خراش‌های بیش‌تری ایجاد می‌کنید. سنباده را از هرگونه آلودگی پاک کنید تا باعث خراش بیش‌تر نشود. سپس سطح مورد نظر را تمیز کنید تا ببینید بدنه خودرو با عمق خراش هم سطح شده یا احتیاج به سنباده زدن بیش‌تر دارید. از پیش یک بسته رنگ مخصوص خودرو تهیه کنید. برای این کار بهتر است با فروشنده مشورت کنید. ‌برخی از این رنگ‌ها به حالت اسپری هستند و برخی به حالت قوطی می‌باشند. بهتر است رنگ را طبق دستور العملش استفاده کنید. برخی رنگ‌ها به همراه یک پرایمر همراه هستند. بنابراین ابتدا از پرایمر استفاده کنید و پس از آنکه خشک شد رنگ را روی پرایمز بزنید. در این  صورت رنگ بهتر روی خودرو می‌نشیند و امکان این که سریع دچار ساییدگی شود کم تر است. بهتر است پس از اتمام کار از وکس خودرو هم استفاده کنید.

لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟ - رنگ خودرو
لکه و خش روی بدنه ماشین را چطور از بین ببریم؟

پیشگیری از به وجود آمدن لکه و خش روی بدنه ماشین

البته که بهترین راه برای از بین بردن این لکه ها و خش‌ها، جلوگیری از به وجود آمدن آن هاست. به طور مثال شما می توانید قبل از اینکه آب تبخیر شود آن را دفع کنید. این امر باعث می شود که موادی که لکه های آب را ایجاد می کنند روی بدنه قرار نگیرند. حوله وسیله ی مناسبی برای این کار می باشد. راه دیگر اطمینان حاصل کردن از پایداری واکس بدنه می باشد. باید مطمئن باشید که واکس روی کل بدنه ثبات دارد. دقت به این موضوع نه تنها از شکل گیری لکه های آب جلوگیری می کند بلکه اجازه نمی دهد خش ها و تو رفتگی های کوچک نیز ایجاد شوند.

خدمات کارواش سبز روشویی و توشویی ماشین های سواری و شاسی بلند در منزل و محل کار

کارواش سبز در محل

  • شستشوی انواع خودروهای شاسی بلند
  • شستشوی انواع خودروهای سواری
  • توشویی و روشویی انواع خودرو
  • واکس و پولیش داشبورد و لاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
این موضوع به خصوص برای صاحبان خودرو با رنگ های تیره حائز اهمیت می باشد. شما می توانید تمام این کار ها را خودتان و بدون صرف هیچ هزینه ای انجام دهید.

سخن پایانی

شما چه روش یا روش‌هایی را برای از بین بردن لکه و خش روی بدنه ماشین مفید می‌دانید؟ اگر تجربه‌ای دارید که در بالا قید نشده برایمان در بخش کامنت‌ها بنویسید تا دیگران هم استفاده کنند. یا اگر از روش‌های بالا استفاده کردید و نتیجه گرفتید در بخش کامنت‌ها اعلام کنید تا کاربران دیگر هم بدانند کدام روش‌ها برای از بین بردن لکه و خش روی بدنه ماشین مفیدتر از دیگری است.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

29 نظرات
  1. حسین می گوید

    عالی بود دمت گرم

  2. مهدی می گوید

    سلام من موقع شستن ماشین لاستیک کف ماشونو شستن بعد انداختم روی کاپوت بعد چند دقیقه جای اون مونده هرچقدر شستن پاک نشد کسی میتونه راهنمایی کنه چه کار باید کرد ممنون

    1. امین می گوید

      من پولیش زدم اما بازم پاک نشد.

      1. الیاس می گوید

        منم دقیقا همین اتفاق برام افتاد الان چیکار باید بکنم

  3. مهدی می گوید

    سلام من موقع شستن ماشین لاستیک کف ماشونو شستم وبعد انداختم روی کاپوت بعد چند دقیقه جای اون مونده هرچقدر شستم پاک نشد کسی میتونه راهنمایی کنه چه کار باید کرد ممنون

    1. محمد می گوید

      سلام من هم همین مشکلو دارم لطفا پیام بدید که همدیگرو راهنمایی کنیم

  4. محمد می گوید

    سلام من هم همین مشکلو دارم لطفا پیام بدید که همدیگرو راهنمایی کنیم

    1. مهدی می گوید

      منم همین مشکل رو دارم یکی بگه چیکار کنم

  5. مصطفی می گوید

    عزیز راهی پیدا کردی پاک بشه منم مشکلم همین

    1. حسین می گوید

      سلام من مثل شما

    2. محمد می گوید

      سلام ماشین من هم مثل شما خراب شده لطفا اگه راهکاری پیدا کردی راهنمایی بفرمایید

  6. منصور می گوید

    عزیزجان 1 لیتر سرکه سیب و 1 لیتر الکل صنعتی باهم مخلوط کن و 5 سی سی وایتکس اضافه کن و این محلول رو روی محل مورد نظر اسپری کن بعد از 1 ساعت با محلول آب وصابون بشورش میشه مثل روز اولش????

    1. فرناز می گوید

      کسی این روشو استفاده کرده جواب گرفته

  7. علی می گوید

    سلام چطوری میتونم ماشینی که رنگ شده سطح رنگ شده با بدنه مطابقت نداره دورنگ شده یکدستش کنم؟ رنگشم سفیده

  8. علی می گوید

    باسمباده نرم سطح بکشم یکدست میشه رنگش؟ همه جای ماشین رنگ فابریک سفیدع یه قسمت که رنگ شده حالت زرد مانند کدری شده

  9. سعید می گوید

    سلام روی ماشین من چند تیکه جگر مرغ افتاده و ایجاد لکه کرده با چه چیزی پاک میشه

  10. مسعود می گوید

    سلام
    تخم مرغ ریخته روی صندوق ماشین وخشک شده با چی پاک کنم

  11. محمد می گوید

    سلام
    دوستانی که لک کفی ماشین روی بدنه مونده راهی براش پیدا کردن
    لطفا بنده رو هم راهنمایی کنید همین مشکلو دارم

  12. علی می گوید

    سلام
    دوستان عزیز دقت بفرمایید بکار بردن سمباده صحیح نیست در واقع باید از پوساب استفاده بشه که نوعی سمباده هست ودارای شماره خاص خود که هرچه شماره پوساب بزرگتر باشه پوساب نرمتره برای مثال یه پوساب شماره ۱۸۰ میتونه کل رنگ ماشین شما رو برداره و اون رو پر از خش کنه وباید دقت کنیم از پوسابهای شماره ۱۰۰۰ یا بالاتر برای خودرو استفاده کنیم تا کل رنگ بدنه خش برنداره

  13. اقایی می گوید

    سلام روی کاپوت ماشینم لکه های زردی افتاده که پاک نمیشه فرشهای ماشین شستم وروی کاپوت انداختم حالا این لکه ها چجوری پاک میشه

  14. امیر می گوید

    سلام ی قسمتی از بدنه رو سمباده ۲۰۰۰ زدم خیلی سفید شده با رنگ بدنه نمیخونه چیکار کنم

  15. محمد می گوید

    سلام ماشین صفر را فروختم تا زمان سند در پارکینگ بود ناگهان سنگی از بالا به کاپوت ماشین خورد و کمی از رنگ پرید چکار کنم که مشتری متوجه نشده خیلی کمه لطفا راهنماییم کنید

  16. امین حاتمی می گوید

    سلام استاد. فرش نم دار انداختن رو ماشین ک خشک بشه با اینکه چادر روش بوده لک افتاده وماتش کرده مثل آفتاب سوختگی.پولیش کردم و شستم پاک نشد.چیکارکنم خواهشا بگید ??

  17. امین می گوید

    سلام استاد. فرش نم دار انداختن رو ماشین ک خشک بشه با اینکه چادر روش بوده لک افتاده وماتش کرده مثل آفتاب سوختگی.پولیش کردم و شستم پاک نشد.چیکارکنم خواهشا بگید ??

  18. شاهین می گوید

    سلام کسی کمک کنه ممنون میشم. روغن روبدنه ماشین خشک شده پاک نمیشه چکارش کنم؟

  19. Aliasqar می گوید

    سلام.
    ببخشید روی کاپت و شیشه های ماشینم جرقه های سنگ فرز و جوش ریخته ، و خط وخش افتاده چگونه آنها را برطرف کنم؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید???

  20. Aliasqar28 می گوید

    سلام.
    ببخشید روی کاپت و شیشه های ماشینم جرقه های سنگ فرز و جوش ریخته ، و خط وخش افتاده چگونه آنها را برطرف کنم؟
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید???

  21. علی می گوید

    قسمت داخل بدنه ماشینم چربی. و روغن سیاه ریخته با چی میشه تمیزش کنم… راهنماییم کنین لطفا…..

  22. امیر می گوید

    من اشتباه کردم برای محرم رفتم ماشین نویسی کردم بعد رو بدنه هم براقشنگی پاشیدم اماپاک نمیشه الانم با سمباده هایی ک مخصوص رنگ هست رنگشم ابیه استفاده کردم پاک کرد رنگارواما لکه کرد از دور انگارماشین غرشده اگر راهنمایی دارید ب جیمیلیم ارسال کنید ممنون.hadializadehr@gmail.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − یک =