علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

14

تقریبا تمام وسایل نقلیه مدرن با موتورهای احتراق داخلی مجهز به پمپ‌های سوخت هستند. پمپ بنزین وظیفه تحویل سوخت از مخزن بنزین به موتور را در فشار مورد نیاز برای عملکرد خودرو، بر عهده دارد. با استارت زدن، پمپ سوخت فعال و تحت فشار قرار می‌گیرد که در بعضی از اتومبیل‌ها این عملکرد با صدایی همراه خواهد بود. البته لازم است بدانید که هر صدای باک بنزین، صدایی نیست که بتوانید آن را عادی تلقی کنید.

به همین دلیل است که می‌بایست هر از گاهی نسبت به تست و تشخیص خرابی پمپ بنزین خودرو اقدام نمایید. صدای قل قل از باک بنزین یا صدای ویز از پمپ بنزین می‌تواند علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین یا در کل علائم خرابی پمپ بنزین خودرو باشد. در این مطلب ما قصد داریم علائم خرابی فشار شکن پمپ بنزین، نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید، علت صدای زوزه پمپ بنزین پراید و علت صدای پمپ بنزین ۲۰۶ را مورد بررسی قرار دهیم. با استادکار همراه شوید.

تشخیص خرابی پمپ بنزین خودرو و صدای باک بنزین

همان‌طور که گفته شد، پمپ‌های بنزین خودرو نقش بسیار مهمی را در سوخت رسانی در اتومبیل ایفا می‌کنند و خرابی پمپ بنزین خودرو به منزله کاهش و یا مختل شدن عملکرد سوخت رسانی در خودرو خواهد بود. پمپ‌های سوخت در اکثر وسایل نقلیه مدرن برقی هستند و در مخزن سوخت نصب می‌شوند. با این حال، برخی از وسایل نقلیه مجهز به پمپ‌های سوخت درون خطی یا به سبک مکانیکی هستند. در کل باید علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را جدی بگیرید تا بتوانید شاهد عملکرد مناسبی در سیستم سوخت‌رسانی خودرو باشید. علائم خرابی پمپ بنزین خودرو به شرح زیر است:

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست
یکی از قطعات مهمی که درون خودرو وجود دارد، باک بنزین است که صدای زیاد آن حین استفاده خبر از خرابی پمپ بنزین خودرو می‌دهد.

صدای ویز از پمپ بنزین

یکی از اولین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو صدای ویز از پمپ بنزین است. یک پمپ بنزین قدیمی یا فرسوده ممکن است هنگام اجرای کار صدای زوزه و ویز محسوسی را ایجاد کند. البته گاهی ممکن است حین کار صداهایی از پمپ به گوش رسد، اما صداهای غیرعادی مانند ویز، صدایی نیست که خبر از عملکرد صحیح پمپ دهد. صدای قل قل از باک بنزین هم از آن دست صداهایی است که خبر از خرابی پمپ سوخت می‌دهد.

بیشتر بدانید آموزش تعمیر و تقویت سیستم جلوبندی پراید

اگر خودرویی به سختی برای شروع حرکت استارت بخورد، می‌توان آن را نشانه‌ای از خرابی پمپ سوخت خودرو دانست.
اگر خودرویی به سختی برای شروع حرکت استارت بخورد، می‌توان آن را نشانه‌ای از خرابی پمپ سوخت خودرو دانست.

سخت استارت خوردن خودرو

علامت دیگری که معمولا خبر از خرابی پمپ بنزین خودرو می‌دهد، مشکل در استارت زدن خودرو است. از آنجایی که پمپ بنزین خودرو در هر زمان استارت زدن کار می‌کند، امکان فرسوده شدن و تضعیف شدن آن بالا می‌رود. پمپ سوخت ضعیف ممکن است بتواند امکان سوخت رسانی را فراهم کند، اما ممکن است سبب سخت استارت خوردن خودرو شود.

پرش موتور

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های خرابی پمپ بنزین خودرو، پرش موتور است که اغلب در سرعت زیاد رخ می‌دهد. اگر در حال رانندگی در سرعت زیاد متوجه پرش موتور شدید، احتمالا پمپ بنزین خراب شده که باید نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید.

استال خودرو در دمای بالا

استال کردن خودرو ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، اما هنگامی که آمپر خودرو، حرارت بالا را نشان می‌دهد، حاکی از خرابی پمپ بنزین خودرو است.

بیشتر بدانید تعویض صافی بنزین هر چند کیلومتر است؟

اگر حین بالا رفتن از سربالایی خودرو شما توان خود را از دست داد، خبر از خرابی پمپ سوخت می‌دهد.
اگر حین بالا رفتن از سربالایی خودرو شما توان خود را از دست داد، خبر از خرابی پمپ سوخت می‌دهد.

از دست رفتن قدرت موتور

یکی دیگر از نشانه‌های وجود پمپ سوخت خراب و معیوب، از بین رفتن قدرت هنگام فشار به وسایل نقلیه است؛ مانند حرکت در سربالایی، سنگینی خودرو یا هنگام شتاب‌گیری. در این حالت اگر پمپ معیوب باشد، هنگام افزایش درخواست سوخت در شرایط ویژه، نمی‌تواند عملیات سوخت‌رسانی را به خوبی انجام دهد، لذا قدرت موتور کاهش می‌یابد.

گاز بدون شتاب

اگر به نظر می‌رسد که با فشردن پدال گاز زیاد، مسافت پیموده کم است، از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو خواهد بود. در این حالت ممکن است سوپاپ داخل پمپ سوخت باز نشود و باعث ریختن سوخت بیشتر از حد لازم در سیستم موتور شود.

بیشتر بدانید علت روشن نشدن چراغ cng پراید و سایر خودرو ها

نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید و علت صدای پمپ بنزین ۲۰۶
یکی از علت‌‌هایی که سبب روشن نشدن اتومبیل می شود، خرابی پمپ بنزین خودرو است.

اتومبیل روشن نمی‌شود

یکی دیگر از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو، روشن نشدن اتومبیل است. اگر پمپ سوخت به طور کامل خراب شود – تا جایی که قادر به تأمین سوخت کافی برای کار موتور نباشد- خودرو روشن نخواهد شد. با استارت زدن، خودرو شما خواهد لرزید، اما روشن نمی‌شود. اما روشن نشدن خودرو می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که در این صورت باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا علت را برای شما بررسی نمایید.

نشانه نیم سوز شدن پمپ بنزین پراید و علت صدای پمپ بنزین ۲۰۶

اگر خودرو شما حین گاز خوردن به خوبی حرکت نمی‌کند و یا سخت استارت می‌خورد، باید بدانید که پمپ بنزین پراید شما نیم سوز شده است و می‌بایست برای رفع آن، در سریع‌ترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه نمایید. همچنین می‌توانیم بگوییم که علت صدای زوزه پمپ بنزین پراید نیز از نشانه‌های خرابی این قطعه مهم است. از سوی دیگر، هر یک از علائم فوق در ارتباط با پژو ۲۰۶ نیز صدق می‌کند. همچنین لازم است بدانید که صدای پمپ بنزین ۲۰۶ هم نشان از خرابی این قطعه در این خودرو خواهد بود.

سخن پایانی

درست است که اغلب پمپ‌های بنزین خودرو به گونه‌ای ساخته و طراحی شده‌اند که برای مدت زمان طولانی کار کنند، اما با این وجود ممکن است طی زمان دچار فرسودگی شده و از کار بیفتند. به همین دلیل لازم است تا با بروز هرگونه از علائم خرابی پمپ بنزین خودرو، نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.

منبع: yourmechanic.com

14 نظرات
  1. خواننده پیگیر مطالب مفید می گوید

    بسیار ممنونم بابت مطالبی که مینویسید. من تقریبا تمام مطالب خودرویی این سایت رو خوندم. همشون عالی هست.

  2. داوود می گوید

    سلام مطالبتون عالی و خیلی راه گشاس ممنونم از اطلاعاتی که دراختیارمون میزارید

  3. سجاد بجنورد می گوید

    باسلام
    تشکر به خاطراطاعات بسیار ارزشمند شما ولی گاهی کار می‌کنه و گاهی هم دمای موتور بالا میاره که علایم خرابی پمپ بنزینه

  4. شایان می گوید

    بسیار عالی بود خیلی دقیق اشاره شده بود به علایم و من جواب ثوالات خودم رو دیافت کردم.
    بسیار عالی

  5. مهدی می گوید

    سلام. ممنونم. پراید من گاهی اوقات حین حرکت ناگهان خاموش می‌شود‌. آیا این مشکل به خرابی پمپ بنزین ارتباط دارد؟باتشکر.

  6. محمدمرسلی می گوید

    سلام
    ماشین من پراید است و پمپ بنزین سوخته و ماشین روشن نمیشود چطور میتونم ماشین رو روشن کنم و استارت هم میزند

  7. MohammadSh55 می گوید

    خب خودت میگی پمپ سوخته که. پمپو عوض کن مشکلت حل میشه 🙂

  8. حامد می گوید

    خیلی خوب بودی خانممم

  9. بهروز می گوید

    سلام علیکم
    ماشین پژو 405اس ال ایکس دارم که یک هفته پیش مهره و واشر سیفون راعوض کردم حالا ماشینم بعد از طی کردن چند کیلومتر از باک صدای مهیبی می آید دلیل آن چیست؟ بی زحمت فوری جواب بدید چون خطرناک هست دلیل صدا از باک ماشین چیه؟

  10. اویس می گوید

    سلام ومن پرایدنیمه انژکتوری دارم بایه نیم استارت هم روشن میشه شتابش هم خیلی عالی چن وقتی هست سوختش بالارفته خام سوزی بنزین هم داره وشمع ها هم دوده زده واز اگزوز هم دودسیاه میده وصدای کپ کپ از اگزوز میده هرکاری کردم مشکل برطرف نشدشمع ووایرها رو هم عوض کردم سوزن هارو بردم بادستگاه شستشو دادم فیلتر هوا وبنزین روهم عوض کردم.فشنگی اب روهم تعویض کردم.سنسوراکسیژن روهم تعویض کردم ولی مشکل برطرف نشده راستی دلکو رو‌هم نشون ندادم تنظیمش کردن بازهم نشد.حالا من موندم موتور خوب کار میکنه نیم استارت روشن میشه شتابش هم عالیه.فقط سرشمع ها دوده میزنه وازاگزوز دودسیاه میده وبوی بنزین هم میده.بنظرتون مشکل از پمپ بنزینه یانه؟فقط همین پمپ بنزین مونده تعویضش نکردم لطفا راهنمایی کنید مکمل هم ریختم تو باک بازم نشد.ممنون

    1. حسن می گوید

      با سلام مصرف سوخت شما خیلی زیاد است تنظیم موتور

  11. مهدی می گوید

    دوستان عزیز بعضی وقتها از باکه بنزینه
    باک بنزین لایه گرفته و کثیف شده و بنزین همراه لایه های ته نشین شده
    یا باک رو عوض کنید یا باک رو از ماشین باز کنید و خوب با بنزین شستشو دهید حتی دستتون رو ببرید تو باک و با دستکش خوب لایه ها رو تمیز کنید و یا باک رو تعویض کنید و از بهترین مارک صافی بنزین استفاده کنید و با باک خالی راه نرید آمپر بنزین نصفه باشه هیچوقت نذارید بیاد رو خط قرمز آمپر بنزین
    شاد برانید

  12. Hossein می گوید

    سلام من یه پراید۸۵ دارم وقتی که ماشین سرده باید کلی استارت بزنی تا روشن شه وقتی هم که روشن میشه بدکار میکنه و میخوای گاز بدی خاموش میشه تا چند دقیقه بعد اینکه گرم شد دیگه عادی میشه موتور خوب کار می کنه بعد خاموش که می کنی وقتی گرمه تک استارت روشن میشه.لطفا راهنمایی می کنید مشکل چیه؟

  13. سیدمتین حیدری می گوید

    سلام من پژو ۲۰۶ دارم در حالت آماده به استارت سویچ که باید بعد از ۵ ثانیه پمپ بنزین قطع بشه قطع نمیشه یسره کار میکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 14 =