زمان تعویض باتری ماشین: از کجا بفهمم که باتری ماشینم خراب است؟

0

باتری ماشین شما، تامین کننده اصلی انرژی آن است. اگر باتری سالمی خریداری نکنید، ممکن است روز خوبی را آغاز نکنید. برای جلوگیری از این مشکل در ادامه به خرابی باتری ماشین و نشانه‌های آن که جزو متداول‌ترین مشکلاتی است که برای رانندگان پیش می‌آید  پاسخ خواهیم داد و همچنین به نکات و سوالاتی که برای خرید و تعویض باتری ماشین مطرح کرده‌اید پاسخ می‌دهیم و نکات مهمی در مورد باتری ماشین بیان خواهیم کرد. با استادکار همراه باشید .

از کجا بفهمم که باتری ماشینم خراب است؟

ولت متر یکی از دستگاه‌های دقیق اندازه گیری ولتاژ و جریان است که میتواند در تصمیم گیری در مورد خالی یا پر بودن باتری کمک کند.
ولت متر یکی از دستگاه‌های دقیق اندازه گیری ولتاژ و جریان است که میتواند در تصمیم گیری در مورد خالی یا پر بودن باتری کمک کند.

دلایلی که باعث می‌شوند تا باتری ماشین خراب شود کم نیستند ولی در بسیاری از موارد، عدم روشن شدن ماشین و یا استارت نخوردن آن، دلیلی بر خراب بودن باتری ماشین نیست. چنانچه احساس می‌کنید باتری خودرو شما با مشکل مواجه شده است، اطمینان می‌دهیم این مطلب شما را، در حل آن یاری خواهد کرد.

نشانه‌های خراب بودن باتری ماشین اینهاست:

موتور هندل می‌زند اما روشن نمی‌شود!

اگر موتور ماشین‌تان هنگام استارت زدن می‌چرخد ولی روشن نمی‌شود، به احتمال زیاد عیب از باتری آن است. شاید فکر کنید که نه اینطور نیست، باتری دارد برق را می‌رساند، و نتیجه می‌گیرید مشکل از دینام است و یا عیب در بخش دیگری است. اما طبق تجربه به شما می‌گوییم که بالای نود درصد مواقع ایراد از باتری ماشین است.

بیشتر بدانید برق دزدی ماشین از کجاست؟

ممکن است باتری چند ولت کمتر از میزان مورد نیاز، برق تولید کند. این یعنی روشن نشدن ماشین‌تان و راه حل فوری آن «باتری به باتری کردن» است و راه حل اصولی آن، تعویض باتری ماشین‌تان,.

با کمک «باتری به باتری کردن» ماشین روشن می‌شود. اما در این مرحله اجازه بدهید حداقل نیم‌ساعتی درجا کار کند، در این حالت باتری شارژ می‌شود، بعد ماشین را خاموش کنید و پس از گذشت یک دقیقه دوباره آن را روشن کنید. در این حالت به دلیل شارژ کردن دینام، باتری برای یکی-دو روز به خوبی کار می‌کند، اما زمان را از دست ندهید و در اولین فرصت برای تعویض باتری ماشین‌تان اقدام کنید.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

اصلا برق در ماشینم وجود ندارد؛ هیچ چیز روشن نمی‌شود!

در این حالت دو اتصال مربوط به باتری را چک کنید، اگر آنها به خوبی متصل باشند و یا سولفاته نکرده باشند، دو احتمال وجود دارد، اول اینکه ممکن است یک ایراد مکانیکی در دینام وجود داشته باشد، که باید دینام را تعمیر کنید و باتری‌ را نیز چک کنید. و یا احتمال دارد باتری ماشین‌تان خراب شده و نیاز به تعویض باتری دارید.

یک روز خوب استارت می زند، روز بعد استارت نمی‌زند!

در این حالت مشکل از باتری شما نیست و نگران آن نباشید. این مساله  دو علت دیگر دارد:

۱- اتصالات باتری شما دچار مشکل است که گاهی وصل و گاهی قطع می‌شود.

۲- چیزی دارد زور باتری شما را می‌گیرد و انرژی آن را مصرف می‌کند. مثلا سیمی از باتری به بدنه وصل شده و یا مواردی این‌چنینی در سیم‌کشی ماشین وجود دارد. به این مشکل «انگل باتری» می‌گویند. اگر این مساله را حل کنید، ماشین‌تان به خوبی روشن خواهد شد.

استارت زدن در هوای سرد خیلی سخت‌تر است!

دیر روشن شدن ماشین در هوای خیلی سرد طبیعی است. چراکه بنزین در دمای پایین دیرتر تبخیر می‌شود و موتور کاملا سرد است. اما به‌غیر از این مورد، دلیل دیگری که وجود دارد، خراب بودن باتری ماشین است. در روی باتری ماشین شما این عبارت نوشته شده است. «Cold   Cranking Amps»  به این معنا که باتری دارای تقویت کننده‌های هوای سرد است. هنگامی که باتری خراب شود، این تقویت کننده‌ها از کار می‌افتند و یا به خوبی کار نمی‌کنند، بنابراین ماشین شما دیرتر روشن می‌شود. البته این نکته را بسیاری از رانندگان نمی‌دانند. اگر شما پس از سه یا چهار بار استارت زدن، از روشن شدن ماشین‌تان قطع امیدکردید ولی به یکباره ماشین‌تان با استارت بعدی روشن شد، بدانید که نیاز به تعویض باتری خودرو دارید.

زیاد از اتصال‌ساز و یا فرایند باتری به باتری استفاده می‌کنید!

دلیل استفاده از اتصال‌ساز و یا فرایند باتری به باتری کردن ماشین مهم نیست. ممکن است باتری یا استارتر قدیمی باشد، یا پمپ بنزین بد کار ‌کند. حتی احتمال دارد دینام به خوبی باتری را شارژ نکند و یا شاید تمام شب چراغ‌های ماشین را روشن گذاشته‌اید و یا در ماشین را محکم نبسته‌اید. فارغ از تمامی این دلایل، این نکته را به یاد داشته باشید:

«به عنوان یک قاعده کلی اگر سه بار در هفته از اتصال‌ساز و یا فرایند باتری به باتری استفاده کنید، وقت آن است که باتری را عوض کنید.»

حتی یک باتری خیلی خوب هم در صورت استفاده از اتصال‌ساز به مدت سه بار در هفته خراب می‌شود. اتصال‌ساز حکم استفاده از شوکر برای احیای فرد در حال فوت را دارد و واقعا به باتری شوک وارد می‌کند.

زمانی که خودرو برای مدتی خاموش باقی می‌ماند و استارت نمی‌خورد، اگر در فواصل کوتاه روشن شود مشکلی پیش نمی‌آید!

در زمانی که شما روزانه از ماشین خود استفاده می‌کنید باعث می‌شود دینام به طور مداوم باتری را شارژ کند و باتری‌ انرژی کافی برای روشن شدن بعدی را داشته باشد، اما اگر زمان زیادی (بیش از دو روز) از خاموش شدن ماشین‌تان گذشته باشد، اصطلاحا باتری خالی شده و ماشین‌تان استارت نمی‌خورد و یا استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود. در این حالت حتما به فکر تعویض باتری ماشین‌تان باشید.

درپوش‌های پلاستیکی روی دو قطب باتری در تمیز ماندن سرباتری‌ها و همینطور جلوگیری از جرقه زدن کمک میکند.
درپوش‌های پلاستیکی روی دو قطب باتری در تمیز ماندن سرباتری‌ها و همینطور جلوگیری از جرقه زدن کمک میکند.

همه‌ی این‌ها را خواندم. اگر نیاز به تعویض باتری ماشین داشته باشم   چه پیشنهادی دارید؟

زمان تعویض باتری ماشین را چطور بفهمم؟

اگر نشانه‌هایی از خوابیدن باتری ماشین به دست آوردید به احتمال زیاد عمر باتری به اتمام رسیده است. بسته به نوع باتری و نحوه استفاده شما از ماشین عمر باتری بین سه تا پنج سال است، زمانی که دیگر باتری توانایی روشن کردن خودرو را نداشت اگر مشکل از شمع‌های ماشین یا سیم کشی و… نبود باید به سراغ خرید باتری جدید بروید. البته اگر در این بازه ماشین شما به هر دلیلی خراب شده بود و خودتان یا تعمیرکار به ناچار نیاز به استارت زدن‌های طولانی داشتید احتمالا مدت کمتری از باتری می‌توانید استفاده کنید.

شمع خودرو از قطعات کوچک اما کلیدی است که در روشن شدن و همینطور شتاب و روشن ماندن خودرو موثر است. در صورتی که مشکلاتی از این دست با خودرو خود دارید پیشنهاد میکنیم مطلب علائم خرابی شمع خودر و نکاتی برای پیشگیری از آن را مطالعه کنید.

تعویض باتری ماشین در محل

معمولا زمانی که به باتری نیاز پیدا میکنید دیگر خودرو شما روشن نخواهد شد، هل دادن ماشین میتواند به تسمه تایم آسیب وارد کرده و باعث خراب شدن موتور شود که هزینه خیلی زیادی روی دستتان خواهد گذاشت. از طرفی جرثقیل هم هزینه بر خواهد بود و نمیتوان خیلی روی آن حساب کرد. اما بهترین راه حل استفاده از خدمات تعویض باتری در محل است که میتواند به راحتی کار شما را راه بیاندازد. یکی از ارائه دهندگان این خدمت نیز استادکار است.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

باتری ماشینم را از کجا بخرم؟

باتری سازی‌هایی که در سطح شهر فعالیت میکنند میتوانند نیاز شما را برطرف کنند، اما این مغازه‌ها به تعداد کمی موجود هستند و از طرفی ممکن است برند مورد قبول شما را موجود نداشته باشند، حال راه چاره چیست؟ همانطور که گفتیم استادکار یکی از گزینه‌های پیش روی شماست، میتوانید از طریق سایت استادکار درخواست دهید تا باتری ساز به محل مورد نظر شما مراجعه کرده و باتری دلخواهتان را نصب کند. توجه کنید که باتری‌های ایرانی شامل گارانتی میشوند اما باتری‌هایی که توسط شرکت‌های خارجی تولید شده‌اند معمولا در بازار ایران گارانتی ندارند و در صورتی که با آنها زودتر از موعد به مشکل بخورید نمیتوانید از گارانتی تعویض آن استفاده کنید. البته برخی ارائه دهنگان در مورد باتری‌های ساخت کشور کره به شما گارانتی میدهند که قابلیت استفاده خواهند داشت.

یک نکته کلیدی!

استفاده از تکنیک باتری به باتری برای روشن شدن موقت خودو راه حلی قدیمی قابل اجراست اما ممکن است به باتری سالم خودرو دیگر آسیب وارد کند.
استفاده از تکنیک باتری به باتری برای روشن شدن موقت خودو راه حلی قدیمی قابل اجراست اما ممکن است به باتری سالم خودرو دیگر آسیب وارد کند.

صرف نظر از اینکه باتری شما تا به حال خراب شده یا نه، بهتر است باتری‌های اسیدی چک شوند تا اسید آنها کم نشده باشد. در دمای بالای تابستان که از کولر استفاده میکنید مصرف باتری ماشین شما افزایش می‌یابد و احتمال خالی شدن باتری ماشین بیشتر است! در صورتی که در حالت استند بای از ماشین استفاده کرده و دوست دارید از سیستم صوتی ماشینتان استفاده کنید بهتر است منتظر باشید تا به زودی با باتری ماشین به مشکل بخورید.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =