نکات کلیدی درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری

1

اغلب زنان در دوران بارداری نمی‌دانند که آیا باید از رنگ و لوازم شیمیایی استفاده کنند یا خیر. رنگ کردن مو در دوران بارداری لزوما خطرساز نیست اما برخی از مواد موجود در این رنگ‌ها ممکن است از طریق پوست جذب شده و ایجاد مشکل کنند. اگرچه هیچ اطلاعات مستقیمی از تاثیر رنگ کردن مو در دوران بارداری و شیردهی بر روی نوزاد وجود ندارد اما در ادامه همه نکاتی که در این باره باید بدانید را می‌نویسیم.

آیا لازم است احساس خطر کنیم؟

نمی‌توان به این سوال پاسخ روشنی داد. آزمایش‌هایی هست که نشان می‌دهد اگر موهایتان را به دفعات زیاد رنگ کنید ممکن است مواد شیمیایی از طریق سر جذب بدنتان شود و روی جنین تاثیر بگذارند. از سوی دیگر آزمایش‌هایی هم هست که نشان می‌دهد رنگ کردن مو در دوران بارداری خطری ندارد. و این کار آسیبی به جنین نمی‌رساند. از آن جایی که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد بیشتر متخصصین پیشنهاد می‌کنند که در سه ماهه نخست بارداری موهایتان را رنگ نکنید.

در این دوره که جنین در حال شکل گیری است آسیب پذیری آن بسیار بالا است. از این رو اگر هم خطری وجود داشته باشد امکان رخ دادن آن بیشتر است. در برخی از رنگ‌های شیمیایی مقداری آمونیاک وجود دارد. آمونیاک یک ماده به شدت سمی است و استنشاق یا استعمال آن می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. همچنین در دوران بارداری بدن زن در ضعیف‌ترین حالت ممکن است و ممکن است این مواد شیمیایی بتواند روی آن تاثیر بگذارد.

رنگ مو در بارداری
رنگ کردن مو را به سه ماهه دوم و سوم بارداری موکول کنید.

اگر آرایشگر باشیم باز هم خطر وجود دارد؟

ممکن است شما خودتان کسی نباشید که موهایتان را رنگ می‌کنید. بلکه به عنوان یک آرایشگر مجبور باشید ساعت‌ها با مواد شیمیایی کار کنید. در یک آزمایش نشان داده شده است که زنانی که هفته‌ای بیش از ۴۰ ساعت با مواد شیمیایی نظیر دکلره کار می‌کنند ریسک بالاتری در زایمان خواهند داشت. البته ایمنی در کار می‌تواند این ریسک را تا حد زیادی کاهش دهد. از این رو بهتر است از دستکش و ماسک استفاده کنید. همچنین محل کارتان را همیشه تمیز نگه دارید و حواستان باشد که این مواد داخل آب آشامیدنی یا مواد غذاییتان وارد نشوند.

رنگ مو
اگر در هفته بیش از ۴۰ ساعت در آرایشگاه با مواد شیمیایی سر و کار دارید بهتر است نکات ایمنی را جدی بگیرید.

رنگ کردن مو در بارداری را حداقل کنیم

نکات بالا به این معنی نیست که شما نمی‌توانید در دوران بارداری موهایتان را رنگ کنید. بلکه ممکن است انتخابتان برای این کار محدودتر باشد. برای رنگ کردن مو در دوران بارداری بهتر است نکاتی را بدانید که در ادامه معرفی می‌کنیم:

سه ماه اول موهایتان را رنگ نکنید

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد باید رنگ کردن مو را پس از سه ماهگی بیاندازید. همچنین در سه ماهه اول بارداری به دلیل تغییرات زیاد هورمونی ممکن است بافت موهایتان فرق کند و رنگ آن طور که انتظار دارید روی موهایتان ننشیند. پس از سه ماهگی جنین رشد اولیه خود را تمام کرده است و با خیال آسوده‌تری می‌توانید موهایتان را رنگ کنید.

نحوه رنگ کردن مو

اگر خطری در رنگ مو وجود داشته باشد از طریق پوست سر جذب می‌شود. بنابراین شما می‌توانید از آرایشگرتان بخواهید که رنگ را روی ریشه موهایتان نزند. به عنوان مثال می‌توانید از هایلایت مو استفاده کنید. یا موهایتان را با استفاده از کلاه رنگ کند. یعنی از درون منافذ کلاه موهایتان را بیرون بکشد. اگرچه این کار کمی سخت و پر دردسر است اما باعث می شود که رنگ مستقیما با پوست سرتان ارتباطی نداشته باشد.

رنگ‌های ملایم

همه رنگ‌ها حاوی مواد خطرناک نیستند. به خصوص رنگ‌هایی که فاقد سفید کننده هستند خطر کم‌تری هم دارند. همچنین استفاده از رنگ‌های نیمه دایمی را هم در نظر بگیرید. برخی رنگ‌ها با عنوان گیاهی به فروش می‌رسند. بهتر است هنگام خرید آن‌ها از گیاهی بودنشان اطمینان حاصل کنید. البته استفاده از حنا هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شاید از رنگ حنا خوشتان نیاید اما باید بدانید که حنا نه تنها آسیبی به شما نمی‌رساند بلکه برای استحکام موها هم مناسب است. برخی ترکیبات طبیعی نظیر قهوه و برگ چای هم در رنگ موی طبیعی قابل استفاده هستند.

رنگ کردن مو در دوران بارداری
رنگ‌های نیمه دایمی گزینه مناسبی برای استفاده در دوران بارداری هستند.

استفاده از اکستنشن‌های گیره‌ای مو

اگر به طور موقت (به عنوان مثال برای یک مهمانی) احتیاج دارید تا موهایتان را رنگ کنید می‌توانید از گزینه های دیگری استفاده کنید. برخی از اکستنش‌های مو را به راحتی با یک سنجاق می‌توانید زیر موهایتان وصل کنید و به این ترتیب آن را با موهای خودتان ترکیب کنید. این روش به صورت موقت کارساز است و شما را از شر رنگ کردن خلاص می‌کند.

نتیجه گیری

در نهایت با تمام چیزهایی که گفته شد تصمیم گیری درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری با خودتان است. باید ببینید که کدام یک به شما احساس بهتری می‌دهد. رنگ کردن موهایتان یا گذراندن دوره بارداری بدون استرس و نگرانی؟ البته امروزه رنگ موها ترکیبات متنوعی دارند و می‌توانید با مشورت با یک متخصص از یک رنگ بی ضرر استفاده کنید تا هیچ نوع نگرانی در خصوص بارداریتان نداشته باشید. علیرغم اینکه رنگ کردن مو در دوران بارداری تاثیر ملموسی روی سلامتی زنان ندارد اما با رعایت نکات بالا می‌توانید اندک ریسک موجود در این را هم به حداقل برسانید.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام ،پراید ۱۳۱ مدل ۹۰ دارم .دویست هزار رفتم یکبار شمع عوض کردم مدته ۳سال است سنسور اکسیژنم خرابه ،۲عدد سنسور نو گذاشتم ولی درست نشده سوختم بالاست دودماشین آلایندگی داره . مکانیکهایی که مشاوره گرفتم نظر دارند که سنسور نو پاسخگو نیست وکارخانه ها مورد اعتماد نیستند. یا دست دوم فابریک تهیه کن ،یا پراید را بفروش. نظر شما؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =