نحوه تعویض پمپ آب کولر آبی

0

پمپ آب کولر یکی از بخش‌های حیاتی کولر آبی است. اگر پمپ کولر آبی بر حسب اتفاق سوخته و یا فرسوده شده باشد، باید آن را جایگزین کنید. اما چطور بفهمیم چه زمانی پمپ کولر آبی نیاز به تعویض دارد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید کمی در مورد ساختار پمپ کولر آبی و اجزای آن بدانیم. در این پست استادکار قصد داریم زیر و بم پمپ آب کولر و اجزای آن را معرفی کرده و در ادامه نحوه تعویض پمپ آب کولر در مواقع ضروری را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی پمپ آب کولر و اجزای داخلی آن

در نواحی گرم و خشک، کولر آبی مهم‌ترین کاندید برای خنک کردن محیط خانه و محل کار است. در داخل کولر آبی کانال‌هایی وجود دارد که آب ورودی به کولر را به سمت محفظه‌ی پوشال‌ها هدایت می‌کند. به این ترتیب پوشال‌های موجود در داخل دستگاه مرطوب و خیس می‌شوند. از طرف دیگر هوای گرم محیط که توسط کولر آبی مکیده می‌شود در مجاورت پوشال‌های مرطوب قرار گرفته و گرمای آن برای انجام عمل تبخیر رطوبت روی پوشال‌ها استفاده می‌شود. در این هنگام با کمک فنی که در داخل کولر آبی وجود دارد، این گاز خنک (تبدیل آب روی پوشال به گاز) به داخل محیط ساختمان وارد شده و موجب خنک شدن هوای آن می‌شود. احتمالا برایتان این سوال پیش آمده که پمپ آب کولر کجای این داستان است؟!

پمپ آب در کولر آبی وظیفه انتقال آب از تشتک به لوله‌های توزیع کننده را بر عهده دارد. لوله‌های توزیع کننده که به شکل عنکبوتی هستند، آب را از پمپ به پدهای خنک کننده (پوشال‌ها) هدایت می‌کنند. پمپ آب کولر برای انتقال آب از تشتک به سمت کانال‌ها وابسته به یک موتور الکتریکی است. این موتور به کمک یک میله روی پروانه‌ای که در تشک آب است، قرار می‌گیرد. با به کار افتادن موتور، پروانه نیز می‌چرخد و به این ترتیب عمل انتقال آب به لوله‌های توزیع و سپس پوشال‌ها انجام می‌شود.

آموزش تعویض پمپ آب کولر آبی
اگر کولر آبی به اندازه کافی نمی‌تواند هوای اتاق را خنک کنند، ممکن است به دلیل مسدود شدن لوله‌های توزیع کننده باشد. پس خوب است که هر از گاهی آن‌ها را نیز تمیز کنید.
آموزش تعویض پمپ آب کولر آبی
پمپ آب کولر آبی ممکن است فرسوده شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

زمان تعویض پمپ آب کولر را مشخص کنید!

دلایل مختلفی روی زمان تعویض پمپ آب کولر اثر می‌گذارد در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اگر محفظه‌های پوشال به اندازه کافی از آب اشباع نشده باشند به این معنی است که پمپ نمی‌تواند رطوبت کافی برای خیس شدن پوشال‌ها را تأمین کند و باید آن را تعویض کنید. اما اگر پمپ به خوبی کار می‌کند با این حال نمی‌تواند در حد مطلوبی ساختمان را خنک کند، باید از پمپ بزرگتر استفاده کنید تا قدرت حرکت آب را افزایش دهد (البته در چنین مواقعی به اندازه ساختمان نیز توجه کنید اگر فضای آن بزرگ است شاید باید تعداد بیشتری کولر نصب کنید).
  • فرسودگی و سوختن پمپ هم دلیل دیگری برای تعویض پمپ آب کولر است. خوب است حداقل سالی دو بار (قبل از شروع فصل گرما و بعد از اتمام فصل گرما) پمپ کولر را بررسی کنید. تا در صورت نیاز آن را تمیز یا جایگزین نمایید.
  • پمپ آب به دلیل عملکردش دچار اصطلاک می‌شود و نیاز به روغن کاری دارد. اگر این کار را نادیده بگیرید به زودی کارایی خودش را از دست می‌دهد و باید آن را تعویض کنید.
راهنمای تعویض پمپ کولر آبی
رسوبات و سختی آب هم می‌تواند باعث کثیف شدن و کند شدن سرعت پمپ آب کولر شود. در این مواقع نیازی به تعویض پمپ آب کولر نیست و فقط کافی است که آن را تمیز کنید.

راهنمای مرحله به مرحله تعویض پمپ آب کولر

در صورتی که هر یک از سه نشانه مربوط به زمان تعویض پمپ آب را مشاهده کردید یا کولر کارایی مناسبی نداشت و هوای محیط داخل ساختمان را به خوبی خنک نمی‌کرد، کولر آبی را خاموش کرده و آن را از منبع برق جدا کنید.

تست خرابی پمپ کولر آبی: خطوط آب را از پمپ جدا کرده و پمپ کولر را در آب قرار دهید. سپس با احتیاط آن را روشن کنید. اگر کار نکرد باید آن را تعویض کنید. در غیر این صورت مشکل از لوله‌های توزیع آب است.

برای تعویض پمپ آب کولر مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا پنل‌های جانبی کولر آبی را بردارید. محل قرار گرفتن پمپ آب کولر را مشخص کرده و سپس ولتاژ برق آن را قطع کنید. دو عدد پیچ وجود دارد. آن‌ها را از پمپ آب باز کرده و سپس خطوط آب را جدا کنید.
  • خطوط آب را به پمپ جدید متصل کرده و مطمئن شوید که در جای خودش قرار بگیرد.
  • دو عدد پیچ را در محل خودش روی پمپ جدید ببندید.
  • پمپ جدید را با احتیاط در محل تعبیه شده داخل کولر آبی قرار دهید.
  • ولتاژ برق را به پمپ آب جدید وصل کرده و سپس آن را برای تست، روشن کنید.

برخی مواقع کولرهای آبی روی سقف هستند و دسترسی به آن‌ها برای تعویض پمپ آب کولر سخت است. در چنین مواقعی می‌توانید از فردی حرفه‌ای کمک بگیرید. استادکار به شما کمک می‌کند تا افراد متخصص برای تعویض پمپ آب کولر را بیابید. همچنین در حین کار مراقب ورقه‌های فلزی اطراف کولر آبی باشید این ورقه‌ها تیز هستند و می‌توانند خطر آفرین باشند.

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

نصب، تعمیر و سرویس کولر آبی

  • تعمیر کولر آبی پوشالی، پرتابل، سلولوزی و رومیزی
  • رفع نشتی کف کولر
  • تعویض پوشال، برزنت و تعویض کف کولر آبی
  • تعمیر پمپ آب، دینام و موتور کولر آبی
دریافت این خدمت از استادکار

نظرات و پیشنهادات

با شروع گرما در هر سال، ابتدا پمپ آب کولر را بررسی کنید. برای به تأخیر انداختن زمان تعویض پمپ کولر آبی باید به موقع آن را تمیز و روغن کاری کنید. اگر با توجه به موارد گفته شده نیاز به تعویض پمپ آب کولر دارید با استفاده از راهنما آن را جایگزین کنید. اگر پس از تعویض پمپ آب، کولر به درستی کار نکرد ممکن است مشکل از بخش سیم‌کشی آن باشد. در چنین مواقعی از یک فرد متخصص برای عیب‌یابی کمک بگیرید.

تا کنون تعویض پمپ آب کولر را انجام داده‌اید؟ می‌توانید تجربیات خودتان را در بخش نظرات سایت استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Doityourself | ThespruceHvachowto

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =