روش نگهداری و پرورش گیاه آلوورا در خانه

6

گیاه آلوورا یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین گیاهان آپارتمانی است که سالیان سال است رشد و پرورش یافته است. از گذشته تا به امروز از فواید گیاه آلوئه ورا برای انواع درمان‌های پوستی استفاده می‌شده و امروزه ژل آلوئه ورا به یکی از ترکیبات جدانشدنی انواع ماسک صورت یا کرم‌های پوستی تبدیل شده است. همین امر موجب شده این سوال که چطور می‌توان از گیاه آلوورا در خانه نگهداری کرد پیش بیاید. در این مطلب ما پاسخ این سوال شما را خواهیم داد.

گیاه آلوورا را بیشتر بشناسید

اولین قدم برای نگهداری و پرورش گیاه آلوورا این است که این گیاه را بهتر بشناسید. لازم است بدانید آلوئه ورا نیز همانند کاکتوس‌ها نوعی گیاه آبدار است. گیاهان آبدار نیز در شرایط خشک بهتر رشد می‌کنند، این بدین معناست که این نوع گیاهان نیاز به آبیاری زیاد و مکرر ندارند. آلوورا همچنین یک گیاه بدون ساقه است که برگ‌های سبز رنگ آن ممکن است تا ۹۰ سانتی‌متر رشد کنند. هرچند شاید نباید چنین انتظاری را از یک گیاه آلوئه ورای خانگی داشته باشید چرا که معمولا گیاهان خانگی کوچک‌تر هستند و رشد کمتری دارند.

روش نگهداری و پرورش گیاه آلوورا در خانه
گیاه آلوورا یک گیاه آبدار است و همانند گیاهان کاکتوس نیاز به آبیاری زیاد ندارد.

کاشت آلوئه ورا

برای کاشت آلوئه ورا بهتر است از خاک گلدان کاکتوس یا خاک پودری که با ماسه یا شن ادغام شده است استفاده کنید. همچنین گلدانی که برای کاشت آلوورا انتخاب می‌کنید باید در انتها دارای چند حفره برای خارج شدن آب باشد چرا که گیاه آلوورا نمی‌تواند آب را تحمل کند و نباید آب داخل گلدان باقی بماند. در صورت باقی ماندن آب در گلدان، ریشه گیاه از بین رفته و آلوورا خیلی زود از بین می‌رود.

روش نگهداری و پرورش گیاه آلوورا در خانه
ژل آلوئه ورا فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. با نگهداری از این گیاه در خانه می‌توانید براحتی انواع ماسک صورت خانگی را تهیه کنید.

نگهداری از گیاه آلوورا

  • چه زمانی به آلووا آب بدهیم؟

همانطور که گفته شد، آلوورا یک گیاه آبدار است که خیلی نیاز به آبیاری ندارد. بنابراین بهترین زمان آبیاری آن زمانیست که خاک آن کاملا خشک شده باشد. این می‌تواند حتی هر چند هفته یکبار باشد. همچنین، گیاه آلوورا در فصل زمستان به آبیاری کمتری نیاز دارد. هنگام آبیاری گیاه نیز دقت داشته باشید که زیاد به آن آب ندهید، فکر نکنید چون دو هفته به گیاهتان آب نداده‌اید حالا نیاز به آب فراوان دارد. به میزانی که خاک آن مرطوب شود کافیست. همچنین باید حتما صبر کنید تا آب باقی مانده در گلدان از زیر آن کاملا خارج شود. اگر بشقابی زیر گلدان قرار می‌دهید حتما آب جمع شده در آن را خالی کنید و نگذارید این بشقاب پر از آب باقی بماند چرا که همین مساله می‌تواند منجر به مرطوب باقی ماندن ریشه گیاه و از بین رفتن آن شود.

شاید جالب باشد بدانید یکی از دلایل خشک شدن گیاه آلوورا زیاد آب دادن آن است.

  • نور کم یا نور زیاد، آلوورا به چه میزان نوری نیاز دارد؟

گیاه آلوورا برای رشد نیاز به نور مناسب دارد، اما این نور باید به طور غیر مستقیم به آن بتابد. نور کم و نور مستقیم هر دو برای آن مضر هستند و می‌توانند موجب زرد شدن گیاه شوند. بهتر است آن را با فاصله کمی در کنار پنجره غربی یا جنوبی خانه بگذارید تا نور خورشید به طور غیرمستقیم به آن بتابد و در عین حال نور کافی داشته باشد. بهتر است در طول هفته یک یا دوبار گلدان را بچرخانید تا نور به میزان کافی به تمام برگ‌های آن بتابد. دمای مناسب برای نگهداری گیاه آلوورا بالای ۱۵ درجه سانتیگراد است، بنابراین نباید گیاه را در جایی قرار دهید که دمای خیلی پایینی دارد.

روش نگهداری و پرورش گیاه آلوورا در خانه
آلوورا نیاز به نور دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد.
  • کوددهی به گیاه- گیاه آلوورا برای رشد نیاز به کود دارد؟

عموما گیاه آلوورا به کوددهی نیاز ندارد، هرچند کوددهی به آن کمک می‌کند گیاه سلامت بهتری داشته باشد بخصوص اگر کمی بی حال یا رنگ پریده شده باشد، استفاده از کود می‌تواند به بهبود وضعیت آن کمک کند. بهترین زمان کوددهی به آلوئه ورا در اواسط بهار است. بهتر است از کودهای محلول در آب و دارای فسفر استفاده کنید.

  • چه زمانی گلدان آلوئه ورا را عوض کنیم؟

گیاه شما همچنان که از روی خاک رشد می‌کند از زیر خاک نیز نیاز به فضا برای رشد ریشه‌ها دارد. بنابراین زمانی می‌رشد که گلدان فعلی مناسب رشد و نگهداری گیاه آلوورا نخواهد بود. اگر متوجه شدید گیاه شما تقریبا ۳ سانتیمتر رشد کرده است بهتر است گلدان آن را تعویض کنید و گلدانی که حداقل قطر آن شش سانتی متر بزرگتر است را برای آن در نظر بگیرید. البته این نکته را نیز لازم است بدانید که گیاه آلوورای خانگی خیلی رشد نمی‌کند و نیاز نیست زود به زود گلدان آن عوض شود. اغلب مواقع در همان گلدان به مدت پنج سال دوام خواهد آورد. هرچند اگر گلدان بزرگتری برایش انتخاب کنید می‌توانید این پنج سال را با خیال راحت‌تری سپری کنید.

سخن پایانی

گیاه آلوورا فواید بسیاری دارد، چه از ژل آن استفاده کنید چه فقط آن را بعنوان یک گیاه سبز خانگی برای زیباتر کردن دکوراسیون خانه یا تصفیه هوای اتاق در گوشه‌ای از خانه قرار دهید. نگهداری از این گیاه نیز کار دشواری نیست فقط نیاز است چند قاعده کوچک را درباره نگهداری از گیاه آلوورا بدانید تا راحت بتوانید به آن رسیدگی کرده و تا سال‌ها از آن نگهداری کنید و بتوانید در صورت لزوم از برگ‌های آن برای درمان‌های خانگی استفاده کنید.

منابع: gardeningknowhow ، homeguides

سمپاشی باغچه و فضای سبز

سمپاشی باغچه و فضای سبز

  • نابود کردن انواع آفت‌ها
  • قارچ‌ها و علف‌های هرز
  • ازبین بردن انواع حشرات، موریانه و...
دریافت این خدمت از استادکار
6 نظرات
  1. ف - ااف می گوید

    باسلام وممنون از پاسخگویتان
    الوئه ورای من برگه هاش نازک ودراز میشه علتش را بگین لطفا

    1. زاهدان می گوید

      با سلام … آلوورا چندین نوع داره ، یکی از انواعش کلا” برگش بلند و طویل است که رنگ برگهاش تیره تر هم هستند.
      نوع دیگه اش ، آلوورایی است که رنگش روشن تر است و برگهاش کوتاهتر و پر آب تر میشن.
      انواع دیگه ای هم داره مثل ، آلوورای شاخ بزی و …
      به نظرم میاد آلوورای شما از نوع اولی باشه ، مخصوصا” این نوع آلوورا را در جای سایه (سایه درختی در باغچه) بگذارید و طویل شدنِ برگهاش به مرور زمان تا 90 سانتیمتر را ببینید.

  2. بهروز پروند می گوید

    درود هموطنان ?
    بحق مدتی است که وقتی میبینم هموطنی خیییییلی راحت چشم به شعور و زیستی درست میبنده بواقع حسرتی بزرگ به یینه م میشینه. عنوان مطلب :روش کاشت گیاهو دیدم راغب به کاشتنش دنیای رؤئیا درذهن وقتی میام مطلبو میبینم تنها اشاره ای ک نشده روش کاشت هست و مثلا توضیح درمورد سوراخ ته گلدون بیشترین کلمات روش کاشت هست. خجالت آوره ایرانی تا این اندازه بی ماهیت شده همه چیو بخودش بقبولونه. گمان نکنم عرایظم از فیلتر اجازه درمعذ رَدّبشه حتی…! ببینیم چی کتم

    1. صادق کرده می گوید

      یکم رو املا ت کارکن رفیق

  3. ایمان می گوید

    خشک کردن آلوئه ورا خودش هنریه واقعا، من توی گلخانه 1000 متر مربع آلوئه ورا دارم و کاملا با این گیاه آشنا هستم، تحت هیچ شرایطی این گیاه کاملا از بین نمیره، حتی شما اون رو از ریشه در بیارید و سه ماه یه گوشه بندازید، بعد از کاشت مجددا جان خواهد گرفت!

  4. رضا حیدری می گوید

    بی اندازه بهرمند شدم انهم راجع الوئه ورا من ۶ نوع انرا درخانه دارم ونزدیک به ۱۵۰ نوع کاکتوس سانسوریا ارزومیکنم همیشه موفق باشید واز زندگی لذت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =