۱۳ دلیل برای خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج

7

شاید برای شما هم این اتفاق پیش آمده که مشعل پکیج منزل یا محل کارتان به صورت مدوام خاموش و روشن شده و یا کلاً خاموش می‌شود! این مشکل یکی از اتفاقات رایجی است که در کنار مصرف فراوان پکیج‌های دیواری ایرانی همچون ایران رادیاتور، بوتان و.. رخ می‌دهد. قطعاً این سوال برای شما پیش خواهد‌آمد که به‌ راستی علت خاموش و روشن شدن‌های مکرر مشعل پکیج چه بوده و معنای پیام‌هایی که می‌دهد چیست؟

از آنجا که علل مختلفی در این مورد وجود داشته که هرکدام از آن‌ها معنا و مفهومی جداگانه دارد، بهتر است قبل از تعمیر و سرویس پکیج اطلاعات کافی در مورد این خطاها داشته‌باشید. استادکار در این مقاله قصد دارد تا علت خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج را بررسی کرده و شما را با انواع مشکلات پیش آمده در این سیستم گرمایشی آشنا کند. پس از آشنایی کلی به بررسی علت خاموش و روشن شدن مشعل پکیج ایران رادیاتور و علت خاموش شدن پکیج بوتان دو برند پرمصرف ایرانی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

علت خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج

اگر پکیج به صورت متوالی و مکرر خاموش و روشن می‌شود ما با دو سری مشکل روبه‌رو هستیم که در ادامه بدان اشاره می‌کنیم.

  1. جریان آب در پکیج با مشکل روبه‌رو است

  • هواگرفتگی تأسیسات گرمایشی: اگر میزان آب درون پکیج بنا به هر دلیلی کم باشد و یا کند حرکت کند به گونه‌ای آب داخل لوله‌ها کاهش پیدا کند، پکیج به صورت مدوام خاموش و روشن می‌شود. علت این مسئله می تواند هواگرفتگی تأسیسات داخلی باشد. وقتی مدار گرمایش هوا بگیرد حرکت آب در این مدار با اختلال روبرو است. این اختلال در حرکت آب باعث شده که گاهی پمپ پکیج به جای آب هوا را به درون پکیج بکشد. این وقفه باعث می‌شود تا برد پکیج اطمینان پیدا کند که آبی در مدار گرمایشی وجود ندارد و دستگاه را خاموش کند. برای حل این مسئله بهتر است تمامی رادیاتورها را هواگیری کنید. استادکار نحوه‌ی هواگیری شوفاژها را قبلاً توضیح داده‌است.
علت خاموش و روشن شدن مشعل پکیج ایران رادیاتور
وقتی مدار گرمایش هوا بگیرد حرکت آب در این مدار با اختلال روبه‌رو است. این اختلال در حرکت آب باعث شده که گاهی پمپ پکیج به جای آب، هوا را به درون پکیج بکشد. این وقفه باعث می‌شود تا برد پکیج  اطمینان حاصل کند که آبی در مدار گرمایشی وجود ندارد و دستگاه را خاموش کند
  • گرفتگی مسیر تأسیسات

    گرفتگی در مسیر لوله‌های گرمایشی رادیاتورها نیز باعث بروز این اختلال می‌گردد، اگر مسیر لوله‌کشی رادیاتورها گرفتگی و یا رسوب داشته‌باشد، آب قطع شده و در نتیجه پکیج خاموش می‌گردد. برای حل این مسئله باید صافی‌های زیر پکیج را باز کنید و فیلترهای آن را تمیز کنید. بهترین مقاله‌ی پیشنهادی ما در این زمینه آموزش نحوه رسوب زدایی و جرم زدایی پکیج دیواری است که می‌تواند مشکل خاموش و روشن شدن مداوم پکیج شما را حل کند.

علت خاموش و روشن شدن مشعل مکرر پکیج
گرفتگی در مسیر لوله‌های گرمایشی رادیاتورها نیز باعث خاموش و روشن شدن مکرر مشعل پکیج می‌گردد.
  • پمپ سیرکولاتور پکیج خراب است

    یکی از نشانه‌های خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج، سرد بودن کامل مدار گرمایشی است. چون پکیج اصلا در این شرایط روشن نمی‌شود که مدار گرمایشی گرم شود. یکی دیگر از دلایل روشن و خاموش شدن متوالی پکیج، ضعیف شدن پمپ است. در این حالت پمپ توان لازم را ندارد تا با سرعت و فشار مناسب آب را در مسیر گرمایش به حرکت در بیاورد. این توان کم باعث شده تا پکیج میزان ورودی آب را کم اعلام کرده و پکیج خاموش شود و در زمانی که سرعت آب خوب شود، پکیج دوباره روشن می‌گردد.

برای بررسی این امر باید با کمک پیچ‌گوشتی روی پمپ را باز کنید تا در حین کار از درست بودن پمپ سیرکولاتور مطمئن شوید. ممکن است علت ضعف پمپ قطعی یکی از سیم‌ها باشد و یا موتور جام کرده‌است. در این صورت اغلب می‌توان موتور را تعمیر کرد. استادکار در مقاله هر آنچه که در مورد پمپ پکیج دیواری باید بدانیدمی‌تواند اطلاعات کامل و جامعی  به شما در مورد سرویس پمپ پکیج بدهد.

علت خاموش و روشن شدن پکیج بوتان
اگر پکیج مرتب روشن و خاموش می‌شود، احتمال دارد که پمپ ضعیف شده‌باشد. در این حالت پمپ توان لازم را ندارد تا با سرعت و فشار مناسب آب را در مسیر گرمایش به حرکت در بیاورد. این توان کم باعث شده تا پکیج میزان ورودی آب را کم اعلام کرده و پکیج خاموش شود و در زمانی که سرعت آب خوب باشد پکیج روشن می‌گردد.
  1. قطعات پکیج خراب هستند

در این قسمت به بررسی علت‌های می‌پردازیم که به قطعات پکیج مربوط می‌شوند.

  • الکترود یون پکیج مشکل دارد

الکترود یون پکیج وظیفه‌اش تشخیص شعله‌ است. حال اگر این الکترود خراب شود، پکیج قادر نیست تا ایجاد شعله را به خوبی تشخیص دهد. به همین دلیل برد پکیج دستور خاموش شدن را صادر می‌کند. تعویض الکترود یون می‌تواند این مشکل را حل کند.

  • فشار گاز ساختمان و یا دستگاه کم است

یکی دیگر از دلایل که باعث شده تا مشعل پکیج مدام خاموش و روشن شود، تنظیم نبودن شیر گاز است. با توجه به اینکه گاز عامل اصلی تشکیل شعله در پکیج بوده، اختلال در فشار آن باعث شده گاز به خوبی به شعله نرسیده و در نتیجه مشعل درست کار نکند. تنظیم هوای گاز پکیج یکی از عوامل بسیار موثر در پکیج بوده که در صورت تنظیم نبودن، بهتر است از کارشناسان و متخصصان تعمیر پکیج کمک بگیرید.

  • تخلیه دود به درستی انجام نمی‌گردد

یکی از مشکلات رایج در خاموش و روشن شدن مشعل پکیج، تجمع دود و عدم تخلیه آن است. زمانی که دود تولید شده از طریق دودکش به درستی خارج نمی‌گردد و مسیر هوا بسته می‌شود، ترموستات دودکش دستور خاموش شدن پکیج را می‌دهد. این مشکل اغلب به دلیل رعایت نکردن ارتفاع درست دودکش پکیج یا نصب نادرست دودکش، تعبیه نادرست دودکش فن‌دار پیش می‌آید. اگر با بررسی موارد گفته شده باز هم همچنان مشکل وجود داشت می‌توانید حسگر دود را نیز بررسی کنید.

بیشتر بدانید نحوه تعویض شیر پرکن پکیج ایران رادیاتور

علت خاموش و روشن شدن پکیج بوتان
تجمع دود و عدم تخلیه آن یکی از مشکلات رایج است که معمولاً به دلیل رعایت نکردن ارتفاع درست دودکش پکیج یا نصب نادرست دودکش، تعبیه نادرست دودکش فن‌دار پیش می‌آید.
  • میزان هوای ورودی دستگاه نامناسب است

یکی دیگر از عوامل خاموش و روشن شدن‌های متوالی، کمبود هوای ورودی به پکیج است. نحوه‌ی عملکرد سیستم پکیج بدین صورت است که ضمن تخلیه دود، هوای ثانویه را هم جایگزین می‌کند. این جایگزینی هوا از طریق یک دودکش کواکسیال و یا از طریق دو دودکش یکی برای تأمین هوا و دیگری خروجی دود انجام می‌شود.

  • خود پرشر سوئیچ دود ایراد دارد

در قسمت قبلی اشاره کردیم که در صورت تجمع دود به منظور رعایت نکات ایمنی، پکیج خاموش می‌گردد. این روند کاری توسط کلید پرشر سوئیچ دود انجام می‌شود. این کلید به برد پکیج دستور خاموش شدن می‌دهد. حال اگر این کلید خراب شده‌باشد، فرمان اشتباه به پکیج داده و باعث قطع کامل و یا خاموش و روشن شدن گاه‌به‌گاه و یا متوالی پکیج می‌گردد. پرشر سوئیچ این دستور را تا زمانی که از نبود دود اطمینان حاصل کند، ادامه می‌دهد.

  • فن پکیج سوخته‌است

فن پکیج کمک می‌کند تا دودی در مسیر باقی نماند. وقتی فن پکیج‌های فن‌دار می‌سوزد، دود در مسیر باقی خواهد ماند. در این صورت فرمان روشن شدن به پکیج داده نخواهد شد. زیرا فن دستور روشن‌شدن به پکیج می‌دهد.

  • پکیج جوش آورده‌است

گاهی دمای آب به حدی بالا می‌رود که باعث جوش‌آوردن پکیج می‌شود. در این شرایط پکیج خاموش می‌گردد و پس از مدتی که دمای آب کمتر شد، دوباره مشعل پکیح روشن می‌شود. دلایل متعددی برای جوش آوردن پکیج وجود دارد. دلایلی همچون خرابی کلید تنظیم دما، گیرپاژ کردن پمپ، بسته بودن و یا گرفتگی مسیر گردش آب گرمایش، خرابی کلید NTC، کثیف بودن صافی برگشت آب، رسوب گرفتن مبدل پکیج، خراب بودن بای پاس، تنظیم نبودن شعله گاز و …

خرابی کلید تنظیم دما، گیرپاژ کردن پمپ، بسته بودن و یا گرفتگی مسیر گردش آب گرمایش
دلایل متعددی برای جوش آوردن پکیج وجود دارد. دلایلی همچون خرابی کلید تنظیم دما، گیرپاژ کردن پمپ، بسته بودن و یا گرفتگی مسیر گردش آب گرمایش، خرابی کلید NTC، کثیف بودن صافی برگشت آب، رسوب گرفتن مبدل پکیج، خراب بودن بای پاس، تنظیم نبودن شعله گاز و …
  • کلید NTC خراب است

کلید NTC در واقع یک سنسور است که دمای آب را بررسی می‌کند. این سنسور بر روی مسیر آب گرم مصرفی  و مسیر رفت گرمایش نصب می‌گردد. در صورت خرابی این کلید، پکیج کاملا خاموش و یا به صورت مکرر روشن و خاموش می‌شود.

  • امکان گرفتگی منافذ خروج گاز وجود دارد و یا فاصله جرقه‌زن تنظیم نیست

مشکلی که اغلب پیش می‌آید، گرفتگی منافذ گاز در مسیر نزدیک خروجی گاز و یا جرقه‌زن است. زمانی که منافذ خروجی گاز گرفته‌باشد، امکان خروج گاز و تشکیل شعله وجود ندارد. این مشکل با تنظیم نبودن فاصله‌ی جرقه‌زن هم رخ می‌دهد.

  • برد اصلی دستگاه خراب است

گاهی همه‌ی عوامل را بررسی می‌کنیم و ظاهراً هیچ مشکلی وجود ندارد. در این حالت باید سراغ برد اصلی دستگاه رفت. گاهی اوقات برد حساسیت و دقتش را از دست می‌دهد و در این صورت پکیج مدام روشن و خاموش می‌گردد.

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با سیزده مشکل عمده پیرامون خاموش و روشن شدن‌های مکرر مشعل پکیج آشنا کنیم در ادامه بهتر است تا به صورت کلی علت خاموش و روشن شدن مشعل پکیج ایران رادیاتور و سپس علت خاموش پکیج بوتان  را هم بررسی ‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

علت خاموش و روشن شدن مشعل پکیج ایران رادیاتور

یکی از سوالاتی که ذهن مصرف‌کنندگان پکیج ایران رادیاتور را درگیر خود می‌کند خاموش و روشن شدن مشعل پکیج این برند خوب ایرانی است.

در پکیج‌ ایران رادیاتور در صورتی‌که مشکل کلی بروز دهد، یک یا چند چراغ بر روی صفحه‌ی نمایشگر آن چشمک می‌زند که به آن‌ها کد خطا می‌گویند. با مشاهده‌ی عددی که بر روی پنل نشان می‌دهد و مطالعه در مورد آن می‌توانید متوجه‌ی مشکل پکیج دیواری‌تان شوید. رایج‌ترین مشکلاتی که وجود دارد معمولاً عبارتند از:

  • عدم اتصال ارت قوی به پکیج

در این شرایط با توجه به اینکه شما تخصص لازم را ندارید، بهتر است آسان‌ترین راه را استفاده کنید. برای حل مشکل اولین کار، جدا کردن دودکش از پکیج دیواری است. سپس یک سیم تک رشته از لوله گاز به بدنه پکیج اتصال دهید.

  • خرابی و یا تنظیم نبودن یون تشخیص شعله

بهتر است برای حل این مشکل ابتدا کاور پکیج را باز کنید، یون‌ها بر روی شعله قرار دارند. دقت کنید فاصله‌ی استاندارد یون‌ها ۳ تا ۵ میلی‌متر باشند، یکی از دلایل بروز مشکل خاموش و روشن شدن پیاپی فاصله کم و یا زیاد یون‌ها از یکدیگر است. اگر یون‌ها کثیف شده‌اند و یا سوراخ‌های برنز شعله گرفته‌اند، بهتر است با مسواک آن‌ها را تمیز کنید.

  • معیوب شدن پرشر سوئیچ هوا

در قسمت‌های قبلی به معیوب شدن پرشر سوئیچ هوا اشاره شد. برای حل مشکل بهتر است ابتدا مجرای شلنگ پرشر بررسی شود که تمیز بوده و یا آشغالی نگرفته‌باشد. اگر مشکل حل نشد، در صورتیکه پرشر با یک شیلنگ به فن وصل بود، آن را دو شیلنگه کنید. اگر بازهم مشکل حل نشد، باید پرشر هوا را تعویض کنید.

  • گرفتگی مسیر دودکش

گاهی اوقات اکسیژن لازم برای احتراق شعله تأمین نمی‌گردد. در این صورت بهتر است که دریچه‌های پلاستیکی بالای پکیج را که در اطراف دودکش قرار دارند را باز کنید تا دود از دودکش خارج شود، سپس فلنچ دودکش را بیرون آورده و دودکش را در سر جایش قرار دهید.

  • خرابی NTC

در صورتیکه هیچ کدام از راهکارهای ارائه شده مشکل پکیج را حل نکرد، بهتر است فیش‌های NTC جدید به پکیج وصل کنید. در صورت رفع مشکل NTC ها را تعویض کنید.

بیشتر بدانید فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

علت خاموش شدن پکیج بوتان
گاهی در حین مصرف زیاد آب به‌طور مثال حمام کردن، به‌صورت متوالی آب سرد و گرم شده و مدام پکیج روشن و خاموش می‌گردد. در این شرایط رسوب‌زدایی مبدل ثانویه بهترین راه حل است.

علت خاموش شدن پکیج بوتان

سه دلیل عمده برای خاموش‌شدن پکیج بوتان وجود دارد که در ادامه بدان‌ها می پردازیم.

  • قطع گاز ورودی

    یکی دیگر از عوامل خاموشی پکیج بوتان قطعی گاز ورودی است. در این حالت پکیج چراغ قرمز ثابت نشان خواهد داد.

  • قطع بودن برق دستگاه

  • سوختن برد پکیج

گرفتگی مدار گرمایش هوا ،خرابی پمپ سیرکولاتور، خرابی الکترود یون، کاهش فشار گاز ساختمان یا پکیج، خارج نشدن دود به درستی از سیستم، اختلال در برد اصلی دستگاه و… در قسمت‌های قبلی مقاله بدان اشاره شده‌است.

سخن آخر

تشخیص علت خاموش شدن و یا مشکلات مختلف پکیج‌ها را می‌توان از طریق ارورهایی که اعلام می‌کنند، متوجه شد. تقریباً تمامی پکیج‌ها یک چراغ قرمز رنگ دارند که در زمان بروز مشکل روشن می‌شود. بهتر است برای تشخیص و حل مشکلات پکیج با توجه به حساسیت آن‌ها از کارشناسان خبره و ماهر کمک گرفت و خود اقدامی انجام نداد.

منابع: سرویسکاران | سرویسکاران ۲۴ ساعته | تأسیسات ۲۴ ساعته | پکیج کار | بوتان‌ سنتر

خدمات تعمیر و سرویس پکیج در تهران

تعمیر و سرویس پکیج

  • تعمیر پکیج دیواری و زمینی
  • نصب و راه اندازی پکیج
  • سرویس کامل پکیج
  • لوله کشی و تعویض قطعات پکیج
دریافت این خدمت از استادکار
7 نظرات
  1. حسین می گوید

    باسلام وخداقوت
    پکیج ما بعد از بستن اب داغ باز روشن میمونه.
    بعد من وقتی از پکیج خاموش میکنم وبعد به روشن میکنم دیگه روشن نمیمونه و به حالت عادی برمیگرده.
    علت چیه ممنون میشم پاسخ بدید
    بوتان کالدا ونزیا

    1. شیوا هراتی می گوید

      با سلام و احترام
      سوال شما به بخش فنی استادکار ارجاع داده شد، به محض پاسخ‌دهی به شما اطلاع داده می‌شود. اما در صورتیکه در شرایط اضطراری به سر می‌برید می توانید از خدمات ما در بخش تاسیسات ساختمان استفاده کرده و سفارشتان را به ثبت برسانید.
      در ادامه لینک صفحه خدمت شما گذاشته می‌شود.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/boiler

  2. سعید می گوید

    سلام
    آبگرمکن دیواری ایران رادیاتور آنالوگ هستش، مرتب خاموش میشه و باید ریست کرد موقع خاموشی ، چراغ های 70 و 80 روشن میشن
    بفرمایید علت چیه

  3. Avesta می گوید

    سلام .پکیج دیواری ما هر یکساعت یبار خود به خود فندک میزنه و چند ثانیه روشن میشه نمیدونم علتش چیه؟؟لطفا راهنمایی کنید ممنون

  4. شاهرخ می گوید

    سلام پكيج ما وقتي اب داغ باز مي كنيم خاموش و روشن ميشه ١٠ ثانيه روشنه بعد خاموش ميشه و دباره بعد چند ثانيه روشن ميشه

  5. علی قاسمی می گوید

    سلام پکیج ما مدل بیتا بعضی وقتها بطور ناگهانی خاموش می شود لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم

  6. علیرضا می گوید

    سپاس..بسیارعالی بیان میکنیدممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × پنج =