بهترین زمان برای ایزوگام چه موقع است؟

0

ایزوگام کردن یکی از راه‌های بسیار خوب برای صرفه‌جویی در انرژی در ساختمان است. زمان مناسب نصب ایزوگام اما بسیار مهم است. با وجود گذشت سال‌ها از ورود ایزوگام به چرخه‌ صنعت ساختمان‌سازی، این محصول همچنان یکی از محصولات پرکاربرد در این صنعت است. استفاده از ایزوگام استاندارد که با روش‌های استاندارد و توسط افراد باتجربه نصب و راه اندازی شده باشد، به شکل بسیار چشم‌گیری مصرف انرژی ساختمان را کاهش می‌دهد و به سرمایش و گرمایش آن کمک می‌کند. اما آگاهی از زمان مناسب برای ایزوگام هم بسیار مهم است که در این مقاله به تفصیل در مورد ماه و ساعت مناسب ایزوگام توضیح خواهیم داد.

استفاده از ایزوگام استاندارد به شکل بسیار چشم‌گیری مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می‌دهد
استفاده از ایزوگام استاندارد به شکل بسیار چشم‌گیری مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می‌دهد

اهمیت استفاده از ایزوگام در ساختمان

امروزه هیچ ساختمانی نمی‌تواند بدون ایزوگام یا محصولاتی شبیه به آن مجوز بهره‌برداری بگیرد چرا که یک ساختمان هرچقدر هم استاندارد باشد، بازهم نیاز به محافظت در برابر هدر رفت انرژی دارد. کارکرد مهم دیگر ایزوگام در بیشتر مناطق ایران، محافظت از ساختمان در برابر بارش‌های جوی است. مقاومت و طول عمر بسیار بالای ایزوگام‌های استاندارد باعث می‌شود این محصول به محبوب‌ترین عایق برای رطوبت و گرد و خاک تبدیل شود.

البته که ایزوگام مثل هر محصول صنعتی دیگری، معایبی هم دارد اما کارشناسان ساختمان می‌گویند این محصول همچنان مقرون به صرفه و مناسب برای استفاده در ساختمان‌های شهری و روستایی است. از نکات بسیار مهم درباره ایزوگام، زمان مناسب برای ایزوگام کردن ساختمان است. بدیهی است که نمی‌توان در هر مقطعی از سال و با هر شرایطی عملیات نصب و راه اندازی ایزوگام را انجام داد.

بهترین زمان برای ایزوگام

همانطور که گفته شد،‌ ایزوگام زمانی بالاترین بازدهی و بهترین کارایی را خواهد داشت که استاندارد باشد، در زمان مناسب و توسط نصاب متخصص نصب شده باشد و همینطور به خوبی نگه‌داری و سرویس شده باشد. در این مطلب درباره زمان مناسب برای ایزوگام کردن ساختمان و شرایط انجام این عملیات بیشتر خواهیم خواند.

نمی‌توان در هر مقطعی از سال و با هر شرایطی عملیات نصب و راه اندازی ایزوگام را انجام داد.
نمی‌توان در هر مقطعی از سال و با هر شرایطی عملیات نصب و راه اندازی ایزوگام را انجام داد.

فصل و ماه مناسب ایزوگام

در بیشتر مناطق ایران، به جز مناطق بسیار سردسیر که تابستان و پاییز تفاوت دمایی چندانی باهم ندارند، فصل تابستان و به خصوص ماه شهریور زمان مناسب برای ایزوگام کردن ساختمان است. دلیل مناسب بودن شهریور این است که معمولا در این ماه از سال در بیشتر مناطق بارندگی یا کم است یا وجود ندارد. به همین دلیل سطحی که می‌خواهیم ایزوگام کنیم معمولا خشک است. خشک بودن دائمی سطح تا چند روز بعد از انجام عملیات ایزوگام، یکی از موارد بسیار مهم در افزایش طول عمر و کارایی این محصول است.

البته به جز رطوبت، مواردی مانند گرد و خاک، فضولات پرندگان، مواد زائد و چربی هم نباید روی سطحی که می‌خواهیم آن را ایزوگام کنیم وجود داشته باشد. تمام این مواد قبل از آغاز عملیات ایزوگام باید از سطح پاک شوند.

دلیل مناسب بودن شهریور این است که معمولا در این ماه از سال در بیشتر مناطق بارندگی یا کم است یا وجود ندارد
دلیل مناسب بودن شهریور این است که معمولا در این ماه از سال در بیشتر مناطق بارندگی یا کم است یا وجود ندارد

نکات ضروری زمان مناسب نصب ایزوگام

این نکته را مدنظر داشته باشید که اگر کار بهره‌برداری از ساختمان هنوز به پایان نرسیده، به هیچ‌وجه نباید عملیات ایزوگام را آغاز کنید. ایزوگام برای خشک شدن و رسیدن به مرحله‌ای که آماده بهره‌برداری شود به چند روز زمان نیاز دارد. در این چند روز نباید فشاری روی ایزوگام تازه نصب شده وارد شود و در واقع محل باید خالی از رفت و آمد باشد.

به همین دلیل در صورتی که هنوز عملیات ساختمانی به پایان نرسیده، حتی اگر مراحل بسیار جزیی و پایانی باقی مانده، توصیه اکید می‌شود از آغاز کار ایزوگام خودداری کنید و آن را به زمان پایان عملیات و خروج تمام نیروهای ساختمانی از آن موکول کنید.

ایزوگام برای خشک شدن و رسیدن به مرحله‌ای که آماده بهره‌برداری شود به چند روز زمان نیاز دارد
ایزوگام برای خشک شدن و رسیدن به مرحله‌ای که آماده بهره‌برداری شود به چند روز زمان نیاز دارد

دمای مناسب پیش از ایزوگام کردن

نکته‌ دیگری که باید در هنگام اجرای ایزوگام به آن توجه کنیم، دمای هواست. همانطور که گفته شد بهترین ماه سال برای ایزوگام کردن شهریور است. در این ماه دمای هوا در اغلب مناطق ایران معتدل و بین ۲۰ تا ۴۰ درجه است. این دما، بهترین دما برای انجام ایزوگام است. در این دما بخار آب زیر ایزوگام نفوذ نمی‌کند و در عین حال گرما آنقدر نیست که فرم ایزوگام را از بین ببرد.

باتوجه به این نکته، می‌توان گفت که اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، می‌توانید عملیات ایزوگام را به فصل پاییز و زمانی که هوا کمی معتدل می‌شود هم موکول کنید. ناگفته پیداست که عملیات ایزوگام را باید در ساعتی از روز انجام داد که دمای هوا بین ۲۰ تا ۴۰ درجه باشد. در برخی مناطق، دمای هوا در طول روز تفاوت بسیاری دارد و این نکته را هم باید در نظر داشت.

عملیات ایزوگام را باید در ساعتی از روز انجام داد که دمای هوا بین ۲۰ تا ۴۰ درجه باشد
عملیات ایزوگام را باید در ساعتی از روز انجام داد که دمای هوا بین ۲۰ تا ۴۰ درجه باشد

پیش بینی بارش و ایزوگام هنگام بارندگی

همچنین به این نکته هم دقت داشته باشید که اگر پیش‌بینی بارندگی شده، باید برای انجام ایزوگام دست نگه دارید. ایزوگام کردن در هنگام بارندگی، هرچند بارندگی اندک باشد باعث کاهش کیفیت نصب ایزوگام می‌شود. آبی که زیر ایزوگام نفوذ می‌کند، در اثر حرارت بخار می‌شود و زیر ایزوگام هوا جمع می‌شود. این هوا به مرور زمان از عمر ایزوگام می‌کاهد.

اگر در مناطقی زندگی‌ می‌کنید که بارش باران در آن‌ها بالاست، توجه داشته باشید که ایزوگام ممکن است به تنهایی قادر به کنترل رطوبت ناشی از بارش‌ها نباشد. ایزوگام‌ها معمولا برای میزان معینی از بارش سالانه ساخته می‌شوند و بارش بیش از این حد از طول عمر آن‌ها می‌کاهد. اگر در این مناطق زندگی می‌کنید، حتما از زیرسازی عایق استفاده کنید چون بدون شک عمر ایزوگام در محل زندگی شما، از عمر استاندارد آن در مناطقی با بارش سالیانه‌ باران کوتاه‌تر خواهد بود.

ایزوگام کردن در هنگام بارندگی، هرچند بارندگی اندک باشد باعث کاهش کیفیت نصب ایزوگام می‌شود
ایزوگام کردن در هنگام بارندگی، هرچند بارندگی اندک باشد باعث کاهش کیفیت نصب ایزوگام می‌شود

جمع بندی

در این مطلب با زمان مناسب برای ایزوگام شامل ماه، ساعت و حتی دمای مناسب برای این کار آشنا شدیم. شما نیز اگر قصد ایزوگام کردن ساختمان خود را دارید حتما به بازه زمانی مناسب آن توجه کنید.

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

ایزوگام، قیر‌گونی و عایق‌کاری

  • نصب و عایق‌بندی انواع ایزوگام
  • نصب ایزوگام پشت بام
  • نصب ایزوگام دیوارها و کف
  • قیرگونی و عایق‌کاری
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 1 =