تفاوت و فرق بین سانروف و مونروف در چیست؟

0

تفاوت سانروف و مونروف در چیست؟ سانروف ومونروف از آپشن‌های پر طرفدار بین مردم و به ویژه لوکس‌پسندها در سقف خودرو هستند. این قطعات که جریان هوا و نور از سقف را ممکن می سازند، در برخی از خودروهای امروزی و البته خودروهای قدیمی، نصب هستند. گذشته از کارایی این قطعه‌ها، یکی از مهم‌ترین دلایل پرطرفدار بودن سانروف و مونروف این است که زیبایی ماشین را دو چندان می‌کنند و همچنین کودکان علاقه زیادی به این آپشن دارند. سانروف و مونروف در بالای سقف خودرو تعبیه می‌گردند. همچنین این دو قطعه در برخی خودروها به صورت برقی و در برخی دیگر به صورت دستی دیده می‌شود. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

سانروف آپشن تازه‌ای به شمار نرفته و سال‌ها است که با خودروهای مختلفی همراه است. مونروف نیز ساختار مشابهی با سانروف دارد و البته تفاوت‌های جزئی با آن از خود نشان می‌دهد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سانروف قطعه ای جذاب و کارآمد است که روی سقف خودرو نصب شده و قابلیت رد و بدل هوا و نور را ایجاد می کند.
سانروف قطعه ای جذاب و کارآمد است که روی سقف خودرو نصب شده و قابلیت رد و بدل هوا و نور را ایجاد می کند.

انواع سانروف

سانروف‌ها می‌توانند از طلق، شیشه، فلز یا حتی پارچه تهیه شده و رنگی روشن یا تیره داشته باشند. پیش از پرداختن به تفاوت سانروف و مونروف باید انواع سانروف به لحاظ ساختار و شکل عملکرد را باید مطابق زیر گروه بندی کنیم:

سانروف داخلی

این نوع سانروف بین سطح داخلی و خارجی سقف قرار گرفته است و نظیر یک کشو قابلیت باز و بسته شدن را دارد.

سانروف داخلی حالت کشویی داشته و بین سطح داخلی و خارجی سقف خودرو جای دارد.
سانروف داخلی حالت کشویی داشته و بین سطح داخلی و خارجی سقف خودرو جای دارد.

سانروف پاپ آپ

سانروف پاپ آپ همان طور که از نامش مشخص است رو به بالا باز می‌شود. یعنی به منظور باز کردن آن می‌توانید، صفحه سانروف را بلند کنید. پس از بلند کردن این نوع از سانروف، جریان هوا از فاصله ایجاد شده بین آن و بدنه سقف ماشین، به داخل حرکت پیدا می‌کند.

سانروف اسپویلر

به چه سانروفی، سانروف اسپویلر می‌گوییم؟ صفحه این نوع سانروف در سطح بیرونی خودرو قرار دارد و نحوه باز و بسته کردن آن به صورت کشویی است. این نوع سانروف گونه‌ای به نام جمع‌شونده دارد که صفحه بازشونده از جنس پارچه است و می‌بایست برای باز شدن سانروف پارچه را جمع کنید.

سانروف اسپویلر می تواند جنس پارچه ای داشته باشد و از بخش بیرونی سقف به صورت موازی جمع می شود.
سانروف اسپویلر می تواند جنس پارچه ای داشته باشد و از بخش بیرونی سقف به صورت موازی جمع می شود.

سانروف پارچه‌ای جداشونده

سانروف‌های پارچه دارای انواع مختلفی هستند و یکی از پر طرفدارترین آن‌ها، سانروف پارچه‌ای جداشونده است. سانروف پارچه‌ای جداشونده بزرگتر از نوع جمع شونده معمولی است و می‌توان آن را از روی خودرو به طور کامل باز کرد. در واقع این به نوعی جذاب‌ترین نوع سانروف خودرو است و به ویژه خودروهای اسپرت بهره زیادی از آن برده‌اند.

سانروف چشم انداز

این نوع سانروف جز جدیدترین سانروف ها به شمار می آید که جنس آن شیشه ای است. این شیشه دو تکه به صورت کاملا مجزا برای سرنشینان عقب و جلو تعبیه شده است. این بدین معنا است که سرنشینان عقب یا جلو در صورت عدم تمایل می توانند سانروف خود را باز نکنند.

سانروف چشم انداز همان طور که از نام آن مشخص است، برای دیدن فضای بیرون تعبیه می گردد.
سانروف چشم انداز همان طور که از نام آن مشخص است، برای دیدن فضای بیرون تعبیه می گردد.

سانروف لندولت

این نوع سانروف جز گران ترین سانروف‌ها است و تنها بر خودروهای لوکس و تشریفاتی دیده می‌شود. این نوع سانروف تنها سرنشینان عقب را ساپورت می‌کند و سرنشینان جلو از مزایای آن محروم خواهند بود.

مونروف چیست؟

پس از آشنایی با سانروف نوبت به مونروف می‌رسد که بهتر به فرق آنها پی ببریم. اما مونروف چیست؟ مونروف به وسیله کمپانی فورد برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی به بازار معرفی و عرضه شد. اگر چه سانروف می‌تواند فلزی و تیره رنگ باشد، اما این در مورد مونروف صدق نمی‌کند. جنس مونروف‌ها از شیشه یا طلق‌های نسبتا روشن است. به این ترتیب راننده و سرنشینان می‌توانند فضای بالای سر خود را از درون آن ببینند.

البته مونروف همچون سانروف قابلیت باز شدن دارد و به راحتی می‌توانید از جریان هوای تازه لذت ببرید. لازم به ذکر است که مونروف نسبت به سانروف کم‌تر باز می‌شود. با استفاده از مونروف می‌توانید سقف پانورامای خود را داشته باشید و از دیدن منظره بالای سرتان لذت ببرید. مونروف‌ها نیز به صورت دستی و برقی دیده شده و بین سطح خارجی و داخلی سقف خودرو تعبیه می‌گردند.

مونروف بر خلاف سانروف تنها در رنگ های روشن طلقی یا شیشه ای بوده و البته به صورت کامل نیز باز نمی شود.
مونروف بر خلاف سانروف تنها در رنگ های روشن طلقی یا شیشه ای بوده و البته به صورت کامل نیز باز نمی شود.

تفاوت سانروف و مونروف

اکثر افراد تصور می‌کنند، سانروف و مونروف با یکدیگر تفاوت ندارند و هر دو را یکی می‌پندارند، اما این تصور غلط است. فرق چشمگیری بین این دو وجود ندارد، ولی در ادامه به بررسی تفاوت های جزئی بین سانروف و مونروف می‌پردازیم.

  • سانروف ها می‌توانند به صورت کامل باز شوند، اما مونروف‌ها کامل باز نمی‌شوند و تنها قسمتی برای عبور جریان هوا وجود خواهد داشت.
  • سانروف‌ها می توانند روشن بوده یا از جنس طلق تیره رنگ انتخاب شوند و شما نتوانید در صورت بسته بودن آن‌ها، فضای بیرون را مشاهده کنید. اما در خصوص مونروف اوضاع فرق می‌کند و این قطعه همیشه از طلق یا شیشه کاملا روشن ساخته شده و قابلیت مشاهده بیرون را چه در حالت باز، چه در حالت بسته ایجاد می‌کند.
مونروف و فرق آن با سانروف
مونروف و فرق آن با سانروف

نتیجه گیری

تفاوت سانروف و مونروف بسیار جزئی به نظر می‌رسد و باید این قطعات را در یک گروه آپشن‌های خودرو جای دهیم. در گذشته خودروهای کمتری به سانروف یا مونروف مجهز بودند، اما در سال‌های اخیر بسیاری از خودروهای دارای رده قیمتی پایین‌تر نیز به این آپشن‌ها مجهز شده‌اند. با توجه به تفاوت و فرق های سانروف و مونروف خودرو، شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

منبع: ۱car | mashinirani

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 17 =