انواع روغن موتور خودرو؛ خواص و افزودنی های انواع روغن موتور خودرو

1

تصمیم گیری برای انتخاب روغن موتور خودرو مناسب بین روغن موتورهای موجود در بازار به معیارهای گوناگونی بستگی دارد. عوامل بیرونی چون آب و هوای محل زندگی شما، عادت های رانندگی شما و یا حتی عمر موتور (پیشرانه) خودرو شما در این انتخاب دخیل خواهند بود. همچنین می توان عوامل دیگر چون نوع پیشرانه و مشخصات فنی کارخانه سازنده خودرو را نیز نام برد. در این مقاله با انواع روغن موتورهای مختلف، خواص آن ها نسبت به یکدیگر و موارد مصرف آن ها آشنا خواهیم شد. همچنین در ادامه با انواع افزودنی های داخل روغن موتور خودرو آشنا می شویم.

انواع روغن موتور خودرو

به طور کلی چهار نوع روغن موتور خودرو وجود دارد:

روغن موتور فول سینتتیک FULL SYNTHETIC

روغن موتور های فول سینتتیک برای خودروهایی با مصارف ویژه (برای دستیابی به بالاترین عملکرد و شتاب)، پرفشار و مواردی که نیاز به روانکاری مضاعفی دارند ایده آل هستند. روغن موتورهای فول سینتتیک محاسنی چون ویسکوزیته (روانروی) بالاتر، مقاومت در برابر اکسیداسیون و شکست دمایی ارائه می دهند و از تشکیل لایه لجن در روغن نیز جلوگیری می کنند. همچنین به مصرف سوخت بهتر کمک می کنند و حتی با کاهش مقاومت در موتور باعث افزایش قدرت خودرو می شوند.

درباره این نوع روغن در مطلب «روغن موتورهای سینتتیک چه محاسنی نسبت به روغن موتورهای معمولی دارند» نوشته ایم که می توانید به مراجعه به آن به طور مفصل با محاسن و خصوصیات آن آشنا شوید. همچنین برای آشنایی با دلایل و راه حل های جلوگیری از روغن سوزی به مقاله  «چگونه از روغن سوزی خودرو جلوگیری کنیم؟» مراجعه فرمائید.

روغن موتور خودرو
قبل از استفاده از روغن موتورهای فول سینتتیک به دلیل قیمت دو تا چهار برابری آن ها نسبت به روغن موتورهای معمولی حتماً با مکانیک خود در مورد مناسب بودن این روغن برای خودرو خود مشورت کنید.

روغن موتور نیمه سینتتیک SYNTHETIC BLEND

روغن موتور نیمه سینتتیک تمامی محاسن را با هم دارد. به این معنی که بیش تر محاسن روغن موتور فول سینتتیک را با قیمت بسیار پایین تری ارائه می کند.
این نوع روغن موتور از ترکیب روغن موتور سینتتیک و روغن موتورهای معمولی به علاوه افزودنی های دیگر برای افزایش مقاومت در برابر اکسیداسیون و عملکرد بهتر در دماهای پایین به دست آمده است.
روغن موتور نیمه سینتتیک تعویض روغن از نوع معمولی به سینتتیک را آسان می سازد و به همین دلیل بیش ترین محبوبیت در بین روغن های دیگر موجود در بازار دنیا را دارد.

همچنین این نوع روغن حالت میانه ای برای رانندگانی که خواستار محافظت اضافه و عملکرد بهتر روغن های فول سینتتیک هستند اما آمادگی معاوضه یکباره روغن موتور معمولی به انواع سینتتیک را ندارند است.

روغن موتورهای معمولی (مینرال یا معدنی، ارگانیک)

روغن موتور های معمولی متداول ترین نوع روغن موتور خودرو می باشند. این نوع روغن برای خودروهای سبک، کم کارکرد و یا حتی با کارکرد متوسط و دارای طراحی موتور ساده مناسب می باشد.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

روغن موتور کارکرد بالاتر HIGH MILEAGE

این نوع روغن موتور برای استفاده در خودروهایی با کارکرد بالاتر از ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر طراحی شده اند. این روغن مصرف کلی روغن، نشتی و چکه را کاهش می دهد. همچنین دود و آلاینده های پیشرانه های قدیمی را کاهش می دهد.

روغن موتور خودرو
روغن موتور نیمه سینتتیک بیش تر محاسن روغن موتور فول سینتتیک را با قیمت بسیار پایین تری ارائه می کند.

انواع افزودنی های روغن موتور خودرو

به طور کلی روغن موتور از ۵ الی ۳۰ درصد افزودنی های مختلف تشکیل شده است. افزودنی های فوق عملکرد این نوع روغن را تنظیم می کنند.
روغن موتور می تواند شامل افزودنی های زیر باشد:

مواد آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها فرآیند اکسیداسیون و تشکیل آلودگی داخل روغن موتور را آهسته می کنند. همچنین به تمیز ماندن موتور و به طبع افزایش عمر موتور کمک می کنند.

عوامل شیمیایی ضد خوردگی

عوامل شیمیایی ضد خوردگی به محافظت قسمت های موتور (اجزایی چون دیواره های سیلندر، میل بادامک ها، سوپاپ ها و رینگ پیستون ها) که در حرارت های بالا آسیب پذیر هستند کمک می کند. این افزودنی مثل یه لایه محافظ دور این قسمت ها از سایش فلز به فلز جلوگیری می کنند.

پاک کننده ها

این پاک کننده ها هیچ ارتباطی با پاک کننده لباس، صابون و غیره ندارد! تمرکز این افزودنی ها بر روی جلوگیری از ایجاد آلودگی ها، زنگ زدگی و فرسایش تدریجی در محل های رینگ پیستون، بخش زیرین تاج پیستون و محل های دیگر مستعد دچار شدن به حرارت بسیار بالا است.

مواد معلق نگهدارنده (عامل پاشنده)

از این افزودنی با ماده جادویی روغن موتور یاد می کنند. این افزودنی به روغن قابلیت ذوب کردن و جامد نگه داشتن آلودگی های روغن برای جلوگیری از آسیب رساندن به موتور می دهد.

روغن موتور خودرو
به طور کلی روغن موتور از ۵ الی ۳۰ درصد افزودنی های مختلف تشکیل شده است. افزودنی های فوق عملکرد این نوع روغن را تنظیم می کنند.

بازدارنده تشکیل فوم و حباب

این افزودنی همان طور که از عنوانش پیدا است از تشکیل فوم و حباب داخل روغن موتور جلوگیری می کند. اگر داخل روغن فوم و حباب تشکیل شود روغن نمی تواند به خوبی روی قسمت های مهم را پوشانده و خنک نگه دارد.

تعدیل کننده اصطکاک

تعدیل کننده اصطکاک به کاهش اصطکاک در هنگام کارکرد موتور با حرارت بالا و تحت فشار کمک می کند. این افزودنی همچنین به مصرف سوخت در بهینه ترین حالت کمک می کند.

متعادل کننده نقطه ریزش روغن

افزودنی فوق به طور مستقیم کاری با نقطه ریزش روغن شما ندارد. در واقع متعادل کننده نقطه ریزش از تشکیل ذرات شمع مانند در درجه حرارت های پایین و سفت شدن روغن جلوگیری می کند.
در نتیجه روغن موتور حتی در درجه حرارت های پایین به راحتی جریان می یابد و موتور در چنین شرایطی مجبور به کار سنگین تر برای کارکرد خود نمی شود.

بازدارنده تشکیل زنگ زدگی و خوردگی

قسمت های داخلی موتور خودرو شما می تواند بر اثر واکنش با اسیدها و رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی شود. این افزودنی ها با تشکیل یک لایه فیلم محافظ روی این قسمت ها از بروز چنین صدماتی جلوگیری می کند.

افزاینده شاخص ویسکوزیته (روانروی)

این افزودنی به عملکرد یکنواخت روغن موتور در درجه حرارت های متغیر کمک می کند.

1 نظر
  1. باش قره می گوید

    با سلام. ببخشید استاد روانروی یا گرانروی؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 2 =