چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

1

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟ بنزین زدن به خودرو یکی از فرآیندهای ساده استفاده از هر اتومبیلی است که راه فراری از آن نیست، اما شکل صحیح بنزین زدن در حفظ سلامت عملکرد خودرو، اهمیت زیادی دارد. چیزی که همه ما می‌دانیم این است که برای بنزین زدن به خودرو، ابتدا نازل پمپ بنزین را برداشته، با توجه به نیاز و حجم خالی باک خودرو بنزین زده و بعد از پر شدن باک، نازل خود به خود جریان بنزین را قطع می‌نماید.

دلایل زیادی وجود دارد که بابت هر یک از آن‌ها، نباید باک بنزین را کاملا پر کرده و لبریز نمود. اول این که با اصرار به پر کردن بیش از حد باک و قطع کردن متعدد نازل، ممکن است بنزین به بیرون و بدنه خودرو ریخته شده و صدماتی به رنگ اتومبیل وارد نماید. دوم ریختن بنزین روی زمین می‌تواند خطر انفجار باک بنزین را در پی داشته و حتی باعث آتش گرفتن خودرو گردد.

سوم و شاید محتمل‌تر از همه نیز وجود فیلتری به نام کنیستر است که با پر کردن بیش از حد استاندارد باک، به آن صدمه وارد خواهد شد. بنابراین در این مطلب بر آن هستیم تا ببینیم چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم و شکل اصولی و صحیح بنزین زدن کدام است؟

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که به واسطه آن‌ها، نباید باک بنزین را کاملا پر کرد. این دلایل به شرح زیر هستند:

انفجار باک بنزین

این مورد بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی است که در حین فرآیند بنزین زدن، بخار بنزین از باک خارج می‌شد که صدمات جبران ناپذیری برای محیط زیست داشت. همچنین ممکن بود بخار ناشی از بنزین که ماده‌ای فرار است باعث ایجاد انفجار در باک و خودرو گردد. اما خوشبختانه این موضوع در خودروهای تولید سال‌های پیش مرتفع شده و با اضافه شدن قطعه‌ای به نام فیلتر کنیستر، خروج بخار بنزین و ریسک انفجار باک، بسیار کاهش یافته است.

بیشتر بدانید آموزش تست شیر کنترل هوا (Idle Air Control Valve)

با پر کردن بیش از حد باک بنزین، می توان موجب آتش گرفتن باک شده و یا زمینه آتش سوزی در پمپ بنزین را ایجاد کرد.
با پر کردن بیش از حد باک بنزین، می توان موجب آتش گرفتن باک شده و یا زمینه آتش سوزی در پمپ بنزین را ایجاد کرد.

فیلتر کنیستر چیست؟

در حال حاضر اکثر خودروها مجهز به فیلتر کنیستر هستند. این فیلتر با کربن پر می‌شود و به طور پیوسته بخار بنزین را رصد می‌کند تا بخار بنزین را به چرخه سوخت خودرو بازگردانده و آن را در فرایند احتراق بسوزاند. به این ترتیب از متصاعد شدن بخار بنزین به بیرون، جلوگیری به عمل خواهد آمد و ریسک آتش سوزی از بین می‌رود. زمانی که اصرار به پر شدن بیش از حد باک داریم در واقع صدمه به فیلتر کنیستر می‌زنیم. فیلتر مورد نظر نسبتا گران قیمت است و تعویض آن می‌تواند هزینه اضافی را برای ما به وجود آورد.

ریختن بنزین روی زمین

ممکن است با توجه به جدی نگرفتن اخطار نازل به قطع، حین بنزین زدن به خودرو، اصرار به زدن بنزین بیشتر کنیم که در این صورت امکان پاشیدن بنزین از باک به بیرون و روی زمین وجود خواهد داشت. این زمانی اتفاق می‌افتد که ما برای فرار از قطع کردن نازل آن را کمی از باک بیرون می‌آوریم تا جریان بنزین را قطع نکند و به این شکل موجب پاشیدن بنزین روی زمین می‌شویم.
حالا با توجه به این که بنزین ماده‌ای به شدت فرار است، بخار آن روی هوا آتش می‌گیرد و به دلیل اکتان داخل بنزین به شدت ایجاد انفجار می‌کند. چنین چیزی باعث بروز خسارات جانی و مالی می‌گردد و می‌تواند زمینه آتش سوزی بزرگی فراهم آورد. این اتفاق می‌تواند مهم‌ترین علت آتش گرفتن خودرو در پمپ‌های بنزین باشد که با کمی دقت می‌توان از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بدانید دلایل نشت بنزین از باک خودرو

با اصرار برای پر کردن بیش از اندازه باک بنزین، احتمال ریختن بنزین روی زمین و بالا بردن احتمال آتش سوزی در پمپ بنزین و انفجار باک خودرو یا آتش گرفتن آن را خواهیم داشت.
با اصرار برای پر کردن بیش از اندازه باک بنزین، احتمال ریختن بنزین روی زمین و بالا بردن احتمال آتش سوزی در پمپ بنزین و انفجار باک خودرو یا آتش گرفتن آن را خواهیم داشت.

ریختن بنزین روی بدنه ماشین

اگر دقت لازم در بنزین زدن را به خرج نداده و سعی در پر و لبریز کردن باک خودرو داشته باشید و با توجه به قطع نازل پمپ به این موضوع اصرار بورزید، باعث سر ریز شدن بنزین از دهانه باک به روی بدنه ماشین خواهید شد. اگر مشاهده کرده باشید تعداد زیادی از خودروها در قسمتی از بدنه که درب باک تعبیه شده، دارای تفاوت رنگ هستند که این صدمه ناشی از ریختن بنزین روی بدنه خودرو است.

روش صحیح بنزین زدن

با توجه به توضیحات فوق و این که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم، جای دارد که اکنون در خصوص روش صحیح بنزین زدن به خودرو، مروری داشته باشیم:

بعد از ورود به پمپ بنزین و برداشتن نازل سوخت به چند نکته باید توجه داشت:

ابتدا لازم است صبر کنید تا کنتور پمپ صفر گردد. اگر دقت داشته باشید در زیر دستگیره نازل گیره کوچکی وجود دارد که مربوط به شدت بنزین زدن است. اکثر افراد هنگام بنزین زدن دقتی به آن ندارند و با تمام قوا دستگیره را می‌فشارند و با سرعت بنزین می‌زنند. این روش به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید حباب گیر خودرو چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روش صحیح بنزین زدن، به این ترتیب است که با حوصله و آرامش و به آرامی بنزین را وارد باک ساخته و از لبریز کردن آن، خودداری نماییم.
روش صحیح بنزین زدن، به این ترتیب است که با حوصله و آرامش و به آرامی بنزین را وارد باک ساخته و از لبریز کردن آن، خودداری نماییم.

در زمان سوختگیری اگر کمی به ساختار مکانیکی نازل دقت کنید، متوجه نحوه کار گیره کوچک زیر آن خواهید شد. این گیره دارای درجاتی است که می‌توان شدت سوختگیری را به کمک آن تنظیم کرد. با کمی فشردن دستگیره نازل این گیره آزاد می‌گردد. بهتر است گیره در اولین شیار موجود در دستگیره درگیر شود؛ این سبب می‌شود شدت بنزین زدن به حداقل برسد.

با آرام بنزین زدن بخار خیلی کمی از بنزین متصاعد خواهد گشت. این کار، یعنی آرام بنزین زدن ممکن است قدری زمان از شما بگیرد، اما در عوض چندین فایده دارد. در ابتدا به خاطر بخار کمی که به وجود می‌آید، عمر فیلتر کنیستر بالا می‌رود که خود بسیار مثبت است چرا که فیلتر فوق هزینه تعویض نسبتا بالایی دارد. به علاوه از هوا گرفتن باک بنزین جلوگیری شده و مقدار بیشتری بنزین در باک خودرو جای می‌گیرد (با آرام بنزین زدن بخاری تولید نشده که فیلترکنیستر، نازل را بابت آن قطع کند).

کلام آخر

شما معمولا چطور به خودروی خود بنزین می‌زنید؟ تا به حال شاهد چه صحنه‌های نادرست از بنزین زدن سایر افراد بودید و یا خود چه تجربیاتی در این زمینه دارید؟ تجربیات و مشاهدات خود در این زمینه را در بخش نظریات با ما و خوانندگان بلاگ استادکار در میان بگذارید.

منبع: dande6

1 نظر
  1. Shiva می گوید

    گرونی بنزین دیگه اجازه نمیده که بخوایم باک رو پر کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 20 =