چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟

2

کمک فنرهای خودرو، همان طور که از نام آن‌ها می‌توان حدس زد؛ به عنوان قطعه‌ای در مقابل ضربات وارده عمل کرده و مانع لرزش فنرها می‌شوند. تعویض کمک فنر خودرو امر مهمی‌ست که باید به موقع انجام شده، در غیر اینصورت خودروی شما استواری و ثبات بدنه خود را حین حرکت، به ویژه در دست اندازها، از دست خواهد داد.

کمک فنر چیست و چرا تعویض کمک فنر خودرو ضرورت دارد؟

کمک فنر را باید قطعه‌ای کاملا مکانیکی بدانیم. محل قرار گرفتن این قطعه، در مجاورت چرخ‌های خودرو بوده و در واقع ضربات و لرزش‌های وارد آمده به چرخ‌ها و در پس آن بدنه را کنترل می‌کند.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
کمک فنر چیست و چرا رانندگی بدون آن سخت خواهد بود؟

کمک فنرهای خودرو در حقیقت بخشی از سیستم تعلیق بوده و در کنار فنرها، سیبک‌ها و … قرار می‌گیرند. احتمالا می‌دانید که همین سیستم تعلیق خودرو (اتصال دهنده چرخ‌ها و بدنه) باعث ترمز، شتاب گرفتن و یا به طور کلی سبک حرکت ماشین می‌گردد.

در صورتی که سبک رانندگی و یا مسیرهای پیش روی شما در مدت اخیر، پر از دست انداز بوده و یا ضربات زیادی به چرخ‌ها و کمک فنرها وارد کرده باشید، احتمالا عمر کوتاه‌تری از کمک فنرهای خودروی خود دریافت خواهید کرد. به جرات می‌توانیم سبک رانندگی و ناهمواری مسیر را از عوامل اصلی در طول عمر کمک فنرهای خودرو بدانیم.

بیشتر بدانید تون آپ خودرو چیست؟

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
چطور زمان تعویض کمک فنر خودرو را تشخیص دهیم؟

زمان تعویض کمک فنر خودرو

به طور معمول و توصیه شده، زمان تعویض کمک فنر خودرو در ازای هر ۸۰ هزار کیلومتر است. اما همان طور که گفتیم این عدد، تابعی از نوع رانندگی و مسیری که غالبا در آن تردد دارید و یک سری عوامل بیرونی دیگر خواهد بود. برای آن که از زمان تعویض کمک فنر خودرو بدون کمک کارشناس و تعمیرکار، مطلع شوید؛ نکات زیر را در نظر بگیرید:

پیچیدن غیرمنطقی خودرو در پیچ‌ها

زمانی که به یک پیچ رسیده و فرمان خودرو را همگام با آن می‌چرخانیم، انتظار پیچیدن خودرو به همان تناسب را داریم. اما اگر در پیچ‌ها، خودروی شما به شکلی غیرمنطقی پیچیده و تقریبا آن را خارج از کنترل همیشگی خود احساس می‌کنید؛ به عیب در کمک فنرها مشکوک شده و حتما اتومبیل را نزد کارشناس آن ببرید.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
علائم هشدار زمان تعویض کمک فنر خودرو

جهش خودرو در دست اندازها و ناهمواری‌ها

همان طور که گفتیم کمک فنرها نقش ضربه‌گیر را ایفا کرده و در دست اندازها و ناهمواری‌ها، خودرو را روان پیش می‌برند. در صورتی که حین عبور از دست اندازها یا پستی و بلندی‌های مسیر پیش روی خود، با جهش یا به اصطلاح بالا و پایین شدن اتومبیل روبرو هستید؛ احتمالا زمان تعویض کمک فنر خودرو از راه رسیده است.

روغن ریزی کمک فنر

مشاهده هرگونه روغن ریزی در کمک فنرها، علامت واضح از عیب در آن‌هاست و به احتمال خیلی زیاد باید برای تعویض اقدام کنید.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
روغن ریزی از نشانه های هشدار زمان تعویض کمک فنر خودرو

صدای اضافه زمان ترمز کردن

شنیدن صدای اضافه حین ترمز کردن و یا حتی شتاب گرفتن خودرو، علامت عیب در بوش‌های کمک فنرها بوده و احتمالا مسأله با تعویض بوش ها برطرف می‌شود. (بوش‌ها در محل نصب کمک فنرها، قرار دارند.)

کشیده شدن خودرو به یک سمت

شاید پیش از این کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت را تجربه کرده باشید. در این شرایط شما باید نیروی بیشتری به فرمان وارد کرده و آن را به سمت مخالف و در واقع توازن مسیر بکشید. چنین چیزی می‌تواند حاصل عیب در جلوبندی، میزان فرمان و یا در نهایت کمک فنرها باشد. در صورتی که مشکلی در جلوبندی یا میزان فرمان وجود نداشت، باید به سراغ تعویض کمک فنر خودرو بروید.

فرسایش زودهنگام تایرها

کمک فنرهای آسیب دیده که به درستی عمل نمی‌کنند، موجب فرسایش زودهنگام تایرها خواهند شد. اگر می‌بینید که لاستیک‌های خودروی شما، زودتر از زمان مورد انتظار فرسوده شده و دارای خوردگی هستند، به عیب در کمک فنرها شک کرده و حتما موضوع را پیگیری نمایید.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
در سرویس های دوره ای، وضعیت تایرهای خودروی خود را چک کنید.

افزایش طول عمر کمک فنرهای خودرو

برای افزایش طول عمر کمک فنرهای خودرو، روش‌هایی پیشنهاد می‌شود که با اعمال آن‌ها؛ می‌توانید مدت زمان طولانی‌تری از کمک فنرهای فعلی استفاده کرده و دیرتر برای تعویض اقدام کنید.

تنظیم جلوبندی

جلوبندی خودرو یکی از اصلی‌ترین عوامل ثبات و کنترل صحیح خودروها به حساب می‌آید. اگر جلوبندی اتومبیل شما معیوب بوده و یا اشکالی داشته باشد، فشار ناشی از عدم عملکرد صحیح آن به کمک فنرها وارد خواهد شد. از این رو لازم است که در سرویس‌های دوره‌ای، تنظیم جلوبندی را انجام داده و هر عیبی در آن را به سرعت مرتفع سازید.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
تنظیم جلوبندی در افزایش طول عمر کمک فنر خودرو بسیار موثر است

چک کردن وضعیت لاستیک‌های خودرو

لازم است که به صورت دوره‌ای سلامت لاستیک‌های خودروی خود را مورد بررسی قرار دهید. لاستیک سایی یا نامتوازن بودن لاستیک‌ها، از عواملی‌ست که به مرور زمان کمک فنرها را تحت تاثیر منفی قرار داده و از طول عمر آن ها می‌کاهد.

رانندگی صحیح

با رعایت رانندگی روان و صحیح و پرهیز از انداختن چرخهای خودرو در هر دست انداز و چاله‌های کوچک و بزرگ خیابان‌ها، طول عمر کمک فنرهای خودروی خود را افزایش داده‌اید.

چه زمان باید کمک فنرهای خودرو را تعویض کرد؟
سبک رانندگی شما در طول عمر کمک فنرهای خودرو تعیین کننده خواهد بود.

سواری روان و آسوده با کمک فنرهای سالم

به یاد داشته باشید که عیب در کمک فنرها، باعث می‌شود تا سواری شما با اتومبیل، چیزی شبیه به اسب سواری یا بدتر از آن شترسواری شود! این کمک فنرها هستند که یک سواری نرم و پرآرامش به راننده و سرنشینان خودرو، اعطا می‌کنند.

از این جهت، حتما تست‌های مربوط به عیب در کمک فنرها را جدی گرفته و در صورت لزوم نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. در ضمن معمولا تعمیرکاران خودرو، توصیه می‌کنند که کمک فنرها را جفتی تعویض نمایید. به این شکل که کمک فنرهای چرخ‌های جلو را با هم و کمک فنرهای چرخ‌های عقب را با هم تعویض کنید. حالت رویایی‌تر از این هم، تعویض هر چهار کمک فنر با هم و نوسازی کامل آن‌ها خواهد بود.

2 نظرات
  1. رفعت می گوید

    سلام ،ممنون از مطالب کامل شما در مورد کمک فنر خودرو،عالی بود.

  2. Asghar می گوید

    مطالبتان خوبه .اطلاعات مفیدی داره و در بعضی موارد خیلی کمک کننده هست. مخصوصا در مورد جلو بندی و کمک فنرها تمام مطالب رو که نوشتید من با ماشینم .تجربه کردم.فقط اینکه یک خانم این مطالب را مینویسه .یک کمی عجیب به نظر می رسه. آیا شما مکانیکی هم ببرید. یا مطالب رو از جایی به دست میآورید .در هر صورت خیلی مفید بود .ممنون و متشکرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 11 =