نشتی لوله گاز را چطور رفع کنیم؟

7

نشتی لوله گاز می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به خسارات زیادی شود. مردم در مواجه با نشتی گاز دچار علایمی چون سر درد می‌شوند بنابراین این امر باید جدی گرفته شود. اما از کجا بفهمیم که لوله گاز نشتی دارد؟ بعد از اینکه فهمیدیم چطور اقدام به برطرف نمودن آن کنیم؟ در ادامه تمام علایم نشتی گاز و روش‌های برطرف کردن آن را شرح می‌دهیم تا خودتان و بدون نیاز به متخصص این کار را در خانه انجام دهید.

تشخیص نشتی لوله گاز

در حالت طبیعی این گاز رنگ و بو ندارد و نمی‌توان متوجه آن در هوا شد. اما برای جلوگیری از خطرات به این گاز ماده‌ای اضافه می‌کنند که بو دارد و باعث می‌شود شما متوجه بوی گاز در هوا شوید. بنابراین از آن‌جایی که نشست گاز می‌تواند خسارات جانی و مالی زیادی وارد کند شما بهتر است نسبت به سالامت جریان گاز و لوله‌های گاز حساسیت بیش‌تری به خرج دهید.

از چه روش‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

یکی از روش‌های مرسوم برای تشخیص نشت لوله گاز استفاده از صابون است. یک اسفنج کفی را روی شلنگ گاز قرار دهید. اگر اتفاق خاصی نیفتاد یعنی نشتی گاز وجود ندارد اما اگر حباب‌هایی تولید شد یعنی گاز در حال نشت است. دومین راه به این صورت است که یک کبریت روشن کنید و جلوی دریچه لوله گاز نگه دارید. اگر شعله به سمت خارج دریچه منحرف شد یعنی گاز در حال نشت است. اما روش سوم به این صورت است که از طریق لوله بخاری نشت گاز را تشخیص دهید. لوله بخاری در حالت عادی باید داغ باشد. اگر لوله بخاری سرد باشد یعنی مشکلی در بیرون رفتن دی اکسید کربن وجود دارد و احتمالا جایی در لوله‌ها نشتی وجود دارد. همچنین به شعله‌های بخاری نگاه کنید. شعله‌ها در حالت معمول به رنگ ترکیبی از آبی و زرد و قرمز می‌سوزند و اگر رنگ شعله‌ها بیش از حد قرمز بود یعنی کربن دی اکسید زیادی در لوله‌ها وجود دارد و احتمالا لوله‌های بخاری نشتی دارند. شما همچنین می‌توانید از مایع نشت یاب استفاده کنید. مایع نشت یاب در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و استفاده از آن راحت است. با مایع نشت یاب به خوبی می‌توانید نشتی گاز را پیدا کنید.

تشخیص نشتی گاز
تشخیص نشتی گاز

چرا گاز نشت می‌کند؟

نشت گاز به دلایل مختلفی در لوله‌ها و تاسیسات گازی روی می‌دهد.

خوردگی لوله‌ها

اگر سطح خارجی لوله‌ها به خوبی عایق بندی نشوند ممکن است به مرور خوردگی به وجود بیاید. البته امکان دارد این خوردگی از درون لوله هم رخ دهد. خوردگی معمولا به خاطر برخی ترکیبات خورنده که داخل لوله‌ها وجود دارند رخ می‌دهد. پس حتما از عایق بودن لوله‌های گاز اطمینان حاصل کنید.

سایش در لوله‌ها

معمولا در قسمت خم لوله‌ها به علت افزایش فشار گاز سایش بیش‌تری رخ می‌دهد. این سایش همچنین به علت وجود ناخالصی‌ها همراه گاز نیز می‌باشد.

نشتی لوله گاز
نشتی لوله گاز

دیگر عوامل نشت گاز

از دیگر عواملی که باعث نشت گاز می‌شود ضربه و آسیب رسانده به لوله‌ها است. همچنین تماس با کابل برق هم می‌تواند منجر به این اتفاق شود. حین نصب حتما از یک فرد ماهر کمک بگیرید زیرا هر گونه خطا در نصب و جوش لوله‌ها به یک دیگر منجر به نشت می‌شود. همچنین دقت کنید که از لوله‌های استاندارد استفاده کنید تا نشت گاز را به حداقل برساند.

 چطور نشتی لوله گاز را برطرف کنیم؟

اولین کاری که باید بکنید بستن فلکه شیر گاز است. برای این کار شیر اصلی گاز را پیدا کنید و فلکه آن را محکم ببندید. سپس شیر گاز دیگر وسایل منزلتان را هم ببندید جهت اطمینان. شیر اصلی گاز معمولا کنار کنتور گاز قرار دارد. هنگام بستن شیر گاز دقت کنید که به فلکه گاز آسیب نرسانید. اگر نشت لوله گاز خیلی جدی است و نمی‌توانید فلکه گاز را ببندید از خانه بیرون بروید و به یک تعمیرکار زنگ بزنید یا با شرکت گاز تماس بگیرید تا یک کارشناس به محل اعزام کنند. پس از بستن فلکه گاز شما به بتونه و چسب عایق لوله گاز نیاز دارید. این چسب‌ها ضخامت کافی دارند و برای بستن لوله گاز به درد می‌خورند. کمی بتونه درست کنید و به محلی از لوله که سوراخ شده بزنید. بتونه را روی محل فشار دهید تا کمی هم به داخل لوله برود. سپس با چسب عایق لوله روی بتونه چسب بزنید. دقت کنید که اول بتونه کامل خشک شود و سپس روی آن چسب بزنید. به فاصله ۵ سانت از اطراف سوراخ هم چسب بزنید و چسب را به دور لوله کامل بچسبانید تا محکم شود. با این کار نشتی لوله برطرف می‌شود و بعد می‌توانید فلکه‌های گاز را دوباره باز کنید.

چسب لوله گاز
چسب لوله گاز

البته پیشگیری بهتر از درمان است!

قبل از آن‌که به مرحله نشتی و پیدا کردن و رفع آن برسید بهتر است از نشت گاز پیشگیری کنید. برای پیشگیری از خسارات ناشی از نشتی لوله گاز باید نکاتی را بدانید که در ادامه می‌گوییم. نشتی گاز یکی از مهم‌ترین آسیب‌های سیستم‌های گازی می‌باشد. شما باید هر شش ماه یک بار یا حداقل سالیانه یک بار لوله‌های گاز را چک کنید تا از عدم وجود نشتی مطمئن شوید. برای این کار بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. آن‌ها وجود هر نوع مشکل در لوله کشی گاز را متوجه می‌شوند و به شما اطلاع می‌دهند. در فصل تابستان که وسایل گرمایشی همچون بخاری را جمع می‌کنید حتما باید شیرهای مصرف گاز را ببندید و با درپوش مناسبی محل خروج گاز را مسدود کنید تا شاهد حادثه‌های ناشی از نشت گاز نباشید. همچنین هنگام خروج از منزل برای مدت طولانی شیرهای اصلی گاز را ببندید تا اگر نشتی‌ای وجود داشت و شما اطلاع نداشتید دچار مشکل نشوید.

شما از چه راه‌هایی برای پیدا کردن نشتی لوله گاز استفاده می‌کنید؟ و در مواجهه با نشتی گاز چه اقداماتی انجام می‌دهید؟ اگر این دفعه با چنین مشکلی مواجه شدید و نمی‌دانستید چه کار کنید کافیست که از راهنمایی‌های استادکار بهره بگیرید. سپس در کامنت‌ها بنویسید که راهکارهای ما چقدر برایتان موثر واقع شدند تا دیگران هم استفاده کنند.

7 نظرات
  1. esi می گوید

    بهترین کار جوشکاری محل نشتی است اگر از اتصالات چوش است یا بدنه لوله ویا تعویض ٱن اگراز جای رزوه،ها باشد باز،کردن وبستن مچدد بانوار تفلون مناسب

  2. جواد کاشانی می گوید

    سلام، چند روزی است در قسمت پذیرایی منزل بوی گاز می آید و ما علتش را هم پیدا نکردیم، متأسفانه شرکت گاز هم به ما کمکی نکرد و گفت ما تنها میتوانیم فلکه اصلی گاز رو ببندیم و … و هیچ کمکی در تشخیص علت نکردند، لطفا راهنمایی سریع فرمائید.سپاس

  3. فرهاد می گوید

    ممنون از راهنمای خیلی خوب بود

  4. رها می گوید

    به یاری خداوند اشهد خود را بخوانید?

    1. حمیداجنوردی می گوید

      بخاطرهمین مسخره بازیاتونه که
      آمار احمقای ایران رفته بالا

  5. حمید مختاری می گوید

    سلام
    برای رفع نشتی لوله گاز lpgماشین چکار کنیم مناسب تر است ؟
    باتشکر

  6. لیلا حسنخانی می گوید

    سلام ما کاشیهای حموم رو عوض میکردیم متوجه شدیم لوله ی گاز ما که میمونه زیر موزاییک میمونه سوراخ شده ایا راه دیگه ای غیر از جوش زدن هست؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 7 =