چطور کفپوش وینیل (vinyl) را تمیز و سالم نگه داریم؟

0

کفپوش وینیل که به آن PVC نیز گفته می­شود از جمله کفپوش­های ارزان، انعطاف پذیر و مقاومی است که مدت­هاست در فضاهای مختلف از جمله خانه­ها استفاده می­شود. یکی از مهم­ترین مسائلی که درباره هر یک از انواع کفپوش­ها مطرح می­شود تمیزکردن آن­­ها و محافظت از آن­ها دربرابر خراشیدگی یا فرورفتگی­هایی است که ظاهر زیبای آن­ها را خراب می­کند. کفپوش وینیل نیز از این قاعده مستثنی نیست و نکات بسیار ریزی وجود دارد که می­تواند کمک کند یک کفپوش وینیل را بهتر تمیز کنید.

از پادری استفاده کنید

اولین کاری که باید برای تمیزکردن کفپوش وینیل بدانید، جلوگیری از آلوده شدن آن در مرحله­ی اول است! هرچند ما نمی­توانیم کاری کنیم که هیچگاه کف خانه کثیف نشود اما یکی از راهکارهای محافظت از کفپوش وینیل استفاده از پادری است. پادری موجب می­شود زمانی که وارد خانه می­شوید آلودگی­ها و مواد شیمیایی که ممکن است به کفش شما چسبیده باشد با کفپوش برخورد نکنند. این دو مهم­ترین دشمنان یک کفپوش وینیل هستند چرا که به مرور زمان آسیب­های جبران ناپذیری به کفپوش وینیل وارد می­کنند. اگر از پادری جلوی درب ورودی استفاده نکنید و هربار با کفش وارد خانه شوید به مرور زمان متوجه می­شوید کفپوش وینیل رنگ خود را از دست داده و زرد شده است. این چیزی نیست که شما بخواهید با آن مواجه شوید و سپس نسبت به تمیز شدنش اقدام کنید.

مرتب جارو بزنید

برای اینکه کف خانه همیشه تمیز باشد علاوه بر تی کشیدن باید جاروبرقی زدن را نیز فراموش نکنید. بسیاری از افراد فکر می­کنند جاروبرقی زدن مختص فرش است، در حالیکه اگر پیش از تی کشیدن، کف وینیل را نیز جاروبرقی کنید (حتی درون آشپزخانه) به طولانی­تر شدن عمر آن کمک کرده اید. گرد و خاک و موادی که روی زمین هستند و به مرور زمان می­توانند به خورد کفپوش وینیل بروند از این طریق از روی کفپوش جمع می­شود و مرحله تی کشیدن راحت­تر انجام می­گیرد.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

از شامپو استفاده کنید

این نکته برای اتاق خواب بسیار کاربرد دارد چرا که اغلب اوقات از اسپری مو و اقلام آرایشی مختلفی استفاده می­شود که مواد آن روی کفپوش می­ریزد، اگرچه به چشم نمی آید اما اگر به خوبی تمیز نشود به مرور زمان روی کفپوش تاثیر گذاشته و لک می اندازد بنابراین همانطور که برای از بین بردن اسپری مو به موهایتان شامپو می­زنید برای از بین بردن آثار این مواد از روی کفپوش وینیل نیز می­توانید از مقداری شامپو و آب گرم کمک بگیرید.

از تمیزکننده صحیح استفاده کنید

از مواد شیمیایی خیلی قوی نظیر وایتکس و اقلام آن برای تمیزکردن کفپوش وینیل استفاده نکنید، بهتر است همیشه از موادی که ترکیبات شیمیایی ملایم و متعادلی دارند استفاده کنید. مثلا می­توانید از آب گرم و صابون مایع کمک بگیرید. حتما بعد از اینکه کف خانه را با آب گرم و مواد شوینده مخصوص کفپوش وینیل تمیز کردید با یک پارچه­ی خشک روی آن بکشید تا هیچ اثر و لکی به روی کفپوش باقی نماند.

کفپوش وینیل را خیس نکنید

این نکته بسیار مهمی است، برای تمیز کردن کفپوش وینیل بهتر است از دستمال یا اسفنج خیس استفاده کنید به جای اینکه روی آن آب بریزید و بخواهید تمیزش کنید. با خیس کردن زیاد، احتمال بلند شدن کفپوش و از بین رفتن چسب آن وجود دارد.

همیشه نیاز نیست کفپوش وینیل را با مواد شوینده تمیز کنید

مایع دستشویی می­تواند کفپوش وینیل را تمیز کند اما بهتر است تا زمانیکه نیاز به تمیزکردن بیشتر ندارید فقط با دستمال یا تی مرطوب کفپوش را تمیز کنید. برای این کار بهتر است یک تی خیس و یک تی خشک داشته باشید، یکبار با تی خیس روی کف اتاق بکشید و با تی خشک آن را سریع خشک کنید. این کار ساده­ترین کاریست که انجام آن زمان زیادی نیز از شما نمی­گیرد.

کفپوش وینیل را براق نگه دارید

اغلب کفپوش­های وینیل No-Wax هستند، بدین معنا که برای برق انداختن روی آن نیازی به استفاده از انواع مواد براق کنند یا جلا دهنده نیست. پوشش پلی اورتان کفپوش وینیل موجب براق بودن آن می­شود و استفاده از هر ماده­ی جلادهنده­ای به روی این کفپوش فقط خرابکاری به جا می­گذارد که تمیزکردن آن دشوارتر از تمیزکردن معمولی یک کفپوش وینیل خواهد بود. اگر کفپوش وینیل خانه شما دیگر شفافیت و برق اولیه را ندارد برای بازگرداندن جلوه­ی اولیه می­توانید از پولیش یا مواد براق کننده­ی مخصوص وینیل بدون-وکس استفاده کنید. استفاده از این مواد تا یکسال کفپوش وینیل شما را براق نگه می­دارد.

از پایه­ های محافظ برای صندلی­ها و مبلمان استفاده کنید

میز و صندلی­ها و یا یخچال از جمله وسایل سنگینی هستند که اغلب مدت زمان طولانی در جاهایی نظیر آشپزخانه به روی کفپوش وینیل قرار می­گیرند. برای اینکه کفپوش وینیل در اثر قرار گرفتن مداوم این وسایل به رویش آسیب نبیند، بهتر است برای پایه­های میز و صندلی یا هر وسیله سنگین دیگری که به طور مستقیم روی کفپوش وینیل قرار می­گیرد، پایه محافظ تهیه کنید. پایه­های محافظ آسیبی به کف نمی رسانند.

وسایل را روی زمین نکشید

اغلب اوقات برای جا به جا کردن وسایل داخل خانه و تغییر دکوراسیون، آن­ها را روی زمین می­کشیم. اما این کار موجب می­شود کفپوش وینیل آسیب ببیند و به روی آن خراش بیفتد. بنابراین برای جا به جا کردن وسایلی همانند مبلمان اگر قادر نیستید آن­ها را کاملا از زمین بلند کنید و جای دیگری بگذارید از تخته­های سه لایی استفاده کنید که یک نوع ورق است که به صورت لایه­های نازکی برش داده می­شود و می­توانید آن را روی زمین قرار دهید و از آسیب دیدن کفپوش وینیل جلوگیری کنید.

همانطور که دیدید محافظت و سالم نگه داشتن کفپوش وینیل اصلا سخت نیست، اگر به خوبی از کفپوش وینیل محافظت کنید و همیشه به درستی و با مواد صحیح آن را تمیز کنید، می­توانید تا مدت­ها از این کفپوش ارزان ایجاد شود استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − شش =