هر آنچه باید درباره بالکن شیشه‌ای بدانید

0

با توجه به سبک زندگی امروزی و جمعیت رو به افزایش شهرها، فضای محیط زندگی و کار افراد روز به روز کوچک‌تر شده، در نتیجه داشتن محیطی امن، دلنشین و کاربردی تبدیل به یک دغدغه شده است.
بالکن و تراس از جمله این فضاها هستند که به دلیل قرارگیری‌شان در قسمت بیرونی ساختمان و داشتن نور و هوای آزاد در رفع این نیاز مفید واقع شده‌اند. اما به دلیل سبک معماری قدیمی بالکن‌ها مشکلاتی مانند قابل استفاده نبودن در فصل‌های سرد سال به دلیل عدم پوشش در برابر هوای سرد و همچنین سروصدای زیاد دارند که علم نوین معماری با طراحی نسل جدیدی از بالکن‌ها با نام بالکن‌های شیشه‌ای این مشکلات را از میان برداشته است. در این مقاله با بالکن شیشه‌ای بیشتر آشنا خواهیم شد و جزئیات بیشتری را در مورد آن خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

تفاوت تراس و بالکن در ساختمان

نقطه اشتراک تراس و بالکن در این است که هر دو قسمتی از ساختمان هستند که حداقل یک طرف آن‌ها به سمت محیط خارجی باز می‌شود، اما تراس غیرمسقف و بالکن مسقف است، هم‌چنین بالکن جزو مساحت ساختمان محسوب می‌شود ولی تراس این ویژگی را ندارد.

بالکن شیشه‌ای چیست؟

بالکن شیشه‌ای نوعی از تراس در معماری ساختمان است که در آن به جای استفاده از مصالح ساختمانی معمول مانند بتن، سیمان و … از شیشه سکوریت با کیفیت و ریل‌های آلومینیومی استفاده می‌شود، در واقع به بالکن‌هایی که برای پوشاندن و مهار فضای داخلی آن در برابر باد، باران، سرما، گرد و غبار و آلودگی‌های صوتی از شیشه استفاده می‌کنند، بالکن شیشه‌ای می‌گویند.

اساس کارکرد بالکن یا تراس شیشه‌ای بدین صورت است که شیشه‌های سکوریت روی ریل‌ها تعبیه می‌شوند که بنا به سلیقه مشتری مدل آن تعیین می‌شود.

کاربرد انواع سکوریت در نمای ساختمان
در اجرای بالکن شیشه‌ای، به جای مصالح ساختمانی از شیشه سکوریت استفاده می‌شود.

مدل‌های بالکن شیشه‌ای

معمولا بالکن‌های شیشه‌ای به سه مدل طراحی و اجرا می‌‌شوند:

  • بالکن شیشه‌ای با شیشه‌های تاشو یا آکاردئونی
  • بالکن شیشه‌ای فریم‌دار
  • بالکن شیشه‌ای بدون فریم (frame less)

در ادامه در مورد هر یک از مدل‌های فوق اطلاعات بیشتری به شما خواهیم داد تا با با توجه به نیاز، سلیقه و فضایی که در اختیار دارید هر یک از آن‌ها را به کار ببرید.

بالکن شیشه‌ای تاشو یا آکاردئونی

این نوع از بالکن‌ شیشه‌ای بسیار محبوب و پرطرفدار است و زیبایی و قیمت منازل مسکونی را دو چندان می‌کند، علاوه بر این فضای کمی را اشغال می‌کند. شیشه به کار رفته در آن از جنس شیشه سکوریت با ضخامت‌های مختلف است. نحوه باز و بسته شدن شیشه بالکنی تاشو به این صورت است که یکی از پنل‌ها به صورت ثابت است و باقی پنل‌های نصب شده در کنار آن قرار گرفته و متحرک هستند.

جدیدترین مدل‌های شیشه بالکن تاشو و آکاردئونی
در بالکن شیشه‌ای تاشو، یکی از پنل‌ها ثابت است و باقی پنل‌ها در کنار آن قرار گرفته و متحرک هستند.

بالکن شیشه‌ای تاشو به دلیل اینکه قابلیت آن را دارد که در یک سمت جمع شود، به عنوان بالکنی چهار فصل شناخته شده است و امکان ارتباط از فضای بیرون را هم به شما می‌دهد، ضمن اینکه گزینه بسیار مناسبی برای بالکن‌هایی با فضای کوچک محسوب می‌شود.

بالکن شیشه‌ای فریم‌دار

بالکن شیشه‌ای فریم‌دار به عنوان محافظ فضای داخلی بالکن بسیار کاربردی است و ظاهری شیک و مدرن به ساختمان می‌دهد. از آنجایی که همه شیشه‌ها می‌توانند در یک گوشه کنار هم قرار بگیرند، فضای بسیار کمی را اشغال کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا از نمای خارجی منزلتان نهایت استفاده را ببرید.

نحوه عملکرد این نوع از بالکن‌های شیشه‌ای به این صورت است که شیشه‌های سکوریت روی دو ریل؛ یک ریل در بالا و یک ریل در پایین، قرار دارند که همین امر باعث سهولت استفاده از این سیستم شده است. معمولا سایز شیشه‌های بالکن شیشه‌ای فریم‌دار نسبت به بالکن تاشو بزرگتر است، اما می‌توان گفت که زیبایی آن به نسبت کمتر است.

همین طور بخوانید: روش های نصب نرده شیشه ای چگونه است؟

انواع شیشه بالکن ریلی فریم‌دار
در بالکن شیشه‌ای فریم‌دار، شیشه‌ها در یک طرف جمع می‌شوند؛ بنابراین فضای کمتری اشغال می‌شود.

بالکن شیشه‌ای بدون فریم

بالکن شیشه‌ای بدون فریم که به آن فریم‌لس هم گفته می‌شود، به دلیل اینکه در تعبیه آن از یک قطعه شیشه یکپارچه استفاده شده و هیچ اتصالی در آن استفاده نمی‌شود، وسعت دید زیادی به مخاطب می‌دهد و بسیار شیک است، اما باید در نظر بگیرید که دیگر هیچ در یا پنجره‌ای ندارد و ارتباط شما به نوعی با فضای خارج از ساختمان قطع می‌شود.

همین طور بخوانید: طراحی و ساخت باربیکیو با جنس‌های مختلف برای تراس و حیاط

سیستم پارتیشن شیشه‌ای بدون فریم یا فریم‌لس
بالکن شیشه‌ای بدون فریم وسعت دید زیادی به مخاطب می‌دهد، اما ارتباط با فضای خارجی قطع می‌شود.

رنگ‌های شیشه بالکن

شیشه‌های بالکنی دارای تنوع رنگ نیز هستند که پرکاربردترین و شاید بتوان گفت محبوب‌ترین آن‌ها، همان شیشه شفاف است. اما اگر مایل هستید که حریم خصوصیتان کاملا حفظ شود، می‌توانید از نوع مات آن استفاده کنید.

همچنین بهتر است بدانید که نوع دیگری از این شیشه‌ها وجود دارد که رنگی مایل به سبز دارد. این رنگ سبز به خاطر وجود عنصر آهن در آن و ایجاد مقاومت بیشتر در شیشه است که موضوع کم‌اهمیتی نیست.

ایده‌های جذاب برای شیشه زدن تراس
با توجه به سلیقه و کاربرد بالکن شیشه‌ای، می‌توانید رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید.

کاربردهای بالکن شیشه‌ای

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که بالکن‌های شیشه‌ای علاوه بر زیباسازی نمای داخلی و خارجی ساختمان چه مزایای دیگری دارند، در این قسمت بخشی از این مزایا را عنوان خواهیم کرد:

  • اگر به پرورش گل و گیاه علاقمند باشید، تراس‌های شیشه‌ای با داشتن نور کافی و هوای مطبوع این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که در خانه خود گلخانه‌ای زیبا مطابق سلیقه‌تان داشته باشید که با هر بار نگاه کردن به آن غرق لذت شوید. در مطلب دیگری، راهکارهای خلاقانه برای تزیین تراس و دکوراسیون بالکن خانه را عنوان کردیم که خواندن آن ایده‌های خوبی برای چیدمان بالکن به شما می‌دهد.
  • می‌توانید از بالکن شیشه‌ای به عنوان اتاقی جدا از فضای منزلتان برای ثبت لحظاتی خوب و خاطره‌انگیز و البته متفاوت در کنار دوستان و خانواده‌ استفاده کنید یا هر زمان که دچار روزمرگی شدید به آنجا بروید و با دیدن منظره بیرون روحتان را جلا دهید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار
پرورش گل و گیاه مناسب تراس
بالکن شیشه‌ای یکی از فضاهایی است که به شما در زیباسازی فضای اطرافتان کمک زیادی می‌کند.
  • اگر در منزل فضای کافی برای نگهداری برخی وسایلتان را ندارید، می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را در بالکن شیشه‌ای بگذارید و هیچ نگرانی از بابت آسیب دیدن آن نداشته باشید زیرا این بالکن‌ها عایق صوتی، حرارتی و برودتی هستند.
  • یکی از مزایای بالکن‌های شیشه‌ای این است که در هر شرایط آب و هوایی قابلیت نصب دارند و هم‎چنین تراس شما هر شکل هندسی که داشته باشد مثلا گرد باشد یا مثلث شکل، محدودیتی برای نصب وجود ندارد.

قیمت بالکن شیشه‌ای

طبیعتا قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید افراد هست و ممکن است شما هم برایتان این سوال پیش آمده باشد که قیمت بالکن‌های شیشه‌ای تابع چه عواملی است. باید به اطلاعتان برسانیم که با توجه به طرح انتخابی، کیفیت مواد به کار رفته در ساخت بالکن و اندازه تراس قیمت‌ها متغیر خواهد بود.

سوالات متداول درباره شیشه بالکن یا تراس

با توجه به اینکه بالکن شیشه‌ای تحولی نو در معماری به شمار می‎رود و تقریبا شناخته شده نیست، معمولا سوالاتی در مورد نصب و نگهداری آن پیش می‌آید که در ادامه به سراغ چند سوال پرتکرار رفته‌ایم.

آیا شیشه‌های بالکنی از استحکام کافی برخوردارند؟

از آنجا که جنس شیشه‌های به کار رفته در بالکن شیشه‌ای سکوریت است، مقاومت بالایی در برابر ضربه، سرما، گرما و صدا دارند. شیشه‌های بالکنی قبل از ورود به بازار در شرایط آزمایشگاهی از نظر فشار دینامیکی، حرارتی و دوام فنی بررسی شده و سپس عرضه می‌شوند، هم‌چنین یراق‌آلات و پروفیل‌های به کار برده شده در بالکن شیشه‌ای دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند.

آیا بالکن‌های شیشه‌ای از ایمنی لازم برخوردار هستند؟

لازم است برای نصب بالکن‌های شیشه‌ای از نیروهای متخصص بخواهید که این کار را انجام دهند و هم‌چنین از مرغوب بودن تمامی ابزار و یراق اطمینان داشته باشید. طبیعتا در صورت رعایت این موارد بالکن‌های شیشه‌ای کاملا امن خواهند بود و نیازی نیست نگرانی خاصی داشته باشید.

طراحی و نصب پنجره‌های تاشوی بالکن
برای نصب بالکن‌های شیشه‌ای از نیروهای متخصص کمک بخواهید تا ایمنی بالاتری داشته باشید.

آیا شیشه‌های بالکنی نیاز به نگهداری خاصی دارند؟

این شیشه‌ها به دلیل کیفیت بالا و طراحی خاصی که دارند نیاز به مراقبت ویژه و زیادی ندارند. فقط باید مواظب باشید ضربه‌ای که منجر به شکستن آن شود به آن وارد نشود و هم‌چنین گاهی گرد و غبار روی آن را پاک کنید تا دید واضح‌تری به بیرون داشته باشید.

در صورت بروز مشکل در بالکن شیشه‌ای آیا قطعات قابل تعویض‌اند؟

در صورت شکستن شیشه یا بروز مشکل در هریک از اتصالات می توانید با نیروی متخصص در این زمینه مشورت کرده و تعویض یا تعمیر آن را به وی بسپارید.

شکسته شدن شیشه‌های بالکنی خطرآفرین است؟

وقتی هر یک از شیشه‌های تعبیه شده در تراس شیشه‌ای بنا به دلیلی می‌شکند، چون جنس آن از نوع شیشه خام نیست و معمولا سکوریت شده یا لمینت است، به هزاران قطعه ریز خرد شده اما فرو نمی‌پاشد، در نتیجه باعث صدمه زدن به شخص یا جسمی نخواهد شد. در هر صورت لازم است شما جانب احتیاط را رعایت کرده و تا زمانی که آن را تعویض می‌کنید، به آن نزدیک نشوید.

سخن آخر

با توجه به مزایای انواع بالکن‌های شیشه‌ای و هم‌چنین تاثیر آن بر ارزش ملک شما، نصب این نسل از بالکن‌ها گزینه مناسبی برای ایجاد تغییری مثبت در راستای زیباسازی نمای داخلی و خارجی منزل شما خواهد بود که در کنار آن می‎توانید از مزایای دیگر آن هم بهره‌مند شوید و محل زندگیتان را مدرن کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =