چطور از کپک دیوار آجری جلوگیری کنیم؟

0

حتماً تا به حال میوه کپک‌زده دیده‌اید، اما کپک دیوار آجری چیزی نیست که دائماً با آن مواجه شویم. کپک دیوار ظاهر ساختمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زیبایی خانه را از بین می‌برد. همچنین باعث می‌شود استحکام ساختمان هم کاهش پیدا کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن کپک دیوار راهکارهای زیادی وجود دارند که در این مقاله به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

کپک دیوار آجری چیست؟

برای اینکه بدانیم کپک دیوار آجری چیست، اول بهتر است بدانیم اصلاً کپک چیست و چگونه به وجود می‌آید. کپک ممکن است هم در داخل ساختمان و هم خارج از آن وجود داشته باشد. مطمئناً هیچ‌کس نمی‌خواهد در خانه‌ای زندگی کند که دارای کپک و شوره است. این کپک‌ها علاوه بر اینکه ظاهر ناخوشایندی روی دیوار به وجود می‌آورند، برای سلامتی هم مضر هستند. بنابراین در صورت مشاهده باید هرچه زودتر برای از بین بردن آن اقدام کنید. در ادامه اقدامات لازم برای از بین بردن کپک دیوار را به شما می‌گوییم.

چطور از کپک دیوار آجری جلوگیری کنیم؟ روش‌های از بین بردن رطوبت خانه
چطور از کپک دیوار آجری جلوگیری کنیم؟

کپک مزاحم را بهتر بشناسید

کپک نوعی قارچ است که در محیط‌های مرطوب و تاریک رشد می‌کند. این قارچ مزاحم قادر است به میزان زیادی تولید مثل کند. تولید مثل کپک از طریق لقاح نیست، آن‌ها برای این کار از هاگ استفاده می‌کنند. هاگ نوعی سلول جنسی است که توسط قارچ‌ها تولید می‌شود و نقش آن تولید مثل است. ابعاد هاگ میکروسکوپی بوده و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیست.

چرخه تولید کپک

هاگ‌ها با جریان هوا جابه‌جا می‌شوند و در محیط‌های مناسب، مثل دیوار خانه شما مستقر خواهند شد. پس از طی شدن این چرخه و پیدا کردن محل مرطوب و تاریک، این سلول جنسی تقسیم می‌شود و کپک را به وجود می‌آورد. درست است که خود هاگ بسیار ریز و غیرقابل مشاهده است، اما بعد از تقسیم سلولی به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. کپک‌ها پس از تشکیل از خود ردی به رنگ طوسی، سبز یا سفید بر جای می‌گذارند.

مضرات کپک در خانه

کپک دیوار آجری در داخل خانه مشکلات بیشتری به وجود می‌آورد. آن‌ها هم سلامت انسان را به خطر می‌اندازند و هم به خود دیوار آسیب می‌زنند. کپک‌ها رطوبت را در خود نگه می‌دارند. به این ترتیب دیوار خشک می‌شود و ترک می‌خورد. علاوه بر این کپک باعث تحریک چشم و بیماری‌های تنفسی می‌شود.

با وجود این میزان لطمه‌ای که کپک دیوار آجری به مال و جان شما می‌زند، وقت آن رسیده که ببینیم برای خلاص شدن از شر آن‌ها چه‌کار باید کرد.

وسایل و مواد لازم برای از بین بردن کپک دیوار آجری

علت اصلی به وجود آمدن کپک دیوار معمولاً ریشه در آب و هوا دارد. تغییرات دمایی شدید و آب و هوای نامتعادل از عواملی هستند که باعث کپک یا شوره زدن آجرنما خواهند شد. پس به راحتی ممکن است خانه شما قربانی کپک دیوار شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل رفع شوره؛ چطور شوره نمای آجری را از بین ببریم

با این حال با استفاده از مواد قابل دسترس و ارزان‌قیمت می‌توانید به جنگ با کپک‌ها بروید. با کمک نکات زیر خانه خود را از شر این موجودات مزاحم حفظ کنید:

ماسک و دستکش حافظ ایمنی شما

برای از بین بردن کپک دیوار باید ابتدا ایمنی خود را تامین کنید. زیرا همان‌طور که قبلاً گفتیم کپک برای سلامت انسان خطر دارد. اولین قدم برای پاک کردن کپک دیوار آجری پوشیدن وسایل ایمنی است. این وسایل شامل دستکش و ماسک می‌شود.

حتما از این وسایل ایمنی استفاده کنید. تماس مستقیم با کپک باعث آسیب پوستی، حساسیت و تحریک سیستم تنفسی می‌شود. افرادی که دارای پوست حساس هستند، حتماً باید از این وسایل ایمنی استفاده کنند. آن‌ها بیشتر از هر کس دیگری ممکن است قربانی مضرات کپک شوند. در صورت برخورد کپک با پوست‌های حساس احتمال دارد بدنتان واکنش آلرژیک شدید نشان دهد.

استفاده از وسایل ایمنی مثل ماسک و دستکش برای از بین بردن کپک دیوار آجری
استفاده از وسایل ایمنی مثل ماسک و دستکش برای از بین بردن کپک دیوار آجری الزامی است.

سرکه سفید راهکاری مفید و خانگی

خواص و مصارف سرکه سفید در خانه تمامی ندارند. به گفته بسیاری از متخصصان سرکه سفید راهکاری موثر برای مقابله با کپک دیوار است. سرکه سفید با خاصیت ضدعفونی‌کننده خود، هم‌رده بسیاری از پاک‌کننده‌های شیمیایی قرار می‌گیرد. این ماده خانگی ساختار کپک را می‌شکند، آثار رنگی به جامانده از آن را پاک می‌کند و هر نوع بوی نامطبوع را از بین می‌برد. برای استفاده از سرکه در بسیاری از مواقع با آب مخلوط می‌شود و به‌صورت مایعی رقیق در می‌آید.

اما برای رفتن به جنگ کپک این اشتباه را نکنید. برای مقابله با عاملی مثل کپک نیاز به تمیزکننده‌ای قوی دارید. رقیق کردن سرکه از قدرت پاک‌کنندگی آن می‌کاهد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از این ضدعفونی‌کننده خانگی بگیرید، از نوع خالص آن استفاده کنید. کپک موذی راه خود را به هر قسمتی از دیوار باز می‌کند. لابه‌لای درز‌ها و سطح دیوار آجری پخش می‌شوند و یک‌جا نمی‌مانند. برای اینکه سطح‌های وسیع کپک سریع و راحت پاک شود، بهتر است از سمپاش استفاده کنید. به این ترتیب سرکه به داخل درزها نیز نفوذ خواهد کرد.

با استفاده از سمپاش بیشترین سطح را در کمترین زمان پوشش می‌دهید و چیزی از سرکه یا مواد پاک‌کننده هدر نمی‌رود. بنابراین هرچه زودتر سرکه و سمپاش را بردارید و اسپری ضدکپک دیوار خانگی خود را بسازید.

کاربرد اسپری ضد کپک دیوار برای جلوگیری از شوره زدن آجرنما
با استفاده از اسپری ضد کپک دیوار کپک را پاک کنید.

شلنگ فشار و برس توالت

در فرآیند پاک کردن کپک دیوار آجری به برس نیاز دارید. از این برس برای دسترسی بهتر به شکاف‌های بین آجرها استفاده می‌شود. همچنین برس به شما کمک می‌کند ماده تمیزکننده را راحت‌تر پخش کنید. با برس کپک‌های سمج را از روی آجرها جدا کرده و درزها را به‌راحتی تمیز کنید. بعد از تمیز کردن کپک با سرکه و برس، از شلنگ فشار برای از بین بردن مقاوم‌ترین بقایای آن استفاده کنید.

آب مایه حیات و پاکیزگی

آبی که در آخر برای شستن دیوار و از بین بردن آخرین ذرات استفاده می‌کنید، باید دمای مناسبی داشته باشد. آب گرم یا داغ مناسب‌ترین دما را برای از بین بردن هرگونه ذرات سمی، کپک، چربی و گرد و خاک دارد. با آب گرم آجرهایی که قرار است ضدعفونی کنید را شستشو دهید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

راهنمای کامل از بین بردن کپک دیوار آجری

بالاتر به لوازم و موادی که برای از بین بردن کپک دیوار آجری نیاز دارید، اشاره کردیم. حال می‌خواهیم به شما بگوییم برای اینکه همیشه دیوارهایی عاری از کپک داشته باشید چه مراحلی را باید طی کنید. این مراحل را جدی بگیرید و مقاومت و زیبایی خانه خود را تضمین کنید.

1. ناحیه کپک‌زده را شناسایی کنید

برای شروع هر کاری لازم است ابتدا بدانید چه می‌خواهید. برای از بین بردن کپک هم باید اول ناحیه کپک‌زده را شناسایی کنید. وسعت و جزئیات مربوط به آن سطح را با دقت بررسی کنید تا بدانید با چه چیزی طرف هستید. در این مرحله نقص‌های دیوار را شناسایی و سعی کنید عامل به وجودآورنده کپک را بیابید. ممکن است علت به وجود آمدن رطوبت در دیوار، آسیب دیدن لوله باشد. برای از بین بردن رطوبت خانه و رفع نشتی لوله از فردی متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه رطوبت اتاق و خانه را از بین ببریم؟

این قدم بسیار مهم است؛ در صورتی که آن را نادیده بگیرید کل فرآیند از بین بردن کپک بیهوده خواهد بود. اگر منبع اصلی کپک از بین نرود دوباره دیوار کپک می‌زند.

2. لباس ایمنی بپوشید

قبل از شروع عملیات پاکسازی، لباس‌های ایمنی مخصوصی که برای از بین بردن موادی مثل کپک طراحی شده‌اند را بپوشید. برای در امان ماندن در برابر خطرات کپک باید تا پایان کار از وسایل ایمنی استفاده کنید. قبل از اینکه لباس را بپوشید، به دقت آن را بررسی کنید. هدف لباس ایمنی محافظت کردن از سلامت شما است. بنابراین نباید هیچ‌گونه پارگی یا آسیب‌دیدگی داشته باشد. کیفیت لباس هم مهم است، لباس‌های نازک و بی‌کیفیت امنیت شما را تضمین نمی‌کنند.

3. سطح دیوار را پاک کنید

برای اینکه کپک را از بین ببرید، لازم است ابتدا دیوار را پاک کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که روی دیوار آب بگیرید.

با این راهکار هرگونه آلودگی و گرد و خاک از سطح دیوار پاک می‌شود و یک مرحله به از بین بردن کپک نزدیک می‌شوید. همچنین با آب زدن دیوار هر عاملی را که در آینده باعث رشد دوباره کپک می‌شود، از بین می‌برید. در نتیجه از این مرحله غافل نشوید.

راهکارهای خانگی ساده برای از بین بردن کپک دیوار آجری و سنگی
برای از بین بردن کپک دیوار آجری از آب استفاده کنید.

4. سرکه سفید را روی دیوار بپاشید

سرکه را باید در ظرفی بریزید که دارای سری افشانه‌ای باشد. قبلاً گفتیم که سمپاش بهترین وسیله برای پخش کردن سرکه روی سطح دیوار است. تمام قسمت‌های کپک‌زده را با سرکه بپوشانید. بعد از این کار باید حدود 15 دقیقه صبر کنید. در این مدت سرکه نقش خود را به خوبی ایفا کرده و به غیرقابل دسترس‌ترین کپک‌ها راه پیدا خواهد کرد.

5. سطح را با برس تمیز کنید

برای تاثیرگذاری بهتر باید از وسیله‌ای برای تمیز کردن کپک‌ها استفاده کنید. برس باعث می‌شود سرکه به‌صورت یکنواخت روی دیوار پخش شود. همچنین موهای برس به کپک‌هایی که داخل کوچک‌ترین سوراخ‌های آجر جا خوش کرده‌اند، هم می‌رسد. تا زمانی‌که همه کپک‌ها از دیوار پاک نشده‌اند، برس را زمین نگذارید.

6. دیوار را بشویید و دوباره از سرکه استفاده کنید

در مرحله آخر باید تمام سطح را با آب گرم بشویید. با شستشوی دیوار همه ذراتی را که با برس از دیوار جدا کرده‌اید، پاک می‌شوند. بعد از این مرحله باید دوباره سرکه را روی دیوار اسپری کنید. در این مرحله توجه داشته باشید نیازی نیست همه قسمت‌ها را دوباره با سرکه بپوشانید. فقط بخش‌هایی را سرکه بزنید که بیشتر از همه کپک دارند.

7. هر چند وقت یک بار به وضعیت دیوار رسیدگی کنید

فراموش نکنید مراحل بالا نباید فقط یک‌بار انجام و بعد به‌طور کلی فراموش شوند. برای جلوگیری از رشد دوباره کپک باید هر چند وقت یک‌بار دیوارهای آجری را تمیز و ضدعفونی کنید. اگر ضدعفونی منزل و محل کار برایتان سخت و وقت‌گیر است، از خدمات استادکار استفاده کنید. در اصل این مراحل باید جزئی از زندگی روتین شما شوند. به این ترتیب خانه را از رطوبت و کپک حفظ خواهید کرد.

چند نکته برای جلوگیری از رشد کپک دیوار آجری

محافظت از خانه و جلوگیری از رشد کپک کار سخت و پیچیده‌ای نیست. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید ریسک به وجود آمدن کپک را کاهش دهید.

  • برای محافظت از خانه در برابر کپک باید تهویه مناسب داشته باشید. باز کردن در و پنجره راهکاری مناسب برای ایجاد جریان هوا است. با این کار هوای تازه وارد خانه شده و هوای کهنه و مرطوب خارج می‌شود.
  • در خانه تعدادی گلدان و گیاه طبیعی قرار دهید. گیاهان هوا را تصفیه کرده، ذرات مضر را جذب می‌کنند و هوای خانه را تازه نگه می‌دارند.
  • به نظافت خانه خود اهمیت دهید. هر چند وقت یک‌بار تمام سطوح خانه را با آب و مواد شوینده مناسب تمیز کنید.
  • حمام باید دارای سیستم تهویه مناسب باشد. به این ترتیب بخار در آنجا باقی نمی‌ماند و رطوبت اضافی خارج می‌شود. همچنین سیستم فاضلاب خانه باید به‌گونه‌ای باشد که آب اضافی را در لوله‌ها نگه ندارد. اگر آب از لوله‌ها خارج نشوند، رطوبت ایجاد می‌کنند و زمینه رشد کپک فراهم می‌شود.
  • خانه باید اصولی ساخته شده باشد. در ساخت خانه نباید از مصالح بی‌کیفیت استفاده کرد، در این صورت احتمال به وجود آمدن کپک کاهش می‌یابد.
راهکارهای از بین بردن رطوبت خانه و پیشگیری از شوره زدن آجر نما
برای از بین بردن رطوبت خانه در و پنجره را باز کنید.

سخن آخر

راهکارهای لازم برای از بین بردن کپک را با هم مرور کردیم. اما بهتر نیست از همان اول خانه را پاکیزه و روشن نگه داریم تا با کپک روبه‌رو نشویم؟ با ساده‌ترین وسایلی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود می‌توانید دیوارهای خانه را تمیز کنید. به‌جای استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و گران با تمیزکننده‌های طبیعی خانه را ضدعفونی کنید. معجزات تمیز کردن با سرکه و کاربردهای جوش شیرین در نظافت خانه را دست کم نگیرید. با رعایت نکات گفته‌شده به‌راحتی خانه خود را نظافت کنید و دیگر نگران کپک دیوار آجری نباشید. اگر برای تمیز کردن منزل خود زمان کافی ندارید، متخصصان استادکار بهترین خدمات نظافت منزل را به شما ارائه می‌دهند.

خدمات نظافت منزل توسط آقا در استادکار

نظافت منزل

  • شستن دیوار‌ها و پنجره‌ها
  • شستن و تی کشیدن کف
  • نظافت پذیرایی‌و نظافت اتاق‌ها
  • شستن سرویس بهداشتی و حمام
دریافت این خدمت از استادکار

منبع: steptohealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + یک =